Anbefaling av Aktive PA Topper

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 53
    Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Anbefaling av Aktive PA Topper

Hei.

Generell Informasjon om Aktive Høyttalere

Dette er en type høyttalere som de fleste som arbeider med lyd, driver utleie, lydteknikker osv. har vært borti og som blir mer og mer populært. Aktive høyttalere er enkelt forklart en høyttaler man ikke trenger ekstern forsterker eller delefilter.

Standard for aktive høyttaler er som regel:
    1. Strøminntak
    2. XLR/Jack Input for Signal
    3. Link (brukes til f. eks høyttaler nr2, som regel XLR)
    4. Input for mikrofon
    5. Nivåjustering for input (signal og mikrofon)
    6. Power og Clip LED indicator

De fleste høyttalere blir også levert med EQ for low, mid og high. Ofte finner man også delefrekvens f. eks mellom 50-120 hz som er justerbar bak på toppen.

De fleste seriøse høyttalerprodusenter i dag produserer mindre eller større aktive serier på siden av de gamle gode passive. For å nevne noen; JBL, EAW, QSC, Meyer Sound, Yamaha, Behringer osv.

Prisklasser
    Prisklassene strekker seg ned i en tusing eller to pr. topp til over 60 000,- pr. topp. Hva som definerer prisklasse kommer ann på byggekvalitet, lydkvalitet, komponenter, dsp og selvfølgelig egnet bruk for høyttaleren.

En tommelfingerregel på din prisklasse er dess tyngre jobber, dess mer koster det. Man får alltid hva man betaler for.

Anbefalinger - "Lavklassen"

Behringer

Behringer B212D
    Beregnet for mindre applikasjoner som f. eks tale, vokal, trubadur etc. Enkel å henge opp på veggen f. eks i øvingslokaler, mindre scener eller lignende.

+ Lav vekt
    + Høy ytelse i forhold til pris
    + Spiller høyt i forhold til fysisk størrelse
    - Lydkvalitet
    - Behringer ("plastikk")

Behringer B412 DSP
    Høyttaler som er fysisk større, som spiller høyere og tåler røffere bruk.

+ Mye instillingsmuligheter
    + Låter helt greit, litt Behringer-plastikk
    - Vekt
    - Bærehåndtak i gummi, ryker fort
    - Behringer ("plastikk")

STK

SPM-155AP
    En høyttaler som spiller høyt, har relativt lav vekt og låter greit mtp. pris.

+ Spiller høyt
    + Liten fyisk størrelse
    + Gode bærehåndtak
    - Låter litt "skittent" i midten
    - Byggekvalitet (plastikk)

Anbefalinger - "Middelsklassen"

JBL

EON-Serie
    Serie som har vært på markedet en stund. Velkjente JBL lyden med god pålittelighet som nå er oppgradert i ny MK2 serie.

+ God byggekvalitet
    + Høy output
    + Veldig bra lyd og "bang for the buck"
    + Masse instillingsmuligheter
    + Lav vekt
    + Crown forsterkere
    - Romvesen-utseende

Yamaha

DSR-Serie
    Gode gamle Yamaha med mange nye spennende løsninger og produkter. Leverer bra ytelse for pengene samt god driftssikkerhet og pålitelighet.

+ Sannsynligvis den med mest output i denne prisklassen
    + Spiller ganske bra, ikke fullt så pent som QSC K og JBL EON
    + Lav vekt
    + Anonymt utseende
    - Instillingsmuligheter
    - Vekt

QSC

K-Serie

Annerkjent serie i fra QSC som de fleste lydteknikkere kjenner til. Ofte brukt på mindre konserter, trubadurer eller på mindre arrangement.

+ Ekstremt bra lydkvalitet
    + Bra bang for buck
    + Lettvekter
    + Kompakt liten boks
    + Masse instillingsmuligheter
    - Output (klipper fort)
    - Instillingsmuligheter (litt for mye for den enkle brukeren?)

Forskjellig EQ modus for Flat- Ekstra bass - ekstern subwoofer. Meget handy innstillinger når du varierer mye mellom å ha med ekstra subwoofer og bare ha toppene! Noe som sparer elementene ganske mye.

Mackie

Mackie HD Series: Fullrange Loudspeakers

Solide og godlåtende topper

+ Spiller ganske bra, omtrent på høyde med QSC K serie
    + God vokalgjengivelse
    + Gode justeringsmuligheter med EQ
    + Solid og robust kasse som tåler et hardt liv på veien
    - Går litt raskt i klipp
    - Høy vekt for å være topper, grunnet at de er laget i tre, og ikke plast.
    - Mye problemer med disse kassene ved å søke litt på nettet.

Det er bare å komme med innspill så utvider vi. Spør gjerne spørsmål, kom med høyttalere du lurer på/vurderer, spør om råd eller lignende.

Husk at alle ikke liker samme lyd eller mener det samme, det betyr ikke at du velger den høyttaler med mest +'er og blir mest fornøyd. Alt handler om pris mot ytelser samt bruksområde.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil bare at du skal legge til 1 ting på innstillinger på QSC-k serie: Forskjellig EQ modus for Flat- Ekstra bass - ekstern subwoofer. Meget handy innstillinger når du varierer mye mellom å ha med ekstra subwoofer og bare ha toppene! Noe som sparer elementene ganske mye.

Du kan legge til Mackie HD Series: Fullrange Loudspeakers

Solide og godlåtende topper

+ Spiller ganske bra, omtrent på høyde med QSC K serie
    + God vokalgjengivelse
    + Gode justeringsmuligheter med EQ
    + Solid og robust kasse som tåler et hardt liv på veien
    - Går litt raskt i klipp
    - Høy vekt for å være topper, grunnet at de er laget i tre, og ikke plast.

Kommer med mer input!
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Active Rocke-Rolf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tidligere brukt eon, mackie og Db opera. Selv om jbl eon var de beste i både lyd og byggekvalitet var mackie og opera meget gode til prisen.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rocke-Rolf
    Jeg har tidligere brukt eon, mackie og Db opera. Selv om jbl eon var de beste i både lyd og byggekvalitet var mackie og opera meget gode til prisen.
    Hvordan syntes du db opera er lydmessig kontra mackie? og hvilke modeller er det du har testet?

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er det å bruke noen av disse til front i hjemmekino-oppsett?

Active Rocke-Rolf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Hvordan syntes du db opera er lydmessig kontra mackie? og hvilke modeller er det du har testet?
    Hei,
    det er så lenge siden nå, flere år, så det husker jeg ikke. Husker bare jeg tenkte at de ikke stod så mye tilbake fra eon, selv om eon var bedre.

Har sett eonkasser (1. generasjon) gå i gulvet fra 2,5m høyde og spille like fint etterpå.

Jeg er også nysgjerrig på hvordan eonkasser ville vært i en kino. Noen som har prøvd?

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse aktive modellene er ofte budsjettversjonen (med tilsvarende lyd).

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rojoh
    Disse aktive modellene er ofte budsjettversjonen (med tilsvarende lyd).
    Hva mener du med dette?.. Aktive høyttalere finnes opp til 70-100k+ pr. topp og er ikke noe "budsjettversjon".

EON spiller nok en del bedre enn Opera, har vært borti ett par av disse og de har ikke særlig SPL, men duger fint til tale for noen tilskuere eller litt bakgrunnsmusikk. Skal ikke legge skjul på at Opera funker veldig bra for penga, men da er det kanskje greiere med Behringer?

PA funker bra som hjemmekino, det er jo "PA" det som er i kinoer. Her i Sandnes kjører de EAW sin kino-serie og i Stvg er det JBL. Den største forskjellen er vel forsterker/prossesor iforhold til elementer/horn etc mellom PA/Kino, men jeg skal ikke uttale meg for mye om dette :razz:

Jeg har kjørt mine Turbosound på film og det er en av de bedre opplevelsene jeg har hatt i stua!

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte på JBL EON siden de ble nevnt. Det er jo det billigste i JBL-sortimentet for portabelt utstyr. Laget i plast for å være lett å bære/frakte, og neppe kanon hifi-lyd. Selvsagt finnes dyrere aktivt utstyr, men tenkte ikke spesielt på slike produkter i denne sammenhengen.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte på JBL EON siden de ble nevnt. Det er jo det billigste i JBL-sortimentet for portabelt utstyr. Laget i plast for å være lett å bære/frakte, og neppe kanon hifi-lyd. Selvsagt finnes dyrere aktivt utstyr, men tenkte ikke spesielt på slike produkter i denne sammenhengen.
    JBL EON har vunnet flere priser og er brukt til veldig mye. De låter utrolig bra til prisen, nøytrale og gode med god dynamikk og headroom. Har faktisk hørt disse brukt på konsert (jazz'ish) og det funka bra!

Selv om passiv PA er billigere mtp. kasser så er det som regel det andre som koster skjorta. F. eks kommer jo eksternt delefilter, eventuell DSP samt amp. Man får fin array i fra EAW f. eks til 20k pr. kasse, men DSP koster 20k og man burde kjøre amp til 40k+ på kassene..

Newcomer dellnorge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv JBL EON 15". Fungerer kjempe bra, veldig god kvalitet på disse.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig vi snakker litt forbi hverandre. Jeg responderte hovedsaklig til spørsmålet(ene) og hvor egnet EON ville være som fronter i hjemmekinoen.

Jeg ser jo at tråden opprinnelig handler om anbefalig av aktive topper til PA-bruk, og der fyller både JBL EON og konkurrentene en viktig rolle - nemlig det flyttbare markedet, men blir selvsagt også brukt til andre ting.

Kjenner ikke til EON, men har litt erfaring med Mackie SRM-450. Denne modellen var også velansett, selger bra og er en av hovedkonkurrentene til EON. Utviklet i samarbeid med designstaben til EAW. Kan man bruke noe slikt i kinoen? Ja, selvsagt (med forbehold om gain, RCA-XLR osv.) Men det store spørsmålet blir: Vil det låte bra?

Jeg er litt skeptisk. Jeg syntes iallefall ikke SRM låt spesielt bra, og da har man jo edelt analogt signal + EQ på hvert bånd å slå i bordet med kontra en hjemmesetting. Men ja, det blir fort dyrt hvis man skal bruke skikkelig PA, og da er man i prissegmentet til de dedikerte kinosystemene fra samme leverandørene.

Anyway: Mange Pro-lydfirmaer skifter ofte ut sortimentet, og man kan få tak i brukte (og bra) pointsource-topper av høy kvalitet til brukbar pris. DSP trenger ikke være spinndyrt hvis man ikke skal ha high-end stereo. Mini-dsp og Hypex burde være av interesse.

Det klinger bedre med toppklasse JBL, Meyer, Nexo, Turbosound topper ol., enn EON i mine ører.

Hvis man vet hva man er på jakt etter, så finner man alltid noe interessant til ok pris. Jeg solgte jo mine Opera Consonnance M12 for 7kkr for en tid siden. Jeg skrev at de ville låte gull i hjemmekinooppsett (12" pro-bass + skikkelig trehorn/CD og 97+ følsomhet, men ingen (utenom en) skjønte bæret).

Nuvel, nå har jeg skaffet meg en litt eldre variant av JBL 4675C LF, og jeg driver jo ikke med hjemmekino engang - bare 2ch. stereo. Det gjelder å vite hva som er hva når det dukker opp, gutter.:-D

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nuvel, nå har jeg skaffet meg en litt eldre variant av JBL 4675C LF, og jeg driver jo ikke med hjemmekino engang - bare 2ch. stereo. Det gjelder å vite hva som er hva når det dukker opp, gutter.:-D
    Jeg forsøkte å orientere meg en gang, for å finne ut hva som fantes, men det var ikke bare bare.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aldri vært fan av Mackie SRM450 og synes EON låter bedre.. Men nå er jeg jo frelst av Turbosound Aspect 500dp som gruser de fleste PAer jeg har hørt..

PA er en jungel som nesten er vanskeligere enn hi-fi da det er få butikker man kan gå inn i å høre produkter, dessverre nok.. MEN! innenfor brukt verdenen i PA får man virkelige kupp - om man vett hva man er ute etter

Newcomer Hazzard sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha DSR serien er mer på høyde med QSC KW serie. Da K serien er i plast og har den typiske karakteren derfra og at lyden ikke kommer helt "ut av kassa".

Yamaha har også en nyutviklet fasekorigering mellom bassellement og diskant element som er meget bra. Ikke minst så har den 2" diskant ellement som spiller rent selv under sterk belastning i motsettning til QSC, Mackie og JBL som alle har 1,5 eller 1,75" diskantellement som har en tendens til å låte skarpt og stikkende ved høyt volum.

Mackie HD, JBL PRX, QSC KW og Yamaha DSR er i den samme klassen når det kommer til hva man får av innebygget DSP og kvalitetskomponenter.

DSR spiller meget høyt om man vil, og de liker å spille høyt ( opptil 134db ). JBL og QSC sprekker en stund før Yamaha.

Det skinner nok godt igjennom at jeg selv har Yamaha DSR-112.. hehe

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hazzard
    Yamaha DSR serien er mer på høyde med QSC KW serie. Da K serien er i plast og har den typiske karakteren derfra og at lyden ikke kommer helt "ut av kassa".

Yamaha har også en nyutviklet fasekorigering mellom bassellement og diskant element som er meget bra. Ikke minst så har den 2" diskant ellement som spiller rent selv under sterk belastning i motsettning til QSC, Mackie og JBL som alle har 1,5 eller 1,75" diskantellement som har en tendens til å låte skarpt og stikkende ved høyt volum.

Mackie HD, JBL PRX, QSC KW og Yamaha DSR er i den samme klassen når det kommer til hva man får av innebygget DSP og kvalitetskomponenter.

DSR spiller meget høyt om man vil, og de liker å spille høyt ( opptil 134db ). JBL og QSC sprekker en stund før Yamaha.

Det skinner nok godt igjennom at jeg selv har Yamaha DSR-112.. hehe
    Enig i mye. Tre er bedre enn plast. Om det høres skarp eller stikkende er jeg ikke helt enig i. Da det er veldig avhengig av mye annet. Jeg har ikke hørt Kserien ha skrikende diskant enda. Kserien har enorm strømforsyning til diskanten da, så det er mye headroom, det er med på å skape et mer behaglig lydbilde. DSR spiller nok litt høyere. Er dette specs eller målt?

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes RCF bør nevnes, jeg har blitt imponert flere ganger av deres aktive høyttalere. Prisklasse godt over de billige Kinamerkene.

RCF - Professional Speaker Systems

Hvis man trenger å spille veldig høyt er disse oppgitt til å klare 136 dB, RCF TT25-A
    frekvensgangen ser også veldig bra ut i datablad:
    http://www.rcf.it/en_US/c/document_l...=DLFE-3112.pdf

Noe av det dårligste jeg har hørt de siste åra må være noen (sikkert billige)
    aktive fra noe som het ALTO, 15" + horn. Hørtes ut som mono og båndbredde
    150 Hz til 8Khz, elendig dynamikk og ikke spesielt høy spl før masse vreng.

Newcomer Hazzard sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er da målt etter IEC standarden ved 1 meter avstand.

Anyway, det er sjelden man selv orker å skru lyd ved slikt volum, men om lokalet er stort og du får fløyet høyttalerne kan det komme godt med.

2" diskant låter i alle fall pent og crossover kan være litt lavere for en smooooothere overgang.. hehe.

System DSR112
    System Type 12" 2-way, Bi-amp Powered Speaker, Bass-reflex Type
    Frequency Range (-10dB) 55Hz ~ 20kHz
    Frequency Response
    (-3dB) 60Hz ~ 18kHz
    Coverage Angle H90°×V60°
    Crossover Type FIR-X tuning (linear phase FIR filter)
    Crossover Frequency 1.7kHz
    Measured Maximum SPL (peak) IEC noise @ 1m 134dB SPL
    Amplifier
    Amplifier Type Class-D
    Power Rating*¹ 1300W
    Low-Frequency 850W
    High-Frequency 450W
    Cooling Natural Convection
    Controls LEVEL control, LINE/MIC switch, HPF switch, D-CONTOUR switch, FRONT LED DISABLE switch, POWER switch
    Indicators PEAK: x1 (Red), LIMIT:x1 (Red), PROTECTION:x1 (Red), POWER:x1 (Green), FRONT:x1 (White),
    HPF:x1 (Orange), D-CONTOUR :x1 (Orange)
    HPF Frequency 120Hz (-6dB) 24dB/oct
    Boost Type D-CONTOUR (Dynamic CONTOUR)
    Protection Load POWER switch on/off: Mute
    DC-fault: power supply shuts down automatically (reset manually)
    Integral Power Protection: Limit the output (return automatically)
    Clip limiting
    Amplifier Thermal: Limit the output or Mute (return automatically)
    Output through current: Amplifier shuts down automatically (reset manually)
    Power supply Thermal : Amplifier shuts down automatically (reset manually)
    Over voltage: power supply shuts down automatically (reset manually)
    Connectors Input XLR-3-31 x1 (Balanced)
    TRS Phone Jack x1 (Balanced)
    Output XLR-3-32 x1 (Balanced)
    Parallel connection with INPUT
    Power AC inlet x1
    Power Consumption 1/8Power 100W
    Transducer
    Low-Frequency 12" cone
    Magnet Materials Neodymium Magnet
    Voice Coil Diameter 3"
    High-Frequency 2" Titanium diaphragm compression driver
    Magnet Materials Neodymium Magnet
    Enclosure
    Dimension (W x H x D) 370×638×368mm
    (14 5/8"x25 2/8"x14 4/8")
    Weight 21.2kg (47lbs)
    Externals Finish, Color LINE-X®, Black
    Grille 16 gauge matte black powder coated perforated steel grille
    Metal Handle 1pc (Top Board)
    Pole Socket Diameter 35mm (Bottom Board)
    Flying Hardware 3 x M10 (TOP L/R 1pc each, Bottom rear 1pc)

Newcomer MMartinS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil anbefale Dynacord m15 de er noen fantastiske topper men prisen vet jeg ikke helt. Lyden er helt fantastisk og lyden er helt himmelsk i forhold til andre aktive PA topper på markedet. Bygge kvaliteten virker veldig solid. Toppene er veldig feedback sikkre. Toppene passer veldig fint til subbene i samme serie. En positiv ting med dem er at de og subbene i samme serie er ikke tunge så de er veldig lett og rigge opp og ned med bare en mann.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I medium klassen fins det faktisk mye gøy!
    QSC K/KW-serie er veldig kult, og solide produkter..

MEN!
    Beste aktive høyttaleren jeg har hørt i det mobile segmentet er Electro Voice SXA 360! Spiller veldig pent, spesielt i toppen! Har greit med skyv og er veldig lette! Eneste med dem som jeg ikke liker er at de ikke har powercon link ut, men de har XLR link ut.

EV har også en veldig rimelig serie som heter Live-X, verdt å sjekke ut

JBL EON stinker.. ferdig snakka...

I toppsegmentet så kan vi vel nevne HELE produkt-spekteret til Meyersound..?

L`acoustics har også noen flotte aktive småbokser! 108P,112P og115P. Har jobba fast i 3 år med samtlige, og kan med hånda på hjertet si at det er virkelig flotte bokser!

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •