PA-forsterker anbefalingstråden!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 77
    Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

PA-forsterker anbefalingstråden!

Jeg er på jakt etter input fra andre!

I PA-jungelen så er det mye å velge mellom. Det er vanskelig å skille diamanter fra humbug. Derfor er det greit med en oversikt for å lettere kunne holde tungen riktig i munnen når man er på jakt etter en ny PA-forsterker

Listen jeg kommer til å presentere under er basert på personlige erfaringer, og masse lesning + input fra andre personer. Listen kommer til å bli oppdatert etterhvert som det kommer mer input. Merker eller modeller som ikke er nevnt på listen er ikke nødvendigvis dårlige, men mest sannsynlig mindre brukt av almenheten. Akkurat som hifi-høyttalere av mindre kjente merker er mindre utbredt, og vanskeligere å finne info om.

Denne listen er ingen referanse til hva markedet eller alle mener, bare erfaringer, lesing + input fra personer. I begynnelsen vil listen ikke være så mye verd som referanseliste, men etterhvert når folk kommer med mer og mer input vil den fylles ut, så vil muligens listen ha mer ”tyngde”. HUSK: Ta alltid ting du leser med en klype salt, og test alltid produkter før du kjøper. Dersom dette absolutt ikke er mulig så bør du kjøpe fra steder hvor du har 14 dagers angrerett (kjøp på internett). Alt innen lyd er subjektivt, og det jeg liker er ikke nødvendigvis noe du liker.

Listen er også basert på hva som er lettest å få tak i sett med Norske øyne. Sortert alfabetisk, ikke etter hva som er best. Det er ingen priser med, for dette varierer om du kjøper nytt, brukt, innland og utland.

Jeg ønsker erfaringer med STK, Samson, Crest, Carver, Behringer Zarky, Billebro, Peavey, Skytech. + andre merker jeg har glemt.

Budsjettsklassen:
    Dette er de rimeligste forsterkerne som er oftest nevnt. Det finnes utrolig mye på markedet, og masse som er bra. Lenker til produsentenes sider ligger i navnet til forsterker serien. Utvalget her er nok ikke representabelt for alle gode merker, men er produkter som går igjen, som er gode og sikre valg. Mange av budsjettsmodellene har ikke link-out for tilkobling av flere effektforsterkere i samme frekvenser, noe som er nødvendig i større PA oppsett. Dersom du trenger flere enn 2 sub-amper, så må du ha link-out på noen av forsterkerene. Link-out gjør slik at når du har en forsterker med det, så vil du ha mulighet for å ”hekte på” neste forsterker på den forrige ved hjelp av XLR kabler. Slik at du i prinsippet kan ha 100+ forsterkere etter hverandre , og som jobber med samme frekvenser. Uten å trenge flere delefiltre eller lignende.

Alto mac serien
    - Billig forsterkere som gir nok effekt til ganske mye.
    - Har litt viftestøy, samt at watt-spesifikasjonene varierer veldig fra hvor du leter.
    -Har ikke link-out for daisy chain tilkobling.
    - Også mange som opplever at Alto-Macen blir ødelagt, så vær obs på "levetiden".
    - Veier en del

Behringer (aka "Berry") Europower serie
    - Basert på tidligere QSC eller Peavey (Husker ikke i farten)
    - Pålitelig, og solid.
    - Godt med effekt.

Crown XLS serie
    - Billigste modeller fra Crown
    - Gir god ytelse for pengene
    - Ingen link-out
    - God allround forsterker

QSC GX
    - Budsjettsvenlige modeler fra QSC.
    - God ytelse som resten av forsterkerene I budsjettsserien.
    - Ingen link-out

Thomann sine Tamp forsterkere
    Dette gjelder hovedsaklig modellen TA2400 og Proline 3000 modellen.
    - Mye forsterker for pengene. Enormt billig forsterker som får ekstremt mye skryt.
    - Lever opp til watt spesifikasjonene
    - Har ikke link-out for daisy chain tilkobling.
    - God på subwoofer bruk.
    - Har en del viftestøy
    - Veier en del kg.
    - Tamp Ta serien er den samme som audiohead og c-mark forsterkere. Bare rebranded. Kilde

Mellomklasse:
    Her har jeg lagt forsterkerserier som er litt dyrere enn

Crown XTI / XTI-2
    - Pålitlige
    - De tidligste versjonene av XTI modellene hadde firmware feil, noe som er grunnen til de fleste negative tilbakemeldingene. Dette er rettet opp i nå.
    - XTI-1000,2000 og 4000 er litt svak på subwoofer bruk, Går raskt i protect. XTI6000 er den som passer best til den jobben.
    - Har full DSP, noe som sparer inn på bokser og penger. Veldig lett å bruke via-pc. Har mange presets for forhånsinnstillinger. Displayet kan låses for å forhindre klåfingrede personer.
    - Lettvekter på rundt 10kg, XTI6000 modellen veier et par kg mer.

QSC - RMX
    - God ytelse
    - QSC er kjent for å lage enormt gode amper.
    - God alround forsterkere som funker veldig bra til det meste. Enten det er for å drive topper eller til subwoofere.
    - Har ikke link-out
    - Prismessig på nivå med Crown XTI/2 serien.

Tungvektere:
    Dette er klassen for amper som holder det de lover, og mye mer enn det. Høyeste ytelse, pålitlighet og pris er kjennemerker for denne klassen amper. Stabile i 2@ohm er også noe som kjennetegner tungvektsforsterkere. Når man tenker stabile så vil det si at de kan brukes dag/natt, uten å slite/klippe. Og uten at du går rundt å tenker på om at forsterkern skal svikte deg midt under arrangementet.

Matrix og PKN har jeg valgt å ikke ta med, selv om jeg lett kunne gjort det. De er litt vanskeligere å få tak i enn resten av forsterkertypene. Er glimrende forsterkere det og.

Crown - I-Tech Series
    - Topmodellen til Crown
    - Gir høy ytelse i alle modeller.
    - Lettvekter
    - Kan brukes til både subwoofere og topper
    - Høyere ytelse i bridge ved 8@ohm, kontra 4@ohm. Noe som pleier å være motsatt. Jeg vet ikke grunnen, men håper noen vet hvorfor. Har sikkert noe å gjøre med oppbygninen på strømforsyningen.

Macro-Tech Series - MA-5002VZ Specifications
    - Utgått serie fra Crown
    - Veier enormt mye
    - Enormt høy ytelse
    - Ingen DSP eller nymotens duppeditter, kun rå kraft.
    - Bruktmarked og Engelske bruktmarked er beste/eneste måten å få tak i disse på.

..:: Full Fat Audio ::..
    - Som alle andre amper i klassen her tilbyr FFA rå kraft for pengene.
    - Switchmode oppbygning på forsterkerne. Noen av forsterkerene har 2 strømforsyninger kontra 1 stor.
    - Har 4 kanals forsterkere beregnet på topper. Stabile i 4 ohm.
    - 2 Kanalsforsterkerene er stabile i 2ohm, og ffa-10k modellen kan drive 8x 8@ohms elementer samtidig i 2@ohm. Med stålkontroll, og headroom.
    - FFA og MC brukes veldig mye til Funktion-one.
    - 100% engelsk, ingenting fra Kina eller Asia
    - Forsterkerene veier rundt 12kg.

Lab.gruppen
    - Velkjent med over 29 år på markedet, og alle vet hva LAB forsterkere star for.
    - Har valgt å ikke ta med 1 forsterker serie, men hele nettsiden. Da de har mange forsterker-serier som vil passe inn.
    - Høy ytelse og reabilitet

MC2 - E90
    - Enormt mye kraft i forsterkerene
    - Stabil i 2@ohm.
    - FFA og MC brukes veldig mye til Funktion one
    - Lettvektsforsterkere, ca 12kg

Powersoft - K Series
    - Brukt av mange, men også noe av det dyreste
    - Relativt kjent i Norge
    - Switchmode strømforsyning
    - Lettvekt
    - Mye kraft

Void Acoustics
    - Void er relativt nytt, og relativt ukjent for mange, i likhet med FFA.
    - Gir mye ytelse. Og i motsettning til de fleste er dette ikke klasse D eller lignende oppbygning.
    - Stabil i 2@ohm
    - Veier en del. 25-40kg.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke direkte PA-erfaring med nevnte produkt, men jeg er godt fornøyd med min lille LAB.gruppen IP-450 i hjemmeanlegget. Dette er den minste i IP-serien (fast installasjon), og låter ganske bra. Ikke helt på høyde med min Bryston i mellomtone og diskant, men det skulle da bare mangle prisdifferansen tatt i betraktning.

Ypperlig til bl.a. biamping, da man kan stille gain etter behov + samt en slagkraftig og kontrollert bassgjengivelse. Min er i tillegg vifteløs, mens de større modellene har vifte.

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    behringer ep 2500 funket godt til å drive et par cw dc15 (126db) og var kraftigere en 2stk c270 og 218 nad til sammen, noe som imponerte meg.

minuset et at den støyer ganske mye, så viftemod er å anbefale. Virker som en god å billig forsterker som er verdt pengene.

Har en crown xls 602 på lån, den virker også ganske kurant.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fem EP4000(EP2500 klone) i kinoen. Fungere som juling og nok effekt til det aller meste.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rojoh: Pent bilde. Innstalasjonsforsterkere er jo godt egnet til hjemmebruk da de ofte er stillegående. Hvilken prisforskjell er det på Lab og den andre?

Duppi dupp og Atledreier:
    Bra dere er positiv med Europower serien. Tenkte i utgangspunktet å hovedsaklig nevne 2500 og 4000 modellen. Da de er mest utbredt. Har dere hatt noen som helst problemer med forsterkerne? eller utelukkende positivt?

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har 2stk, Den ene er deffekt på 1kanal og blir for varm til at jeg tør å bruke andre siden. så for min del er 1av2 deffekt, om det bare er uflaks vet jeg ikke, men de drev da 2stk svs 12.2 elementer som skal være på 4ohm.

Er forøvrig på utkikk etter ep 2500 og 4000 om noen skal selge. edit- også t.amper

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt litt småplukk med to av mine, men kjøper på 4Sound og de bare gir en ny. De har en genial avtale med Behringer, så det er aldri noe klatt. Ene røyk viftedriveren på, den andre gikk varm pga en komponentfeil. Begge ble bytta uten spørsmål.

Når det gjelder kjøp av EP så er de jo så billige at det er tvilsomt det er mye å hente på brukt.

Newcomer ShyFx sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fruktansvärt bra, skulle jag säga8)

Takk til Ostemannen som tar seg tid til å skrive dette og prøver og få til en mere samlet info om PA å anbefalinger:wink:

Har erfaring med STK forsterkere, disse er veldig gode forsterkere i Budsjettsklassen.
    2 kanalerne er gode til både subwoofer eller fulltone/ topper.
    Har link-out så en kan koble på flere amper om ønskelig.

Har testet en STK-VS40 på 4 stykker dobble 15" med 2 Ohm last på hver utgang, ble litt varmere en vanlig ved hard drift men ellers gikk det helt fint.
    Viftene er temp styrt.

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Rojoh: Pent bilde. Innstalasjonsforsterkere er jo godt egnet til hjemmebruk da de ofte er stillegående. Hvilken prisforskjell er det på Lab og den andre?
    LABen koster ca. 6500,- og Bryston-ampen koster fort 35-40.000, og er ofte omtalt som referanse i hifi/studio-sammenheng. Til prisen mener jeg LAB-IP serien vil gjøre en god jobb i hjemmesammenheng. Dønn solid byggekvalitet og fleksibilitet.

Newcomer Reddal sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Face Audio

Hei

Kjøpte min PA gjennom leverandøren av mine 21" Maelstroem sub'er.

Jeg er kjempefornøyd med den, da uten å ha prøvd noe annet.
    Det eneste jeg har å utsette er litt mye viftestøy. Men dette er sjelden ett problem under filmtitting.

Bruker den til å drive mine 2 stk 21"

F1600TX - Face Audio

8Ω: Stereo / 1030 W Bridged / 3300 W
    4Ω: Stereo / 1600 W Bridged / 4500 W
    2Ω: Stereo / 2200 W

Inputs / imp:Balanced XLR
    Nominal impedance of 20k Ohms
    Outputs:Speakon® NL4MP
    Frequency Response:20 Hz – 20 KHz (+0.1dB/-0.3dB)
    THD + N:< 0.05 % 1KHz @ 1 watt
    Signal to Noise Ratio:> 95 db
    Damping factor:> 500 @ 50 KHz
    Input Sensitivity:1.4 V
    Power Input – 120 V @ 60 Hz:NEMA 5-15p connector
    Height:2 Rack Units (ru)
    Width:19”
    Depth:18.125”
    Weight:51 lbs.

-faceaudio-jpg

-ti_extra_f1600tx_large_back-jpg

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så jo veldig bra ut den. Ca samme pris og effekt som Crown XTI6000 og RMX-5050. Jeg tenkte å lage mellomklasse der alle forsterkerene hadde effekt over 1000w 8ohm. Men orker ikke lage det akkurat nå, men kommer til å strukturere litt annerledes.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som kan anbefale en med softstart da jeg har 10 amper sikring?

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hektor
    Noen som kan anbefale en med softstart da jeg har 10 amper sikring?
    Prisklasse?

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Prisklasse?
    Har Dynavoice m65 som jeg kunne tenke meg å drive fullt ut. Powerhandling er 300w, men vet ikke hvor blind man skal se seg på slikt. Prismessig, det billigste man kan få med nogenlunde kvalitet både driftsmessig og mtp lydkvalitet.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LD-Systems, er det noe noen har erfaring med her?

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har Dynavoice m65 som jeg kunne tenke meg å drive fullt ut. Powerhandling er 300w, men vet ikke hvor blind man skal se seg på slikt. Prismessig, det billigste man kan få med nogenlunde kvalitet både driftsmessig og mtp lydkvalitet.
    BEHRINGER EPQ2000

Burde være en grei kandidat :-D,ca.2200,-(Nok) levert på døra fra (thomann.de). Lett ca.7kg, 385w 8ohm, RCA.... trenger ingen overganger, ev.spennings forsterker. Skal være tilnærmet elektronisk støyfri,(grundstøy/sus/brum). Men vil som de fleste Pa-forsterkere antageli trenge en liten viftemod.

http://avforum.no/forum/receivere-fo...r-epq2000.html

"Har aldri selv hørt forsterkeren, synsing er basert på andres erfaringer fra div. fora/forum. Velger og tro at dette kan være et brukanes alternativ."

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror kanskje jeg hadde valgt noe mer hifi. Kanskje en nad275 (er rimelig om dagen) vil passe greit. Jeg antar du har pre-out.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Glennooo
    Nei, beklager. Det er sikkert helt kurrant.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Glennooo
    Har ikke hørt de, men de ligner en del på den tilsvarende serien BOSE nettopp har kommet med? Kanskje en "billig"-versjon?

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stealt
    BEHRINGER EPQ2000

Burde være en grei kandidat :-D,ca.2200,-(Nok) levert på døra fra (thomann.de). Lett ca.7kg, 385w 8ohm, RCA.... trenger ingen overganger, ev.spennings forsterker. Skal være tilnærmet elektronisk støyfri,(grundstøy/sus/brum). Men vil som de fleste Pa-forsterkere antageli trenge en liten viftemod.

http://avforum.no/forum/receivere-fo...r-epq2000.html

"Har aldri selv hørt forsterkeren, synsing er basert på andres erfaringer fra div. fora/forum. Velger og tro at dette kan være et brukanes alternativ."
    Takk for tips! Så den har softstart? Hva er egentlig forskjellen mellom ep2000 og epq2000 bortsett fra at førstnevnte er dobbelt så tung?

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •