PA-forsterker anbefalingstråden! - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 77 av 77
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Skal drive 2 slike passive sub'er fra Gedlee. Han anbefaler selv å gå for 250 Watt. Jeg velger å ha "litt å gå på" så har bestemt meg for å kjøpe Crown DriveCore XLS 1500 forsterker. Vil ha en klasse D forsterker da de er kjent for å ha god kontroll i bassen, velger denne fremfor Xti da jeg har sett målinger som ikke er imponerende på sistnevnte når man snakker om de laveste frekvensene. Har hørt at Crown viftene slår seg sjelden på ved greie lydvolum.
    Så så jeg denne, Behringer iNuke NU1000. Er jo en del å spare. Noen som har prøvd denne ut? Er viften aggressiv og vil den slå seg på under "normal" hjemmebruk?
    Hvis noen har gode forslag om vifteløse sub forsterkere rundt 300 watt til en anstendig pris vil det taes imot med stor takk. :-D Har forresten 10 A sikring så det kan ikke være beist som får den til å gå hele tiden.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av artur79
    Skal drive 2 slike passive sub'er fra Gedlee. Han anbefaler selv å gå for 250 Watt. Jeg velger å ha "litt å gå på" så har bestemt meg for å kjøpe Crown DriveCore XLS 1500 forsterker. Vil ha en klasse D forsterker da de er kjent for å ha god kontroll i bassen, velger denne fremfor Xti da jeg har sett målinger som ikke er imponerende på sistnevnte når man snakker om de laveste frekvensene. Har hørt at Crown viftene slår seg sjelden på ved greie lydvolum.
    Så så jeg denne, Behringer iNuke NU1000. Er jo en del å spare. Noen som har prøvd denne ut? Er viften aggressiv og vil den slå seg på under "normal" hjemmebruk?
    Hvis noen har gode forslag om vifteløse sub forsterkere rundt 300 watt til en anstendig pris vil det taes imot med stor takk. :-D Har forresten 10 A sikring så det kan ikke være beist som får den til å gå hele tiden.
    Crown XTI-4000 overgår specsene ved 40hz:
    http://www.abeltronics.co.uk/amptest...crown_XTI-4000
    Crown XTI 1000 måler også opp mot forventet:
    http://www.abeltronics.co.uk/amptest...crown_XTI-1000

Så ser ikke helt problemet. XTI er lydløs med mindre du har ekstremt pådrag, Så du vil ikke høre noe til den. XLS har heller ikke DSP, noe som er meget viktig å ha når du kalibrerer sub. F.eks hvis du vil legge til litt EQ i bunn.

Den ene dårlige målingen er fra en XTI1000 som mest sannsynlig har hatt en feil eller noe.

Inuke bråker mye og har fått veldig dårlige tilbakemeldinger fra engelske, amerikanske og nederlandske forum. OG er PEAK ikke RMS. Mener det er en som har testet Inuke her på forumet også. Og vedkommende syntes lydkvaliteten var crap eller tilsvarende.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal bruke Behringer DCX2496. Vil du anbefale Xti fremfor Xls?

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal bruke Behringer DCX2496. Vil du anbefale Xti fremfor Xls?
    Dersom viftestøy er et problem, så bør du velge XTI fremfor XLS.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Dersom viftestøy er et problem, så bør du velge XTI fremfor XLS.
    Vi snakker fortsatt om XLS DriveCore, klasse D som i teorien skal generere lite varme? Takk for svar forresten.

Newcomer 0kriz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lurer på om jeg skal bytte ut QSC rmx 850 forsterkeren med en behringer inuke 1000 eller 3000. problemet er at rmx'en ikke leverer nok effekt. er dette en dum ide?

inuke 3000 koster 2400kr. er dette verdt pengene? trur dere denne popper sikringen i en normal stue?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et par LAB-2000C, testet den ene i stua i steden for effekt-delen på Hegel H1. For en utrolig dynamikk. Jeg var ganske fornøyd med Hegel-forsterkenen, men jeg fikk en nesten umotståelig trang til å se om den ville passe i den grønne dunken.

Det kommer ann på hva du skal bruke forsterkeren til, men et godt råd jeg har hørt fra flere er at switchmode er greit, men de gode gameldagse forsterkerene er best på bass.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gikk for en XLS DriveCore 1500. Burde kanskje ha prøvd ut Xti, men ønsker ikke mer varmeutvikling i mitt nåværende rom, klasse D ble utslagsgivende. Subene er dessverre skadet under transport, jeg har ikke fått testet forsterkeren skikkelig. Tviler på at jeg noensinne kommer til å hente ut alt som er av krefter i denne, hittil ikke i nærheten av "clip"-lysdioden.
    Det er litt bråk fra viften. Den slår seg på med jevne mellomrom, uavhengig av om jeg har lyd ut til sub eller ikke. Det irriterende er ikke at lyden er høy, men at den er "high-pitched", ganske belastende for ørene når det er stille, merkes veldig godt når viften slår seg av. Hjelper å ha en liten absorpsjonsplate foran den, kan hende det blir løsningen på sikt, slik får man også dempet diskolysene i fronten av forsterkeren.
    Noen som har forslag til en alternativ vifte som lager mindre bråk?

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gikk for en XLS DriveCore 1500. Burde kanskje ha prøvd ut Xti, men ønsker ikke mer varmeutvikling i mitt nåværende rom, klasse D ble utslagsgivende. Subene er dessverre skadet under transport, jeg har ikke fått testet forsterkeren skikkelig. Tviler på at jeg noensinne kommer til å hente ut alt som er av krefter i denne, hittil ikke i nærheten av "clip"-lysdioden.
    Det er litt bråk fra viften. Den slår seg på med jevne mellomrom, uavhengig av om jeg har lyd ut til sub eller ikke. Det irriterende er ikke at lyden er høy, men at den er "high-pitched", ganske belastende for ørene når det er stille, merkes veldig godt når viften slår seg av. Hjelper å ha en liten absorpsjonsplate foran den, kan hende det blir løsningen på sikt, slik får man også dempet diskolysene i fronten av forsterkeren.
    Noen som har forslag til en alternativ vifte som lager mindre bråk?
    XTI er klasse I som er omtrent det samme som klasse D. Er ikke noe varmeutvikling i de, og er lydløse når de ikke har pådrag.

Ser at jeg tenkte på den eldre XLS serien, og du tenkte på Drivecore XLS. Så har snakket om to forskjellige.

Dersom du bytter vifte mister du det du hadde av garanti. Sånn at du vet det. Ville ringt til en datakjede og spurt hva de anbefalte. Så gjelder å finne ut hvilken størrelse og Volt du trenger.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer Swiffer sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Felles for rene pa-forsterkere til subwooferbruk er at man må ha ekstern dsp?
    Eller tar receiveren seg av delingen via sub pre-out.

Mini-dsp er ganske aktuell for min del, men jeg frykter at det er litt for komplisert enda.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Swiffer
    Felles for rene pa-forsterkere til subwooferbruk er at man må ha ekstern dsp?
    Eller tar receiveren seg av delingen via sub pre-out.

Mini-dsp er ganske aktuell for min del, men jeg frykter at det er litt for komplisert enda.
    Nei, du må ikke ha ekstern dsp. Du kan ha DSP innebygget i forsterker. Behringer har kommet med noen billige DSP forsterkere. Crown sine amper har som regel DSP, mens QSC ikke har. Men dersom du kobler til pre-out sub fra reciver så vil naturligvis ikke forsterkeren du kobler på få fullrange signal.

Lite tips:
    En ekstern DSP styrer som regel hele systemet, og alt som kommer etter i signalskjeden.
    En DSP inni en forsterker styrer som regel bare den delen det skal forsterke. . f.eks forsterker til subbene med DSP styrer bare subwooferen.

eks: en Mini-dsp styrer hele systemtet, og signalet du sender videre til f.eks flere forsterkere
    Mens en DSP i forsterkeren bare styrer en liten del av systemet. f.eks subwooferne.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Nei, du må ikke ha ekstern dsp. Du kan ha DSP innebygget i forsterker. Behringer har kommet med noen billige DSP forsterkere. Crown sine amper har som regel DSP, mens QSC ikke har. Men dersom du kobler til pre-out sub fra reciver så vil naturligvis ikke forsterkeren du kobler på få fullrange signal.

Du tenker på inuke nuxxxxdsp-serien? Dem virker forsåvidt som et greit startpunkt. Men signalet til forsterkeren må uansett gå via pre-out fra receiver?

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Swiffer
    Du tenker på inuke nuxxxxdsp-serien? Dem virker forsåvidt som et greit startpunkt. Men signalet til forsterkeren må uansett gå via pre-out fra receiver?
    Ikke nødvendigvis. Jeg pleier å ha DSP koblet til frontene, også koble en subwoofer til hver sin front (gitt at jeg har subwoofer ved siden av begge frontene), og da blir på en måte subwooferene en del av frontene.

Inuke DSP serien vil jeg ikke anbefale da jeg ikke har lest noe positivt om den. Er vel en her på avforum som hadde den, men mener den falt igjennom på mellomtone og diskant, samt støy.

Et annet alternativ du bør tenke på er f.eks Behringer Ultradrive eller Mini-Dsp. Er veldig lett å sette opp, og er mye "set & forget". Også ha noen amper som er gode på det du skal ha. Er mange eldre klasse A eller B som er nydelig for subwoofer bruk.

En del av de nyere modellene med full pakke og lav pris faller som regel igjennom på det meste, da de som regel er mer kvantitet i stedet for kvalitet. Dersom du skal ha innebygget DSP så ville jeg gått for Crown sine amper med DSP. Den DSPen som de bruker er meget lett å sette opp, og programmet er veldig oversiktlig. :wink: Da får du en amp med god DSP og har god lydkvalitet. De har akkurat lansert en ny XLS serie (drivecore) som er spennede. XTI serien er dog helt lydløs, så dersom du har støy problemer så kan den være aktuell.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mini-dsp og en eldre stereo/pa-amp uten dilldall var faktisk den opprinnelige planen, men det virker egentlig litt for innviklet til å begynne med.
    Får lese litt mer om mini-dsp og kanskje gutse.

Crown sitt sortiment er nok for kostbart, da jeg helst vil ha basiskunnskapen på plass før jeg investerer vesentlige summer i utstyret.

Elementene er heller ikke store, maks 8", så jeg slipper nok unna med et par 100 watt til sammen.

Newcomer 0kriz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen her som har erfaring med vifte bytting? Jeg synes min qsc rmx har veldig mye vifte støy.

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 0kriz
    Er det noen her som har erfaring med vifte bytting? Jeg synes min qsc rmx har veldig mye vifte støy.
    qsc rmx - Google Search

Newcomer martin97 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! kjøpte for en stund siden en Carver pt 1800, men den klippet når jeg såvidt hadde fått litt trøkk i musikken.. samme problemet med et par 6'ere som 3 sett cerwin vega 12".. så har bare latt den stå i boden i 2 år nå.. idag drog jeg den fram for å begynne å se om jeg fant noe feil, men vetikje helt hva jeg skal se etter.. noen innspill? vetikje om dette er rett tråd å spørre i, men men poster noen bilder også

-524393_3613394470763_860037430_n-jpg
    -1476044_3613416431312_705107319_n-jpg
    -1450779_3613420071403_1876756492_n-jpg
    -1452158_3613420191406_1110568050_n-jpg

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •