Egen tråd for import?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate Roger sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Egen tråd for import?

Hadde kanskje vært fint med en egen tråd der alle som vil kan skrive om import. Synes det er mange tråder med spørsmål om kjøp fra Sverige, Danmark, USA, Japan, Kina, Thailand, Tyskland osv

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En slik tråd hadde vært helt topp....:-D

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo rimelig enkelt da...

Toll i vanlig forstand er det ikke på elektronikk, men man får gleden av å bidra med moms (25%) på alt som koster over kr 200,- inkludert frakt.

Fraktprisen har nemlig norske myndigheter bestemt at det også skal regnes moms på.

Til slutt kommer tollbehandlingsgebyr som varierer fra ca 150-300 kr.

Formelen blir dermed (regn om vare- og frakt-pris til norske kr først):

(varens pris + fraktpris)*1.25 + 300 = prisen hjem på døra ferdig betalt

For å regne om utenlandske priser er Currency Converter for 164 Currencies en praktisk link

Spesielt fraktprisen blir gjerne høy for tunge ting, så pass på å få vite det.

Ellers hva gjelder garanti så er dette ofte stusselige greier i utlandet. 30 eller 90 dager f.eks. OG hvis det skjer noe så er det du som må betale returfrakt (og litt ekstra byråkrati hvis du vil ha det ferdig returnerte produktet tilbake uten å betale moms en gang til...) I prinsippet vil jeg si at det ofte blir så dyrt at det ikke lønner seg...

Pass også på at avsender legger med en faktura, ellers kan det bli full stopp i Posten f.eks. mens de venter på at du skaffer dette eller annet som sannsynliggjør prisen.

Intermediate Roger sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nf
    Det er jo rimelig enkelt da...

Toll i vanlig forstand er det ikke på elektronikk, men man får gleden av å bidra med moms (25%) på alt som koster over kr 200,- inkludert frakt.

Fraktprisen har nemlig norske myndigheter bestemt at det også skal regnes moms på.

Til slutt kommer tollbehandlingsgebyr som varierer fra ca 150-300 kr.

Formelen blir dermed:
    (varens pris + fraktpris)*1.25 + 300 = prisen hjem på døra ferdig betalt

Spesielt fraktprisen blir gjerne høy for tunge ting, så pass på å få vite det.

Ellers hva gjelder garanti så er dette ofte stusselige greier i utlandet. 30 eller 90 dager f.eks. OG hvis det skjer noe så er det du som må betale returfrakt (og litt ekstra byråkrati hvis du vil ha det ferdig returnerte produktet tilbake uten å betale moms en gang til...) I prinsippet vil jeg si at det ofte blir så dyrt at det ikke lønner seg...

Pass også på at avsender legger med en faktura, ellers kan det bli full stopp i Posten f.eks. mens de venter på at du skaffer dette eller annet som sannsynliggjør prisen.
    Enkelt er det sikkert, men det er uansett "tusen" tråder om nesten det samme spørsmålet. Kunne man ikke laget en egen bolk om alt innen import? Selv er jeg ikke den som kommer til å bruke denne tråden, men det kunne sett litt mer ryddig ut.

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Betaling med Visa kontra PayPal

Et tips til.

Vær obs på at hvis du betaler med Visa eller annet velrennomert kredittkort-selskap så kan du reklamere på varen dersom det skulle vise seg å være feil ved varen eller en selger som driver med svindel. Da kan du få pengene tilbake gjennom kortselskapet.

Kjøper du derimot via PayPal eller ved forskuddsbetaling (bank-overføring) så har du INGEN slike muligheter. Har du da sendt pengene til en svindler så kan du bare glemme å få noe tilbake...

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nf
    Et tips til.

Vær obs på at hvis du betaler med Visa eller annet velrennomert kredittkort-selskap så kan du reklamere på varen dersom det skulle vise seg å være feil ved varen eller en selger som driver med svindel. Da kan du få pengene tilbake gjennom kortselskapet.

Kjøper du derimot via PayPal eller ved forskuddsbetaling (bank-overføring) så har du INGEN slike muligheter. Har du da sendt pengene til en svindler så kan du bare glemme å få noe tilbake...
    Nå ja, det med Paypal er jeg ikke enig med deg i,jeg har fått tilbakeført penger fra Paypal to ganger siste måneden for ting jeg ikke har mottatt,ok det har tatt litt tid men det har ikke vært noen problemer.
    Jeg vil vel gå så langt som å si at de har gode forsikringer og hjelper deg så godt som mulig.
    De fleste tabbene begår kjøperen,spesielt på Ebay er det viktig å sjekke feedbacken til selgeren,jeg har også en hel mengde andre tips men de gidder jeg ikke ta her,send meg en PM hvis det er noe du lurer på :-D
    Og ja jeg har kjøpt endel på Ebay over lengre tid og drittsekkene kan jeg telle på en hånd,jeg har 650+ positive feedback's (over 1300 handler pga flere ting fra samme selger)...

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og ja en egen import tråd hadde vært fint

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden eksiterer jo fra før:

http://avforum.no/forum/produkt-pris...al-handel.html

Kanskje den kan brukes, siden den allerede er laget?

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har akkurat bestilt et par surroundhøytalere fra denne sjappa i Danmark:

AudioButikken - HIFI - WebShop - - - audio / video produkter i høj kvalitet og fornemt design

Tok kontakt med de på mail, svar samme dag. Det virket som de solgte en del til Norge.

Ved forespørsel om pris trakk de fra den danske momsen uten at jeg spurte spesielt om det.

Frakten kom på kr 500,- DKK for litt over 20kg.

Jeg betalte forskudd via min nettbank via et kontonummer som jeg fikk oppgitt.

Jeg sendte mail første mailen til de torsdag kveld forrige uke - i morges - (tirsdag) fikk jeg mail om at høytalerene var sendt.

Er hittil meget fornøyd med service. så får vi se hvor lang tid det tar før jeg mottar de.

Hvis noen lurer på hva jeg kjøpte????
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som NF sier: dette med import er meget enkelt. Kjøp over kr. 200,- mefører at du må betale 25% moms på varen.
    Litt avhengig av selger og hva du importerer, så kan du til en viss grad tjangse litt på hvor lavt du tør å sette verdien på produktet du tar inn.
    Ellers sjekk: Internett - Tollvesenet JetCarrier.com - magnum no AS, Export & Import solutions.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Denne tråden eksiterer jo fra før:

http://avforum.no/forum/produkt-pris...al-handel.html

Kanskje den kan brukes, siden den allerede er laget?
    Der var den jo,tråden er fin den,men det som kanskje gjør at folk overser den er "VS Handel" ?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje moderatorer kan endre den til en mer passenden tittel?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •