Hva jeg savner (søkefunksjonalitet ++)...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva jeg savner (søkefunksjonalitet ++)...

Jeg savner ett nettsted der man enkelt og greit kan finne frem til produkter, ett nettsted der det meste er samlet på en side... Tidvis er det vanskelig å finne frem til info om produkter...

Enkelt hadde det vært om det fantes ett nettsted for dette, ett sted der man kunne søke etter ett produkt og finne info om dette. Ta CD-spilleren min som ett eksempel:

Hva om det fantes en side der jeg kunne skrive inn "Marantz CD-67SE" og så fant den spilleren. På siden skulle det da være bilder av spilleren (tatt fra alle vinkler og ikke minst bilde uten topplokket), der skulle stått om dens spesifikasjoner og info om den...

Men jeg ville hatt mer der; Mange produkter kan modifiseres, de beste rådene i så måte skulle man funnet der. Info om hvem som førte merket/produktet i det aktuelle området enn bor i skulle man også finne, i fortid for eldre produkter og ikke minst hvem som fører det nå og hvor man kan få service på dette. En link der produktet er testet samt en der brukere deler erfaringer om produktet skulle også finnes...

Det ville ikke vært så vanskelig å få til noe slikt, og du verden hvor bra verktøy en slik side ville vært - om brukermanualer i tillegg ble nedlastbart fra denne så ville bare alt vært fryd i mine øyne. Hver produsent kunne etter hvert som dem leverer ut nye komponenter bare legge ut infoen om produktene og det ville vært brukervennlig som bare det...

Slik alt er nå så er det tidvis kaotisk som bare det å finne god informasjon, man må ofte lete på flere steder. En kvalitetsside er hos meg ett savn og hadde en slik side finnes så hadde man enkelt og greit funnet levrandørene og produktene man leter etter.

Har av og til litt av ett styr jeg med å finne ut hvem som selger hva her i landet, nå sist Rega CD-spiller som jeg er nysgjerrig på og skal låne øre til. Da jeg skulle finne ut hvem som solgte PMC var det også litt slit, det kunne vært så mye enklere om levrandørene bare hadde lagt ut noe som burde vært enkel info for dem å samle på ett sted.

Andre som har tenkt samme tanken?

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Minhembio.com - Mötesplatsen för hembio- och hifi-entusiaster

Prøv søkefunksjonen der... Den har ganske mye av det du spør etter.
    Den leter opp alle tråder som omhandler produktet du søker etter, alle bilder fra galleri, og produktbeskrivelse.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller så kan du rett og slett bare bruke Google
    Der finner du det som er verdt å finne

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    google finner jo omtrent alt med samme fremgangsmåte.

Skriv inn produsent og modell og du får opp full pakke, alt fra reviews til bilder. Riktignok usortert, men da får du flere synspunkter også

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller rett og slett bare gå direkte inn på produsentens nettside..

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    trådstarter mener jo en side med absolutt alle produkter, og jeg forstår meget godt hvorfor han ønsker det. det ville krevd mye ressurser å lage en slik side, hvis det da ikke fungerte på wikipedia-måten, at folk legger inn bilder og specs av sine produkter og noen moderatorer hadde jobben med å holde dette best mulig informativt. det hadde vært veldig kult med en slik side, og det ville krevd lite hvis f.eks. alle medlemmene her inne la inn info og bilder og evt. manual til sine produkter.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sigvald
    og det ville krevd lite hvis f.eks. alle medlemmene her inne la inn info og bilder og evt. manual til sine produkter.
    Uten tvil vært kult, men vi mennesker og særlig menn?? har en tendens til å skryte og særlig av det vi liker og har

Så det som hadde skjedd er at ALT hadde vært tipp topp og det kunne ha blitt en gedigen feil informasjonskilde!
    Men en god tanke

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    man kunne latt være å vurdere produktet sitt på noen måte, bare pur specs og informative bilder

Intermediate Keltern sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men da foreslår jeg at trådstarter tar initiativ og starter opp audiopedia.org!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tidligere spurt om det samme men innenfor salg. Hvilken butikk selger hva av utstyr, og kanskje også med pris, der en kan sammenligne priser på de forskjellige komponenter. Dette ble vel ikke noe av også fordi noen må gjøre en jobb for å få dette i gang og noen må oppdatere dette. På hardware.no er det forhandlerne som oppdaterer produkter og priser. Spørs om det kan gjøres i dette tilfelle. Tror de forskjellige aurdio forhandlerne er villig til å bidra til økt konkurranse som resulterer i lavere priser for oss forbrukere.

Tilbake til trådstartes emne.
    En slik side hadde vært skikkelig bra. Spesielt for de med all slags rare produkter som kanskje ikke finnes info lenger på nettet. Feks. mine B&W DM302. Du skal lete lenge for å finne noe produktblad på dem. Tror jeg har det hjemme etter timesvis med søking.

Tror likevel det hadde vært løsbart på en wikipedia lignede måte. Det er jo som svantekiller sier at hvis en skal ha opp brukererfaringer på siden også så kan det jo bli mye tipp topp, beste som finnes type innlegg, men går det på tekniske data og datablad og eventuelt linker til publikasjoner og tester ol så er jo det objektive ressurser som ikke har noe med eier's mening å gjøre sånn sett.

Skal en ha brukerinnlegg og erfaringer også må en jo passe på å skrive om noe en har selv og ikke noe en bare har hørt eller har lest om. Samt at det må til en karaktersetting som gir et gjennomsnitt av hva folk mener om produktet. I slike tilfeller leser jeg alltid det innlegget med dårligst karakter først, så oppover i skalaen.

Som sagt hardware.no har dette på data greier, og det kan jo hende det ligger løsninger ute som kan implementeres her eller andre steder.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Keltern
    Ja, men da foreslår jeg at trådstarter tar initiativ og starter opp audiopedia.org!
    hmmm, mere spennende tanke enn man faktisk først tenker over

med hva med video?

avpedia.org ?

avpedia.mobi NOK 186 *** Domenet er ledig, legg til i handlekurv

avpedia.no NOK 129 ** Domenet er ledig, legg til i handlekurv

avpedia.as NOK 869 Domenet er ledig, legg til i handlekurv

avpedia.com NOK 49 Flytt mitt domene til Active 24

avpedia.net NOK 49 Domenet er ledig, legg til i handlekurv

avpedia.name NOK 49 Domenet er ledig, legg til i handlekurv

avpedia.info NOK 49 Domenet er ledig, legg til i handlekurv

avpedia.biz NOK 49 Domenet er ledig, legg til i handlekurv

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører en webserver hjemme, men har ikke kapasitet til å legge opp noe slikt. Hadde likevel vært interessant å se om det finnes en løsning som kan brukes

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sammenlign produkter og priser hos Prisguide.no er vel det nærmeste man kommer tenker jeg, i hvertfall her i Norge.

Og det er ikke alltid alle skryter produktene sine opp i skyene heller, ta en titt på prisguiden, så ser dere svært varierte karakterer.

Kort fortalt er prisguiden et sted man kan søke etter produkter, man finner reviews, bilder, informasjon om produktet, brukererfaringen og hvilke butikken som har varen OG til billigste pris.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...dette kommer i AVforum V2.0 som vi begynner arbeidet på til sommeren - dere får vente i spenning, og jeg er HELT enig i at et slikt søkesystem er på høy tid av vi får på plass her på AVforum!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hørtes meget bra ut. gleder meg