Forslag om å søke før man starter nye tråd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forslag om å søke før man starter nye tråd

Hadde det vært mulig å lage et vindu som kommer opp når man skal skrive ny tråd. For kort tid siden var det noen som startet en helt standard svs-tråd, hvor nestemann noen linket opp søkeresultat med 235 treff. En liten advarsel før man lager en ny tråd ville kanskje stoppet en del tråder med identisk emne.
    Vinduet kunne sett ut som vedlagt miniatyrbilde (med litt penere design :wink: )

Active Cerwin Vega CLSC-215 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns det hørtes ganske lurt ut ja Marantz, tror Moderatorene er helt enige

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men, har du sjekka om det ikke er noen tråd om akkurat dette da? Hehe, neida

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes kanskje, man hviket søkeord skal jeg bruke :wink:

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, dette har ikke noe med tråden å gjøre, men har ikke peiling på hvor jeg kan sette det her, hehe, Marantz; Åssen får jeg bilde under navnet mitt i forumet? Sånn som Chuck Norris bilde ditt, skjønner ikke åssen dere får det:-?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller at man MÅ gjøre et søk får New Topic knappen kommer opp.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mange tråder om dette også, men det er ikke desto mindre aktuelt.

Hva om "ny tråd"-vinduet var slik at når man trykket "legg inn ny tråd" så søkte forumet automatisk på nøkkelord i tittel og tekstfeltet? Da kunne man fått opp en preview av de trådene som matchet og kanskje oppdaget at spørsmålet var godt besvart fra før.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje det blir vanskelig og irriternede for de som 100% sikkert har funnet ut noe nytt. Hvis man alltid må søke først tar det ekstra tid

Edit: dette var ikke svar til snickers

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God idè, Marantz! Støtter forslaget om en enkel tekstboks som tipser om søk-funksjonen før man starter ny tråd. Hadde vært en enkel og grei løsning tror jeg...

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det er mange tråder om dette også, men det er ikke desto mindre aktuelt.

Hva om "ny tråd"-vinduet var slik at når man trykket "legg inn ny tråd" så søkte forumet automatisk på nøkkelord i tittel og tekstfeltet? Da kunne man fått opp en preview av de trådene som matchet og kanskje oppdaget at spørsmålet var godt besvart fra før.
    Genialt Isen :idea: Det bør ihvertfall begrenes nye tråder somm allered finnes. Det er vel også en gjenganger at mange nybegynnere lager enda en CV eller SVS tråd. Når det ligger 400-500 tråder om samme emne begynner det å bli for mye. En annen ting jeg irriterer meg over er uspesifikke overskirfter. Det står nra noe sånt som: "Hjelp meg - SVS"
    Det kunne stått:"Hjelp - SVS PB10 med for lite bass i rommet

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cerwin Vega CLSC-215
    Hm, dette har ikke noe med tråden å gjøre, men har ikke peiling på hvor jeg kan sette det her, hehe, Marantz; Åssen får jeg bilde under navnet mitt i forumet? Sånn som Chuck Norris bilde ditt, skjønner ikke åssen dere får det:-?
    Du må bytte avatar, sjekk i kontrollpanelet ditt. Husk at den ikke kan være mer enn 80x80 pixler, så finn ett kult bilde og komprimer det litt med paint i windows

Edit: Der kom det opp noe. OI, valget falt utrolig nok på CV høytaler :wink:

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synest kanskje søkefunksjonen er litt vanskelig å få til, men kanskje d bare er meg!

God ide okke som marantz, og ganske ok om en slik ting kanskje kunne blitt gjort automatisk som snickers sier....

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes ofte det er fint og ha en egen tråd om et emne, da en da lettere kan følge opp hva som blir sagt med flere spørsmål, samt få siste tilgjengelige info. For eksempel så tviler jeg på at noen orker å oppdatere en 2mnd gammel tråd med info om en ny forsterker som passer godt til en gitt høytaler.

Det er jo trossalt frivillig om du vil lese eller svare på en tråd.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker alltid "avansert søk" rett under "søk" vinduet, og søker kun på titler. Man får opp rask det man vil ha uten å lete i tråd etter tråd. Finnes det ikke, da kan man lage en nye.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D_KILLAH
    Jeg synes ofte det er fint og ha en egen tråd om et evne, da en da lettere kan følge opp hva som blir sagt med andre spørsmål, samt få siste tilgjengelige info.
    Jeg er delvis enig. En stor/offisiell (kjært barn har mange navn) tråd har en tendens til å bli veldig uoversiktlig, et grep for å forhindre dette kan være å oppdatere første post med en FAQ og linker til forskjellige diskusjoner rundt temaet. Dette krever imidlertid noe oppfølging fra trådstarter, evt moderatorer. Jeg mener selvsagt at man bør søke før man poster nye tråder, men man kan ikke forlange at en bruker som er ny innenfor temaet skal lese gjennom en tråd på hundrevis av sider for å kanskje finne svar på det han lurer på, selv om det er lærerikt. Veldig mange ting blir tatt opp flere ganger i de lange trådene, og trådene går også off topic fra tid til annen.

Hvis man har et helt konkret tema man vil ta opp, la oss si "Plassering av to stk SVS PB10", ser jeg ingen fordeler med å heller ta dette opp i den store SVS-tråden. Da kan søkekyndige brukere finne denne tråden i ettertid og tenke "hei, akkurat det jeg var ute etter". Hvis denne tråden utvikler seg til å bli en god og informasjonsrik tråd, kan det kanskje postes en link til den i nevnte tenkte FAQ/oversikt i den "offisielle" tråden.

Edit: For å oppsummere litt, så synes jeg det bør stilles visse krav til en offisiell tråd med generell teknisk diskusjon rundt et produkt. Jeg har allerede nevnt SVS-tråden, så la meg fortsette med den. Den begynner med en som har hørt om SVS og vurderer å bestille det. I begynnelsen får vi får følge historien med bestilling og venting/forventning, men det er liten konsentrasjon av teknisk info. Sikkert spennende lesning for mange, men lite informativt. Kanskje det er på tide å pensjonere enkelte av disse trådene og lage nye hvor første post inneholder det jeg var inne på litt lenger opp, ting som tekniske spesifikasjoner, FAQ, link til AVnytt, linker til diskusjoner rundt temaet og så videre. Brukere kan tipse trådstarter om ting som bør inkluderes, eller moderatorer kan legge til info. Mer arbeid, helt klart, men kvaliteten vil nok også stige en del hakk. Pluss at vi kanskje vil se færre av de utallige trådene med spørsmål som har vært stilt ørten ganger.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D_KILLAH
    For eksempel så tviler jeg på at noen orker å oppdatere en 2mnd gammel tråd med info om en ny forsterker som passer godt til en gitt høytaler.
    Nei det er jeg enig i. Poenget er bare å luke ut noen temaer som vokser og vokser, spesielt "hvilkenCV til nad xxx er best" og "SVS- er det så bra?" tråder begynner det å bli svært mange av. Alle her har også mulighet til å starte sin egen hifi eller hjemmekino tråd.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser helt klart det blir en del av disse trådene, så at noen tok initiativ å lagde en samletråd med oppdatert førstepost for CV og forsterker er bra, men slike tråder krever alltid at en hele tiden oppdaterer dem, noe som trådstarter kanskje går lei av etter en stund osv.

Prøver selvfølgelig selv å søke om jeg trenger forklaring til en spesifikk ting, poenget er bare at en ikke trenger å freake ut om et emne har 3 tråder på et såpass stort forum som dette. (svs og CV er sikkert representert med et par % av trådene hver, dette kan fort bli litt teit.)

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om det er 3 emner spiller ingen rolle. Men det flere ganske store tråde om de meste populære temaene. Som i eksempelet mitt var det noe som startet en tråd med emne: "SVS PB10"

Sitat Opprinnelig postet av Sandlien
    Kan den virkelig plage naboene....??
    Jeg tror jeg kommer til å bli rimelig skuffa, av denne. Ettersom den blir roset opp i skyene... Men kan den være så utrolig at den tar over jobben til ht`ene mine..?? :-? Se på signatur.... Det sitter jo faktisk 4* 8" i de høytalerene... :grin:
    Tror nok jeg har for høye forhåpninger... Desverrre
    SVS er så mye diskutertat at dette kunne vedkommende enkelt fått svar på i mange tråder. En annen svarte med å legge ut link med 235 treff på søkeresultater....

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint hvis Lygren kunne lagt en liten artikkel på forsiden som omhandlet starting av nye tråder. En annen ting som er viktig ved starting av ny tråd er skikkelig overskrift. "Hjelp meg" er en ganske intetsigende overskrift...

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg, og sikkert mange andre her har vel opplevd at man får bedre respons med å lage en ny tråd i forhold til å starte bakerst i en eldre tråd.. det er jo kjipt, men..
    Om det da dukker opp flere litt lengere tråder om samme emne, kunne man ikke ha slått de to trådene sammen bare, så blir det en undertråd i en hovedtråd feks? det blir på en måte slik forumet er bygd opp fra før, bare enda dypere..krever dog en del administrering

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •