******* Vinyl *****

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 71
    Newcomer Isokkelesten sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

******* Vinyl *****

Nye vinyl utgivelser selger bedre enn både SACD og DVD-Audio tilsammen.

På grunn av lydkvaliteten er vinyl i stor grad annerkjent som førstevalget til de audiofile (da snakker jeg ikke om kjipe billige spillere og peiskos.) Selv en kjip og billig platespiller spiller ekte musikk, men dette må ikke forveksles med high-end lyd.

Det finnes milliarder av "evigvarende" brukte plater som er lett tilgjengelig for musikk elskere for en billig penge.

Dersom dette virkelig er et forum for både Audio og Video, så er det merkelig om ikke vinyl mediet som har hatt en slik rivende utvikling og vekst de senere år ikke skal ha en egen kategori.

Så litt på den subjektive siden:

Analog gjengivelse er "ekte", det er ikke pc-chips som setter sammen pipelyder slik at det til "etterligner" minner om det som engang skjedde.

Mvh
    EDB/Elektro Ingeniør som får nok data på jobben

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor går man for å kjøpe fresh vinyl? Trykkes det fremdeles opp gamle "slagere"?

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Hvor går man for å kjøpe fresh vinyl? Trykkes det fremdeles opp gamle "slagere"?
    I går fikk jeg en epost fra www.bigdipper.no med forspørsel om jeg ville ha den ny vinylkatalogen med over 80.000 titler. www.recordworld.no har mye brukt, billig og god kvalitet.

Frode

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vinyl er jo også dyrere og da. Samt du må ha en brukbar platespiller og RIAA trinn for å få den GODE lyden . Dynamikken i en god platespiller er ubeskrivelig .

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Vi har tidligere vurdert en egen vintage-seksjon uten at vi har helt bestemt oss, mulig vi skal sette opp et forum for "vintage og vinyl", ville det være en grei kombinasjon?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener ikke å være fundamentalistisk, men personlig synes jeg at vintage og vinyl ikke har stort med hverandre å gjøre.

Vintage menneskene er opptatt av hva man kan få til med gammelt utstyr og dette er "tilfeldigvis" ofte vinyl rigger.

De audiofile er opptatt av hva som er mulig å få til av lydopplevelser med dagens råeste teknologi og da er det mange som føler at vinyl rigger er de beste lyd-kildene.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig. Vintage alene. Vinyl alene. De smeltes sammen der det er nødvendig når en evt reffererer til et produkt tilhørende den andre kategorien.
    Takk for et bra forum!

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    .... www.recordworld.no har mye brukt, billig og god kvalitet.

Frode
    Nå ble jeg nesten litt flau, kommer egentlig fra Sandnes, og har aldri vert inne i butikken engang. Ser litt halvshabby ut der den ligger litt utenfor sentrum-sentrum. Neste gang jeg er hjemme må jeg nok gi dem et besøk.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nær sagt alle artister med selvrespekt gis ut på vinyl, utgivelsene kommer litt senere og i andre kanaler enn CD utgivelsen.

Til forskjell fra CD distribusjon hvor alle har alt (eller topp 50), så er det ofte slik at man må se i forskjellige (nett)butikker for å se tilnærmet samme utvalget. Dette skyldes trolig at butikkene ikke har avtaler med så mange distributører i inn og utland.

I tillegg til nyutgivelser av nye artister så trykkes også mange av de gamle slagerene på nytt. De innspillingen som huskes 40, 50 og 60 år etter at de ble spillt inn er ofte av sinnsykt bra kvalitet både musikalskt og kvalitetsmessig.

Mvh

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp det neste på innkjøpslisten er å kjøpe meg en ok platespiller

Har et par hundre gode lp'er liggende på loftet.

Fantastisk at det også går an å kjøpe nyutgivelser på vinyl. Hvem hadde trodd det
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle artister med selvrespekt? Mener du alle artister som selger nok til at plateselskapet er villig til å backe en "sær" utgivelse?

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt funny. Jeg liker selv best lyden når den kommer fra en vinylplate. Men sansynligheten for at lyden har vært innom flere digitale prosseseringer før den endte på vinylplata er stor.
    Et typisk studio i dag er digitale rett etter mic-preampene. Etter det så er alt HD basert. Masteren for vinylplaten er sikkert også levert på en CD... 16bit/44.1khz, eller eventuellt som en ren datafil 24bit/96khz
    Dette skal jeg ikke påstå for sikkert, men sansynligheten er veldig stor.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Alle artister med selvrespekt? Mener du alle artister som selger nok til at plateselskapet er villig til å backe en "sær" utgivelse?

Sorry, jeg mener ikke å tråkke noen på tærne. Det jeg burde ha skrevet var at jeg nesten alltid finner de utgivelsene jeg leter etter.

Jeg håper dette ikke skyldes at jeg bare ser etter "kommerse" saker.

Mvh

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Idag skal det kjøpes et riaa-trinn, og så blir det å koble opp platespilleren til pappa når jeg skal dit på besøk i helga. Han har noen plater, jeg har dessverre ingen.

Så forresten at ei kongeplate med Johannes Kleppevik som han kjøpte på begynnelsen av 80-tallet er å få kjøpt enda. Spesielt..

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansam
    Litt funny. Jeg liker selv best lyden når den kommer fra en vinylplate. Men sansynligheten for at lyden har vært innom flere digitale prosseseringer før den endte på vinylplata er stor.
    Et typisk studio i dag er digitale rett etter mic-preampene. Etter det så er alt HD basert. Masteren for vinylplaten er sikkert også levert på en CD... 16bit/44.1khz, eller eventuellt som en ren datafil 24bit/96khz
    Dette skal jeg ikke påstå for sikkert, men sansynligheten er veldig stor.

Det blir som å ta en nydelig indrefilét- kverne den opp og lage karbonade deig av den. Like mange kalorier, men definitivt lavere underholdnings verdi.

Dritt skjer i de beste familier, men de fleste nye utgivelsene på vinyl er litt prestije-prosjekter. Det er kvalitets bevisste brukere som kjøper ny vinyl i dag!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av drkaos
    Idag skal det kjøpes et riaa-trinn, og så blir det å koble opp platespilleren til pappa når jeg skal dit på besøk i helga. Han har noen plater, jeg har dessverre ingen.

Så forresten at ei kongeplate med Johannes Kleppevik som han kjøpte på begynnelsen av 80-tallet er å få kjøpt enda. Spesielt..

Litt vanskelig å gi deg tips på hvordan du skal sjekke dette, men det er en viss fare for at den gamle pick-up'en / cartridgen som sitter på spilleren har stivna i gummiforingene og/eller at nåla var utslitt når faren din satte den bort. Ødelagte og grovt feilinnstillte pick-up'er er nummer 1 grunn til at vinyl-plater blir sterkt redusert.

På den positive siden, slike ting er vel en god grunn til at vi bør få et eget vinyl fora.

Mvh

Newcomer Donald sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er veldig positivt.. Det blir ikke nok vinyl-stoff til meg, så en ny tråd er positivt..
    Etter at jeg fikk meg en skikkelig platespiller så bruker jeg nesten ikke cd-spilleren lengre. Når jeg kjøper musikk så prøver jeg alltid å se om det er kommet på vinyl først. Handler mest på nettet,og her i byen min så er det en bruktbutikk med bra utvalg. Har også kjøpt på QXL. Her er noen nettbutikker jeg bruker jevnlig:

http://www.bigdipper.no/shop.php
    http://www.elusivedisc.com/default.asp
    http://www.diversevinyl.com/htm/home.php
    http://www.gemm.com/c/index.cgi?
    http://www.rekylvinyl.no/shop/
    http://www.vinyl-records.de/
    http://www.vinylshopuk.co.uk/

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Donald
    Dette er veldig positivt.. Det blir ikke nok vinyl-stoff til meg, så en ny tråd er positivt..
    Etter at jeg fikk meg en skikkelig platespiller så bruker jeg nesten ikke cd-spilleren lengre. Når jeg kjøper musikk så prøver jeg alltid å se om det er kommet på vinyl først. Handler mest på nettet,og her i byen min så er det en bruktbutikk med bra utvalg. Har også kjøpt på QXL. Her er noen nettbutikker jeg bruker jevnlig:

http://www.bigdipper.no/shop.php
    http://www.elusivedisc.com/default.asp
    http://www.diversevinyl.com/htm/home.php
    http://www.gemm.com/c/index.cgi?
    http://www.rekylvinyl.no/shop/
    http://www.vinyl-records.de/
    http://www.vinylshopuk.co.uk/

Først og fremst, ønsker også en egen VINYL+platespillere "avdeling".
    SÅ til nummer to (2), hvordan er det å kjøpe vinyl på nettsider? Tenker nå mest på frakt. Har hørt skumle rykter om at vinyler ikke har godt av å ligge, men heller bør stå. Satt med 15 vinyler (utrolig hvor tunge de faktisk er) på flyet fra oslo, hadde de på fanget hele turen, i frykt for at de skulle skades om de ble fraktet på noen annen måte. Handlet på Råkk n' Rålls ved youngstorget ;-) Der hadde de ok utvalg, dog noe mer systematisert lagring hadde nok økt salget.

Newcomer Donald sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sweetnoise
    SÅ til nummer to (2), hvordan er det å kjøpe vinyl på nettsider? Tenker nå mest på frakt. Har hørt skumle rykter om at vinyler ikke har godt av å ligge, men heller bør stå. Satt med 15 vinyler (utrolig hvor tunge de faktisk er) på flyet fra oslo, hadde de på fanget hele turen, i frykt for at de skulle skades om de ble fraktet på noen annen måte. Handlet på Råkk n' Rålls ved youngstorget ;-) Der hadde de ok utvalg, dog noe mer systematisert lagring hadde nok økt salget.
    Kjøpe vinyl på nettsider er helt ok,ikke problemer av noe slag enda mange er kommet fra USA.Pakkingen er som regel veldig god.Har ikke brydd meg med å forsikre pakker enda.Litt dyrere blir det jo,men når du kjøper noen i slengen så blir iike prisen såå ille. Det koster jo å være kar....

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sweetnoise
    Jeg har kjøpt mye vinyl på nett, og har heldigvis tilgode å få skadde plater hjem.

Det stemmer nok at vinyl helst blir langtids oppbevart stående, men om den blir liggende noen dager under frakt så skader ikke det.

Jeg har ikke funnet noe bevis for at de ikke klarer 20år liggende på loftet heller. Jeg har flere av Fatterns plater fra 50-60 tallet i samlingen og disse har ligget i mange år og er i flott stand.

Mvh

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •