Noe må gjøres!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 47
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noe må gjøres!

Jeg ser forumet blir invadert av folk som er på jakt etter ting vi har hatt oppe til debatt en haug av ganger før. Det er også et hav av prisjakttråder i de tekniske foraene. I det heletatt er det svært lite teknisk i disse foraene for tiden og hovedvekten av diskusjoner er utstyr som selges i store volum på Elkjøp, Expert eller HiFiklubben. Altså langt fra det man kan kalle entusiastutstyr.

Jeg ønsker selvsagt ikke å hive ut noen men for entusiastene blir det mindre og mindre interessante tråder og de er nedenfor bordplata før man rekker å se at de er uleste. Dette gjør igjen at entusiastene poster mindre i de mest traffikerte kategoriene og det faglige nivået synker.

Hvordan noe eventuellt kan deles vet jeg ikke men noe bør gjøres for å holde godt nivå teknisk og for ikke å gjøre forumet mindre interessant.

Vi bør kanskje også prøve å rekruttere en del nye modeeratorer. De som er moderatorer i dag gjør en kjempejobb, men jeg skjønner at de sliter med å få med seg alt som skjer, og det er mange tråder som trenger flytting, sletting, opprydning osv.

I det heletatt føler jeg at forumet de to-tre siste månedene har blitt mer rotete og uoversiktlig enn noen sinne.

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :?
    Tankevekker, men jeg støtter dette forslaget fullt ut !

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp det begynner å bli litt "uoversiktlig"
    Vi kan jo vurdere å droppe chittchatt tråden?

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er en del feilposta tråder og slik ute å går ja. Mange spørsmål som det allerede finnes mange gode svar på, hvis man bare bruker søkefunksjonen. :wink:

Jeg tipper det er mange nykommere som gjerne også vil få opp antallet innlegg kanskje, og derfor spør om litt enkle spørsmål i "uvitenhet" om det allerede finnes svar på spørsmålene. Bare en tanke uansett dette da, tenker ikke på noen spessielt bare så det er sagt :wink:

Men hvilke produkter som blir diskutert er vel vanskelig å kontrollere eller? Jeg mener, det er jo sikkert mange her på forumet som rett og slett er interesert i produkter i prisklasser som elkjøp og liknende opperer med, fordi det er produkter som de har råd til, og kanskje skal kjøpe seg. Hva er vel da poenget (for de) å diskutere produkter i en mye høyere prisklasse?

Og hvorfor synker det faglige nivået på forumet, bare fordi prisen på produktene som blir diskutert, synker? Kan ikke/vil ikke/ gidder ikke entusiaster å svare andre entusiaster med mindre lommebok? :roll:
    Det er vel ikke utstyret man har, som avgjør om man er entusiast vel?

Uansett, en opprydding her og der hadde vel ikke vært dumt da. :wink: Flere moderartorer ville vel ikke hatt noe å si eller? Jeg mener de koster vel ikke penger? :roll:

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En idé er å gjøre søkefunksjonen mer synlig, og at alle litt mer erfarne brukere her på forumet henviser til bruk av denne ved spørsmål vi vet er besvart tidligere.

Samling av spørsmål/diskusjon rundt bestemte produkter kan vel gjøres ved å opprette flere "offisielle" produkttråder.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med handleforum, teknisk forum, DIY forum og FAQ/reparasjonsforum under de ulike kategoriene?

Vi kunne hatt kategorier som ekspanderer når vi klikker på dem slik at vi har "generelt" "Bilde" "Lyd"

En annen mulighet dersom det blir mange kategorier er å kunne "customisere" sin egen side slik at man slipper å se alle kategoriene på sin startside.

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En personlig forumoversikt for hver enkelt bruker hadde vært en super idé, Snickers
    Jeg ser for meg en komplett oversikt med avkrysningsbokser, og etter at brukeren har valgt sine favorittkategorier, får han opp en side med de aktuelle kategoriene ramset opp nedover, og de øvrige i en ekspanderende liste nederst.

Dette bør heller ikke være så spesielt vanskelig å få kodet heller, hvis det ikke allerede eksisterer en slik mod for phpbb.

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personalisert forumoversikt,... det høres fanken ikke dumt ut egentlig. Eller en bedre utgave av "vis nye innlegg" som bare viser innlegg fra de kategorier man selv har krysset av for, f.eks.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, det siste der har jeg mast om ganske lenge nå. Er visst ikke så lett å få til.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da jeg begynte å bruke forumet falt det seg naturlig å bruke søkefunksjonen flittig dersom det var noe jeg lurte på. Ser ikke akkurat ut som alle tenker som meg.

Det hadde ikke vært dumt med flere moderatorer. Søkefunksjonen bør også være mer synlig, eller kanskje en rute med hurtigsøk eller noe slikt.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Da jeg begynte å bruke forumet falt det seg naturlig å bruke søkefunksjonen flittig dersom det var noe jeg lurte på. Ser ikke akkurat ut som alle tenker som meg.
    Nei, dessverre. Det er veldig mange som bare overser søkefunksjonen og annonseringer, og spør om ting som hadde tatt dem 2 sek å finne. I tillegg vil det bli mer "normale" folk (les: folk som ikke er entusiaster i like stor grad som enkelte på forumet) etterhvert som forumet vokser og blir lettere tilgjengelig for den gemene hop, og da blir det nødvendigvis litt mer mainstream. Dette er vel problemer de aller fleste fora sliter med. Det hadde vært fint hvis man hadde klart å få bukt med dette, men hvordan dette skal gjøres i praksis er jeg spent på.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror nok forumets ryddighet har vært ivaretatt av ganske streng moderering. Det kan kanskje ha litt sammenheng med økt arbeidsmengde at det når virker som om det er i ferd med å bli en del mindre ryddig.

En annen ting vi bør tenke på er at forumet bør trekke til seg flest mulig dyktige entusiaster. Interessen hos de mest inbitte entusiastene er nok en anelse dalende. Dersom vi hadde mulighet for å "customisere" forumet for hver enkelt brukerprofil tror jeg så absolutt det blir mer brukervennlig og man kan velge å ikke se de kategoriene som er mest "mainstream".

HW.no har en fin funksjon der man kan klikke for å se en liste over alle tråder man har postet i tidligere. Da slipper man å lete etter kommentarer på ting man har skrevet. Det er nok en funksjonalitet som hadde vært fin å ha her også.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    HW.no har en fin funksjon der man kan klikke for å se en liste over alle tråder man har postet i tidligere. Da slipper man å lete etter kommentarer på ting man har skrevet. Det er nok en funksjonalitet som hadde vært fin å ha her også.
    Vis dine egne innlegg
    Vis egne tråder

Står på forsiden...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, det er jo litt sent så jeg har vel unnskyldning....

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Vi har det siste året har svært stor tilstrømning av nye medlemmer, som gjerne ikke tar seg god nok tid til å sette seg inn i forumets struktur før det postes.

Vi jobber mye for å løse dette, og jeg er tilhenger av en langt mer synlig søkeknapp.

Videre tror jeg våre nye medlemmer bør møte en mer innbydende forside når de ankommer. En haug av forumkategorier kan virke rimelig omfattende for de fleste, og da blir det ofte til at en legger inn spørsmålet både i feil kategori og uten å søke først, rett og slett fordi en ikke orker å sette seg inn i den tilsynelatende svært omfattende tjenesten.

Vi kommer derfor til å lage en ny forside, som bedre skal ivareta nye medlemmer. Vi kommer selvsagt ikke til å gjøre større endringer på selve forumet, som jo fungerer greit for de fleste av oss aktive her inne. Folk skal selve velge hvilken forside de ønsker, den "brukervennlige" eller selve forumsiden, som sikkert veldig mange av oss kommer til å fortsette å benytte.

Når det gjelder å øke antallet kategorier med en egen handlekategori for hver gruppe, vil dette bare øke problemet med oversiktelighet. I tillegg er det slik at det er mindre viktig å kategorisere og lagre diskusjoner under pris -og produktjakt siden forutsetningene endres hele tiden. Vi har jo også utviklet AVnytt for å holde oss oppdatert på laveste pris, og denne tjenesten skal vi også videreutvikle til å inneholde tilbakemelding på forhandlere osv. AVnytt har etterhvert begynt å fungere bra, en rekke større og mindre forhandlere legger nå opp sine laveste priser daglig, og det er jo i både brukernes og forhandlernes interesse.

Når det gjelder antallet moderatorer skal vi selvsagt vurdere om det er behov for å øke dette. Jeg føler imidlertid moderatorene i dag gjør en god jobb, men ettersom vi øker antallet brukere (vi vil mest sannsynlig være over 10.000 innen utgangen av året), melder selvsagt behovet seg for flere moderatorer før eller siden.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hehe, der hadde mag allerede mekket en ny søkeboks oppe til høyre... Bra mag!

Tidligere Admin mag sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, og nå virker den også ;-)

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er fremdeles ganske tydelig at dette med produkt- og prisjakt forvirrer folk. Går for eksempel inn i kategorien Høyttalere, ta en kjapp opptelling, og lo and behold, rundt 40% av trådene er 'hvilken høyttaler skal jeg velge til xx kroner'. Jeg feilpostet selv på den måten da jeg var ny bruker her, og det virker som nesten samtlige har gjort det på et tidspunkt. Greit nok at det står 'teknisk diskusjon' i parentes over, men det virker ikke som om dette er merket godt nok. Å legge prisjaktkategoriene, som sporadiske brukere som regel benytter seg av (det vil si, de burde), nesten nederst på en allerede lang side hjelper vel heller ikke.

Ettersom disse mye omdiskuterte kategoriene er kommet for å bli foreslår jeg at:
    - moderatorene blir flinkere til å flytte tråder til rett kategori.
    - det blir klarere definert nøyaktig hva som skal postes hvor.
    - foreta en maksimal krymping av teksten under Generell Info. Ærlig talt, ingen leser sånt, bedre å fordele teksten over de relevante kategoriene.

Det er jo selvsagt mulig at jeg har misforstått; at 'hva kjøper jeg for tre tusen penger' hører hjemme under høyttalere og ikke prisjakt, men om det er tilfelle at folk som er AVhengige av forumet ikke har helt oversikt lover det ikke bra for nye brukere.

Edit: Og slå sammen digitalprojektorkategoriene og endre Hjemmekino konstruksjon til Hjemmekinokonstruksjon. :wink:

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Den diskusjonen har vi tatt så mange ganger nå at jeg heller ber deg benytte vår fine nye søkeboks...

Inndelingen krever en del moderering, men har vært til utvilsom gunst mhp å holde innholdet relevant i de årene forumet har operert.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...hvis du ikke har forstått inndelingen, Pogwaq, foreslår jeg at du faktisk tar deg tid til å lese gjennom de punktene "ingen leser" fra forsiden... :wink: Er ganske enkelt ser du, og du er definitivt inne på noe!

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •