>>> System for vurdering av medlemmer <<<

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 101
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

>>> System for vurdering av medlemmer <<<

Jeg har endret trådtittel og legger til et lite tillegg her for å understreke formål:

Vi behøver et system som gjør det lettere å vurdere innholdet i det et medlem vi ikke kjenner så godt skriver. For nybegynnere vil det være helt uvurderlig. Det er helt umulig å orientere seg blant de mange brukerne med ulik agenda, ulikt kunnskapsfelt osv.

Opprinnelig åpningsinnlegg:
    Det er stadig nye medlemmer som strømmer til forumet. Mange av disse spør etter råd om ditt og datt.

Noen eksisterende medlemmer på forumet har mye kunnskap om ett eller flere fagområder og deler ofte denne på en ryddig måte slik at også nye medlemmer kan forstå hva det er snakk om og se det i riktig perspektiv.

Andre medlemmer igjen slenger rundt seg med begreper og svada som om deres eneste oppgave var å villede eller forsøke å få uendelig med oppmerksomhet.

Nå er det jo en gang slik at høye postcounts ikke automatisk betyr innlegg av høy kvalitet. Det er kort sagt ofte vanskelig å vite om rådet man får fra et konkret medlem er noe å samle på eller om det først og fremst tjener til å forvirre.

Mange forum har rangeringssystemer der medlemmene gir hverandre karakter når de måtte ønske det. Det er en måte å håndtere et slikt system på. En annen måte er å velge ut en gruppe medlemmer for ett år eller så av gangen der det stemmes på forumet om hvem som skal være med i gruppen "trusted members".

Det finnes kanskje flere måter å løse det på også, et akkumulert poengsystem for eksempel. Uansett tenker jeg med gru på hvor mange som blir sittende med motstridende informasjon uten å vite nok om kildene til at de kan gjøre særlig mer enn å kaste terning. Et system de kunne bruke for å vurdere troverdighet på et litt overfladisk og noe forenklet nivå kunne derfor vært interessant.

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen dårlig idé.. Har sett mange rare svar på forumet her, men hvis man har lest lit rundt så vet man jo hvem sånn ca som har mest kunnskap av medlemmene på forumet..

Active Hvar1 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zoso87
    Ingen dårlig idé.. Har sett mange rare svar på forumet her, men hvis man har lest lit rundt så vet man jo hvem sånn ca som har mest kunnskap av medlemmene på forumet..
    Hvis man ikke besitter så mye kunnskap på HiFi-feltet selv kan det nok være vanskelig nettopp å sortere de gode rådene fra de dårlige, og man vil ha problemer med å vurdere den enkelte medlemens kunnskapsgrad. Det er selvsagt områder det alltid vil være sakelig uenighet på, men det er vel ikke det det er snakk om her. Jeg har også hatt inntrykk av at noen her inne har hatt en tendens til å prate om ting de kanskje egentlig ikke vet så mye om, kanskje fordi stoltheten og en genuin interesse for HiFi etc. tar litt overhånd. En slags gruppe eller liste over "trusted members" - eller en norsk oversettelse av et eller annet slag (jeg liker ikke engelsk innblanding overalt, jada jeg veit, "HiFi") - er derfor en veldig god idè syns jeg. Hvordan det best mulig skal rangeres er jo derimot en utfordring. Vanskelig for en med lite kunnskap å gi terningkast om en annen medlems kunnskapsnivå...

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror den vanlige forumrangeringen (som jeg tror ligger innebygget i forum-enginen) kan brukes, bare at vi har et opplegg der det er meningen at man skal rangere ut i fra kunnskap/faglig bidragsnivå snarere enn hvem man digger/ikke digger. En slik løsning er jo demokratisk, men drar med seg noen ulemper:

Man kan bestille stemmer og få en rimelig høy rangering.
    Den vil kunne forfordele veldig aktive medlemmer.
    Det vil muliggjøre stor grad av klikkdannelse.
    Det er ikke uten videre åpenbart for nybegynnerne at de skal se på denne rangeringen.

Vi kan eventuelt bruke en slik løsning:
    - Vi oppretter en egen kategori på forumet for utnevnelse og nominering av fagmedlemmer.
    - Alle medlemmer kan nominere fagmedlemmer.
    - En valgt gruppe (for eksempel årsmandat) inkl administratorene skal vurdere om et fagmedlem som er nominert, eller som for eksempel har fått mer enn et visst antall stemmer får bli fagmedlem. Vurderingskriterier kan være faglig nivå, faglig relevans, medlemmets seriøsitet og andre ting (dette trenger ikke gjøres så vanskelig, det må gå relativt raskt å godkjenne et medlem).
    - Et medlem som er "godkjent" blir nå fagmedlem. Det opprettes en tråd for fagmedlemmet der for eksempel den som har nominert vedkommende eller ett av juryemedlemmene gjør kort rede for vedkommendes fagområde. Medlemmet selv oppfordres til å poste en slags CV, og det er åpent for alle å poste i tråden.
    - Vi får designet et "emblem" beregnet for signaturen til medlemmet. Det må være ganske synlig og inneholde den tydelige teksten "fagmedlem".
    - Medlemmet har nå rett til å bruke slikt emblem i signaturen og skal i såfall legge inn link til tråden som forklarer vedkommendes fagområde.

Da kan både ferske medlemmer og de med litt fartstid lett gå inn på medlemmets fagprofil og lese.

En alternativ løsning er at vi kan opprette to nivåer. Nivå 1 er frivillig og være et emblem som viser til en tråd som brukeren selv har opprettet. Nivået kan hete "min fagprofil" (som antyder at det er frivillig).

Nivå 2 må da være for eksempel "fagmedlem" og emblemet må være akkurat litt mer flashy så det ikke er noen tvil. Her må regler liknende de ovenfor gjelde, altså at vedkommende må "utnevnes".

Dersom vi stiller som krav at det skal være et visst antall stemmer i en tråd som forsøker å nominere et medlem slipper juryen å bli helt nedtynget i arbeid.

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke da en fare for at medlemmer som ikke er et såkalt "fagmedlem" rett og slett velger å ikke svare på et teknisk spørsmål fra en annen bruker, da de vil tenke "jaja, jeg er ikke et fagmeldlem, så jeg vil sikkert ikke bli hørt uansett. Han som postet over meg er fagmedlem så han vet nok best."....? bare en tanke som slo meg....

Men dersom det lages et rettferdig og kontrollert system for denne idé´en, er det en god tanke du er inne på.

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støttes fullt ut. Det er ingen automatikk i at høyt antall poster betyr høy kunnskap om det ene eller andre .... ( Like lite klok etter 2500 ++ poster )

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Støttes fullt ut. Det er ingen automatikk i at høyt antall poster betyr høy kunnskap om det ene eller andre .... ( Like lite klok etter 2500 ++ poster )
    Tenker gjennom alle mine poster og det er vel ikke alt jeg er like stolt av.:wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres jo interessant ut. Men hvordan skille ut de medlemmene som er full av kunnskap. Det er ikke nødvendigvis de som gir de beste råda. Mange av dem er så inne i sin verden av kunnskap og meninger at de kanskje ikke er helt istand til å gi feks en nybegynner et godt råd i forhold til valg av sitt produkt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

"Thanks" mulighet

Årlige mandater, utvelgelse og nominering høres ut som noe som blir mye å administrere, men selvsagt om det er en dedikert kjerne som tar seg tid til å holde slik veld like er jo det positivt, men sjansen for å lykkes er nok mindre ser jeg for meg.

Det vil nok være greiere med et system hvor fellesskapet kontinuerlig kan bidra til en slik utvelgelse gjennom forumfunksjonalitet.

En del andre forum operer med mulighet for å tagge posts med "Thanks", eks forum.team-mediaportal.com

Det er en veldig grei måte å rate respons på. Det vil ikke være et 100% samsvar med faglig tyngde, men like mye et mål på hvor service-minded man er. Samtidig vil det være de gode velbegrunnede svarene som tiltrekker seg mange thanks og dermed vil også faglig tyngde komme med. Man kan selvsagt også jobbe seg opp på en slik "ranking" ved å besvare masse små-forespørsler rundt omkring.

Det systemet åpner også for en god måte å vurdere om forskjellige tips/tiks/løsninger fungerer i praksis. Spesielt i en tråd med massevis av posts og mulige løsningsforslag vil mange thanks på en post viten om en god løsning på et problem.

Det vil sikkert også være mulig å utnevne "Trusted" members basert på antall poster med mange thanks. Dersom en person har et stort antall poster hvor mange personer har tatt seg bryet med å takke, vil det vitne om god kompetanse...

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tanken bak forslaget er beundringsverdig god! Men har jeg vanskeligheter for å se hvordan dette skal fungere i praksis.

Selv de erfarne medlemmene har svært sprikende meninger og syn. Hvordan disse trusted medlemmene skal velges på en rettferdig måte ser jeg ikke helt.
    Gjennom stemmer osv? Da vil folk stort sett stemme på de som er enige med seg selv slik jeg opplever det.

Det er kanskje en gruppe på 5-6 personer jeg mener ville passet til dette, men andre vil sikkert være uenige med meg igjen.

Intermediate nb1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Projektor/bilde kalibrering -Gorm

Forsterkere/høyttalere/DIY -Snickers is, roffe

Kalibrering multikanal/sub -Flageborg

Acustikk -BEF

Utstyr matching -Devilej

Rør/vintage -KjellB

Kaffe -Roko

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er egentlig på vei ut herfra (muligens av de samme grunnene som får Snickers til å starte denne tråden), men slenger på en kommentar på vei ut døra:

Ja, det er riktig at mange innlegg ikke nødvendigvis betyr store kunnskaper og høy troverdighet.

Men det er ikke gitt at store kunnskaper på et spesialisert område gjør en til en god rådgiver for andre.

Det finnes flere på forumet her som utvilsomt sitter på store spesialkunnskaper, men som enten ikke er istand til å formidle disse kunnskapene på en måte som er forståelige for folk med mindre kunnskap, og/eller som har "oppheng" og antipatier som gjør dem til partiske eller upålitelige rådgivere såsnart de beveger seg utenfor sitt eget fagområde.

En "kvalitetsrangering" av medlemmer vil nødvendigvis måtte basere seg på ett av to grunnlag:

Ren popularitet, eller noe i retning av "peer review". Det første vil lett føre til at "subjektivistene" -- som er i stort flertall på nesten alle hi-fi-fora -- overtar showet -- det sikrer i alle fall ikke høyere "fagnivå". Det siste vil lett føre til at de tekniske kunnskapene blir dominerende, mens kunnskapsformidling, rådgivning og diskusjon kommer i annen rekke. Det kan fort kvele et aktivt forum. Det finnes noen få rent tekniske fora for vanlige brukere der ute, men selv om de er internasjonale er aktiviteten laber, tonen ofte harsk, og det praktiske utbyttet for en som søker basisinformasjon lite.

Jeg har opplevd AVforum som et av de åpneste av sitt slag, der ingen nybegynnere ble avvist eller latterliggjort, hvor det (i alle fall en stund) var lov å motsi hi-fi-miljøets Store Sannheter (f.eks. om kabler, rør eller vinyl) uten å motta dødstrusler. Jeg synes dere som blir igjen her bør forsøke å holde fast på dette mangfoldet. Jeg tror ikke at en rangering av medlemmene etter antatt fagkunnskap vil bidra til det.

Det typiske for mange hi-fi-entusiaster er at de følger strømmen, og ukritisk godtar myter og "sannheter" som spres gjennom fora og markedsføring. Spesielt nybegynnere er utsatt for dette. Slik saueflokkmentalitet motvirkes ikke med autoritet, men med diskusjon. Heller enn å utpeke bjellesauer de usikre kan følge, burde forumet oppfordre medlemmene til å skaffe seg mest mulig kunnskap selv, slik at de bedre kan vurdere de uilke "sannhetene" hi-fi-miljøene presenterer dem for, på egen hånd.

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

?

Sitat Opprinnelig postet av nb1

Acustikk -BEF

Utstyr matching -Devilej

Rør/vintage -KjellB

Kaffe -Roko

kaffe???

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JAMES HOWLET
    kaffe???
    Han er vel kongen på denne tråden http://avforum.no/forum/produkt-pris...end-kaffe.html

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble ikke KjellB utestengt?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Acustikk -BEF

Utstyr matching -Devilej

Rør/vintage -KjellB

Kaffe -Roko

Min liste er ikke lik din. Har jeg mer rett enn deg? Eller omvendt? Vil flertallet ha rett?

Synes ideen egentlig er god, men klarer ikke å se for meg at det vil fungere dersom "de vanlige" forummedlemmene skal kunne har påvirkning på hvem som blir "akseptert".

Mange vil gi sin stemme til de som har noenlunde samme oppfatning som dem selv.

Dersom det blir oppnevnt ett skikkelig review board så kanskje,,,,,men hvem skal sitte der.......?

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Min liste er ikke lik din. Har jeg mer rett enn deg? Eller omvendt? Vil flertallet ha rett?

Synes ideen egentlig er god, men klarer ikke å se for meg at det vil fungere dersom "de vanlige" forummedlemmene skal kunne har påvirkning på hvem som blir "akseptert".

Mange vil gi sin stemme til de som har noenlunde samme oppfatning som dem selv.

Dersom det blir oppnevnt ett skikkelig review board så kanskje,,,,,men hvem skal sitte der.......?
    Godt spørsmål. Skjønner hva du mener.

Min liste er nok ikke "RETT", men mere ment som et utkast/eksempel

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, var ikke kritikk til listen din som sådan. Men listen min vil faktisk se helt annerledes ut.

For meg er det kun 1 person på listen din jeg vil føle meg trygg på. Noen andre vil sikkert synes at det er andre personer på listen de setter lit til. Dette vil medføre mye krangel og dårlig humør tror jeg.

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt spørsmål. Skjønner hva du mener.

Min liste er nok ikke "RETT", men mere ment som et utkast/eksempel
    JEG synes din liste er en god start, men Norcad bør også nevnes under DIY, I tillegg til mange andre som også har mye å bidra med på hvert sitt område. Jeg synes idéen om en slik rangering er god, selv om det kanskje er vanskelig å gjennomføre på en rettferdig måte.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Neida, var ikke kritikk til listen din som sådan. Men listen min vil faktisk se helt annerledes ut.

For meg er det kun 1 person på listen din jeg vil føle meg trygg på. Noen andre vil sikkert synes at det er andre personer på listen de setter lit til. Dette vil medføre mye krangel og dårlig humør tror jeg.
    Ja dette byr på mye krangling fra almenheten før en komplett liste foreligger:???:

Umulgheten i dette vokser desto mer jeg tenker på dette.
    Men ser behovet pga missgaid, gjenntagelse av eksisterende tråder,synsing osv.
    Dette er jo synd så lenge det faktisk finnes folk her inne som sitter på kunnskap som nye brukere,googlere osv kunne dra nytte av. I mange tilfeller så tror jeg at hvis noen skulle Google: Beste høyttaler under 20k, så blir man henvist til et par hundre krangletråder her på forumet.

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •