>>> System for vurdering av medlemmer <<< - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 101
    Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har prøvd å lese setningen flere ganger, men forstår ikke hva du prøver å si

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et forum som dette blir jo brukt for å diskutere ulike emner, og få hjelp til å kunne ta mest mulig riktige valg. Men det er viktig å huske på at til slutt er det hver enkelt som må velge selv hva som er bra for hun/han.

Dersom vi skaper et system med "Elitemedlemmer" eller "Guruer" så må vi allikevel være kritisk til kilden og gjøre valgene selv. Dersom en er aktiv på forumet, så danner en seg fort et bilde av hvem som er ekte og hvem som skryter.

Derfor mener jeg det må være opp til oss selv hvem en vil høre mest på, og derfor er jeg imot et slikt system.

:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Jeg må innrømme at jeg har litt vanskelig for å se verdien i dette med tanke på at man kan skrive hva som helst på en slik side, noe som fort kan gjøre det hele verdiløst. Mange er seriøse, og like mange er useriøse når det kommer til ting som dette.

Når det gjelder å rate andre brukere er jeg redd store deler av poengene som blir gitt vil være basert på følelser og ikke et objektivt syn på en annens innlegg. Ta f.eks kabeldebattene som har herjet her inne de siste par årene. Er man ihuga skeptiker er det nok vanskelig å gi positiv feedback til en av nissene selv om personen argumenterer godt for seg rett og slett fordi man er grunnleggende uenig. Man fyrer seg opp og gir peronen negativ feedback. Ender man med flere negative poeng slutter man ganske enkelt å skrive innlegg da ens bidrag helt tydelig ikke blir satt pris på.

Tanken på en sidedel av forumet med et litt mer redaksjonelt innhold hvor man kan stille direkte spørsmål synes jeg er en god ide. Her kan man også eventuelt legge ut korttester, messerapporter, nyheter, guider og ikke minst bygge opp en database med faktaopplysninger rundt AV-produkter. Men hvem som isåfall skal drifte en slik del på AVF i det daglige må vel bli opp til administratorer å avgjøre.

+1

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henningep
    Syntes ikke vi trenger en thumbs down count, En thumbs up hadde derimot vært fint. Kanskje også et tall som sa hvor mye thumbs up pr inlegg en bruker hadde fått. F.eks 20 thumbs up/10 inlegg = 2. Slik at et høyt tall ville vært en indikator på at brukeren har sakelige og gode inlegg?

Forutsetningene måtte vært

a, Hver bruker kan kun gi en thumb up pr. inlegg.
    b, Dette måtte telt fra første inlegg etter at ordningen trådte i kraft, slik at ikke de som har en masse inlegg ville startet med svært dårlig score.

Bare en tanke=)
    Jeg støtter halve forslaget ditt.
    Støtter ikke at det skal vise poeng per innlegg, da dette indirekte er en thumbs-down.

Det jeg hadde likt, er en thumbs up, eller "verdifull post"-funksjon.
    Man kunne hatt i signaturen sin (eller ved nick): Takket XXX ganger for innlegg. (Kan gjerne kalles "Liker")

Selv mange eksperter vil jeg hevde er til dels partiske, da spesielt om de har interesser av å få solgt sine produkter (eksperter jobber jo ofte med produktene de kan mest om). Nå har jeg ingen fra forumet her jeg mener altså, men jeg bare tenkte å påpeke det.
    Det er også ofte eksperter tror at alle har samme behov som det ekspertene selv har, mens brukere gjerne har andre krav og andre ting de setter pris på. (uavhengig av kategori - dette kan gjelde pc, forsterker, konsoll, spill, film, etc.).

Det jeg tror kan være best, er om ekspertene lager noen FAQ's.
    De bør dog oppdateres minst en gang i halvåret, etter hvert som det kommer nye teknologier, produkter, m.m.

Dog., hvem er interessert i et slikt ansvar? Jeg mener forøvrig at slik informasjon er bedre enn å utnevne noen til "jesus" på forumet, selv om de kanskje vet mer om spesifikasjoner enn produsenten selv vet.

Å sensurere og henge ut folk, indirekte, vil føre til medlemsflukt og potensiell migrering over til konkurrerende forumer.

Jeg støtter en "Jeg Liker"-funksjon, men en thumb-down eller (liker / antall innlegg) tror jeg vil drepe forumet.

Husk to ting:
    1) Gulrot, ikke pepper!
    2) Kveler du nybegynnere, er det ingen der til å lese råd fra ekspertene.

Hilsen en ikke-ekspert :-)

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var et innlegg her om at noen er fokusert på problem og noen andre prøver å finne løsninger. Brainstormet litt med meg selv og håper å lande på siste gruppe nå, men landingen kan jo bli hard... ;-)

Dersom (merk at jeg sier dersom) en slik inndeling kommer til å finne en plass her på Forumet, så ser jeg en løsningsmodell som kanskje kunne fungere:

A) Eget avsnitt på forumet som kanskje kunne hete "Tech-stuff"
    B) Tilgangen for å skrive i dette avsnittet er kun for godkjente forumsmedlemmer (Ressursperson), men alle kan lese (se litt mer på punkt D).
    C) En egen Forslagskasse for temaer opprettes og det er opp til godkjente medlemmer å ta tak i ønskede temaer utenom egne brannfakler. Hver tema begrenses til et innlegg fra forslagsstiller (eller kanskje ikke?) og en automatisk poll for å se om temaet er interessant for flere.
    D) For å bli godkjent som ressursperson må en bli nominert av andre enn seg selv. Moderatorer, administratorer og muligens allerede godkjente ressurspersoner kan godta nye personer til indre krets. Nominasjon kan skje på grunnlag en en "nomineringsknapp" på brukerprofil, men kun dersom brukeren selv er interesert. Medlemsskapet kan være tidsbegrenset eller begrenset til en tråd/temagruppe.

Merk: Selv om det står Moderator på meg, så er dette innlegget fra meg som privatperson.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Det var et innlegg her om at noen er fokusert på problem og noen andre prøver å finne løsninger. Brainstormet litt med meg selv og håper å lande på siste gruppe nå, men landingen kan jo bli hard... ;-)

Dersom (merk at jeg sier dersom) en slik inndeling kommer til å finne en plass her på Forumet, så ser jeg en løsningsmodell som kanskje kunne fungere:

A) Eget avsnitt på forumet som kanskje kunne hete "Tech-stuff"
    B) Tilgangen for å skrive i dette avsnittet er kun for godkjente forumsmedlemmer (Ressursperson), men alle kan lese (se litt mer på punkt D).
    C) En egen Forslagskasse for temaer opprettes og det er opp til godkjente medlemmer å ta tak i ønskede temaer utenom egne brannfakler. Hver tema begrenses til et innlegg fra forslagsstiller (eller kanskje ikke?) og en automatisk poll for å se om temaet er interessant for flere.
    D) For å bli godkjent som ressursperson må en bli nominert av andre enn seg selv. Moderatorer, administratorer og muligens allerede godkjente ressurspersoner kan godta nye personer til indre krets. Nominasjon kan skje på grunnlag en en "nomineringsknapp" på brukerprofil, men kun dersom brukeren selv er interesert. Medlemsskapet kan være tidsbegrenset eller begrenset til en tråd/temagruppe.

Merk: Selv om det står Moderator på meg, så er dette innlegget fra meg som privatperson.
    Jeg ser tanken din og den er god.
    Dog., tror jeg at den beste løsningen for en slik "spør eksperten" må være muligens uavhengig av selve forumet.

Dvs. en egen "spør eksperten"-side, noe ala. broom sin "spør benny"-funksjon. Der kommer folk med spørsmål og de vet de bare vil få svar av "benny".

Men man sitter jo fremdeles igjen med et muligens nyansert og partisk syn på saken, men det kan jo være en fin funksjon for f.eks. "hva er beste innstillingene når jeg skal kjøre hdmi fra ps3 til en XXXX, mtp. fargeoppsett, o.a."

Det er slike kontante svar "spør eksperten" vil fungere best til.
    Hva som er best kjøp, vil jo alltid variere (tilbud, nye modeller, etc.) og dette er en av fallgruvene tror jeg, at folk googler tester.. Finner et eldre produkt som kostet 50.000 og fikk terningkast 6. Så tenker de at ah, eksperten sa det var best i fjor, så det må jo være best nå.

Jeg har sett at noen tester på avforum er merket i toppen med at testen er gammel, noe jeg mener er svært positivt, da det indirekte sier til folk at de nødvendigvis ikke kan sammenligne dagens terningkast 6 med en fra i forfjor.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Jeg må innrømme at jeg har litt vanskelig for å se verdien i dette med tanke på at man kan skrive hva som helst på en slik side, noe som fort kan gjøre det hele verdiløst. Mange er seriøse, og like mange er useriøse når det kommer til ting som dette.
    Tanken her var at andre brukere da skal kunne svare i disse brukerspesifikke trådene. Det er først og fremst gjennom disse svarene en ny bruker kan gjøre seg opp en mening om hvem han snakker med.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det som skal komme frem har ingenting med en persons bakgrunn eller kunnskap å gjøre, men om noen har funnet innleggene nyttige. For meg virker dette litt rotete da det avhenger av at folk skriver. Hvor mange salg på torget genererer tilbakemeldinger på kjøper/selger. Kun et fåtall personer gidder å ta seg tid til slike ting ser det ut til
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tanken er god, men kan bli vanskelig å gjennomføre. Men det går selvsagt ann å prøve og se hvordan det fungerer.

Det er også andre forandringer avforum trenger for å bli et likanes forum IMO. Det er for det første alt for mange avdelinger her. Helt unødvendig inndeling. Det skaper rot, synes jeg. For det andre bør et bra forum for brukere være mindre bransjestyrt.

Det enkleste er egentlig å starte et nytt forum. Startes det av folk med kompetanse og de er aktive der, så vil man få et forum med mindre synsing. Det vil tiltrekke folk med god kunnskap som ønsker å delta.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjemmekino forsøkte dette. Ble ingen braksuksess 8)
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ikke aktiv bruk av "sticky"-poster gi oss noe av det samme? Dersom noen har kompetanse og formidlingsevne nok til å skrive en fyldig post om et tema som opptar mange, så kan moderator (evt på oppfordring fra andre brukere) lime en tråd på toppen. Da er det implisitt (også for nye lesere) at denne tråden inneholder nyttig informasjon og ikke bare tullball.

Denne mekanismen er delvis demokratisk, men man lar ikke massene få full råderett. Innen tema som opptar meg (bl.a. hifi-kabler) så tror jeg ærlig talt ikke at demokrati eller skjønnhetskonkuranse er veien å gå.

Ellers er temaet veldig interessant. Hvordan skille tullball fra nyttig info på nettet når "alle kan være sin egen ekspert"? Hvordan raskt finne ut hva som er troverdig og hva som er på nivå med konspirasjonsteorier og lysfontener? Skal vi stole på statens strålevern som sier at mobiltelefoner ikke beviselig er skadelig, eller en av 10000 nettsider som sier at mobiltelefoner beviselig dreper de små grå? Hvordan vite at en person som trådstarter (som har erfaring fra utviklersiden innen hifi) også gir gode råd når han snakker om teknologi han ikke har jobbet hands-on med?

I vitenskaplige fora så henter man autoritet fra "eksperter innen feltet". Også det har sine svakheter, f.eks kan dette være konkurerende vitenskapsmenn som ønsker å trenere utgivelser.

-k

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har bestemt at det ikke vil bli innført et system som dette med det første. Jeg sier ikke at det ikke er noe vi på sikt vil vurdere, men det skjer vertfall ikke enda. Det er mye positivt med et slikt system, men samtidig mye negativt også, og de viktigste punktene er allerede belyst i tråden.

Når det gjelder kommentarer i forhold til at forumet må bli mindre bransjestyrt, så lurer jeg litt på hva som menes med dette. Dersom det gjelder reklamen vi har her på forumet, så er den et HELT nødvendig onde for at forumet i det hele tatt skal kunne fungere. Driftskostnadene for et forum på AVforums størrelse er svært store. (Nå var dette en avsporing, og kun ment som informasjon, så vennligst ikke diskuter dette videre i denne tråden).

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men ta for eksempel det med statusene, ekspert osv...
    Er det en stor komplisert jobb å endre disse til noe mindre misvisende?
    Bare det ville jo være en god start.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bendalf
    Men ta for eksempel det med statusene, ekspert osv...
    Er det en stor komplisert jobb å endre disse til noe mindre misvisende?
    Bare det ville jo være en god start.
    Enig. På et bilforum jeg er medlem så kan man selv endre status. Hvis den ikke blir endret så får man tildelt status etter antall innlegg, men de er ikke så seriøse som her. Jeg ønsker ikke å stå som ekspert for jeg er slett ikke det.

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Enig. På et bilforum jeg er medlem så kan man selv endre status. Hvis den ikke blir endret så får man tildelt status etter antall innlegg, men de er ikke så seriøse som her. Jeg ønsker ikke å stå som ekspert for jeg er slett ikke det.

Det stemmer det. Du er Guru!

A.

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil nok bli for innviklet med et slikt system, og det kan bli feilaktige vurderinger og ranksjeringer når medlemene selv skal vurdere innhold og en annens person kunskap. Selv om man opplyser at man har kunskapen og evnen til å vurdere, så vil ikke oppfatningene være ensbetydene til alle. En slik ranksjering tror jeg kan føre til mere spydige og personrettet komentarer, og feil-refererte/tolket innlegg på forumet. Det lar seg ikke gjenomøre med en slik rankskjering og personstempling.

A.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Når det gjelder kommentarer i forhold til at forumet må bli mindre bransjestyrt, så lurer jeg litt på hva som menes med dette. Dersom det gjelder reklamen vi har her på forumet, så er den et HELT nødvendig onde for at forumet i det hele tatt skal kunne fungere.
    Kanskje ikke tråden for å ta dette opp, men stemmer det ikke at annonsører kan forlange at enkelte innlegg blir slettet?

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan godt skjønne Snicker-is` intensjon bak forslaget og forhåpninger om å gjøre forumet mer lik en pålitelig kunnskapsressurs/database for AV-relatert fagstoff. Men det blir for rigid og tungrodd å realisere i tillegg til alt byråkrati ved gjennomføringen. Under ligger det vel også et ønske om seriøsitet i posting og responderingen - et rosverdig motiv!

Men.., følge gode, gamle (102 år) Hans-Georg Gadamer, hermeneutiker og Heidegger-elev, ligger ansvaret for å hente mening ut av kommunikasjonssammenhenger (som jo forumstrafikken her inne til 7. & sist er) hos mottakeren. Om dette stemmer, burde ansvaret for å kunne skille bær fra lort ved å oppsøke relevant og pålitelig informasjon ligge hos den som leser/stiller spørsmål. Og det blir vi jo bedre og bedre til i stadig yngre alder, på¨godt og vondt. At mediestøyen stiger tilsvarende er kostnaden - tilgjengelighet på medie- og publikasjonskanaler osv.

Heidegger tilbyr en forståelse for den langmodige og påstår at meningstilskrivelse i en tekst skjer "mellom leserens forståelse av teksten og av sin egen historiske situasjon"(sitat: samme utmerkede link som over). Eller; måten vi forholder oss til hverandre verbalt og skriftlig skifter i takt med vårmotene og regjeringspartiene.

Ellers synes jeg Fanhsen oppsummerer det greit, allerede i trådens 12. innlegg.

Aaa-aaamen!

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Kanskje ikke tråden for å ta dette opp, men stemmer det ikke at annonsører kan forlange at enkelte innlegg blir slettet?
    Det stemmer naturligvis ikke.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med tommel opp i bestemte kategorier? Dvs hovedkategoriene?

f.eks:
    En som får tommel i DIY kategorien. Da gjelder ikke tommelen i Video (teknisk diskusjon) kategorien. eller omvendt.

En som er god på f.eks DIY er ikke nødvendigvis veldig god på projektor. Da vil man se hvem som har mange tomler innen den bestemte kategorien.

Bør være lett å se "bakgrunnen" til folk også. Tommel betyr ikke nødvendigvis at vedkommende er superkunnskapsrik, men kan være"takk for hjelpen".

MEN høyttalere og matching er jo helt opp til personen, så der mener jeg det er vanskelig å utnevne guruer(Dog er Roger Waters Mr. Dali i mine øyne). Der syntes jeg de dedikerte trådene til merkene er veldig gode.

Kabeldiskusjonene er jo også helt opp til personen som hører.

My 50Cent
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •