>>> System for vurdering av medlemmer <<< - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 101
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Tronic
    Så hvis man har lest hele tråden, vil man plutselig ikke være skeptisk?
    Det er jo både pretensiøst og absurd å anta det, synes jeg. Har lest hele tråden jeg, og er fortsatt motstander av forslaget.
    Dette må du forklare nærmere, hva er det å være enig/uenig i? Det er jo helt frivillig om man vil poste i den delen av forumet, og det er også KUN medlemmenes egne meninger om medlemmet som vil komme frem. Hvis vi ikke tåler dette så har vi jo problemer for lenge siden.

Active Henningep sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syntes ikke vi trenger en thumbs down count, En thumbs up hadde derimot vært fint. Kanskje også et tall som sa hvor mye thumbs up pr inlegg en bruker hadde fått. F.eks 20 thumbs up/10 inlegg = 2. Slik at et høyt tall ville vært en indikator på at brukeren har sakelige og gode inlegg?

Forutsetningene måtte vært

a, Hver bruker kan kun gi en thumb up pr. inlegg.
    b, Dette måtte telt fra første inlegg etter at ordningen trådte i kraft, slik at ikke de som har en masse inlegg ville startet med svært dårlig score.

Bare en tanke=)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig. Det eliminerer de som en gang herjet avstemningen under minHjemmekino og -Hifi.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå tatt selvkritikk, det later til at det er mange som henger seg opp i rangeringen/øremerkingen. Den er ikke poenget med tråden. Jeg har derfor endret trådtittel og lagt til en ny innledning i første innlegg som lyder:

"Jeg har endret trådtittel og legger til et lite tillegg her for å understreke formål:

Vi behøver et system som gjør det lettere å vurdere innholdet i det et medlem vi ikke kjenner så godt skriver. For nybegynnere vil det være helt uvurderlig. Det er helt umulig å orientere seg blant de mange brukerne med ulik agenda, ulikt kunnskapsfelt osv."

Ellers er jeg ikke enig i dette thumbs-systemet. Det vil ha et såpass stort sosialt element i seg at det ikke løser problemet som gjorde at jeg først startet tråden.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal det sosiale ikke være en del av det, så teller kun en ting: Styring. Da må admins / moderators ta stilling til hvem som er "Trusted".

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Under avataren til den enkelte kunne det f.eks være et felt der det sto noe sånt som ''ble takket xx ganger i xx poster, sa takk xx ganger''
    Trenger ikke være mere avansert enn det.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maskinisten
    Under avataren til den enkelte kunne det f.eks være et felt der det sto noe sånt som ''ble takket xx ganger i xx poster, sa takk xx ganger''
    Trenger ikke være mere avansert enn det.
    Kan nevne at i Club Honda - powered by vBulletin har vi en funksjon der du kan gi feedback score både positivt, nøytral og negative.
    Du kan også velge og gi kommentarer til din feedback av person.
    Disse såkalt feedbacks er tilgjengelige for alle medlemmer.
    Du kan se folk som er fornøyd eller misfornøyd med salg, kommentarer og annbefalinger.

Dette du nevner er også implementert i club honda der du kan gi "rykte poeng"

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Skal det sosiale ikke være en del av det, så teller kun en ting: Styring. Da må admins / moderators ta stilling til hvem som er "Trusted".
    Dersom jeg gir deg tumbs up fordi jeg liker rumpa di så kan det misforståes som at jeg gir deg tumbs up av rene faglige grunner.

Om jeg skriver i tråden din at jeg digger rumpa di så har andre medlemmer større mulighet til å vurdere hva din populæritet bygger på.

Med andre ord, "output" bør ikke være et tall som genereres av at noen klikker et antall ganger på en link.

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av unified86
    Jeg må dra diskusjonen litt til side, og faktiskt kritisere dagens system.

Det vi kan si om dagens kategori-system, er vel at det er brukt både epler og pærer i en status som er basert på et kriterie. Dette mener jeg blir misvisende.

Eplene: Nybegynner, viderekommen og expert, samt guru kan antyde til hvilket nivå man er på kunskapsmessig.

Pærene: AVhengig og aktiv (av de jeg kom på) kan antyde mer til hvor mye man deltar i forumet.

Jeg tror det kan være lurt å skille disse to, og ta utgangspunkt i pærene i denne omgang. Dersom kategorisering skal skje på bakgrunn av antall inlegg må vi gi navn på kategoriene som tydelig indikerer at det er deltagelse i forum denne statusen skal indikere, og ikke kunnskapsnivå.

Jeg hadde tenkt å komme med noen forslag på flere pærer, men synes det var litt vanskelig. Håper noen andre kan følge opp tankegangen min

Edit: F.eks. at man tok antall innlegg, fordelt på antall dager man har vært medlem, og lager en status som f.eks sier: "Bidrar daglig", "bidrar ukentlig", "bidrar månedlig"...? I mitt hode vil det ihvertfall være enklere å forstå.
    Denne tankegangen er i alle fall jeg med på.
    På den måten vil ikke noen som ikke fortjener det bli stemplet som ekspert...
    Var selv inne på å fjerne statusene, men å bytte navn på eplene til noe som ikke er misvisende er kanskje like greit.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pseudomono
    Kunne vært så enkelt som at ved å holde markøren over avatar/brukernavnet i tråden så ville en linke til en side i fra "mitt" kontrollpanel om egne opplysninger komme frem. Redigering av opplysningene blir gjort egenhendig i kontrollpanelet
    Det er en kjempegod ide, i hvertfall som en del av det hele. Man kan jo gjøre det slik at om man drar musemarkøren over en link så får man en liten innledning, og om man klikker kan man lese mer.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må innrømme at jeg har litt vanskelig for å se verdien i dette med tanke på at man kan skrive hva som helst på en slik side, noe som fort kan gjøre det hele verdiløst. Mange er seriøse, og like mange er useriøse når det kommer til ting som dette.

Når det gjelder å rate andre brukere er jeg redd store deler av poengene som blir gitt vil være basert på følelser og ikke et objektivt syn på en annens innlegg. Ta f.eks kabeldebattene som har herjet her inne de siste par årene. Er man ihuga skeptiker er det nok vanskelig å gi positiv feedback til en av nissene selv om personen argumenterer godt for seg rett og slett fordi man er grunnleggende uenig. Man fyrer seg opp og gir peronen negativ feedback. Ender man med flere negative poeng slutter man ganske enkelt å skrive innlegg da ens bidrag helt tydelig ikke blir satt pris på.

Tanken på en sidedel av forumet med et litt mer redaksjonelt innhold hvor man kan stille direkte spørsmål synes jeg er en god ide. Her kan man også eventuelt legge ut korttester, messerapporter, nyheter, guider og ikke minst bygge opp en database med faktaopplysninger rundt AV-produkter. Men hvem som isåfall skal drifte en slik del på AVF i det daglige må vel bli opp til administratorer å avgjøre.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Devilej ..
    Tror ett system kunne fungert om man kunne spesifisert hva man ikke er enig i? Som liker: "høyt faglig innhold", "godt skrevet", "nyttig info", "morsomt" bla. Eller "liker ikke": "ikke enig", "lavt faglig innhold", "unyttig info" og ett felt man kan spesifiserer? Og etter ett visst antall stemmer får man en basert på hvilken man fikk flest stemmer på. De som fikk negative kan selv velge.. "nybegynner", "interessert", "kverulant".. eller ingen overhodet?

..vil med det gratulere meg selv for 7000 fullstendig meningsløse innlegg

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten å ha lest rubbel og bit av tråden er jeg fan av mer matnyttig "titler" etc. hos medlemmer.

Hvis det er mulig så stemmer jeg for et "eldre-råd", en samling moderatorer, admins og muligens nye "trusted-members" som må vurdere alle etter si første 1000 innlegg. De normale Nybegynner - Ekspert - Guru titlene som følger post-count detter vekk og du klatrer ikke på stigen før du er funnet verdig.

Dette betyr jo noe "man-labour" men hvis man fikk et system hvor alle i "eldrerådet" får en liste hvorpå alle som får tommel opp 3 ganger eller noe rykker opp og forsvinner fra listen, så bør det kunne være ganske dynamisk. Du skal være fryktelig anonym hvis du skriver 1000 innlegg og ikke en pøkk legger merke til hva slags person du er.

Blir du ikke funnet verdig etter 1000inlegg kan du f.eks be om vurdering en gang i halvåret etter 1000 innlegg.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett forum som har en slik "Tusen takk for hjelp" eller "Dette innlegget var hjelpsomt" knapp.

I motsetning til den håpløse funksjonen "Tommel opp", er det sannsynligvis ikke like mange som trykker vilt og uhemmet på slike knapper uten å faktisk ha fått noe hjelp eller se at innlegget faktisk var nyttig.

Sier kanskje ikke mye om kunnskapsnivået, men det sier definitivt noe om brukeren som kanskje kan være nyttig i en slik sammenheng?

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si jeg likte tanken om et "eldreråd " ( begynner å dra på...)
    Ellers mange gode argumenter, både for og mot.
    Er fortsatt enig med deg Snickers, vi trenger en form for "kvalitetssikring" i en eller annen form.

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg for min del ser like mye på hvor lenge medlemmene har vært innpå forumet, som hvor stor post count de har. Det trenger ikke bety at vedkommende er dyktigere om han har vært lengre på forumet, men erfaringen en får av å ha lest en del på forumet og hatt hobbyen noen år sier vel så mye som hvor mange kommentarer han har lagt inn.

Siden en aldri kan vite hvor lenge en person har hatt hobbyen gir det hvertfall en pekepinn. På den andre siden, kan det være flere av den "gamle" garden som ikke har oppdaget forumet før i senere tid som sitter inne med mye kunnskap. Så lenge forumet er anonymt kan en aldri kvalitetssikre rådene en får 100%.

AVforum er et forum hvor seriøsiteten er høy og hvor det er svært få som poster bare for å øke "statusen". I hvertfall kontra mange andre forum, f eks hw.no. Jeg synes ikke forumet trenger noen "vedtatte eksperter" av et panel av moderater eller hva det eventuelt blir. Men en fjerning av ekspert, guru osv kan være en god idé. Det er lett for en nybegynner å legge mer vekt på svaret til en "ekspert" enn en med 300 poster, selv om svaret til forummedlemmet med minst poster kan være mer passende for spørsmålstiller.

Hadde søkefunksjonen vært bedre her på forumet hadde det også vært enklere å sjekke hva flere mener om spørsmålene du stiller, da de mest sannsynlig har vært stilt mange ganger før Vil tro dette er noe som forbedres i den kommende versjonen av AVforum.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B1aR

AVforum er et forum hvor seriøsiteten er høy

Siden det her var snakk om teknisk kompetanse, så mener jeg du tar feil her.

Finnes mange med lang fartstid innen hobbyen, som ikke vet hva watt er.

Entusiasmen derimot, er det ingenting å si på.

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Entusiasmen er det ikke noe å si på nei Men skal vi sette en grense på hvor seriøst AVforum er med tanke på teknisk kompetanse må vi først definere hva AVforum er.

Klippet fra AVforum.no - Generell info:
    "AVforum er Norges største nettsted innen feltet audio/video, med markedets bredeste tilbud for alle AV-entusiaster. AVforum og de relaterte tjenester inneholder stort sett brukergenerert innhold, slik at det meste du finner her av informasjon er formidlet av den "jevne" AV-entusiast, inkl. AV-nyheter, omtaler, priser, diskusjoner, hjemmekino og hifi-presentasjoner samt mye mer!"

Forumet er ikke, og vil ikke overleve i den form vi kjenner og liker det i dag om dette skal være et forum for fagfolk. Som det sies er det for den jevne AV-entusiast, og ikke en møteplass for fagfolk innen kategoriene elektronikk/ akustikk osv.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er nok et av de beste eksemplene på at dagens rangering ikke er brukendes til noe. Over 6000 innlegg på under 2 år gjør meg ikke til ekspert. Jeg har bare en mening om mye. Jeg ønsker at denne "tittelen" ble fjernet siden jeg er temmelig blank på dette og mye av grunnen til at jeg kan svare på mange spørsmål er at jeg husker ting jeg har lest. Det gjør ikke nødvendigvis at det jeg skriver er feil, men førstehåndsinformasjon er alltid mye viktigere en andrehånds. Men det er ikke alltid de som virkelig kan noe her svarer på spørsmål som har blitt spurt et utall ganger før og da er det jo greit at noen svarer.

Jeg synes at det bør være opp til forumets driftere og mod'er å sette "tittel" på de som de mener har noe å bidra med. Vi andre trenger ikke å rangeres. Istedet kunne dette feltet ha vært brukt til å skrive inn yrke på bruker hvis det kan være relevant for forumets brukere å vite.

Newcomer Xqisit sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De gutta som poster her kan nok flere være med på å sette en standard vil jeg tro!

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...jemmekino.html

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •