>>> System for vurdering av medlemmer <<< - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 101
    Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Jeg ser på denne statusen hvor flink en person er å legge inn innlegg på forumet. Jeg ser at jeg pr dags dato er ekspert til å poste svada på forumet.
    :lol: ..og enda ett svada-poeng til meg

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, ikke enkel denne. Det er klart en av gledene ved forumet at både noviser og eksperter deltar i samme tråder - eller for den saks skyld eiere av "rack- nei- takk" og ultra high end utstyr. Jeg ser likevel en klar fordel av et "truster member" system dersom det lar seg implementere. De fleste her øker sitt kompetansenivå gjennom å delta i diskusjoner. Likevel er det ofte at folk "synser" uten at de har substans bak sine svar. Det må selvsagt være lov å ytre sine meninger selv om man ikke kan detaljredgjøre for feks oppbygningen av en dac, likevel ser jeg fordelen av å vite at enkelte er "trusted" er større enn ulempen ved en slik rangordning.

hvordan det kan gjøres har jeg imidlertid ingen formening om.

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Jeg ser på denne statusen hvor flink en person er å legge inn innlegg på forumet. Jeg ser at jeg pr dags dato er ekspert til å poste svada på forumet.
    Ja du sier noe der, hehe.
    Det var jo kanskje den eneste "riktige" måten å tolke statusen på.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Hva gjør man når man har skaffet seg "uvenner" på forumet pga upopulære uttalelser?

Da vil man kanskje få uberettiget kritikk for ikke å kunne noe. Jeg har ved ett par annledninger kommet i skade for å påpeke tekniske svakheter ved enkelte ting. Reaksjonen var umiddlebar.

Jeg holder foreløpig fast på at jeg tror dette vil eksalere til full konflikt. Grunnprinsippet er bra, og det er jo slik alle fagorganisasjoner er strukturert ( AES, JASA, Science +++++). Forskjellen er at der er alle medlemmene fagfolk. De aller fleste har også evnen til å ta kritikk som noe positivt de kan bygge videre på. Finnes nok unntak der i gården også , men jeg vil ANNTA i mye mindre grad, enn på et forum dominert av ufaglærte.
    Dersom det hele er orientert rundt et system der man har en dedikert tråd til hvert medlem vil mest sannsynlig en slik konflikt fremgå om man leser medlemmets tråd. Der kan selv nybegynnerne selv ta stilling til hvorvidt vedkommende har noe å komme med eller om kritikerne har mest rett.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi registrerer at det er svært delte meninger om innholdet i denne tråden, noe som i seg selv taler i mot innføringen av et slikt system. Dog, det er ikke dermed sagt at det er en dårlig ide, og det vil utvilsomt ha sine fordeler også, men vi må være ekstremt forsiktige med å sette merkelapper på brukerne våre. I verstefall medfører dette medlemsflukt.

Inntil videre så skjer det ikke noe, men vi får se hva som skjer når V2 av forumet kommer.

Uansett setter vi selvsagt pris på alle gode forslag og innspill!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har inntrykk av at de mest skeptiske ikke har lest tråden, bare forsøkt å finne ut hva som ligger i trådtittelen og kommentert ut fra dette.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Vi registrerer at det er svært delte meninger om innholdet i denne tråden, noe som i seg selv taler i mot innføringen av et slikt system.
    Dersom man skulle drevet all utvikling etter "konsensus-prinsippet" så hadde det ikke blitt mye utvikling...8)

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok de fleste har forstått dine hensikter med dette. Men det blir litt "stereo type" problemstilling da det er så mange pro & con argumenter.

Jeg tror jeg skiftet mening tre ganger før jeg leste siste post, og med slik usikkerhet er det litt skummelt å lene seg på "orakel" innenfor et felt. Vi har alle våre meninger og preferanser. Selv om det ikke er det du sikter til, så vil svarene bunne i preferanser fra den enkelte "orakel".

Det kan nermest sammenlignes med de som skriver review på produkter. De er flinke og de har kunskaper, men det er sjeldent de treffer hver enkeltes preferanser og ønsker. Man må kjenne personen som skriver/svarer på spørsmål for å skjønne utgangspunktet den personen jobber ut ifra for å danne seg et bildet av hva man kan forvente av foreksempel PJ. Det er ikke matematikk og det finnes ikke bare et fasitsvar da alt dreier seg om preferanser og matching. Blir nok for vanskelig og innføre noe slikt, og jeg ville ikke stolet ene og alene på et slikt system.

A.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ambiance
    Det kan nermest sammenlignes med de som skriver review på produkter. De er flinke og de har kunskaper, men det er sjeldent de treffer hver enkeltes preferanser og ønsker.
    Når man leser review er det greit å kunne raskt finne ut litt om bakgrunnen til skribenten.

Sitat Opprinnelig postet av ambiance
    Man må kjenne personen som skriver/svarer på spørsmål for å skjønne utgangspunktet den personen jobber ut ifra for å danne seg et bildet av hva man kan forvente av foreksempel PJ. Det er ikke matematikk og det finnes ikke bare et fasitsvar da alt dreier seg om preferanser og matching. Blir nok for vanskelig og innføre noe slikt, og jeg ville ikke stolet ene og alene på et slikt system.
    Og her kommer det jo frem at du mest sannsynlig ikke har lest tråden heller. Dersom man har anledning til å klikke på en link for å sjekke kortversjonen av bakgrunnen til et medlem så er det jo nettopp det man unngår. I dag ser man ofte på postcount og evt moderatorstempel.

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg har inntrykk av at de mest skeptiske ikke har lest tråden, bare forsøkt å finne ut hva som ligger i trådtittelen og kommentert ut fra dette.
    Så hvis man har lest hele tråden, vil man plutselig ikke være skeptisk?
    Det er jo både pretensiøst og absurd å anta det, synes jeg. Har lest hele tråden jeg, og er fortsatt motstander av forslaget. Ser at AK er enig med meg i at medlemsflukt vil kunne bli en konsekvens. Fremfor alt er det ikke alle som er så totalt teknisk orientert/interessert på høyt nivå, så hvis forumet får ytterligere teknisk vridning, og blir mer fokusert mot spisskompetanse vil nok mange miste interessen.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, dette er vel ikke tatt opp av snickers-is med mål om å få alle tråder og svar til å være faglige. Jeg oppfatter det slik at mange er negative i den forstand at "det er for vanskelig å få til" eller at det skaper "klasse samfunn".

Er det mulig å oppnå noe av de positive sidene som snickers-is ønsker uten å få "klasse samfunn" effeken? Kan man f.eks. (som snickers-is er inne på) ha en side hvor man enkelt forteller litt om egne interesser, relevant utdanning eller erfaring? Hvis man da deltar i en diskusjon og enkelt kan klikke på navnet til en av de andre debattantene for å få opp denne informasjonen - gir ikke det litt ekstra verdi i forhold til å vurdere utsagn fra andre parter? Selvsagt er det mulig å lyve ift erfaring mm, men det får da være grenser i forhold til hvor etterrettelig dette skal være.

Newcomer pseudomono sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kalle Klovn
    Hmm, dette er vel ikke tatt opp av snickers-is med mål om å få alle tråder og svar til å være faglige. Jeg oppfatter det slik at mange er negative i den forstand at "det er for vanskelig å få til" eller at det skaper "klasse samfunn".

Er det mulig å oppnå noe av de positive sidene som snickers-is ønsker uten å få "klasse samfunn" effeken? Kan man f.eks. (som snickers-is er inne på) ha en side hvor man enkelt forteller litt om egne interesser, relevant utdanning eller erfaring? Hvis man da deltar i en diskusjon og enkelt kan klikke på navnet til en av de andre debattantene for å få opp denne informasjonen - gir ikke det litt ekstra verdi i forhold til å vurdere utsagn fra andre parter? Selvsagt er det mulig å lyve ift erfaring mm, men det får da være grenser i forhold til hvor etterrettelig dette skal være.
    Kunne vært så enkelt som at ved å holde markøren over avatar/brukernavnet i tråden så ville en linke til en side i fra "mitt" kontrollpanel om egne opplysninger komme frem. Redigering av opplysningene blir gjort egenhendig i kontrollpanelet

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan nevne at i Club Honda - powered by vBulletin har vi en funksjon der du kan gi feedback score både positivt, nøytral og negative.
    Du kan også velge og gi kommentarer til din feedback av person.
    Disse såkalt feedbacks er tilgjengelige for alle medlemmer.
    Du kan se folk som er fornøyd eller misfornøyd med salg, kommentarer og annbefalinger.
    Som nevnt tidligere i denne tråden kan dette ha både negative og positive sider.
    Nå må jeg si at club honda medlemmer har en særdeles hyggelig tone og ikke bare poster for og hive bensin på bålet.

At noen skal utnevnes til "orakler" i hver sin sjanger tror jeg ikke har noe på et såpass stort og offentlig forum og gjøre.

Er selv ganske ny aktiv bruker (lest et par år uten og være medlem) og blir litt redd for og skrive mine erfaringer når faren for bli missforstått eller ikke tatt seriøst er stor fra de med høy postcount.
    Derav kunne en feedback mulighet være en grei ting og innføre for og jevne ut mistrohet til medlemmer.

Håper på en positiv og lærerik fremtid på AVforum og at ikke veletablerte forum deltakerer med all sin ekspertise forsvinner.

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har jo mulighet til å legge inn info om oss selv på profilen, men jeg har ikke sett mange som har benyttet seg av dette. Vi har også mulighet til å se alle innlegg og alle tråder en bruker har skrevet, og man kan hente mye informasjon om bruker fra hans tidligere innlegg. Dette gjør jeg selv stadig.
    Det er bare å ta i bruk funksjonaliteten som allerede finnes.

Snickers-is, jeg tror de fleste leser hele første innlegg, og som regel leser de de tråden også. Ikke la oss henge oss opp i minoritetene på slike ting.
    Du skal ta utgangspunkt i at vi interesserer oss for tråden, og at vi prøver å hjelpe deg med å enten løse, eller å utfordre din problemstilling. Jeg synes dette har vært en god tråd sålangt, og helt klart et tema som fortjener diskusjon.

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Og her kommer det jo frem at du mest sannsynlig ikke har lest tråden heller. Dersom man har anledning til å klikke på en link for å sjekke kortversjonen av bakgrunnen til et medlem så er det jo nettopp det man unngår. I dag ser man ofte på postcount og evt moderatorstempel.
    Har lest. Men det bunner uansett i personlige preferanser og av den grunn blir dette veldig vanskelig implementere en slik ordning.

A.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor kan ikke forumet være som det er pr dags dato, hva er galt med det som er nå spør nå jeg?

Det er mye frem og tilbake i dette forumet men det er vel slik i alle forumer om man tenker etter, men vil dere experter sitte her inne og svare på alle spørsmål fremover? Vil dette bli et eget panel for disse, synes det er bra det er mye ekspertise her på forumet og det er vi glade for. Vi trenger ikke en Elite avdeling, gjør vi vel ?

Om vi får et Guru signatur så har vi jobbet for det og her snakker jeg for meg selv, er ikke noen expert på noen som helst måte men jeg hjulpet mange her inne alikevel. Vi alle skriver korte og lange innlegg, alt ettersom hva de blir spurt om i forumet. Right?

Kan ikke dette være et forum der ordene kan gå fritt, alltid hatt sansen for dette stedet pga vennlighet og god hjelp fra folkene her inne. Vi er de samme folkene selvom vi har fått et status pga masse innlegg.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstår trådstarters problemstilling. Jeg forstår også at implementeringen av en løsning som skal løse denne problemstillinger er mulig å oppnå, dog ikke uten problemer.

Mange har en forkjærlighet å være problemfokusert, fremfor å skissere løsninger. Så, de som strever å være i den sistenevnte kategorien er alltid verdifulle.

"Trusted Member" er en tidlig skisse til løsning. Spørsmålet er i så fall hva man er "trused" innen og hvordan man setter et akseptnivå for hver kategori (ref. alle hovedgruppene her på forumet). Det blir fort en uoverkommelig oppgave. Og, ved å innføre noe nytt så krever man at det vedlikeholdes. Nesten alle kan ha en god ide. Noen få kan implementere den. Noen ytterst få klarer å vedlikeholde den.

Jeg ser at det er to skisser til en pragmatsik løsning:

a) Thumbs up / down = "Was John Doe´s posting helpfull to you?"
    b) Som én annen foreslo; den som søker kunnskap sjekker kilden selv (som ellers i et samfunn med yttringsfrihet)

Jeg liker det enkelt og stemmer for b) med a) på en god annenplass.

a) krever ikke noe vedlikehold, men vil ikke (uten at det konfigureres riktig) si noe om i hvilke kategorier man har fått Thumbs up / down. Men det var antagelig heller ikke trådstarters intensjon med at Trusted skulle være spesifikk på kategori...

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunnskapsnivået til flere her inne er jo veldig høyt, men ingen er fullkommen sånn sett.
    -Det finnes dyktige folk her inne med høyere utdanning i elektronikk, men det betyr ikke at de har mere kunnskap om hva god lyd her enn andre. Og gjerne har sine formeninger og "yrkesstolthet" som de føler blir truet av folk som har andre preferanser mtp teknikk og konstruksjoner, men som de kanskje ikke ser har like mye å si?
    -Bransjefolk eller folk som har kjenninger i bransjen som "kan" la sine meninger bli "farget av det".
    -Folk med god produktkunnskap og bra gehør, som ikke har dypere kjennskap til konstruksjoner og teknikk.

Uansett sjanger så kan det fort bli sett på som urettferdig...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En konkret løsning kan være å:

c) nullstill alle "Ekspert", "Guru", "Avhengig", osv. betegnelsene og la det være en Thumbs UP count som går og avgjør hvilket "nivå" man tildeles. Mao. hvilket KARMA-nivå er man på.

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må dra diskusjonen litt til side, og faktiskt kritisere dagens system.

Det vi kan si om dagens kategori-system, er vel at det er brukt både epler og pærer i en status som er basert på et kriterie. Dette mener jeg blir misvisende.

Eplene: Nybegynner, viderekommen og expert, samt guru kan antyde til hvilket nivå man er på kunskapsmessig.

Pærene: AVhengig og aktiv (av de jeg kom på) kan antyde mer til hvor mye man deltar i forumet.

Jeg tror det kan være lurt å skille disse to, og ta utgangspunkt i pærene i denne omgang. Dersom kategorisering skal skje på bakgrunn av antall inlegg må vi gi navn på kategoriene som tydelig indikerer at det er deltagelse i forum denne statusen skal indikere, og ikke kunnskapsnivå.

Jeg hadde tenkt å komme med noen forslag på flere pærer, men synes det var litt vanskelig. Håper noen andre kan følge opp tankegangen min

Edit: F.eks. at man tok antall innlegg, fordelt på antall dager man har vært medlem, og lager en status som f.eks sier: "Bidrar daglig", "bidrar ukentlig", "bidrar månedlig"...? I mitt hode vil det ihvertfall være enklere å forstå.

Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •