>>> System for vurdering av medlemmer <<< - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 101
    Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tror eksempellisten til NB1 kan utfylles med et mangfold. Det er en god start men det er mange ører og øyne igjen på forumet som sitter med god kunskap rundt forskjellige temaer og aspekter innenfor lyd og bildet. Uansett for tidlig å komme med noe slikt nå. Fokuset bør heller dreie seg mot mulighetene en slik bolk vil kunne gi både positivt og negativt for forumbrukere/medlemer. Etter lest gjennom tråden ser jeg mye bra og noe ikke fullt så bra med en slik kunnskaps rankskjering.

Avstemming noen?

A.

Intermediate nb1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    JEG synes din liste er en god start, men Norcad bør også nevnes under DIY, I tillegg til mange andre som også har mye å bidra med på hvert sitt område. Jeg synes idéen om en slik rangering er god, selv om det kanskje er vanskelig å gjennomføre på en rettferdig måte.
    Ja det er mange fler:-D

Hva mener moderator/admin om dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp. Noe som kanskje kunne vært interessant er å lage en ny forum underavdeling der folk med reell teknisk kompetanse kunne være "høvdinger".

Selv mener jeg at man må ha en viss faglig tyngde for å kunne være en slik "høvding". Årelang erfaring i hifimiljøet trenger ikke bety noe som helst for teknisk kompetanse. Den utbredte aversjonen mot målinger viser jo dette glimrende.

Min holdning: Man kan måle og kvantisere det meste, bare man gjør det på rett måte.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Sted
    Skedsmokorset
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv reagert og blitt provosert av direkte feilaktige uttalelser når folk spør om hjelp og råd, men tror ikke det er en god løsning å peke ut sjef-sau i de ulike kategoriene som folk kan følge slavisk. Til det har vi butikkselgere. Folk som kommer med feilaktige uttalelser og driter seg regelrett ut blir uansett irettesatt ganske kjapt av både 5 og 10 andre brukere.

Personlig mener jeg det bør oppfordres til diskusjon og research av den enkelte før kjøp/installasjon etc. Dersom noen er dumme nok til å spørre spørsmål X på forum og godta svar Y og følge det slavisk = deres problem. Det som svares kan taes som en pekepinn og med en solid klype salt da de flestes svar er farget av egne preferanser, hva de eier selv og ingen har prøvd ALT på markedet / ALLE løsninger.

Se min post-count f.eks. Jeg har lest forumet flere ganger ukentlig siden 2003 (ofte flere ganger daglig), men benytter også svært mange utenlandske fora, samt vår venn Google. Å tro at AV-forum er det samme som AV-GUDEN og at alt som sies her er det som er korrekt = folks egen feil at de ender opp med katta i sekken. Noen vet hvordan internett skal brukes og andre er helt lost når det gjelder å gjøre egen research. Slik er det og slik vil det alltid være.

Selv skriver jeg bare dersom jeg orker (ja, er lat og foretrekker å lese dersom jeg ikke har noe viktig å bidra med i trådene) og dersom jeg vet at det jeg uttaler meg om er 100% korrekt enten vitenskapelig eller etter mine personlige erfaringer med de ulike produktene/løsningene jeg har benyttet. De fleste tilfeller slippe jeg å skrive nytt innlegg, da det jeg lurer på er besvart på AV-forum, andre fora eller Google. De fleste spørsmål er stilt av noen andre på jordkloden før deg med publiserte svar på det store internett.

Dersom det skal bli utpekt sjefsau i de ulike katergoriene, velger iallefall jeg å konvertere 100% til utenlandske fora da jeg føler forumet blir utelukkende for sjefsauene + nybegynnere som ikke vet forskjell på XLR og HDMI. Mao. en dårlig miks.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En slik gruppe på noen få personer vil være alt for liten til å rekke å veilede de mange som kommer til her hele tiden uansett. Hvorfor skulle de sette av timevis i uken for å besvare spørsmål? Styrken med slike forum er jo nettopp den store mengden og variasjonen av typer.

Hva skjer når alle nybegynnerne henvender seg til "høvdingdelen" av forumet for å be om råd. Hvis de ikke bryr seg om alle de andre? :-P

Det beste jeg tror de med høy faglig kompetanse kan gjøre er å dele med seg mest mulig av denne. Det vi si skrive guider, henvise til relevant fagstoff og forklare ting i postene sine på best mulig måte. Alle kan ikke reddes uansett.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stratcast
    Har selv reagert og blitt provosert av direkte feilaktige uttalelser når folk spør om hjelp og råd, men tror ikke det er en god løsning å peke ut sjef-sau i de ulike kategoriene som folk kan følge slavisk. Til det har vi butikkselgere. Folk som kommer med feilaktige uttalelser og driter seg regelrett ut blir uansett irettesatt ganske kjapt av både 5 og 10 andre brukere.

Personlig mener jeg det bør oppfordres til diskusjon og research av den enkelte før kjøp/installasjon etc. Dersom noen er dumme nok til å spørre spørsmål X på forum og godta svar Y og følge det slavisk = deres problem. Det som svares kan taes som en pekepinn og med en solid klype salt da de flestes svar er farget av egne preferanser, hva de eier selv og ingen har prøvd ALT på markedet / ALLE løsninger.

Se min post-count f.eks. Jeg har lest forumet flere ganger ukentlig i alle år, men benytter også svært mange utenlandske fora, samt vår venn Google. Å tro at AV-forum er det samme som AV-GUDEN og at alt som sies her er det som er korrekt = folks egen feil at de ender opp med katta i sekken. Noen vet hvordan internett skal brukes og andre er helt lost når det gjelder å gjøre egen research. Slik er det og slik vil det alltid være.

Selv skriver jeg bare dersom jeg orker (ja, er lat og foretrekker å lese dersom jeg ikke har noe viktig å bidra med i trådene) og dersom jeg vet at det jeg uttaler meg om er 100% korrekt enten vitenskapelig eller etter mine personlige erfaringer med de ulike produktene/løsningene jeg har benyttet. De fleste tilfeller slippe jeg å skrive nytt innlegg, da det jeg lurer på er besvart på AV-forum, andre fora eller Google. De fleste spørsmål er stilt av noen andre på jordkloden før deg med publiserte svar på det store internett.

Dersom det skal bli utpekt sjefsau i de ulike katergoriene, velger iallefall jeg å konvertere 100% til utenlandske fora da jeg føler forumet blir utelukkende for sjefsauene + nybegynnere som ikke vet forskjell på XLR og HDMI. Mao. en dårlig miks.
    Denne så jeg ikke, men: +1

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svar til FredrikC

Enig. Selv er jeg akustikonsulent på si, og jobber med akustikkinstrumentering på heltid, og ikke €#"%!€#" om jeg orker å bruke all fritiden til å "lære opp" folk gratis. Det er faktisk både vanskelig og psykisk slitsomt å passe på at man er innenfor de akademiske grenser til enhver tid.

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil gjerne utfordre bakgrunnen for at denne idéen har vokst frem.

Jeg forstår at du ønsker å lage eksemepler Snickers, ved å sette ting litt på kanten, men jeg synes at et litt kritisk svar fra meg er på sin plass.

Som du innledningvis skriver snickers, så aner jeg litt fordommer allerede i din første setning: "Stadig nye medlemmer *** som spør om ditt og datt". Her synes jeg ikke at du inviterer nye medlemmer til diskusjon etter forumets prinsipper.
    Videre stigmatiserer at eksiterende brukere sitter med mer kunnskap, mens nye brukere ikke har denne kunnskapen. Er man ny bruker på avforum, betyr det selvsagt ikke at denne personen er ny innenfor audio og video. Ei betyr det at en eksisterende bruker sitter med masse kunskap selv om han har vært medlem i 5 år og har 1000 inlegg i High End kaffe-tråden...
    (dette var den kritiske delen.)

Så over til mine meninger om "Trusted members":
    Jeg tror færrest av medlemmene her ønsker å villede noen, enten man er erfaren på forumet, erfaren utenfor forumet, eller ikke erfaren verken på forum eller utenfor forum.

Saken er nemlig den at vi ER på et forum, og her må alle være velkommne, og alle må få lov å føle at de kan bidra, uansett nivå på kunnskapen.

Jeg synes at anbefalinger og råd skal få lov å komme fra alle kanter, og at det til syvende sist er den som tar til seg informasjonen som må være kritisk. Evner ikke den mottagende personen å være kritisk, så er det mottaker sitt problem, og ikke den som kommer med informasjonen.

Hverdagen vi lever i krever at vi er oppe og går, og kritisk til alt man leser. Det finnes gode eksempler på informasjon i vår verden som er direkte feil, og i beste fall misvisende, selv om det kommer fra de mest "Trusted" kilder.

Jeg har veldig nylig avdekket feil informasjon på Toll.no sine sider, samt hos Mattilsynet, og jeg takker meg selv for at fortsatt evner og stoppe opp og spørre meg selv: "Kan dette være riktig?".

Jeg stemmer for å beholde forumet slik det er, uten noen form for rangering av "Trusted members".

Ps. Jeg vil ei være en såkalt "Trusted members", da må jeg alltid være seriøs og faglig, for å opprettholde mitt rykte, og hvor blir det av det gøyale da? :P (Edit: Det er mindre press å "bare" være ekspert)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nb1
    Umulgheten i dette vokser desto mer jeg tenker på dette.
    Jeg tror KISS også gjelder her og at Marker sin "Thanks"-mulighet (evt liker/liker ikke) er det enkleste og muligens det beste. Da får man med andre faktorer enn det rent faglige også, som for eksempel evne til å være hjelpsom og hyggelig.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg føler at største delen av dette fora er til generell underholdning for de enkelte hifi intereserte. Underholdningen består blant annet i å fortelle om egene erfaringer og gi råd på bakgrunn av dette.

Jeg tror derfor at dersom denne rådgivende myndighet skal gis bare til noen ganske få, vil forumet fort bli mindre interessant.

En nybegynner vil også, tror jeg, lære mere av at flere gir råd, om så motstridende. Får man bare råd av en (samme hvor dyktig), vil dette lett kunne bli veldig ensformig, og det vill også fort kunne bli stilt spørsmål om personens tilhørighet til et produkt han liker.

Jeg har selv stilt spørsmål her om produkter, og fått mange gode og noen dårlie svar. Men pga. at det var mange som ga meg svar, var det enkelt å se hva som var gode råd, og hva som ikke v

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Statusen under brukernavnet vårt kunne med fordel vært fjernet.
    Mange skriver og skriver meldinger i hytt og pine bare for å bli "ekspert" så fort som mulig.
    Denne statusen er bare misvisende, og sier ingenting om personen bak navnet.
    Vi er vel alle enige om at en "ekspert" ikke nødvendigvis er en ekspert?

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Jeg føler at største delen av dette fora er til generell underholdning for de enkelte hifi intereserte. Underholdningen består blant annet i å fortelle om egene erfaringer og gi råd på bakgrunn av dette.

AMEN. :twisted:

A.

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av unified86
    Jeg vil gjerne utfordre bakgrunnen for at denne idéen har vokst frem.

Jeg forstår at du ønsker å lage eksemepler Snickers, ved å sette ting litt på kanten, men jeg synes at et litt kritisk svar fra meg er på sin plass.

Som du innledningvis skriver snickers, så aner jeg litt fordommer allerede i din første setning: "Stadig nye medlemmer *** som spør om ditt og datt". Her synes jeg ikke at du inviterer nye medlemmer til diskusjon etter forumets prinsipper.
    Videre stigmatiserer at eksiterende brukere sitter med mer kunnskap, mens nye brukere ikke har denne kunnskapen. Er man ny bruker på avforum, betyr det selvsagt ikke at denne personen er ny innenfor audio og video. Ei betyr det at en eksisterende bruker sitter med masse kunskap selv om han har vært medlem i 5 år og har 1000 inlegg i High End kaffe-tråden...
    (dette var den kritiske delen.)

Så over til mine meninger om "Trusted members":
    Jeg tror færrest av medlemmene her ønsker å villede noen, enten man er erfaren på forumet, erfaren utenfor forumet, eller ikke erfaren verken på forum eller utenfor forum.

Saken er nemlig den at vi ER på et forum, og her må alle være velkommne, og alle må få lov å føle at de kan bidra, uansett nivå på kunnskapen.

Jeg synes at anbefalinger og råd skal få lov å komme fra alle kanter, og at det til syvende sist er den som tar til seg informasjonen som må være kritisk. Evner ikke den mottagende personen å være kritisk, så er det mottaker sitt problem, og ikke den som kommer med informasjonen.

Hverdagen vi lever i krever at vi er oppe og går, og kritisk til alt man leser. Det finnes gode eksempler på informasjon i vår verden som er direkte feil, og i beste fall misvisende, selv om det kommer fra de mest "Trusted" kilder.

Jeg har veldig nylig avdekket feil informasjon på Toll.no sine sider, samt hos Mattilsynet, og jeg takker meg selv for at fortsatt evner og stoppe opp og spørre meg selv: "Kan dette være riktig?".

Jeg stemmer for å beholde forumet slik det er, uten noen form for rangering av "Trusted members".

Ps. Jeg vil ei være en såkalt "Trusted members", da må jeg alltid være seriøs og faglig, for å opprettholde mitt rykte, og hvor blir det av det gøyale da? :P (Edit: Det er mindre press å "bare" være ekspert)
    +1.
    Hvis vi oppretter en adel av trusted members, er det kanskje en fare for at disse er/blir så høytflyvende at de ikke gidder å nedverdige seg til å gi råd angående nybegynnerutstyr og utstyr i budsjettklassen. Da får vi et eliteforum for den indre kjerne - hvor medlemsflukt kan bli resultatet. Jeg synes vi bør styre unna en slik utvikling.

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stratcast
    Absolutt enig. Samtidig finnes det jo svært mange mennesker som går inn i en butikk, hører med selgerne om hva de bør kjøpe og tar deres ord for god fisk. Er ikke bare "mannen-i-gata" som gjør dette, se hva kommunepolitikerne gjorde i Terra-saken. Hørte de på eksperter og uavhenige rådgivere, forhørte de seg rundt? Nei, de hørte utelukkende på selgerne og handlet inn etter deres anbefalinger.

Usikker på hvordan en innføring av betrodde tjenere skal hjelpe på dette problemet når så mange åpenbart har et såpass naivt forhold til objektivitet. Hva er det som skal til for at en person skal lytte til en av forumets betrodde tjenere, fremfor moderatorer og brukere?

Dessuten har en sak gjerne flere sider og uenighet mellom to personer behøver ikke nødvendigvis å bety at den ene tar feil. Skal alle diskusjoner heretter avsluttes etter at forumets betrodde tjener stepper inn og lager et innlegg? Betyr en slik opphøyet status at deres meninger teller mer? Hvis ja så ser jeg ikke poenget med et forum, da kan man heller lage en side der man stiller spørsmål til eksperter. Hvis nei, så er det heller ingen poeng å innføre betrodde tjenere.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Research av den enkelte bruker kunne kanskje gjøres enklere ved at man oppretter en kategori for diskusjon av enkeltpersoners nøkkelegenskaper. Det betyr i korthet at man ikke utnevner noen "adel" men at man har en kompakt versjon av folks generelle oppfatning av dette medlemmet. Det vil være flere fordeler med et slikt system:

- Man kan lett lese om hvordan personens oppfatning står i forhold til andres oppfatning.
    - Man kan lett lese om hvilke fagområder det aktuelle medlemmet har sin største kunnskap.

De ulempene noen nevner har vi i dag også, men slik det er i dag så har vi for det første det problemet at enkelte med få poster blir tillagt liten kunnskap selv om det er svært dyktige. Det er også lett å flame tråder med informasjon som er dårlig eller direkte feilaktig fordi slike tråder ofte har relativt få lesere.

Det er helt riktig at det fort dukker opp noen medlemmer som forsøker å korrigere feil som skrives, men det er neimen ikke alltid. Enkelte bedriver såpass omfattende flaming at de som ønsker å poste mer seriøst ikke gidder.

Jeg tror nok disse problemene er større enn de vi eventuelt skaper.

Husk også på at det ikke er meningen at vi skal ha EN bjellesau innenfor ett fagområde. Vi kan godt ha 100 stk som er gode på forsterkere for eksempel. Videre kan man "utnevnes" eller "nomineres" på bakgrunn av for eksempel spesiell erfaring med rørtyper, spesiell erfaring med innjustering av rørforsterkere, spesiell erfaring med kalibrering av ett bestemt merke av surroundreceivere osv, altså svært spesialisert kunnskap og ikke "verdensmester" slik noen later til å forstå dette som.

Hovedmålet med dette burde være å forenkle research av det medlemmet som har postet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva gjør man når man har skaffet seg "uvenner" på forumet pga upopulære uttalelser?

Da vil man kanskje få uberettiget kritikk for ikke å kunne noe. Jeg har ved ett par annledninger kommet i skade for å påpeke tekniske svakheter ved enkelte ting. Reaksjonen var umiddlebar.

Jeg holder foreløpig fast på at jeg tror dette vil eksalere til full konflikt. Grunnprinsippet er bra, og det er jo slik alle fagorganisasjoner er strukturert ( AES, JASA, Science +++++). Forskjellen er at der er alle medlemmene fagfolk. De aller fleste har også evnen til å ta kritikk som noe positivt de kan bygge videre på. Finnes nok unntak der i gården også , men jeg vil ANNTA i mye mindre grad, enn på et forum dominert av ufaglærte.

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    De ulempene noen nevner har vi i dag også, men slik det er i dag så har vi for det første det problemet at enkelte med få poster blir tillagt liten kunnskap selv om det er svært dyktige. Det er også lett å flame tråder med informasjon som er dårlig eller direkte feilaktig fordi slike tråder ofte har relativt få lesere.

Det er helt riktig at det fort dukker opp noen medlemmer som forsøker å korrigere feil som skrives, men det er neimen ikke alltid. Enkelte bedriver såpass omfattende flaming at de som ønsker å poste mer seriøst ikke gidder.
    Disse punktene er jeg helt enig i. Merker selv godt at jo eldre jeg blir jo mindre åpenbare feil gidder jeg å forsøke å korrigere, rett og slett fordi jeg vet hvor mye tid det tar å engasjere seg i slikt.

Vil derimot mene at en bedre løsning er å innførere hardere moderering i enkelte kategorier/emner. En del forum har ulike nivåer, hvor det i øverste nivå kreves høy grad av sakelighet/objektivitet. Poster en noe meningsløst i slike nivåer risikerer en raskt advarsler fra moderatorer og ved gjentakelser utestengelse.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg melder meg som "Tech moderator"!

Bare pass deg Snickers! Skal nok ta deg

*/sliper kniven/*

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bendalf
    Statusen under brukernavnet vårt kunne med fordel vært fjernet.
    Mange skriver og skriver meldinger i hytt og pine bare for å bli "ekspert" så fort som mulig.
    Denne statusen er bare misvisende, og sier ingenting om personen bak navnet.
    Vi er vel alle enige om at en "ekspert" ikke nødvendigvis er en ekspert?
    Jeg ser på denne statusen hvor flink en person er å legge inn innlegg på forumet. Jeg ser at jeg pr dags dato er ekspert til å poste svada på forumet.

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Jeg ser på denne statusen hvor flink en person er å legge inn innlegg på forumet. Jeg ser at jeg pr dags dato er ekspert til å poste svada på forumet.

Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •