Hva med kostnaden?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer MrBeach sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva med kostnaden?

Hei! God ide med presentasjon av eget annlegg. Enda bedre hadde det vært med kategorier delt inn etter pris. For eksempel beste til 10 - 20 - 40 - 60 tusen og over. Det er ikke alle som kan bruke 100 000,-++...

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen dum ide spør du meg. Blir jo på en måte litt mer rettferdig da. (Kanskje jeg og tør legge opp hjemekinoen min da)

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det synes jeg er en god ide'. Får se hva Lygren sier.
    (Kanskje jeg og tør legge opp hjemekinoen min da)
    Du må selvsagt legge opp hjemmekinoen din uansett. Ikke noe å være redd for her

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sikkert en god ide. Mag er på ferie i en uke nå, men kan sikkert få med et "total pris på HK'en"-felt, som vi deretter kan jobbe med videre mhp inndeling og visning av topp-5 på forsiden av AVforum osv.

GODT INNSPILL!

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må være to kategorier på "investeringen". Kostnad på inventar dvs. møbler, vegger tak,gulv i en kategori. Elektronikk dvs. forsterkere og høytalere i kategori 2. Det er forskjell på Eltax og HighEnd.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med lygren at det er et godt innspill. Når det gjelder hr. flageborg så er jeg i tvil. Poenget er jo å få godt bilde og lyd.

Hvorvidt man kjøper en sofa til 23.000 kroner, så påvirker ikke det sluttresultatet like mye som et par høyttalere til samme prisen. :wink:

La grunnlaget for sluttsummen være "kun bilde og lyd". Annet stæsj er forholdsvis uviktig i forhold.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Tiger her. Om man har brukt 20.000 på gardiner vil vel ikke telle heller.

På den annen side er jeg litt imot å oppgi slike priser da kanskje mange vil syns det er litt flaut å poste et billig anlegg.

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    På den annen side er jeg litt imot å oppgi slike priser da kanskje mange vil syns det er litt flaut å poste et billig anlegg.
    Man burde da ikke være flau over å ha ett billig anlegg. Mitt skal koste maks 20k + prosjektor. Gleden over å ha egen hjemmekino burde være viktigere enn antall kroner man har brukt

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Enig med Tiger her. Om man har brukt 20.000 på gardiner vil vel ikke telle heller.

Hva er falut med ett billig anlegg?
    Jeg hadde i langestunder ett hjemmekino anlegg til 10k. La ut bilder overalt jeg, var kjempestolt av det mine hardt inntjente penger hadde skaffet meg.
    Og det var det anlegget som ble starten for meg. Spar,kjøp og selg. omatt og omatt og omatt igjen.
    Og i en alder av 27 er jeg enda ikke ferdig.
    Men slik er det å tilhøre det segmentet i samfundet som går for lavtlønnede. Da er det bare sparing og goodwill som må til.
    Uansett synes jeg ingen bidrag er for små eller for billig.
    Legg gjerne en historie ved din presentasjon og fortell hvorfor ditt anlegg betyr mye for deg. Det vil fortelle det bildene kanskje ikke viser.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sier ikke at det er flaut, jeg sier bare at kansje noen vil syns at det er flaut.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, vi trenger ikke å gruppere dette. Ser du en hjemmekino du synes er noe du ønsker deg - OK, stem på den. Det trenger ikke å være vanskeligere?

Newcomer water sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har noen tenkt på eller diskutert innbruddsfaktoren med disse tingene?

jo mer som blir publisert jo mer kan vel dette bli en research arena for folk som lever av innbrudd eller?

& hva med forsikring og regress etter et evt. innbrudd?

poenget mitt er ikke å strø salt i sår osv., men jeg har lurt på dette ved noen anledninger og synes det er en interesant (og/eller skremmende) problemstilling. hva synes dere andre?

:water

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RE water.

Har selvsagt tenkt samme tanken. Har derfor installert innbruddsalarm i huset. :wink:

Fra spøk til alvor. Alt som forumdeltakerne her eier er lettomsettelige varer. Vi opptrer alle, bortsett fra noen få, under nickname. Utstyret skulle derfor være relativt trygt oppbevart.

Konklusjon: Del gjerne inn hjemmekinoene i kostnader. Har selv en beskjeden hjemmekino, men jeg liker den allikevel.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg for min del ville ikke publisert hva hjemmekinoen koster. Det er flere grunner til det. Som Peakman sier kan det være flaut å poste et "billig" anlegg, men det kan være enda værre å poste et veldig dyrt ett. Det sier jo en del om prioritering (mens andre ikke har mat, osv.) En annen grunn er at jeg ikke ønsker å måtte finne ut hva hjemmekinoen har kostet totalt sett, for det er mulig jeg får sjokk. Jeg lever bedre i uvitenhet. :wink:

Dessuten, hvilken pris skal man legge til grunn? Jo dyrere utstyret er, desto mer villedende er de veiledende prisene. Det er vel ingen som betaler full pris for high-end utstyr? I så tilfelle, er man vel blitt kraftig lurt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget var vel at siden alle hjemekinoene ligger under samme kategori, er det veldig lett for at de dyrere og fancyere hjemekinoene får all oppmerksomheten.

Det jeg synes kunne vert interesant med pris inndeling er å se hva andre har fått til for ca. like mye penger som meg selv. I tillegg kunne det vert morro og se hva en del av de dyrere hjemekinoene koster også (slike som jeg ikke har råd til nå.. :cry: ).

Det er jo f.eks også mulig med en prisfri kategori for de som ikke vil ha pris inndeling.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette trenger vel ikke være så vanskelig. Å tenke en kostnadsinndeling kan vel fungere etter klasseinndelingen i boksing...

Altså: Skal man "delta" i en prisklasse (jf. vektklasse i boksing), så spesifiserer man pris. Er prisen uspesifisert eller så høy at den ikke er med i de prisbegrensede klassene, så deltar man i high end-klassen (jf. tungvektsklassen i boksing).

La meg foreslå 4 prisklasser:
    * under 20000
    * 20000 - 40000
    * 40000 - 80000
    * over 80000 (tungvektsklassen/åpen klasse/high end klassen)

Vet at det er noen som har komplett lyd og bilde til under 10000, og gjerne vil ha en egen klasse for det, men etter min mening er det en klasse der det ikke er mange entusiaster. Derfor 20000-grensen.

Vel, det er min mening. Vær gjerne uenig.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ingen grunn til å være uenig her.Syns forslaget ditt til inndeling var bra jeg Muligens vil 3 kategorier være nok også.Når det gjelder prissetting og fare for innbrudd etc,ser jeg ikke det store problemet.Om anlegget er satt i en kategori f.eks over 80000,- er jo dette noe enhver kunne ha regnet seg fram til bare av bildene som ligger ute allerede.Syns også vi skal regne prisen vi betalte for utstyret,og ikke veiledende pris.Dette vil jo vise hvor flinke de har vært til å utnytte penger og muligheter.Når det gjelder om interiør skal regnes med,er jeg litt usikker.Det er jo hjemmekino og da er jo dette litt interessant,selv om lyden jo er det viktigste.Problemet er jo at vi ikke kan bedømme lyden ut fra bildene.Vi må muligens sette opp et dommerpanel som reiser rundt :wink:

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker litt rart at man ved en vurdering IKKE skal kunne kategorisere på pris? Generelt vil jo omtrent alle som ber om råd på forumet gjøre det stikk motsatt. Vanlig spørsmål er: "Jeg har budsjettert med kr. 20k......" og det betyr vel ikke annet enn at man har bestemt seg for hvilken klasse man ønsker å "delta" i? Alle produkter blir avlegs og synker i pris, derfor må det være ok at veiledende pris på kjøpstidspunktet angis?

Det er mange som legger et enormt arbeid og ressurser i interiør for den nye hjemmekinoen. Resultatet kan bli veldig bra, eller helt "bøtte". Det er mange gode "rådgivere" her på forumet. Bruk asfaltmatter, dobbelt lag gips, bøyleoppheng, vibrasjonsdempende skum etc. Med andre ord: La oss få greie på hvor sinnsykt dyrt det er å lage ROMMET til hjemmekinoen og at de som har lagt sjela si i dette får en anerkjennelse for jobben, uansett akustisk resultat

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hva kommer til å skje angående dette forslaget? Ser diskusjonen bare døde ut, uten noen endelig løsning egentlig.... eller får å si det på en annen måte: jeg vil vite om det blir noe av det eller ikke.

Ikke noe masing, bare nysjerrig, spent, what ever...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med mulighet for å i tillegg å kategorisere på om det er et dedikert hjemmekinorom eller om anlegget er ment å passe inn i en stue, om man er kompromissløs på lyd-/bildekvalitet eller om design også er viktig etc.?

Dagens karaktersystem virker uansett temmelig verdiløst. Mulig dette skyldes at hjemmekinokonkurransen fører til mange useriøse vurderinger. Det hadde dog vært greit om brukerne selv kunne kategorisere kinoen sin etter gitte, søkbare kriterier. Da hadde det vært greiere å finne frem til noe som ligner det en selv ønsker seg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •