Den STORE kabeltesten - lørdag 24. oktober 2009 - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 49 av 49
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av rayman85
    Jeg tror da det.
    Nå finnes det folk innen psykoakustikkforskning og anerkjente folk med mye tyngde bak seg som mener at blindtesting(ABX) er muligens ikke en rett måten å test ut dette på pga blant annet "gullfisk-syndromet". Det betyr vel at vi aldri kommer til bunns i dette?

Selv mener jeg det ikke kan være stor forskjell på kabler, men heller at forskjellene har stor betydning for enkelte.

Intermediate rayman85 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    504
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, men flere av de som har vert med på dette arrangementet mener de hører forskjell på kablene som ble testet, uten å være utsatt for verken placebo og "gullfisk-syndromet". Da burde de vel også høre forskjell med en blindtest?

Men går det ikke å teste blindt med A og B switch'ing?
    Da uteblir vel dette "gullfisk-syndromet"?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette jævla "gullfisk"-syndromet elimineres rimelig greit med at vi gjør AKKURAT det vi gjør; vi skifter ut kun ÉN side om gangen.
    Dermed har man fortsatt referansen i den ene kanalen, mens den andre byttes ut.

Hvor jævlig vanskelig skal det være å skjønne det geniale ved dette prinsippet?

Alle som har vært med på dette har opplevd ulik endring - avhengig av hvilken kabel det byttes til. Referansen er fortsatt INTAKT på den siden man IKKE bytter ut!

Dermed kan man ta et fornuftig valg - ene og alene basert på at man fortsatt har den ene kanalen å forholde seg til. Og det samtidig som man også hører hva den andre siden har å by på.

Gullfisk - kiss my ass!

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne har jeg jo allerede importørstatus på... 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men går det ikke å teste blindt med A og B switch'ing?
    Da uteblir vel dette "gullfisk-syndromet"?
    Nei, hvis det er noe fornuftig i det disse folkene sier om ABX.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Dette jævla "gullfisk"-syndromet elimineres rimelig greit med at vi gjør AKKURAT det vi gjør; vi skifter ut kun ÉN side om gangen.
    Dermed har man fortsatt referansen i den ene kanalen, mens den andre byttes ut.
    Ta det helt med ro ;-) jeg er helt enig med deg. Testen deres er mer eller mindre genial spør du meg, men om den kan regnes som en standard ABX vet jeg ikke. Da må den i såfall kvalitetsikres noe bedre. For deltageren i testen så er den antageligvis god nok, men ikke for utenforstående.

Poenget mitt var å utfordre dem som skriker blindtest(ABX) for å få et svar en gang for alle. Det å tro at dette er måten som vil gi svaret på om det er hørbar forskjell er muligens feil.

Så min utfordring er : Meld dere på neste gang Roko og Flageborg arrangerer kabeltest og slutt å syt i etterkant

Intermediate rayman85 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    504
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, det må da gå ann å teste blindt slik dere har gjort. Når dere har funnet de kablene dere mener det var størst forskjell på, tester dere blindt slik dere har testet, slik roko beskriver i sinne: "vi skifter ut kun ÉN side om gangen.
    Dermed har man fortsatt referansen i den ene kanalen, mens den andre byttes ut."

Feks:
    kabel #1, høyre side. kabel #2 venstre side. De i "testpanelen" får vite hvilken kabel som er montert hvor.

Nå blir det testet blindt.
    feks:
    1) kabel #1 venstre side, kabel #2 høyre side.
    2) kabel #2 venstre side, #2 høyre side.
    3) kabel #2 venstre side, #1 høyre side.
    4) osv i random rekkefølge.

De i "testpanelet" skriver opp hvilken som blir spilt hvor, og kableskifteren skriver opp fasiten.

Jeg er ikke en skeptiker ute etter bråk, men ute etter å vite om det faktisk er forskjell.

Men utsagn av kabelnisser som "biltemakabler gir mer bass" eller "etter jeg monterte bananplugger ble lyden bedre" synes jeg er latterlige.

Edit: Har endret litt skrive feil og diverse.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, det må da gå an å teste blindt slik dere har gjort. Når dere har funne de kablene dere mener det var størst forskjell på, tester dere blindt slik dere har testet, slik roko beskriver i sinne: "vi skifter ut kun ÉN side om gangen.
    Dermed har man fortsatt referansen i den ene kanalen, mens den andre byttes ut."

Feks:
    kabel #1, høyre side. kabel #2 venstre side. De i "testpanelen" får vite hvilken kabel som er montert hvor.

Nå blir det testet blindt.
    feks: 1) kabel #1 venstre side, kabel #2 høyre side.
    2) kabel #2 venstre side, #2 venstre side.
    3) kabel #2 venstre side, #1 høyre side.
    4) osv

De i "testpanelet" skriver opp hvilken som blir spilt hvor, og kableskifteren skriver opp fasiten.

Jeg er ikke en skeptiker ute etter bråk, men ute etter å vite om det faktisk er forskjell.

Men utsagn av kabelnisser som "biltemakabler gir mer bass" eller "etter jeg monterte bananplugger ble lyden bedre" synes jeg er latterlige.
    Jeg var tilstede men forlot lokalene før testingen satte igang. Rett og slett fordi tiden liksom ikke strakk til. Familie osv....
    Jeg kan si enkelt og greit at jeg tidligere har hatt fokus på å få alle andre elemener i anleggene mine på plass, kablene har vært sistevalg. Jo jeg har testet dyre kabler.....uten suksess tidligere.
    Men mye bør være på plass før man til slutt finsliper med kabler.
    Egentlig bør alt være på plass, riktig plassering, riktig rom, riktig komponentvalg. Da er matching av kabler en reell greie man kan hente noe ut av.
    Kan garantere at hvis Flageborg og Roko sier de hører forskjell, så ER DET forskjell.
    Jeg er ikke ferdig med å velge CD spiller enda, så kabler kommer etter den jobben8)

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •