HI-FI Messen 2009 i Horten - 12. og 13. september - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 8 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8
Viser resultater 141 til 156 av 156
    Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Du altså - hvis man har en messe som man ønsker flest mulig besøkende til og man har et forholdsvis snevert område som dekker 1/4 av Norges befolkning, ville det da ikke være naturlig å legge messen omtrent midt i dette område?

Det er alltid relevant å se på det potensielle kundegrunnlaget. Hvis ikke så vet jeg at det er svært rimelige lokaler å få leid et sted i Vanse, men da er jeg redd for at det bare kommer én betalende gjest.
    (Cyber, tog du an?)
    Dårlig formulert av meg beklager, men du misser litt av poenget mitt.
    Poenget er at det er for få som tilfeldigvis er innom Horten og går på en messe, Horten er en entusiast messe ikke noe galt i det hadde en flott helg,
    men jeg er ikke engang i tvil om at en messe på et større og mer oslo nært hotell kunne hatt langt flere besøkende.

Det er ikke helt uten grunn at mange av de største messene i landet legges i området mellom Gardermoen og Oslo.

Når det gjelder det siste der så tar du ting til det ekstreme, klart kundegrunnlag er relevant men det er mer relevant hvor mange som realistisk sett kommer til å besøke messen enn hvem som "kunne" kommet fordi det "ikke er så langt å kjøre".
    Tror forrøvrig ikke man trenger bekymre seg for at Gardermoen regnes for mer "øde" enn Horten

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, hvordan gikk det egentlig med Plaza messen til slutt. Selv trodde jeg det hotellet var ganske sentralt i Oslo, men det var likevel ikke nok til å holde liv i messen.
    Når jeg reiste til Tronhjems messen sist fant jeg kun en plakat i hele sentrum som fortalte at det var messe i byen. Selv når jeg kom inn i resepsjonen på hotellet måtte jeg spørre om jeg hadde kommet rett da overhode ingenting viste at det faktisk var en hifimesse der.
    Jobben som gjøres rundt messen har større betydning for den sjanser til å overleve enn hvor sentralt den blir holdt. Er den interessant vil folk og utstillere komme. Med det sier jeg ikke at Horten er det naturlige valget, men det finnes også alternativer utenom Gardermoen.
    Har forresten ikke AVExpo vært annonsert et par ganger nå. Når skjer det egentlig noe??
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke nok med denne messen i horten da dere? Jeg synes den er koselig og holder for å glede meg i hvertfall, koselige folk og masse å se på og selv gir jeg pokker i hvordan lyden er overallt. Rommet er et problem uansett men moro at noen klarer å fintune det alikevel, håper Hortenmessen får leve noen år til for jeg kommer garantert igjen.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er jo frafall av utstillere og besøkende. Jeg hadde også en topp dag i Horten i år, men messen var klart mindre enn tidligere og mange av de store manglet
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Ja, hvordan gikk det egentlig med Plaza messen til slutt. Selv trodde jeg det hotellet var ganske sentralt i Oslo, men det var likevel ikke nok til å holde liv i messen.
    Når jeg reiste til Tronhjems messen sist fant jeg kun en plakat i hele sentrum som fortalte at det var messe i byen. Selv når jeg kom inn i resepsjonen på hotellet måtte jeg spørre om jeg hadde kommet rett da overhode ingenting viste at det faktisk var en hifimesse der.
    Jobben som gjøres rundt messen har større betydning for den sjanser til å overleve enn hvor sentralt den blir holdt. Er den interessant vil folk og utstillere komme. Med det sier jeg ikke at Horten er det naturlige valget, men det finnes også alternativer utenom Gardermoen.
    Har forresten ikke AVExpo vært annonsert et par ganger nå. Når skjer det egentlig noe??
    Etter det jeg har hørt vart det flere grunner til at den plaza messen ikke ble noe mer, men hvertfall det som er imot en messe på samme sted nå er at de har endret en god del rom slik at de ikke egner seg lenger, med fastmonterte bord etc og det at prisene der er på et nivå som ville ekskludert mange utstillere.

Gardermoen var forrøvrig ikke noe tilfeldig valg da flere hoteller og kongressentre ble vurdert tidlig, forrholdt oss til oslo og omegn vel å merke.
    Jobbes fortsatt mot et AVexpo selvom det ikke avholdes i 09.

Syns forrøvrig det er overaskende å møte motstand på forumet her for et slikt prosjekt, dersom man får god markedsføring for en slik messe vil det kunne gi et ennå større mangfold av utstillere enn vi tidligere har sett i norge. Det er synn at man skal redusere det til å krangle om hvor messen burde være eller om det skal være messe i horten eller ikke, det er da plass til både og.

Det som alt er klart for mange i bransjen er at det trengs en slik messe, det er grenser for hvor mange butikker en liten entusiast krets kan holde liv i.

edit*
    Mener ikke å si at det ikke er intressant å snakke om hvor messen burde holdes, men dette har det vert snakk om tidligere og det er ikke tilfeldig at man jobber med noe på Gardermoen.
    Det er ikke en enkelt faktor som avgjorde det valget.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Du altså - hvis man har en messe som man ønsker flest mulig besøkende til og man har et forholdsvis snevert område som dekker 1/4 av Norges befolkning, ville det da ikke være naturlig å legge messen omtrent midt i dette område?

Det er alltid relevant å se på det potensielle kundegrunnlaget. Hvis ikke så vet jeg at det er svært rimelige lokaler å få leid et sted i Vanse, men da er jeg redd for at det bare kommer én betalende gjest.
    (Cyber, tog du an?)
    Asva, du som er lokalkjent burde vite at det er svrt få betalende rundt om her...

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, de har jo ikke råd - eller tid - til slik påvirkning....

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God markedsføring betyr alpha og omega om man skal lykkes med en messe. Det er det ingen tvil om. Da kan man potensialt nå langt flere enn de oppholder seg på avforum og hifisentralen. Men beliggenheten betyr også mye når man skal nå nye kundegrupper. Horten blir for bortgjemt. Hvis man ikke er spesielt hifi interessert, gidder neppe folk i Oslo gryta å reise. Det at Horten messen har eksistert en stund, er at annet godt argument for å flytte messen til en annet plass. Gardemoen som både er nærmt Oslo og lett framkommelig for andre i Norge, er etter min mening et glimrende valg. Det faktum at Radisson SAS har flere store og gode rom (noe som er veldig viktig for å få et bra lydmessig resultat) trekker også opp. Om det i hele tatt er mulig og lykkes med en slik messe i lille Norge er jeg usikker på. Men det er uansett verdt forsøket, og de som prøver skal ha ros. At AvExpo også ville satse på andre områder (bilstereo, bilde, osv.) gjør at man også har større sjanse for å nå flere kundegrupper.

At Horten messen i år hadde veldig få deltakere til tross for at Trondheim messen gikk ut i år, burde ringe noen bjeller. At veldig mange dessuten klager på dårlige akustiske forhold og elendig lyd, er også en pekepinn på at man bør prøve seg på noe nytt.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    At veldig mange dessuten klager på dårlige akustiske forhold og elendig lyd, er også en pekepinn på at man bør prøve seg på noe nytt.
    Sånn har det da alltid vært.
    Problemet er stort sett at bransjen ikke gidder eller har forstand på lydmessige tiltak.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Sånn har det da alltid vært.
    Problemet er stort sett at bransjen ikke gidder eller har forstand på lydmessige tiltak.
    Det har du helt rett i, men vanskelige og små rom gjør dette enda mer problematisk. Med bedre rom, noe Radisson SAS har, så får man i alle fall et langt bedre utgangspunkt.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Problemet er jo frafall av utstillere og besøkende. Jeg hadde også en topp dag i Horten i år, men messen var klart mindre enn tidligere og mange av de store manglet
    Finanskrisen slår til, tror jeg. Er vel hovedgrunnen også til at AVexpo ikke blir noe av. En del potensielle utstillere som har skrapet budsjettene til beinet og ikke tar seg råd til såpass kostbar markedsføring.

Når det gjelder rommene på Gardermoen-hotellet, så kommer de også i varierende størrelser, men få (ingen?) som er så små som de minste i Horten. Men dette er også et konferansehotell, og det er mange rom der som primært fungerer som møterom. De har ofte hardere flater som krever akustiske tiltak, men de to gangene jeg har vært der i forbindelse med jobb har jeg merket meg at lydisoleringen mellom rommene er relativt god.

Ellers har hotellet flere og bedre "myldre"-områder, som gir gode muligheter for utstillere av utstyr som ikke trenger å spille lyd. For dem som har vært på Arken-messa i Gøteborg, så tror jeg en messe på Gardermoen i større grad oppnår det man i en årrekke har fått til der. En annen sak er om man trenger årlige messer. For igjen å trekke en parallell til Arken, så er den annenhvert år. Det skaper kanskje litt større forventninger til nye opplevelser fra gang til gang og at flere forsøker å faktisk rydde tid på kalenderen for å få det med seg.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Med bedre rom, noe Radisson SAS har, så får man i alle fall et langt bedre utgangspunkt.
    Ja, det får man i alle fall håpe at stemmer.

Jeg tror nok isolert sett at Horten-messa har levd på nåde de siste to årene. Det er egentlig intet som taler for at man skal preferere et hotell som:
    • er såpass nedslitt
    • som regel mangler mulighet for å benytte heisen (ja, tenk DET - etter SÅ mange år med "hel-vete", er dette (etter mitt syn) fortsatt det største problemet.
    • har fullstendig mangel på logisk plassering av utstillerrom
    • har ekstremt små dobbeltrom
    • mangler all fokus på matkvalitet. Verken frokost eller buffet gir matlyst.
    På dette punktet er Trondheimsmessa et STORT lyspunkt! :-D

Lyd blir det, uansett hvor vi er, men de besøkende MÅ sitte igjen med en skikkelig "godfølelse" etter besøket.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig viktig, RoKo.
    Det etterlatte inntrykk hos besøkende må jo være å øke interessen for lyd (& bilde).
    Jeg har nå det etter besøkene i fjor og i år, så...........

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husker messene på Plaza. Det var tider det, men det var mange små rom, gitt. Sjølyst hadde også noen fine messer, men der var det litt værre med skikkelige lytterom pga. det åpne landskapet.

Skjønner at markedet er litt annerledes i (for eks.) USA. Var på CES, og der hadde de lagt hifi-delen av messa på en av de dyreste hotellene i Las Vegas, og noen av utstillerene hadde opp mot 3 store suiter i topp-etg. Overhørte en samtale der en av utstillerene klaget på prisene, kostet flere tusen dollar bare å få bært opp utstyret - og det var ikke noe de fikk lov til å gjøre selv. :neutral:

Synd at det skal være så økonomisk tøft å arrangere flotte messer i Norge. Jeg hører det er snakkes varmt om Horten siden det er "sentralt" ift. innbyggertall, men hvem gidder egentlig å reise til en liten messe i Horten om de ikke allerede er entusiaster og "inne i miljøet"? Messene i Oslo (for eks. Plaza) dro til seg alle mulige slags folk, og var sikkert grobunn for en masse nye entusiaster - unge som gamle.

Jeg syntes det er litt trist hvilken utvikling vi går i. Den nye generasjonen "elkjøp-messer" blir mer og mer fokusert på tynne flatskjermer, støvsugere og Samsung 5.1 anlegg i plast, mens messer for entusastene sliter med holde det gående - selv utenfor storbyene.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, og normale folk gå stort sett til slike messer med ETT mål; skaffe seg en flatskjerm (eller liknende) til en lav og fordelaktig "messe"-pris.

De driter stort sett i hva som presenteres, bare prisene er gode.

Intermediate B&W'Eier sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde det iallefall koselig på messa jeg, men messa i år, var langt mindre enn i fjord gitt.. Og som vanlig, måtte jeg gå glipp av et par spennende oppsett i år også. Der de hadde JL bassere, var jeg aldri innom. Ikke at jeg visste helt hvor det lå hen heller, hehe..

Alt i alt en grei messe. Mye bra lyd, og i år var det helt konge med å spille egen musikk. Det var ikke noe problem i det hele tatt i år(det var det ikke i fjord heller forsåvidt). Men jeg syntes fremdeles messa i fjord var mest artig. Mye mer å høre på, samtidig som det låt bra mange plasser.

Messas beste lyd i år fra min side er de søyle høyttalerne fra(Gallo?). Spilte skikkelig tøft, med god tyngde i bunn, og luftig og bra lyd. Det som var litt "plagsomt" til tider var at folk spilte så vanvittig høyt!

Syntes KringLyd fikk det bra til med Swans 2,5 i år. Det spilte nydelig, så en god andre plass der! Litt utenom det vanlige, men det går :wink:

Syntes Montana spilte veldig bra i år! Fått til lyden bra, så disse får en god tredje plass herfra.

Alt i alt så var det en bra messe, men det var som sagt litt lite i år, kontra i fjord. Fikk hilst på kjente i år også! Koselig og se nye fjes også! Fikk hilst på Mor10 og asvaberg. Koselige karer :-) Jeg blir vel å dukke opp på Horten messa neste år også, om det blir noe messe der da :-)

Side 8 av 8 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •