HI-FI Messen 2009 i Horten - 12. og 13. september - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 8 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 156
    Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Lekkert, mange flotte bilder, må nok se om jeg ikke får endelig tatt en tur til neste år... Spesielt Gallo 5LS ser jo utrolige ut, på flere måter.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må si litt mere om Gallo-tårnene - 2 tårn - twin towers - whatever.

Da Snickers-is og undertegnede var på rom-til-rom-vandring og kom til Gallo rommet, så ble det spilt en Supertramp låt jeg kjenner MEGET godt
    (husker selvfølgelig ikke i dag hvilken det var, men det spiller forsåvidt liten rolle nå).

"Nå, endelig skulle jeg få høre en kjent låt på fantastisk utstyr" , tenkte jeg etter å ha gått fra rom til rom og hørt på mye rar "ping-pong".

Joda, dette var et spennende oppsett, men jeg opplevde det som rotete når det kom flere instrumenter inn i lydbilde og veldig uvant at mye av lydbilde kom så høyt oppe fra - skulle man stå eller sitte? Meget mulig at disse skal "kalibreres" til rommet de skal stå i, men jeg ble ikke overvettes begeistret.

Men messe er messe.

En annen ting jeg lærte/erfarte, var at det noen steder ble spilt alt for høyt!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her oppdatert mine bildepostinger med kommentarer (rakk ikke det før puten kalte i går kveld).

OT:
    Droppet stativet i år og kjørte håndholdt blitz istedet. Det blir litt hardt lys i de fleste rom, og jeg har justert en del for å få bort den verste hardheten. Ser at jeg nok har justert bildene på en litt for lys PC-skjerm, for her på jobb-PCen ser mine bilder for mørke ut.

Ellers får jeg jo veldig lyst på nytt kamera når jeg ser hva mteinum har fått til av bilder. Selv med stativ og lang lukkertid kommer ikke mitt kamera opp mot denne kombinasjonen av støyfrihet og skarphet.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for flotte bilder gutter :-D Selv tok jeg bare med meg et pocket kamera for å knipse litt av østfoldgutta på tur, men det endte med at jeg kom hjem uten å ha tatt et eneste bilde........ Glemte faktisk hele kameraet :???:
    Hortenmessa i år var som tidligere nevnt her i tråden endel mindre enn hva vi har sett tidligere, og mange av de store glimret med sitt fravær. Synd, for jeg savnet høyttalere som f.eks ProAc, Avantgarde og Audio Physic og spesielt Tannoy. Likevel ble jeg positivt overasket i mange av rommene jeg var innom. Enorme high-end konstruksjoner hadde måtte vike plassen til fordel for mid-range utstyr, noe som gjorde at ting fungerte bedre i de fleste rommene enn hva jeg har opplevd tidligere. Om dette er fordi utstillerene har lært fra tidligere misslykkede forsøk eller om det er fordi de ikke ser noen grunn til å vise high-end i Horten vites ei, men de fleste rommene hadde likevel gjort en god jobb i år.
    Jeg skal ikke gå gjennom alt rom for rom, men kun de tingene som festet seg best.

-JFS rommet spilte på Parasound elektronikk, kilde fra GamuT og Usher Danser Mini. Overaskende god melomtone og diskant i disse høyttalerene, men jeg savnet litt skyv i bunnen for å gi manns stemmer litt mer kropp. På kvinnevokal satt det bedre dog noe hardt i de øvre frekvensene. Udempet rom må nok ta noe av skylden her.

-Det ble spilt på de samme høyttalerene i rommet til Renaissance Audio, så jeg gikk dit for å sammenligne. Her ble det brukt KorA elektronikk i godt dempet rom. Satt å lyttet 3-4 låter, men savnet fortsatt litt skyv i bunnen. Foruten det spilte dette oppsettet usedvanlig bra, og var nok min favoritt i Horten i år.

-I rommet til Audio Aktøren var Usher Dancer Mini II satt opp på EC elektronikk hvor NADA fikk stå for musklene. Her leverte Usher det skyvet jeg savnet i de to andre rommene, og dette er helt klart en høyttaler i min gate. EC imponerte dog ikke i nærheten så mye som KorA oppsettet dessverre.

-I rommet til Norsk Audio Teknikk sto Gallos toppmodell Ref 5L S.
    Dette er en imponerende konstruksjon jeg så frem til å høre da jeg har et par Ref 3.1 selv. Jeg husker ikke i farten hvilken elektronikk som ble brukt her, men mulig det var Bladelius.
    Synet av disse tårnene imponerer, og de leverer en utrolig dynamikk. Likevel blir det litt anderledes enn hva man er vandt til og skulle jeg oppgradert mine egne Gallo står nok den nye Ref 3.5 foran 5L S på listen. Det hele ble litt udefinerbart når man har mellomtoner fra gulv til tak etter min mening.
    En spennende nyhet som sto utstilt var den nye suben TR3. Denne har det nye kjeramiske elementet og har blitt tilgodesett med en mye større forsterker enn TR2.

-På rommet til HifiHuset spilte Monitor Audio GS20 på Chapter. Jeg har alltid likt GS serien, og de gjorde en god jobb også her. Rommet slet med utfasinger, men i sweetspot satt det som det skulle. Litt skuffet over at ingen fra HifiHuset var å treffe på standet.

-AudioNote rommet syntes jeg spilte veldig bra, men varmen der inne drev meg fort ut igjen.

-Audiofreaks spilte i år på et par mindre Avalon modeller med et usedvanlig tøft design. Lydmessig synes jeg også de fungerte mye bedre enn hva jeg har hørt i dette rommet tidligere. Avalon Aspect er virkelig høyttalere jeg kunne tenkt meg selv.

-Rommet hvor Response spilte mot Pass Labs elektronikk fikk mye skryt lørdag. Fra tidligere har jeg bare gode opplevelser med denne høyttalerprodusenten så jeg gledet meg til å høre dem. Dessverre ble jeg ikke så begeistret som mange andre var etter å ha besøkt dem. Dette skyldes rom og plassering, og ikke høyttalere/elektronikk.
    Sofen med sweetspot sto alt for langt unna høyttalerene, noe som gjorde plasseringen i lydbildet ufokusert. Ved å sette seg på huk en meter frem der hvor teppet startet falt dybde og plassering på plass. Bassen var også helt fraværende i de nederste oktavene. Vet ikke hva tanken var da de valgte å sette sofaen der de gjorde?? For meg var dette langt fra messas beste lyd, og jeg syntes det spilte mye bedre på stativhøyttalerene de brukte i fjor.

-Jørn Rune Kviserud stilte i frisørsalongen med elektronikk fra Micromega og 3 sett høyttalere. Det var Adam Tensor Delta, et gulvstående sett i Classic serien og en gulvstående modell fra Mordaunt Short. Det var endel pågang her, så besøket ble ganske kort. Så vidt jeg forstod var det høyttaleren i ADAM Classic serien som var i bruk når jeg var innom. Da jeg nylig var i Berlin og fikk en demo på både Tensor Alfa og Gamma som begge imponerte stort ble jeg litt skuffet her. Vokalen slapp ikke skikkelig ut i rommet og de ble en noe hul klang i det hele. Likevel vet jeg hva disse høyttalerene er gode for, og det er ikke rent lite......

-Til slutt må jeg jo trekke frem Kringlyd rommet. De nye modellene fra Swans er et imponerende skue. Lydmessig fikk jeg ikke noe skikkelig inntrykk av dem da utvalget av musikk var vanskelig å forholde seg til. 2L har spesielt gode innspillinger, men det sa meg ikke stort når jeg ikke spiller dette selv. Savnet litt vokal i demomaterialet.
    Ingen suber og ingen filmklipp i år. Har Flageborg og Roko endelig blitt stuerene
    Roger Engelstad var tilstede og var like hyggelig og serviceminded som alltid. Jeg fikk en rask demo på de nye gulvstående Swans M6, og disse var en gledelig overaskelse. Den nye mellomtone domen de har tatt i bruk gjengir vokal på en måte få elementer i denne prisklassen kommer i nærheten av, og samspillet med bånd diskanten var sømløst. Disse må testes hjemme mot mine egne B&W CDM9NT

Møtte masse kjentfolk på messa, og det er alltid gøy å slå av en prat. Alt i alt var årets Hortenmesse gøy å få med seg, og jeg får håper det ikke er siste året den blir avholdt

-
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bilder likver vi ja :-D
    Mye flott snadder og lytte på

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -På rommet til HifiHuset spilte Monitor Audio GS20 på Chapter. Jeg har alltid likt GS serien, og de gjorde en god jobb også her. Rommet slet med utfasinger, men i sweetspot satt det som det skulle. Litt skuffet over at ingen fra HifiHuset var å treffe på standet.

Det var da noen fra Hifihuset på rommet dems der da.
    Freddie har jo begynt der igjen, Bare synd han ikke kunne svare så mye, etter kun 1 uke på jobben der.

Ellers var det en typisk messe ja, å med typisk messe-musikk, å gud å lei man er å høre den samme type musikk, rom etter rom. Var godt å komme i bilen igjen da, å kjøre hjem, med min egen musikk.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble litt for mye Jazz og pling plong, men moro at gutta på Martin Logan rommet kjørte "Hififri" sone dvs ikke noe slik musikk i det heletatt. Håper de kaster disse platene til neste år, kanskje anleggene ikke duger til noe annet? Neida, men moro om de kan forandre seg litt og hive Kari Bremnes og jazzen til neste gang.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Det ble litt for mye Jazz og pling plong, men moro at gutta på Martin Logan rommet kjørte "Hififri" sone dvs ikke noe slik musikk i det heletatt. Håper de kaster disse platene til neste år, kanskje anleggene ikke duger til noe annet? Neida, men moro om de kan forandre seg litt og hive Kari Bremnes og jazzen til neste gang.
    Hørte faktisk ikke en strofe av Kari Bremnes et eneste sted, jeg. ;-) Men plingplong-jazz var det mer av i år enn i fjor, mener jeg.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk til roffe og mteinum for bilder og inntrykk. Spesielt kjekt at dere sper på med litt tekst. Bilder alene blir for min del fort kjedelig.

Angående Usher, så har jeg opplevd de flere ganger spille hardt og skarpt. Dette er høyttalere som sprer mye og neppe måler spesielt bra off axis i rom med nærme vegger. Likner i grunnen litt på B&W på noen områder. Det betyr ikke at de ikke kan låte bra, men de avhengig av enten en del demping av refleksjonene eller god avstand til veggene. Greit å tenke hvis man vurderer et slike høyttalere.

Jazz velger man enkelt og greit å spille fordi det er gode innspillinger og lite komplisert musikk som ikke avslører svakheter i anleggene i særlig grad. Et virkelig godt oppsett spiller selvfølgelig alt bra.

Jeg håper at neste år så vil bransjen prioritere messe på Gardemoen (AvExpo). Langt bedre lytterom og lett framkommelig for alle. Ingen krise om Horten avgår med døden. Det er viktig for hifi og hjemmekino bransjen at de både nå flest mulig og har rom som klarer å demonstere anleggene på en god måte. Klarer man ikke det, så vil god hifi og hjemmekino fortsatt være en kuriositet for en mindre gruppe.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Jeg håper at neste år så vil bransjen prioritere messe på Gardemoen (AvExpo). Langt bedre lytterom og lett framkommelig for alle. Ingen krise om Horten avgår med døden. Det er viktig for hifi og hjemmekino bransjen at de både nå flest mulig og har rom som klarer å demonstere anleggene på en god måte. Klarer man ikke det, så vil god hifi og hjemmekino fortsatt være en kuriositet for en mindre gruppe.
    På hvilket grunnlag hevder du dette?
    Har du avholdt HiFi-messe der?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen krise om Horten avgår med døden. Det er viktig for hifi og hjemmekino bransjen at de både nå flest mulig ...........
    Synes du selv dette er gjennomtenkt?

Man kan si mye om Horten, men beliggenheten er det jeg vil kalle "midt i smørøyet".

• Man dekker Telemark/Grenland + store deler av Sørlandet
    • Man dekker Østfold + Akershus
    • Man dekker Buskerud og Vestfold
    • Man dekker Oslo området

Synes du ærlig talt at et sted ute på prærien i Ullensaker er å foretrekke?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke en flyplass i nærheten?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes du selv dette er gjennomtenkt?

Man kan si mye om Horten, men beliggenheten er det jeg vil kalle "midt i smørøyet".
    • Man dekker Telemark/Grenland + store deler av Sørlandet
    • Man dekker Østfold + Akershus
    • Man dekker Buskerud og Vestfold
    • Man dekker Oslo området

Du forstår vel at Gardemoen er langt enklere å nå til for de som ikke bor på østlandet? Alternativet for oss som bor andre steder i Norge er enten en lang kjøretur eller fly og deretter leiebil/tog. Det tar tid og kan være slitsomt. Et fly til Gardemoen er enkelt. Og Gardemoen er dessuten langt nærmere Oslo enn Horten og har dermed potensiale til nå langt flere. Entusiastene fra andre steder på østlandet vil uansett komme. Så er det nok du som er ute på prærien.

Ja Roko: Det er helt klart flere gode rom på Radisson SAS enn det er på Horten messen. Det har jeg sett.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det øde stedet ute på prærien har vel en liten flyplass også om jeg ikke husker helt feil......

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du forstår vel at Gardemoen er langt enklere å nå til for de som ikke bor på østlandet? Alternativet for oss som bor andre steder i Norge er enten en lang kjøretur eller fly og deretter leiebil/tog. Det tar tid og kan være slitsomt. Et fly til Gardemoen er enkelt. Og Gardemoen er dessuten langt nærmere Oslo enn Horten og har dermed potensiale til nå langt flere. Entusiastene fra andre steder på østlandet vil uansett komme. Så er det nok du som er ute på prærien.
    Sagt på en annen måte:
    i/rundt Oslofjorden bor det ca 1.100.000 fra Langesund i vest til svenskegrensen i øst.

Synes ikke du da at Horten er et sentralt sted for alle disse?
    Sjekk kartet - Horten er Oslofjordens midtpunkt.

Tungvint å reise? Jeg kjørte fra Kristiansand tur/retur og hadde det kjempegreit.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Det øde stedet ute på prærien har vel en liten flyplass også om jeg ikke husker helt feil......
    Selvfølgelig - og sikkert en haug av lavprisbilletter tilgjengelig. For all del.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tungvint å reise? Jeg kjørte fra Kristiansand tur/retur og hadde det kjempegreit.
    Me too, grei liten tur. Gardemoen er ikke så veldig fristende mtp bil. Ta blir det nok heller tog/fly.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Me too, grei liten tur. Gardemoen er ikke så veldig fristende mtp bil. Ta blir det nok heller tog/fly.
    Synd vi ikke ble enige om samme dag - så kunne vi spart miljøet - nei forresten drit i miljøet - vi kunne pratet Fostex

ps! du må svare på PM'ene dine

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0