Nordlendinger - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 183

Tråd: Nordlendinger

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er jo veldig mye enklere å få ting gjort når man er i samme by som de skal gjøres, så det er en god begynnelse.. Så pell deg ut og se på leiligheter og inviter oss på innflyttefest!

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart...
    Men, får se hva man får for begrensede midler..

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når blir du pælma ut fra den leiligheten du bor i nå da?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir ikke "pælma" ut herfra før jeg har funnet meg noe annet.

Men, vil tro at jeg må finne noe innen 2 uker?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Besøk hos Qrt 14/3-2008

Prata litt med Qrt på torsdag og vi ble enig om at jeg skulle ta turen bort dit fredag ettermiddag for å ta noen pils, snakke musikk og jeg skulle se litt på akustikkproblemene der. Så jeg satte meg på bussen med mine 2 poser. Den ene med ei mappe med cd'er jeg plukka sammen mtp at jeg ikke skulle få anlegget til byen før jeg har funnet meg en plass å bo og mine Grado SR325i, og i den andre posen en flaske med "whistlers bay" pils (alltid morsomt å prøve noe nytt) og Budweiser.

Bussturen tok meg ut av Bodø i retning Tverlandet til en plass som ligger sånn ca. 5minutter fra sistnevnte plass, der han visstnok for kort stund siden kjøpte ett hus etter å ha flytta nordover etter noen år på sørligere breddegrader.

Qrt har jeg egentlig ikke kjent så lenge så jeg visste ikke noe om hvordan han så ut, så det var med en viss spenning at jeg banka på. Iallefall ble jeg raskt geleidet inn i stua som er 2 delt, der den ene delen er i oppussingsfasen og den andre (den største) er brukt til hjemmekinoen. Det første jeg så der var de strålende B&W 802 som i min spede Hi-fi ungdom var ett skikkelig sikleobjekt med sitt (da på begynnelsen av 90-tallet) spesielle design og ikke minst bunnsolide renomè.

Ellers står det ett rack som er en modifisert Oppli-benk med egen senter-hylle over som han overtok av Marantz mens han bodde i sørpå. Under Dali-senteren og litt i sentrum en aldrende, men akk så bunnsolid Pioneer cd.
    flankert av en 5-kanals Rotel og PS3 mens en Yamaha surround av dugelig kvalitet fungerer som anleggets hjerte siden den blir brukt som pre, mens den interne DAC'en er tilkoblet en htpc som blir styrt trådløst via en laptop. Gjemt oppi ett hjørne hadde han i tillegg gjemt en XTZ sub for å få litt ekstra "bunndrag" siden han er bassoholiker!

Lyden er som man skulle forvente, god... Men han i likhet med meg var enig om at man trengte å jobbe endel med akustikken, siden den fra første tone var med på å farge lyden. Med hans godkjenning tok jeg også den frihet å flytte innover 802'ene som stod litt bredt og på musikk gav litt "hull" i lydbildet. så det ble også litt "toe-in" av tårnene som kan med en lett håndbevegelse, noe som også var med på å fjerne noe av effekten av refleksjonene fra sideveggene.

Slet litt med å finne "midtpunktet" noe som jeg tror skyldes, akustikken og noe skitne ører som jeg desverre unlot å vaske før jeg dro dit, så jeg bestemte meg der og da å ikke gjøre noe mere med høyttalerne før man har gjort noe med akustikken (og ørene:mrgreen). Rotelen har tiltross for sine 5x100 watt god kontroll over 802, men merket det når lyden ble skrudd opp at kontrollen ble borte. Og bassen spesielt ble veldig buldrete siden den mistet kontrollen. Foreslo at man kunne sikkert lage noen bassfeller for å minske denne effekten. Jeg spurte Qrt om han hadde prøvd delinga på receiveren? Joda, men han likte ikke den siden han likte mye bass. Iallefall fikk jeg prøvd den og syntes det helt klart hadde en positiv effekt på bassområdet som jobbet lettere og man fikk en mere distinkt gjengivelse ev feks. basstromme. Han sa at det selvfølgelig frista med feks. en pent brukt DP eller Midgard til 802, men siden Rotelen spilte såpass bra til bare en brøkdel av de nevte så følte han ikke behovet for noe nytt og kraftigere med det første. I likhet med meg har han "begrensede midler" så der vil jeg si meg helt enig!

Neste gang er det mulig at det blir en lytt til noen Xindak-blokker han skal låne og at jeg skal ta med meg Audio Note DAC'en slik at han får prøvd om en ekstern dac kan være en fin oppgradering i forhold til den i Yamaha'en og evt. bruke den på både HTPC og Pioneer'en.

Vil ellers takke Qrt for en hyggelig kveld som forhåpentligvis bblir gjentatt en annen gang

-Andreas-

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for besøket Andreas. Hyggelig, men som vanlig går klokka fort. Heldigvis er det store muligheter for gjentakelser.

Nå fortsatte selvsagt jeg å kose meg med Tuborg og musikk etter at du dro, men lytteøret var nok ikke heelt i sitt ess etterhvert. Det er ikke tvil om at det har skjedd noe positivt med lyden her, og det hører jeg i dag når jeg er lettere fyllesyk og hører på streamet NRK fra PCen på loftet.
    I kveld blir det "lyttesession" og eksprimentering med å henge noen pledd her og der tenker jeg.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Neste gang er det mulig at det blir en lytt til noen Xindak-blokker han skal låne...
    Ja, det tror dere vel

Jeg skulle ha hevet meg med i går, hadde det ikke vært for at jeg allerede hadde lagt planer.
    Men jeg er på neste gang, bare gi meg litt mer enn 3 timers varsel

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å høre at du er enig i mine inntrykk. Og som du sier så vil nok litt eksperimentering meg gardiner og stuff muligens ha en positiv effekt her. Det beste er vel muligens rockwools akustikkplater..

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vedlegg 30711

Ett lite bilde fra Qrt...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    Ja, det tror dere vel

Ikke tror, vet!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XTZen har fått seg en kompis:

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var da voldsomt som aktiviteten har tatt seg opp her inne da
    Grattis med ASW 800, hvordan synes du ASW 800 klarer seg i forhold til XTC?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ASWen er bare lånt foreløpig. Påsken får vise om den blir fast inventar eller ikke.
    Har ikke fått spilt og justert nok foreløpig til å ha konklusjonen klar, men det ble heelt klart mer bass iallefall..
    Det virker faktisk som at B&Wen og XTZen er så forskjellige at de kan finne på å funke bra sammen.

Du har en sånn ser jeg. Jeg finner null og niks om den på nett.. Nypris osv osv.. Har du noen linker å dele på??

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ingen link desverre, men hoveddata er følgende:
    Frekvensrespons: +3db 17 Hz - 40/135 Hz justerbart
    Forsterker: discrete bridged Mosfet
    Effekt: 200W kontinuerlig
    Input impedance 22kW
    Signal/noise: 106db
    Low pass filter: Active 2nd order, variable cut off frequency 40-135Hz
    High pass filter: Line level Active 3rd order at 80Hz
    High pass filter: Speaker level passive 1st order at 80 Hz into 8W resistor
    Internal volume: 70 litres

Approved for THX installations if one unit is used for each 43 kubikkmetres

Nypris var 10000;-
    Nypris i England var faktisk tilsvarende 18000 kr.

Min sub er forresten ikke i bruk, da jeg ikke greier å få den til å tilføre noe dypbass i mitt oppsett.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har selvsagt prøvd å bytte fase på subben? Jeg gjorde det nettop på B&Wen sånn for å se hva som skjedde, og da tok den/de plutselig tak i veggene her ..

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Du har selvsagt prøvd å bytte fase på subben? Jeg gjorde det nettop på B&Wen sånn for å se hva som skjedde, og da tok den/de plutselig tak i veggene her ..
    Jepp, har forsøkt å plassere subben på alle tenkelige plasser uten resultat, fase ble også forsøkt å endre, men nå skal det sies at den uansett vil slite med å holde følge med 4 X AR-1.

Suben ble brukt sammen med bak-kanalene med godt resultat, før jeg fikk AR-1 bak også.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye selger du den for da? XTZen hadde sikkert gjort seg som sentersub her..

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Hvor mye selger du den for da? XTZen hadde sikkert gjort seg som sentersub her..
    Tja... si det.. har ingen aning om hvor mye en sånn er verd, 3-4000 inkl. demo hos deg og fritt levert i din stue..??
    Den er veldig pent og lite brukt! den har stått nedpakket i 2 år, og ellers har jeg hele tiden jobbet halve året borte fra hjemmet så den er ikke mye brukt!

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå tipper jeg det skjer noe om noen uker