Forumtreff på Hifi-Klubben 3. nov. Alle lever, inntrykk kommer etterhvert - Side 18

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 18 av 42 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 28 38 ... SisteSiste
Viser resultater 341 til 360 av 828
    Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt Høst Treff?`???

Tenkte kanskje det var på tide å begynne litt brainstorming om et neste treff??

- Når? I høst?

- Hvor???

OSV.....

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte jeg skulle kontakte Akto og høre om han har lyst å komme opp på "Klubben" og gjøre som han gjorde i Bergen i vår. Han snakket om hjemmekino-bygging og slikt. Han har sikkert lyst å snakke stereo også. Høres ikke det bra ut da?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ordne overskriften Kjetil slik at det kommer frem at det er Ålesund det er snakk om?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er hentet fra tråden for forumtreff i Bergen. Forteller litt om hva Akto snakket om.

Kurskveld: Hjemmekino fra a til å - en gjennomgang

--------------------------------------------------------------------------------

Da har jeg vært på kurs.
    Kan kjapt oppsummere med at det var meget hyggelig og lærerikt.
    Akto (fra bladet Hjemmekino og kjent bruker her på forumet) brukte 3 timer på å lære fra seg det essensielle innen oppbygging av en god hjemmekino. Tusen takk til han for inspirerende foredrag og svar på alle våre spørsmål!

Jeg håper Akto ikke har noe imot at jeg legger ut en oppsummering med halvveis sitater og det hele. Hvis det er noe problemer ved det så gi en lyd og vi fjerner/redigerer innlegget!

Vi gikk igjennom følgende temaer:

HØYTTALERE:
    - Fronter: hva passer til rommet og spillestil
    - Betydningen av en god senterhøyttaler
    - Plassering av høyttalere, hvor viktig det faktisk er med millimeterpresisjon.
    - Bakhøyttalere: hvor, hvilken type og hvor mange
    - Alle MÅ ha subwoofer, blir ikke kino uten

KABLER:
    Her kan man diskutere seg blå på det meste, bare se her på forumet...
    Generelt var budskapet at man ikke trenger å kjøpe det dyreste, men kjøp det du ser har gode tekniske kvaliteter (plugger, tverrsnitt, skjerming) og som du føler du har råd til. Som vi alle vet, kjøper du noe du ikke er sikker på er bra nok vil tvilen sitte og gnage på av-sjelen din inntil du bytter til noe bedre eller ihvertfall dyrere.
    Skill signal- og nettkabler så godt som mulig. Må de krysse hverandre prøv å få de til å krysse med 90 graders vinkel for minst mulighet for påvirkning.

- Høyttalerkabler: Hovedregelen er nok at uansett pris så sørg for godt
    tverrsnitt på kablene, og god terminering. Har du mulighet så få loddet
    kabelendene enten du bruker spader eller bananplugger.
    - Analoge signalkabler: Sørg for at du kjøper kabler med god skjerming for å
    unngå at kablene plukker opp støy fra nettledninger m.m.
    - Digitale signalkabler: Lite påvirkelige for støy. Dårlig kontakt kan gi rom
    for forstyrrelser på optisk kabel, det samme kan dårlige konvertere i
    spillere og receivere når de elektriske signalene skal gjøres om til/fra lys.
    Dette problemet får du ikke med coax-kabel.
    - Bruk HDMI/DVI eller komponent til bilde. HDMI er en klar fordel dersom du
    har flere kilder og har prosessor/receiver med HDMI da du får lyd og bilde
    gjennom en enkel kabel. Alle som har litt utstyr vet at en kabel spart
    hjelper godt på i kabelsalaten.
    - Nettkabler. Prøv gjerne om du før bedre lydkvalitet ved å skifte til bedre
    nettkabler. Bedre skjerming kan gi resultat med tanke på forstyrrelser av
    signaler.

ROMMET:
    De akustiske egenskapene til rommet er avgjørende for hvor god lydopplevelse du kan få uavhengig av hvor godt av-utstyr du ellers måtte ha. Demping, areal, form og takhøyde er hovedparametrene. Noen av disse kan du vanskelig gjøre noe med men andre er områder hvor du hurtig kan hente god gevinst.

Begynn med gulvet. Har du hardt gulv som parkett, laminat eller fliser bør du få inn teppe snarest. Et godt teppe vil dempe refleksjonene og dermed gi lyden mindre etterklang. Når teppet er på plass kan du se på vegger og tak. Har du en minimalistisk stue så er det ikke bra for lydbildet. Det anbefales å dempe sideveggene fram til ca. halve rommet. Har du dedikert kinorom er dette ikke noe problem, men har du kinoen på nåde i stuen passer det nok ikke helt. I siste tilfelle kan godt med bilder, bokhyller og andre møbler hjelpe på. Et godt tips var å kjøpe dempeplater(f.eks. Rockwool) og legge inn i treramme bak malt lerret. Sett kone/samboer eller andre med trang til kreative utløp til å dekorere lerretet etter beste evne. Heng opp i området hvor diskanten reflekteres først mot lytteposisjon (søk på forumet for beskrivelse) og nyt kunst OG bedre lyd. Det ble snakket mye om rommet men jeg kan ikke gjengi alt her.

Nå runder jeg av, men det er sikkert andre som har mere å bidra med fra denne kvelden. Kanskje vi kan få laget en tråd et annet sted på forumet?

Jeg snakket med Akto om å gjenta dette i Bergen for AV-forum og det skal han vurdere. Kansje det blir noe i forbindelse med de "Hjemme hos..."-reportasjene han skal gjøre fra Vestlandet? Uansett så var dette svært hyggelig og nyttig og jeg bruker gjerne ev kveld til om jeg fikk anledning til det.

Til slutt må jeg igjen takke Akto og i tillegg rette takk til Hi-Fi Klubben Bergen for lån av lokaler og god oppfølging og oppvartning!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Kan du ordne overskriften Kjetil slik at det kommer frem at det er Ålesund det er snakk om?

Done and done!!! 8) Men den "akto" tanken er en ide, kanskje en god ide til og med!! Hvis ikke så kanskje det kan komme en leverandør og skryte om noe de har ??

Jeg har mange gode ideer, så det er bare for dere andre og komme også. Så skal vi koke sammen noe som er MYEE bedre en sist gang

En ting Frode: Jeg SKAL låne en sofa/gulv/garasje/ hjemmekinorom? med deg neste gang!! Da skal vi se Ålesund by night også. Litt dumt at vi måtte dra så tidlig sist...

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var da ikke så værst sist....? Var faktisk veldig bra. August/September passer litt dårlig for meg. Det kan gå i slutten av september.... Vi bør vel gi det litt tid iom at folk er på ferie til langt ut i august. Lite trafikk her om sommeren.

Når det gjelder overnatting, så kan det ordnes for dere som kommer litt langveisfra.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slutten av september er vel kanskje også "siste" sjanse. Med tanke på været...

Men for meg er ihvertfall overnatting et "must" om det så er hotell, litt dumt at man må dra tidlig. Hadde vært kult å laget en "helaften" når vi tullingene først møtes

Men Ålesund er sikkert det eneste alternativet?? Molde og Kr.sund ( Tingvoll for den del :roll: ) Har vel ikke noe å tilby?? Og denne gangen skal vi gå mer aggressivt til verks med å få med folk

EDIT: Det forrige/første treffet var absolutt bra... Ikke noe med det, men nå skal vi "toppa heile driten"

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Føler vel at Ålesund er eneste reelle alternativ ja. Når det gjelder været, så var det jo mildt og fint til november i fjor. Takket være global oppvarming..... Dersom det er utepilsen du er bekymret for, så kan vi sikkert ordne noe oppvarming på terassen. Prøve å få en skikkelig helg utav dette.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel mer været generelt. Ikke noe fint å ha et treff der alle må ha lue og hansker Pils drikker man uansett årstid

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For min del er det bedre med lue og hansker enn at det er så varmt at det ikke går an å sitte inne.... Var såvidt innom TonArt i Trondheim nå i uken, og jeg satt inne på et demorom og svetten rant. Ikke noe hyggelig det heller. Hørte Klipsch forresten (RF 82) og de var ikke på noen måte spisse i toppen. (hadde innbilt meg at Klipsch var det) De var paret med Shanling CD-T1000C og Shanling SLM-A40 mkll integrert forsterker. Rør i signalkilden kan ha hjulpet. Fikk ikke testet noe særlig iom at madammen stod ute og ventet + at det var varmere enn Hell (i Trøndelag)

Vi bør vel passe på at vårt arrangement ikke kræsjer med noe annet. Når er messen i Trondheim?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    10-11 november er tr.heim messen. Så den skal vi ikke kræsje med..

Men i slutten av september kan være bra. da er det fint høstvær med 15 grader---

Men hvilke tanker har du om treffet?? Hifi klubben eller center??

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hifi-klubben med Akto eller Hificenteret med Bent Holter (Hegel)

Føler at det kanskje kan friste flere med Klubben denne gang. Litt større potensiale det lokalet rett og slett. Jeg vil gjerne tilbake til Johan og HFC ved en senere anledning.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er litt enig med deg der altså! Hifiklubben hadde noen stativ høyttalere jeg likte godt også Så det hadde vært en mulighet det! Men da er du ansvarlig for å snakke med de Jeg kan bli med på resten...

Men det er jo også viktig at klubben ønsker oss velkommen og arrangerer noe som vi føler er verdt en 30 mils biltur for.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jeg enig i. De virket ikke så veldig interessert sist, men dersom vi får Akto ombord så er det vel håp.

Jeg er på saken!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bra da har vi en plan, vi har bestemt alt vi nå Da kan jeg drukne hjernecellene med Konjakk "W" er borte og jeg kjeder meg når alle er på ferie. Skal gå en liten tur nå tenkte jeg....

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he. Litt lite demokrati kanskje, men jeg tror dette er noe som fenger mange. PM til Akto er avsendt.

Iom at Johan var så ivrig så vil jeg ikke tro det blir noe problem å få komme til HFC ved en senere anledning. God tur!!!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    He he. Litt lite demokrati kanskje
    Det er akkurat det nordmenn liker!! få alt lagt i fanget uten at de trenger å engasjere seg Men vi kan lage en liten undersøkelse Selv om jeg er enig i at vi er enige

Skal bli morsomt å høre svaret fra Akto Du kan jo også invitere Johan med på klubben

Turen ble kort...

Newcomer hingst sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyres bra ut gutar! Bra nokon gjer noko fornuftig ein laurdagskveld:grin:

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke sant, dumt å være ute i finværet. Særlig når man kan planlegge neste treff

Dine synspunkter da?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm. Flinke gutter dere.

Her er jeg og mesker meg med grillet indrefilet og fløtegratinerte og dere jobber med nytt treff.

Planene høres absolutt spiselige ut. "stemmer" også for Klubben om muligheten kommer. Kan være greit med en annen butikk, og som det er sagt, Ålesund er vel det eneste realistiske alternativet hvis vi ikke skal til et av nabofylkene...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Side 18 av 42 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 28 38 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •