Demping til tregulv

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Demping til tregulv

Hei,

Var vist ikke mangen her inne som hadde kino i 2 etasje, lurer litt paa hva man kan isolere med for aa ungaa for mye stoey i etasjen under.

Dette er en privat bolig og stoeyen blir bare til meg selv, men kunne tenke meg aa se film uten aa vaere i samme lokalet under...

Har noen noe tips?:roll:

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,633
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Det er noe som legges mellom under gulvet som kalles trinnlydplater
    Kommer sikkert noen på banen her, men jeg vet om mange boligbyggelag som har fått dette installert i gulvene, i forbindelse med renovering.

Slik legger du trinnlydplater.

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    glava.no har også en grei beskrivelse.

Holder selv på å legge flytende gulv over gammelt tregulv og ble merkart bedre, men tror jeg hadde litt for store forvetninger..

har 20mm trinnlyd-13mm gips-gulvspon og snart ulpapp og lamiat.

ble testen med dc-15 i overetasjen på maks volum, og lyden var lik under hele stua, selv under høytalerne. men lyden går forsatt gjennom gangene siden jeg ikke er helt ferdig med foringer og tetting til døren inn til filmrommet..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Isolasjon i gulv

Har lest mangen innlegg her inne og det er kommet frem mye mhp stoey isolasjon in gulv.

Leser at det ikke er et godt fasit svar, saa industrien skulle gjerne kommet opp med ny teknologi her.

Dess tyngre konstruksjon, dess bedre isolasjon ser jeg..

Da lurer jeg paa om metall av enn eller annen art ville hjulpet bedre enn f.eks et lag gips. Jeg tenker lydisolasjons plater f.eks til baat, hvor motor kassen skal isoleres, disse har typisk en metall plate i seg. Kjoeps paa biltema.

Har idag det "normalle" mellom to etasjer, spon gulv + parkett. Huset er bygget i 2002.

Saa tenker jeg:

Et lag gips oppaa parketten, et lag stoey isolerende plater for motor kasse i baater 1-2 cm tykke og til slutt et lag spon igjen. Og teppe oppaa dette.

Noen innspill??

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det snakk om å dempe to typer lyd: direkte lydbølger (luftlyd) og vibrasjoner (trinnlyd). Luftlyd dempes med lag av dødt materiale som gips og isolasjon, mens trinnlyd dempes ved flytende gulv f.eks trinnlydsplater der trykket fordeles med et lag sponplater. For å oppnå f.eks lydklasse C som er kravet mellom boenheter kreves dermed en relativt tykk og komplisert etasjeskiller, her er det også viktig å følge monteringsanvisninger hva angår f. eks tetting mot vegg, slisser osv.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •