Tviler søker veileder..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tviler søker veileder..

hei alle sammen!
    Jeg er en lydmann som søker hjelp til å bygge opp mitt hjemmekino/ stereoanlegg.. Og en som vet hvor bra en mp3-fil kan låte på et skikkelig lydanlegg

status quo er et stort spørsmålstegn.. Mine primære musikkilder er mp3-lyd fra squeezebox og musikk fra dvd.. Etter å ha tenkt og lyttet litt har jeg forkastet planen om kun å ha et 2-kanals system.. jeg kjøpte en Abrahamsen v2 forsterker og testet denne på et par AudioPro Black Pearl V2 høyttalere.. for det første låt det ikke noe spesielt når jeg brukte Abrahamsen V6 dac og spilte musikk fra Spotify, dette overrasket meg siden jeg fikk det til å låte helt fint fra Spotify (analogt) inn på en NAD BEE375 som drev et par B&W CM5 høyttalere, det låt egentlig virkelig flott det..

Så jeg tvilte.. var det Abrahamsen eller var det høyttalere? Slapp å lure for lenge siden forsterkern døde etter en drøy uke, så den skal Elkjøp få tilbake.. Og nå har jeg bestem meg for å starte på null. Høyttalerne er avgjort, CM9 skal det bli.. men hva med forsterker? vil gjerne ha mulighet for surround, nettverk og romkorreksjon så en eller annen surroundreceiver med pre-outs må bli hjernen, evt en preamp. ser for meg en rimelig highend forsterker til å drive CM9'ene, hva med McIntosh 275? Verdt penga eller betaler man for merket?
    Bluray må jeg ha.. Vil en spiller til noen få tusen levere, bør jeg ha en til ti lapper eller er er en Mcintosh MVP-881 så overlegen at den rett og slett knuser alt og selv en tviler ser og hører det?

hjelp!!

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en integrert forsterker med HT-inngang som kan stå for hele musikkspillingen og til effekt når det er film på menyen?

I siste Fidelity parres CM9 med Hegel i deres budsjettanlegg. Kombinasjonen roses opp i skyene som en særdeles god match, så dette vil være verdt å sjekke ut. Både H100 og H200 er aktuelle til hhv. 15995 & 22995.
    H200 er et vanlig objekt på bruktmarkedet og kan fås kjøpt til rundt 12000 - 15000 avhengig av alder og tilstand.

Det er mange aktuelle kandidater på reciever fronten som dekker de behovene du beskriver.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei og takk for svar.
    Har sjekket ut Hegel H100 tidligere, den er vel omtrent på nivå med Abrahamsen V2 eller? Mulig V2 også vil gi et bra resultat med CM9, men jeg tror jeg vil ha en receiver som hjerne i anlegget.. En receiver med ok konvertere og prosessering som oppgraderes med et skikkelig sluttrinn til hovedhøyttalerne.. Har tilgang til noen saftige sluttrinn på jobben og kunne tenkt meg å prøve en LAB FP10000Q (LAB lager sannsynligvis verdens beste PA-forsterkere) men problemet er at den har en del viftestøy og må plasseres i boden eller noe, så kabelstrekk hadde blitt ett problem.

Hva med BlueRay-spiller, noen som har tanker om dette?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rotel sies å ha musikalske receivere. RSX-1560 til 27.000kr kanskje?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En FET reciever det der ja! Musikalsk, i den forstand at den kan gjøre en god jobb også som stereoforsterker? Et godt alternativ til en rimeligere receiver med oppgradering i form av et eksernt sluttrinn til L/R kanskje?

I min verden bruker vi ikke terminologien "spille" om noe av utstyret og vi tillegger heller ikke noen av komponentene musikalske egenskaper.. Det meste kan forklares ut i fra frekvensrespons og dynamikkområde, og en hver elektrisk leder og et hvert komponent er vel i teorien komplett umusikalsk..

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter min mening får du veldig gode BlueRay-spillere for 4000 til 8000 kr. F.eks. Pioneers BDP-LX52. Jeg vil tro at å legge mye mere penger her, vil være mye bedre brukt på en bedre og mere strømsterk Reciver. Eks. Yamaha Z7, noen av de dyrere fra Pioneer etc.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For deg som gitarist med beina i proverden er det helt klart et rimelig standpunkt. Her på forumet er det langt mellom folk som er så nøkterne i forhold til komponentenes egenskaper.

En løsning med receiver og effekt til frontene vil utvilsomt være bra nok og det er mange som kombinerer dette med stereo med hell.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er storfornøyd med min SC-LX81 til B&W, så hva med en Pioneer SC-LX72 eller SC-LX82 ? Disse kan også biampes så du kan bruke fire av kanalene til å drive frontene hvis du ikke skal kjøre mer enn 5.1 til surround.

Dette burde være nok til å få liv i CM9.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for mange gode svar!
    Joda, jeg skjønner at flere her er glade i å tillegge komponentene musikalske egenskaper, det har jeg forståelse for og det handler vel mere om hvilken skole man kommer fra ;-)

Er det noen av dere som kjenner til noen sammenligningstester mellom receivere i 15-20000 kronersklassen? Er Rotel RSX-1560 merkbart bedre enn majotiteten av disse, har noen erfaringer på det?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fant en diskusjon om NAD775 vs Rotel RSX1560.. Her i Norge er jo faktisk NAD'en nesten halvparten så billig, noen som har meninger om disse?

AudiogoN Forums: NAD T775 vs Rotel RSX-1560

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lydonen
    takk for mange gode svar!
    Joda, jeg skjønner at flere her er glade i å tillegge komponentene musikalske egenskaper, det har jeg forståelse for og det handler vel mere om hvilken skole man kommer fra ;-)

Er det noen av dere som kjenner til noen sammenligningstester mellom receivere i 15-20000 kronersklassen? Er Rotel RSX-1560 merkbart bedre enn majotiteten av disse, har noen erfaringer på det?
    Hva legger du i musikalske egenskaper da? Jeg gikk fra Electrocompaniet AW250 til Pioneer SC-LX81, og kan ikke si jeg mistet noe musikalitet på veien. Tviler på at du får mer musikalitet i Rotel eller andre dyrere forsterkere, de gir vel i hovedsak mer kraft og eventuelt mer funksjonalitet.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Hva legger du i musikalske egenskaper da? Jeg gikk fra Electrocompaniet AW250 til Pioneer SC-LX81, og kan ikke si jeg mistet noe musikalitet på veien. Tviler på at du får mer musikalitet i Rotel eller andre dyrere forsterkere, de gir vel i hovedsak mer kraft og eventuelt mer funksjonalitet.
    jeg er veldig enkel sånn sett og kan ikke finne musikalske egenskaper i noen av mine lydanlegg.. En god forsterkerkonstruktør vet vel i mange tilfeller fint lite om musikk, og en (kraft)forsterker tilfører jo sjelden noe annet enn ren forsterkning.. Så jeg er ikke ute etter musikalitet- men kraft, dynamikk, faserenhet og gode muligheter for romkorreksjon..

Ser forresten at HIFI-klubben kjører REA på en del B&W804, lurer på dem kontra CM9 plutselig ;-)

Newcomer rhypno sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

veiledning.

Hei!Selv om jeg sverger til DENON vil PIONEER(har gått fra hverdagsannl.til superkomponenter innen komponenter,høytalere og tvèr som beklageligvis ikke produseres lenger av dem)sine hj.kino komponenter være de rimeligste iforhold til kraft,utstyr,lyd og design om det siste er viktig.Kommer jo ann på hvort stort budsjett du har å gå på,men selv om man kjøper det dyreste trenger ikke hverken lyd eller bilde bli bra nok uten at dine ører/øyne avgjør dette?Så det er mitt råd at du bruker dine sanser istedet for hva andre mener,da noen kan høre på gamle TANDBERG fulltoner fra 60-årene og være fornøyd.Alle drømmmer om de dyreste som KRELL,LEXICON,TACT osv.,men så lenge lyden i mine ører er så bra det er mulig med mitt utstyr bruker jeg nå lang tid på å avgjøre utskiftninger når det ikke er garanti for bedre lyd.Ta f.eks.mine gamle SEAS som spilte bedre enn noe annet jeg har hatt og ekte 22hz bass fra 13"DD-bassene,men idag er så dyre på bruktmarkedet at nye vil bli rimeligere.Mvh.Tor

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er jeg i mål med trinn1 av prosjektet og takker for råd og veiledning. jeg endte opp med en Onkyo TX-SR1007og DV-BD507 som receiver og bluray-spiller. Har fått en bra pris på et AudioPro surroundoppsett med Blue Diamond v3 og familie og vurderer det kontra CM9. Men foreløpig bruker jeg litt forskjellige høyttalere med Black vector V2 i front og en eltax-sub. Ikke spesielt fett med ved hjelp av audyssey ble det ok nok til å begynne med. Filmlyd funker fint og musikklyden er brukbar, og jeg er faktisk godt fornøyd med lyden fra premium spotify som går digitalt inn i receiveren fra multimediapc'en min. Sammenlignet med et par favorittplater jeg også har som cd (across the borderline med willie nelson, vardøger med Talisman group) og spotifylyden stod seg godt den :-)

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool B&W og AUDIO-PRO.

Ville om økonomien er grei gått for B&W selv om AUDIO-PRO kan gi mest for pengene,men det er du som hører best?Jeg personlig skifter ut mine KEF Q s.sett med INFINTY KAPPA/IRS-serien fra de gode USA produserte om ikke noen med KEF REFERANCE eller andre de har med Q-elementer til riktig pris?Har nok med krefter(1.AVR-3806 og 2stk.POA-2200 effektforsterkere+aktive subèr)og mener dette klarer fint å drive I.KAPPA selv om fabrikken anbefaler minst 500w/8ohm for å få utnyttet f.eks.8.2i.Onkyo er ett godt valg om man vil ha mye for pengene,men har ikke hatt sansen for dette merket siden de største stereo forsterkerene i 80-90årene og at de har forskjellige bredde(cd/dvd er smalere enn forsterker osv.)da design/stil også betyr litt her.Men testene i seriøse lyd/bilde magasin taler for seg selv hvor ONKYO ofte er best i test.Mvh.Tor

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B&W er fine ting ja.. men etter å ha hørt Genelec 8020A på fattige 40watt sammen med 7050B-subben deres står det klart at dette er et utrolig heftig alternativ.. Vanskelig å si hvor mye penger man må bruke på "hjemmestereo" for å få noe i nærheten av det disse boksene er kapable til..

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

GENELEC mot B&W?

At Genelec er av de beste kan en av mine kamerater(driver lyd/konsertrigging og har satt opp f.eks.PINK FLOYD+PRINCE+++konsertene)bekrefte,men det er studiohøytalere som egner seg godt til små rom.De han har koster ikke 4000,men en halv årslønn og syntes mine SEAS 603+proffserien til FOSTEX spilte ræva hans st.annl.til rundt 3-4millioner hvor jeg hadde brukt ca.50000 på de gamle gode KENWOOD KD700+forforst.+effektforsterker(ikke de billige fra KENWOOD)+høyt.ene nevnt over i 1985-86.Men at de imponerer til 4000 er greit,men holografien(hvordan lyden blir i store rom)tror jeg B&W har mere å gå på?Mvh.Tor

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg synes personlig at disse små Genelec'ene har vel så bra egenskaper hva angår dekning i mitt rom kontra Blue Diamond v2 som jeg har sammenlignet med. Spesielt går dette på energien i mellomtoneområdet og den generelle dynamikken. Og disse høyttalerne er designet for et langt bredere bruksområde enn bare nærfelts monitoring. De har også veldig gode egenskaper hva angår kanalseparasjon og stereoperspektiv så det skal være fullt mulig å oppnå et stort lydbilde med både god dekning og realistisk gjengivelse. "holografi" som vel best kan forklares som opplevd tredimensjonalitet er ikke noe enkelt parameter å forholde seg til siden jo de færreste innspillinger forsøker å implementere dette men jeg forsøker å forstå at mange her har et nært forhold til det ;-)

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool GENELEC mot B&W?

At Genelec er høytalere i toppklassen er vi enige om,men personlig synes jeg mine KEF gir både i stereo på pl.spilleren og gjennom SACD/DVD-AUDIO/SORROUND(7.2 oppsett)gir en lyd ingen andre i den prisklassen klarer med unntak av TANNOY(koster 4ganger mere).Men med flere tusen kvalitetsmerker må nesten tvileren selv høre hva som gir ham den beste opplevelsen,da mange også vil ha noe som ser bra selv om det er galt.Har jeg hatt noen stygge kasser stående i stuen vil lyden også lide når man ikke er fornøyd.At Genelec leverer 1.par aktive til 4000 er jo fantastisk om de er laget i Finland,da prisene i min begynnelse i 80-90årene kostet 10ganger mere.Mvh.Tor

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rhypno
    At Genelec er høytalere i toppklassen er vi enige om,men personlig synes jeg mine KEF gir både i stereo på pl.spilleren og gjennom SACD/DVD-AUDIO/SORROUND(7.2 oppsett)gir en lyd ingen andre i den prisklassen klarer med unntak av TANNOY(koster 4ganger mere).Men med flere tusen kvalitetsmerker må nesten tvileren selv høre hva som gir ham den beste opplevelsen,da mange også vil ha noe som ser bra selv om det er galt.Har jeg hatt noen stygge kasser stående i stuen vil lyden også lide når man ikke er fornøyd.At Genelec leverer 1.par aktive til 4000 er jo fantastisk om de er laget i Finland,da prisene i min begynnelse i 80-90årene kostet 10ganger mere.Mvh.Tor
    jeg tror at det i enhver prisklasse finnes flere høyttalere som konkurrerer jevnbyrdig, og så unike høyttalere lager heller ikke KEF at ingenting annet i prisklassen kan måle seg.. men det får så være- i ditt rom, for dine ører er de sikkert optimale.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •