Problemer med lyden i centerhøytaleren

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Problemer med lyden i centerhøytaleren

Hei.

Jeg er ny her og dette er min første post. Jeg er normalt int. i Hifi.

Skal prøve å forklare mitt problem, og håper noe kan hjelpe meg.

Jeg har en Harman Kardon AV 5500 som er ca. 8 år gammel. Denne fungerer stort sett utmerket. Problemet kommer når jeg kjører film da jeg syntes vokalen blir lav, men eksplosjoner m.m. blir veldig høyt. Virker nesten som den ikke klarer å levere vokalen bra nok. Centerhøytaleren min er en audio pro og front og bakhøytalere fra B&W. Videre bruker jeg popcorn streamer til å streame film fra en NAS disk. Burde jeg bytte ut forsterkeren? Noen som kjenner AVR 5500? Har prøvd å skifte på innstillinger uten at dette har hjulpet.

Takk for svar.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kjenner jeg ikke til senteren din, men en større og mer lettdrevet en kanskje kan bøte på problemet?

Eventuelt så kan du prøve å skru opp volumet på senterkanalen.

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og velkommen til forumet!
    Et litt dumt spørsmål, men har du prøvd å skru opp volumet på centerkanalen? Det kan hende det hjelper. Centeren står ofte for 70% av lyden i på film så det er viktig at den er riktig dimensjonert i forhold til resten av anlegget.

EDIT: Gurba kom meg i forkjøpet
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ragwo
    Hei og velkommen til forumet!
    Et litt dumt spørsmål, men har du prøvd å skru opp volumet på centerkanalen? Det kan hende det hjelper. Centeren står ofte for 70% av lyden i på film så det er viktig at den er riktig dimensjonert i forhold til resten av anlegget.

EDIT: Gurba kom meg i forkjøpet

Hei og takk for raske svar.

Det er en instilling på forsterkeren som heter center. Den har jeg skrudd opp til maks, problemet er at jeg syntes fortsatt vokalen er lav mens resten av lydspekteret er MEGET høyt.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du skrudd ned de andre kanalene for å se om det hjelper? Hvis du sjekker instruksjonsboka til forsterkeren kan det hende den har noen funksjoner for å fremheve vokalen.
    SB Touch

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ragwo
    Har du skrudd ned de andre kanalene for å se om det hjelper? Hvis du sjekker instruksjonsboka til forsterkeren kan det hende den har noen funksjoner for å fremheve vokalen.
    Jeg tror jeg har og da skriver jeg tror, prøvd det meste av innstillinger. Skrudd ned de andre og opp og ned osv. Kan det være feil koplet kanskje? Hmm har hørt en gang at HK skulle ha dårlig vokal, men er ikke sikker på hvor?

Kanskje jeg skulle få prøvd en annen forsterker..

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du kan låne en annen forsterker for å prøve skader det jo ikke, men du kan sjekke om alt er koblet rett som du skriver.
    SB Touch

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jo være at senteren din er veldig tung å dra så receiveren ikke klarer å få den til å henge med resten.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er en del filmer har en dialog som ligger 4dB under referansen, disse kan oppleves som har en svak dialog av og til.

5500 skulle jo klare og dra det om det ikke er en ekstrem center. ( har hatt 5500 selv )

Har du dB måler ?
    Eller funker micen på fjernkontrollen ? den kan brukes til og groft finne rett lydnivå på høytalerne

Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du ikke nevner noe om hva slags fronthøyttalere du har. Det kan jo være veldig stor forskjell på disse og center som utgjør en del av forskjellen også.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dag Thomas
    Hei.

Jeg er ny her og dette er min første post. Jeg er normalt int. i Hifi.

Skal prøve å forklare mitt problem, og håper noe kan hjelpe meg.

Jeg har en Harman Kardon AV 5500 som er ca. 8 år gammel. Denne fungerer stort sett utmerket. Problemet kommer når jeg kjører film da jeg syntes vokalen blir lav, men eksplosjoner m.m. blir veldig høyt. Virker nesten som den ikke klarer å levere vokalen bra nok. Centerhøytaleren min er en audio pro og front og bakhøytalere fra B&W. Videre bruker jeg popcorn streamer til å streame film fra en NAS disk. Burde jeg bytte ut forsterkeren? Noen som kjenner AVR 5500? Har prøvd å skifte på innstillinger uten at dette har hjulpet.

Takk for svar.

Hei takk for mange gode tilbakemeldinger. Som nevnt i teksten over har jeg B&W fronthøytalere mens senteren er fra Audio Pro. Harman/Kardon: Jeg har ingen DB måler, veit ikke om micen på fjernkontrollen fungere, hvordan får man dette til?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dag Thomas
    Hei takk for mange gode tilbakemeldinger. Som nevnt i teksten over har jeg B&W fronthøytalere mens senteren er fra Audio Pro. Harman/Kardon: Jeg har ingen DB måler, veit ikke om micen på fjernkontrollen fungere, hvordan får man dette til?
    Man tar da en titt i bruksanvisningen... er så lenge siden at jeg ikke husker. men tror det skal være en knapp helt fremme ved IR senderen

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sliter med dette på mange av mine filmer også, og jeg har IKKE senterhøyttaler. Veldig mange filmer som har lavere dialog enn lydeffekter siden det skal være litt "in your face" eksplosjoner, skyting, og generell dynamikk i lydmiksen. Det er ganske slitsomt til tider, men mange av filmene er desverre miksa sånn for å gi brukeren en *kremt* bedre filmopplevelse.

Nå vet jeg jo ikke om dette er sant i ditt tilfelle, siden jeg ikke har hørt lyden hos deg, men tenkte jeg skulle nevne at det er ganske vanlig på endel filmer.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •