Hva trenger jeg til en fullverdig kino?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer LionsCave sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Hva trenger jeg til en fullverdig kino?

Hei til alle dere! Jeg er helt ny på dette forumet, og dette blir min aller første post. Tingen er: Jeg har så lenge jeg kan huske, har jeg ønsket meg min helt egen kino. Jeg har mange meninger om hvordan ting skal/bør være, og ting ble ikke bedre da jeg oppdaget dette forumet og fikk tittet litt på deres oppsett. Problemet er at mine tekniske skills er langt under par (jeg lærer derimot fort). Derfor lurer jeg på om noen der ute kan hjelpe meg litt med dette. I prinsippet hadde jeg tenkt til å prøve å holde meg rundt 200000kr, i hvert fall til å begynne med (regner med at det går an å oppgradere etter hvert hvis ikke alt blir 100% første gangen).

Ting som MÅ være:
    * Riktig isolert rom - hvordan gjør man dette, finnes det noen jeg kan be gjøre dette for meg (den almenne snekker har kanskje ikke verdens beste kunnskap om lydisolering og materialer eller?), hvilke materialer trenger jeg og hvor mye koster slikt? Og eventuelle vinduer vil jeg få en snekker-kamerat til å fjerne.

* Riktig type rom - jeg antar at rommet helst bør være uten 5 eller flere vegger. Hvilken størrelse er det greit å ha minimum/maksimum hvis jeg skal ha et fullverdig kino oppsett med prosjektor, lerret, fullt hjemmekinoanlegg, en 3-seter foran og en 4-seter i bue som er litt opphøyd bak? Jeg så forresten en av dere som hadde lys i trappetrinnene opp til rekkene bak. Hvordan gjør jeg dette i prinsippet egentlig? Hvor mye høyere bør denne være? Jeg har bestemt meg for at det må være downlights i taket som jeg kan dempe med en fjernkontroll, samt noen lyseffekter opp på veggene (dette klarer jeg nok selv på et vis). Jeg skal forresten flytte, og må derfor vite litt hva jeg skal være på jakt etter.

* Vegg til vegg teppe - dette er et must for meg i et slikt rom. MÅ være enten blodrødt eller svart som natten. Dette er de to eneste fargene som kommer til å gjelde det meste. Beige KAN kanskje gå, og blått lys her og der KAN gå. Hvor får man tak i slikt, hvor mye koster det (ref til størrelse over), og er det vanskelig å legge selv?

* Hvilken rekkefølge bør man gjøre ting i, og da spesielt hvis man ikke skal kjøpe alt på én eneste gang? Foreløpig har jeg planlagt å først bli ferdig med rommet (da kan jeg i verste fall dytte inn tv'n og det opprinnelige anlegget jeg har (som nevnt lenger ned). Så bør jeg vel plassere noen møbler der, deretter oppgradere bildet til prosjektor og lerret. Og så til slutt komme med lyden? Eller blir det veldig mye pes med ledninger og slikt hvis anlegget med prosjektor og greier ikke kommer inn først?

* Hva slags utstyr bør jeg skaffe meg hvis følgende er viktig for meg?

Lyd: MÅ være med mye bass. Kvaliteten kan gjerne være bra, men dette er ikke det viktigste til å begynne med. Jeg kjører i dag 2stk Cerwin Vega cls215 høyttalere med en NAD forsterker jeg ikke husker navnet på i farten og en Cerwin Vega A2.6KW2 forsterker i tillegg. Denne lyden syns jeg er helt grei til film og tv, MEN jeg forstår at når jeg drar på med full surround og greier til en "ekte" kino, så vil disse fremdeles bli stående i stua. Regner med at det er en grunn til at jeg ser at noen av de råeste anleggene her har både 2 og 4 subber i tillegg til resten av anlegget, og slikt liker jeg. Bortsett fra dette må det være nok til å lage fullverdig Dolby 7.1 surround - som på en kino.

Bilde: Full HD, har sett for meg en prosjektor i 30000kroners klassen som jeg i farten ikke husker navnet på, men jeg har sett den i levende live og liker den godt. Er det forresten stor forskjell på hva slags lerretter man velger? Så stort som overhode mulig i det rommet den skal inn i er målet.

* Møbler: Jeg har allerede sett for meg litt av hva jeg trenger... www.global-mobler.no har en serie som heter Vuelta. Der hadde jeg tenkt meg en 3-seter i stoff på første rekke, og en opphøyd rekke bak med 4 seter i bue. Det må være stoff av flere grunner: Jeg har fått det for meg at lyden blir bedre (kan godt være huet mitt, men slik er det bare), og slik er det på alle kinoer jeg har vært på. Dessuten har jeg fundert litt på om det er flere enn kameraten til Zafir som klarer å lage et slikt skilt som Zafir har på veggen (Zafir's Home Cinema eller noe i den duren - kult var det i hvert fall)?

* Utenfor kinoen: Her har jeg sett for meg at det skal være en gang med massevis av kinoplakater og kanskje noen av disse figurene jeg har fått opp i gjennom årene stilt ut, akkurat som ved inngangen til alle kinoer med respekt for seg selv. En slik maskin med popcorn/snacks i hadde vel heller ikke vært å forakte.

Det er mulig jeg har litt feil navn på saker og ting, men jeg vet i hodet mitt hva jeg selv mener, så spør gjerne før du mobber, hehe. 8)

Dette her er tiltenkt det nye huset som jeg foreløpig ikke har kjøpt. Så fort jeg flytter inn blir det satt i gang bygging av hjemmekinorom.

Så... Tror folket at man får noe greit for 200 lapper, eller trenger jeg langt mere penger? Husk at jeg foreløpig har budsjettert som følger (kom veldig, veldig gjerne med tips og endringer):

Prosjektor: 30000kr
    Lerret: 10000kr (aner ikke hva disse vanligvis ligger på)
    Møbler: 40000kr (har stort sett greit med hyller og greier fra før av)
    Lyd: 100000kr
    Bygge rom: 20000kr??? Denne posten er jeg mest skeptisk til...

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan begynne i en ende;

Liker du cerwin vega fra før, og dette primært skal brukes til kino/film, bør du ta en titt på Klipsch

Veldig rå høytalere, med skikkelig trøkk og punch i lyden, utmerket til film, og også musikk i mine ører.

F.eks Klipsch RF82/RF63/RF83
    RC62/RC64
    RS52/RS62
    Tar de de "dyreste alternativene havner det på ca 45 -50 000kr.

Avhengig av interesse, kan du f.eks spare ca 10 000kr på å gå ned til RF82 som er kanon film høytalere.

Av receiver kan du f.eks se på Yamaha RXV 1900 / 3900 = 10 000kr ++

Effekt kan jeg anbefale Parasound NC2250/NC2125, evt Halo som er noe dyrere
    -Mange har også begynt å se på Emotiva.

Skal nok være godt mulig å få slagkraftig anlegg og receiver og evt effekt om ønskelig til prisen du nevner (husk kabler)

Subwoofer til film kan være SVS PC12/PB12, evt PB/PC13 ultra - kanon til film.

Rom bør vel helst ikke være helt kvadratisk, så spørs det på naboer = evt lydbøyler i tak, frittstående vegger med gips, og evt flytende gulv, om noen bor under deg...

Si gjerne noe om Hvordan du bor (naboer rundt,over,under osv)

samlet kostnad du har nevnt - vil du komme ganske så langt - og du vil nok bli meget fornøyd avhengig av hva du velger som passer deg, og ikke nødvendigvis alle andre..

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Naboer

Tusen takk for bra svar! Det blir ingen naboer. Hovedgrunnen til at vi skal flytte er at dama driver oppdrett av små Jack Russel Terriere, og de trenger god plass til å løpe fritt rundt, samt bjeffe så mye de måtte ønske.

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har samme drøm, og har så langt realisert lyd-biten. Det blir gøy å følge med på prosjektet ditt!
    Jeg kan også anbefale klipsch!

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan bli bra dette her:-)

Med et slikt budsjett kan man velge blant mye gode høytalere, receivere og effektforsterkere!

I tillegg får man mye bra prosjektor og lerret for 30-40 000kr

Siden du ikke har all verden av naboer, slipper du kanskje å bygge et bomberom, men heller sørge for at lytterommet blir bra til sitt formål, samt at det ikke blir skjenerede for evt andre i huset, som oppholder seg i andre rom!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser jo ut som et drømmeprosjekt.

Har du tenkt på hva bildeformatet du ønsker?
    Ønsker 2.35:1, det ekte kinoformatet, nå eller i framtiden, framfor 16:9 kan det være greit å kjøpe en prosjektor som er klar for dette, spesielt når det er snakk om den prisklassen her.
    I så fall kan denne bluray spilleren fra Phillips være vært å kikke på da den tillater flytting av tekst.
    http://avforum.no/avnytt/showproduct.php/product/1831
    Det som koster i et slikt system er jo den anomorphiske linsen, til ca 20k. Ser at det innimellom popper opp power buy på slikt.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg tolker trådstarter riktig så er det snakk om 200.000,- til snekring av rom + fullt utstyrt kino inkl. møbler?

Budsjettposten på 20.000,- til rommet kommer jo helt an på hvilket utgangspunkt man har. Skal man begynne i en rå kjeller med reisverk, lydbøyler, elektrisk etc, etc, så vil jeg tro du må gange opp dette beløpet noen ganger. Har man i underkant av 5 tommeltotter klarer man mye selv, men hvis du skal leie inn snekkere ruller kronene fort. Hvis man derimot bare kan slenge opp noen plater og male, så kommer man langt med 20.000,- Men man må huske på alle bitte-bittesmå saker som ofte koster penger. Jeg måtte bl.a. ut med over 4000,- i lister og utforinger...

Ikke for å ta fra trådstarter motet altså, men det gjelder å ta en liten realitycheck før man begynner å kjøpe inn utstyr

Intermediate rayman85 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    504
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av raymagnu
    Det som koster i et slikt system er jo den anomorphiske linsen, til ca 20k. Ser at det innimellom popper opp power buy på slikt.
    Panasonic PT-AE3000 har motorisert zoom og fokus, som har mulighet til å lagre innstillingene.
    Så da kan du ha et oppsett til 2.35:1, med et tastetrykk så har kan du justere deg tilbake til 16:9.
    Sammen med blurayspilleren Phillips som tillater flytting av tekst, er jo dette en grei 2.35:1 løsning.

Lykke til med hjemmekino bygging

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Hvis jeg tolker trådstarter riktig så er det snakk om 200.000,- til snekring av rom + fullt utstyrt kino inkl. møbler?

Budsjettposten på 20.000,- til rommet kommer jo helt an på hvilket utgangspunkt man har. Skal man begynne i en rå kjeller med reisverk, lydbøyler, elektrisk etc, etc, så vil jeg tro du må gange opp dette beløpet noen ganger. Har man i underkant av 5 tommeltotter klarer man mye selv, men hvis du skal leie inn snekkere ruller kronene fort. Hvis man derimot bare kan slenge opp noen plater og male, så kommer man langt med 20.000,- Men man må huske på alle bitte-bittesmå saker som ofte koster penger. Jeg måtte bl.a. ut med over 4000,- i lister og utforinger...

Ikke for å ta fra trådstarter motet altså, men det gjelder å ta en liten realitycheck før man begynner å kjøpe inn utstyr

det er jo helt sant, MEN, han kan få et meget respektabelt høytaler/receiver og sub til godt under 100 000kr, og da kan restbeløp her(om nødvendig) brukes på selve rommet..

Er uansett enig i at han bør vurdere hva som skal gjøres med rommet, hva utstyr han vurderer og møbler, legge sammen beløp - for så å se om beløpet går opp, eller om noe må justeres noe!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt. Jeg bare bet merke i den siste setningen i første innlegg:
    Bygge rom: 20000kr??? Denne posten er jeg mest skeptisk til...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som tols1 sier så kan bygging av rommet bli en noe større utgiftspost en man regner med! 20000 kr kan jo være nokk utifra hvordan det allerede ligger til rette, og hva som skal gjøres selvsagt. Jeg personlig hadde satt meg ned og regna godt over hva som trengs ,og fått satt opp ett budsjett over kostnader på selve kinorommet! Skulle det vise seg og bli noe dyrere så kunne du jo ha brukt noe mindre på event lerrete eller annet? Skal bli morro og følge med hvordan det går videre med kinoen ihvertfall mvh

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis rommet primært skal brukes som kino ville jeg sterkt vurdert en av Klipsh eller JBL sine "kinosystemer". Om du bor i nærheten av Oslo hadde jeg tatt turen innom AVshops sin kino for å høre på det ene Klipsch-systemet

Tenkte på THX Ultra2 Home Theater System - THX Ultra 2--- Home Theater System - Overview
    Dette er et 7.2-system med svært høy følsomhet (96-97dB)

JBL :: Product Family ville jeg også vurdert. Her kan du velge 7 stk i full surround, eller eksempelsvis 4stk som side/surround og så supplere med frontrekken.

Om du velger en av disse systemene kommer du langt under 100k, men du må nok kjøpe en receiver og signalkilde i samme slengen.
    Du får veldig gode projektorer for 30k, men om du du vil bruke mer penger på rom kunne Sony HW15 vært en idé.
    Vet ikke hva DreamScreen sine lydtransparante lerret koster, men jeg ville personlig satt frontrekka bak et slikt lerret. Her kan sikkert Lygren hjelpe deg bedre på vei enn meg.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen og tusen takk for masse bra svar! 200000kr er ikke noen låst sum, bare det foreløpige budsjettet.

Når det gjelder rommet, så vet jeg i grunnen ikke helt hva slags rom det blir foreløpig, ettersom vi ikke har funnet huset vi er på jakt etter ennå. Vi har imidlertidig solgt våres eget, så det er kun snakk om tid. Forhåpentligvis blir det slik at jeg kan modifisere en allerede eksisterende kjellerstue. Jeg har en del gode kamerater som kan hjelpe. Snekkere, rørleggere, elektrikere, you name it (med unntak av en som kanskje kan lage ett av disse skiltene da ). Det er bare det at jeg vil prøve selv. Hvis det er noe jeg kanskje klarer å gjøre selv, så får jeg mer tilfredsstillelse av å gjøre det på den måten. Slik slipper jeg å skylde 5 forskjellige folk tjenester til senere også, hehe.

Jeg er for øvrig enig med alle dere som er skeptiske til romprisen. Alle de andre utgiftene kan man jo nesten regne seg fram til på forhånd, men med selve rommet kan det komme overaskelser.

Når det gjelder lydutstyr, så liker jeg godt Klipsh ut i fra det jeg har sett og hørt så langt. Jeg har ikke selv hørt toppmodellen, men det kan jo umulig være dårlig. 8) Jeg bor en liten halvtime nord for Oslo, så jeg har noen planer om å stikke innom blant annet Hifiklubben og diverse andre før jeg bestemmer meg endelig for hva slags utstyr som skal handles inn.

I bunn og grunn har jeg også planer om å bruke de pengene jeg har til rådighet når jeg flytter inn i nytt hus ved å først gjøre rommet helt ferdig med akkurat de fargene, møblene, etc som jeg aller helst vil ha. Hvis det er penger nok igjen går jeg løs på prosjektor og lerret - akkurat det jeg vil ha, som jeg føler kan være "bra nok" etter min standard i noen år framover. Hvis det da er penger til overs handler jeg inn det jeg har råd til av lydutstyr. Hvis jeg har masse penger til overs, så blir det nøyaktig det utstyret jeg har lyst på med en eneste gang, hvis ikke blir det vel til at jeg kjøper litt nå og da.

Er det forresten slik at det lønner seg å ha to prosjektorer? Jeg så at en her inne hadde en løsning hvor den ene er til tv og spill, mens den andre er til film. Tanken er å ikke spare på noe som helst, til alt er etter min standard (det må jo selvfølgelig ikke være B&W sett til flere hundre tusen, men bra lyd og bra bilde). Det jeg vet garantert er at jeg har minimum 200000kr jeg kan bruke på dette rommet, kanskje mer. I hvert fall garantert mer over tid hvis jeg ikke får alt jeg trenger for denne summen.

Jeg er forresten en av de tullingene som betaler alt for mye skatt med vilje, slik at jeg på den måten sparer opp litt penger jeg glemmer helt til de plutselig kommer. Mine skattepenger for i år kommer av en eller annen grunn ikke før i Oktober, men hvis jeg får alt de har sagt jeg skal få da, så er det enda 60000kr som kommer inn, frie til å brukes på utstyr. Jeg funderte litt på å begynne allerede nå med å kjøpe inn utstyr, men dette er kanskje litt dumt før jeg vet størrelse på rommet?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjedelig men fornuftig: jeg ville nok ventet litt med å kjøpe utstyr til rommet du skal ha det i er mer klart. Dessuten vil utstyret du kjøper nå kanskje være utdatert når rommet en dag står klart. Med mindre du kan bruke det i stua eller et annet rom i mellomtiden. Det kommer jo stadig noe nytt og hvis man skal ha det aller siste hele tiden så koster det jo litt. Men fordelen for oss andre som kanskje er mindre kresne er jo at forrige generasjon da kommer på bruktmarkedet til en hyggelig pris Tenker først og fremst på projektorer og receivere/prosessorer som er i konstant rivende utvikling.

Newcomer Bungle sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LionsCave
    Jeg funderte litt på å begynne allerede nå med å kjøpe inn utstyr, men dette er kanskje litt dumt før jeg vet størrelse på rommet?
    Er vel kanskje lurt å vente litt med elektronikken (forsterker/reciever, signakilde og projector) - den har en tendens til å synke i pris og om du kjøper noe nå kan du risikere at en ny og mye kulere modell har kommet til samme pris før du rekker å sette opp kinoen din. Dette er selvfølgelig avhengig av tidsperspektivet.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med hjelp fra venner som er snekkere, elektrikere osv, og Hvis er eksisterende rom bare skal tilrettelegges, trenger det ikke nødvendigvis å bli altfor dyrt..

greit, alt av småting blir en del når alt summeres til slutt, men man kommer langt hvis man slipper å bruke penger på arbeidskraft også..

Som sagt ville jeg ventet med receivere og projektor til det begynner å bli nødvendig, ettersom prisene synker / nye modeller kommer..

høytalere derimot går ikke av moten med det første - og kan trygt begynne å kikke på dette, vurder da gjerne CA størrelse på rom, når du vurdere høytalere.

Du kommer nok veldig langt med 1 god projektor tenker jeg - da hadde jeg nok heller lagt pengene for den evt 2.proj, til f.eks demping av rom, og annet utstyr som du vil merke bedre av i mine øyne - og ører..

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

=(^,^)=

Dette her er virkelig rett forum! :-D

Akkurat når det kommer til lyden føler jeg at jeg like godt kunne valgt fjorårsmodellen ettersom jeg allikevel ikke hører forskjell. Jeg husker fremdeles første gang jeg hørte Cerwin Vega på hifiklubben på Grensen i Oslo, og lyden var helt sikkert like rå da som de nye klarer å produsere i dag. Blåser du lyden opp på maks, renner det like fordømt hjernevæske ut av ørene... Men på bildedelen er jeg mer kresen. Her vil jeg aller helst ha så klart bilde som mulig, men også på denne fronten ser jeg ikke store forskjellen i en prosjektor til 30000 og en de bruker på kino (bortsett fra den selvsagte størrelsesforskjellen da). 8) MEN - jeg ser stor forskjell på en til 30000 og en til 7-8000kr. Kornete og jævli bilde kan noen andre ha, hehe. :-D Jeg kunne sikkert godtatt noe slikt til en stue også, men aldri, aldri til et dedikert kinorom! Uaktuelt... Sant skal vel også sies, at jeg ser stor forskjell på en prosjektor som koster 30 lapper i dag, i forhold til de jeg tittet på for 3-4år siden til samme prisen.

Nå gleder jeg meg skikkelig til å flytte, slik at jeg kan starte med innhøstingen av utstyr! Enn så lenge får jeg vel nøye meg med 46 tommeren i stua og cerwin vega som jordskjelvprodusent til film...

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Handleliste

De siste dagene har jeg gjort innkjøp av og lest sikkert 15 forskjellige magasiner som omhandler lyd og bilde... Jeg har også etter hvert fått et litt klarere syn på hva slags komponenter jeg ønsker meg. Jeg er derimot redd for å glemme noe, derfor trenger jeg hjelp til å sette i stand en handleliste (rommet i seg selv, med møbler og greier får jeg nok til :-D );

EKS.:

* Fronthøyttalere
    * Center høyttaler
    * Bakhøyttalere
    * Sidehøyttalere? Tar jeg helt feil, eller bruker man ofte de samme høyttalerene i midten av rommet, på hver sin side, som man bruker bak?
    * Subwoofere. Jeg er usakelig på visse områder, noe som betyr at jeg ikke kan ha en subwoofer på ene siden (da blir det "skjevt"). Skulle jeg hatt kun én måtte den ha stått midt i rommet. Det betyr at jeg trenger minst to, evt tre eller fire, hehe. Enten to foran, eller to bak, eller to foran og en bak, eller to foran og to bak. Symetri ftw! 8) Føler vel at mer enn to hadde blitt litt overkill. Men ser at noen har de foran og andre har de bak - hva er egentlig "best"?
    * Masse, masse kabler
    * Prosjektor
    * Lerret
    * Og DA kommer det jeg trenger mest hjelp til... Jeg er stort sett blank på det meste som skal inn i racken. Sånn jeg har det nå, har jeg kun noen digre høyttalere, en vanlig forsterker og en effektforsterker. Jeg har aldri hatt anlegg på denne størrelsen tidligere, og er veldig, veldig usikker på hva jeg trenger for å kunne få alt dette til å gå rundt. Jeg har jo planer om å kunne koble til en pc hvis jeg føler for det (la oss si for f.eks. Spotify), en Xbox 360, noe som gir meg tv signaler, en blue ray spiller og diverse. Og på dette området klarer jeg bare ikke helt å forstå hva jeg trenger. Jeg ser at noen receivere også har innebygd blue ray spiller og noen andre løsninger har også doble eller flere funksjoner. I need mange, mange tips.

Nå kobler jeg jo alt slikt som dette rett inn i tv'n, og lyden er koblet inn derfra igjen... MEN - hvis jeg titter bak på en av disse surround receiverne, så er det jo mange HDMI innganger, blant masse mer så klart... Betyr dette at jeg kan koble alt inn i en av disse, og kun ha to kabler opp til prosjektoren (én til strøm og én til receiveren)?

Bær med meg, jeg vet ikke engang den store forskjellen på en receiver og en forsterker.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan i hvertfall komme med en anbefaling på projektor. Bedre bilde til prisen får du neppe. Den er egentlig utgått men AVshop har kjøpt opp de siste som finnes AVshop.no / BENQ W5000 DLP-projektor Full-HD :-D og de selges til meget god pris.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    siden anlegget skal brukes primært til film ville jeg vurdert:

Subwoofere; 2 svs PC13 ultra eller:
    2 svs PB13 ultra

Fronter : Klipsch RF83
    Center : Klipsch RC64
    Surround: Klipsch RS62

RS serien kan brukes til side, og bakhøytalere (surround og surround back)

Eller:

Fronter: JBL LS80
    Center: JBL LS Center
    Surround: JBL LS 40

LS40 kan også da brukes som surround og surround back om ønskelig.

disse 2 er kanon høytalere til film, mye morro!

Evt kan du ta noen av de litt mindre høytalerene i serien fra de 2 produsentene, slik det blir billigere.

PC13 ultra kan stå i hjørne i front, bak frotene, slik de gjemmes vekk her, evt også i hjørner bak i rommet.

PB13 ultra kan f.eks stå ved siden av frontene, en på hver side..

Dette blir da bare et tips fra mitt side - selv om jeg vil anbefale å teste/høre litt på hva du liker før du bestemmer deg..

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •