Hva trenger jeg til en fullverdig kino? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 26 av 26
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Noen tips...

Ikke kjøp mer en fronter og forsterker du evt kan ha i stuen din mens du bygger rommet.

Budsjettet på 20k sprekker nok godt.

5-6k i gips, 2 lag rundt det meste.
    3-4k i rockwool isolasjon av hele rommet.
    15-20k++ i spotlight, led lys, trekkerør, dimmere, brytere, stikk og ledninger.
    5-6k i matrialer (lekter til tak, 2x4" til vegg, 2x2" til spotkasser, lerretvegg osv) Bygge rom i rommet for mest mulig lydisolering ?
    6k til spongulv og kryssfinerplater til evt. spikerslag.
    5k i fugemasse, skruer, spiker, vinkler, lydbøyler osv osv osv...
    4-5k for lyd dør til rommet
    Maling ?
    Listverk ?
    Teppe ?

Dette baller fort på seg å tipper ikke jeg er så lankt unna. Er tømmermann selv så har litt peil. Av håndtverkere så er det ikke mye brukenes idag. Les og lær / gjør det selv eller få noen du kjenner arbeidet til som du kan bruke.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp en Receiver som har nok komponent/HDMI innganger/utganger som du trenger.

Da kan du koble til cd-spiller,DVD,Bluray,Xbox360, PS3 osv osv, alt inn til Receiver, og så behøver de f.eks kun HDMI kabel ut fra receiver og til projektor.. enkelt og greit.

Da lagrer du bare innstillinger til de forskjellige tingene på receiver, så bytter de enkelt mellom ps3 til Xbox, og videre til bluray med et tastetrykk... :-)

til film ville jeg også vurdert Yamaha, f.eks RXV1900, eller RXV3900 som receiver.

evt også pioneer eller onkyo, som er knallgode kandidater...

Føler du det er nødvendig og har penger til det, kan du supplere med en ren effektforsterker som gir mer krefter til f.eks fronter og center enn hva receiveren klarer å gi - resultatet blir da bedre lyd, mer trøkk og dynamikk og bedre kontroll på høytalerene...

så bør du vurdere en Radioshack til å kalibrere anlegget best mulig med..

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om budsjettet sprekker avhenger vel om hva behovet hans er iforhold til lydisolering osv også.. hvis han f.eks ikke trenger å lydisolere seg ihjel kan man spare penger på det.. MEN; jeg er enig i, at hvis han skal bygge fra grunnen, og alt skal gjøres tipp topp, så sprekker nok 20 000 grensen ja, men han har et forholdsvis stort budsjett totalt sett - og kan med fordel flytte litt på pengene for å bruke mer på selve rommet - HVIS det er nødvendig for han..

Sitat Opprinnelig postet av Quisten
    Noen tips...

Ikke kjøp mer en fronter og forsterker du evt kan ha i stuen din mens du bygger rommet.

5-6k i matrialer (lekter til tak, 2x4" til vegg, 2x2" til spotkasser, lerretvegg osv) Bygge rom i rommet for mest mulig lydisolering ?
    Maling ?
    Listverk ?
    Teppe ?

Dette baller fort på seg å tipper ikke jeg er så lankt unna. Er tømmermann selv så har litt peil. Av håndtverkere så er det ikke mye brukenes idag. Les og lær / gjør det selv eller få noen du kjenner arbeidet til som du kan bruke.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Quisten
    Noen tips...

Maling ?
    Listverk ?
    Teppe ?

Tror du har fått med det meste Quisten. Imidlertid kan man spare en del kroner på å følge med på forskjellige salg og kampanjer, hvertfall når det gjelder selve byggematerialene. Og man kan også gå ned litt på dimensjoner; det er ikke nødvendig med 2x2" til spotkasser, kan kan bruke 2x3" til vegger, etc. El, rør, lydbøyler osv. er det kanskje vanskeligere å spare mye.

Og jeg har nevnt det før, jeg ville ikke anbefale å kjøpe for mye elektronikk før du vet mer om rommet du får til rådighet. Dessuten; rommet bygger man for at det skal holde i flere år, mens elektronikken kan man bytte ut etter hvert som økonomien tillater det. Jeg ville derfor prioritere et bra rom først, så får man heller klare seg med litt enklere utstyr i starten.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt råd er å legge penger først og fremst i rommet. Utstyr vil man nesten uansett oppgradere etterhvert, mens rommet kan være både vanskelig og dyrt å gjøre noe med når man først har installert seg der.

Har man et bra rom kan også billigere utstyr låte bedre enn dyrere utstyr kanskje vil gjøre i et dårligere rom.

Akustikken er veldig viktig her.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer LionsCave sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rommet

Juppers, rommet blir nok muligens litt dyrere enn først antatt. Jeg trenger ikke å isolere det for noen andre sin del, så det blir kun for å kunne få en bedre lyd i rommet når jeg selv sitter der.

Planen er jo også å starte på rommet, bruke det jeg må bruke for å få det bra - også får vi se til slutt hvor mye penger som er til overs til annet utstyr. I aller, aller verste fall får jeg bruke Cerwin Vega stereoen som lydkilde til å begynne med, men tror nok jeg skal klare å løse det allikevel. 200 er som sagt ikke maksprisen, kun budsjettet. Det skal sies at jeg over doblet budsjettet mitt da jeg siste gangen skulle bygge meg rå bil (noen år siden riktignok)... 8)

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •