minHjemmekino.no (beta-testing) - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 107
    Tidligere Admin mag sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av mag
    Hva om vi sier at 5 filmer er kinoen med høyest poengsum i øyeblikket? Og så fordeles filmer prosentvis nedover etter score.
    Bare for å utdype litt nærmere... :-)

Mente at hvis beste kino for eksempel har score 4.02, vil dette regnes som maksimum poengsum - det vil si 5 filmer. Antall filmer på resten av kinoene vil da beregnes prosentvis i forhold til max score (4.02), i stedet for 5 (som gjøres i dag).

Ellers høres det fornuftig ut å droppe øverste og nederste 10%, men vil gjerne hørt litt flere meninger om saken før jeg gjør om noe.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers høres det fornuftig ut å droppe øverste og nederste 10%, men vil gjerne hørt litt flere meninger om saken før jeg gjør om noe.
    Det synes jeg høres ut som et godt forslag. 80% av stemmene (altså de som ligger nærmest medianen) vil ofte utgjøre et mer representativt utvalg enn alle stemmene.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    Det synes jeg høres ut som et godt forslag. 80% av stemmene (altså de som ligger nærmest medianen) vil ofte utgjøre et mer representativt utvalg enn alle stemmene.
    Hva syns du om det i forhold til ditt eget forslag: poeng = (k1*avg(n) + k2*median(n)) / (k1+k2) ?

jmf. http://www.avforum.no/forum/viewtopi...sc&start=0

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Droppe de beste og dårligste stemmene for en kino er jo lett. Kanskje lettere å ta et antall enn en prosentsats så lenge det er php, eller?

Man kunne trekke metoden din litt videre mag. Dersom den beste kinoen får en rating ut fra plassering, og man fordeler ratingen nedover i henhold til plassering i stedet for i henhold til eksakt antall poeng så slipper vi at vi kan se vor mange poeng de rett over og de rett under har. Da slipper man å synliggjøre 1/100-dels poengforskjell som kan friste til en taktisk stemme.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva syns du om det i forhold til ditt eget forslag: poeng = (k1*avg(n) + k2*median(n)) / (k1+k2) ?

jmf. http://www.avforum.no/forum/viewtopi...sc&start=0
    Egentlig er det to sider av samme sak.
    Jeg synes mitt forslag er vanskeligere å forklare, man kan ikke avslutte med: "...akkurat slik som de gjør i hopping."

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    Jeg synes mitt forslag er vanskeligere å forklare, man kan ikke avslutte med: "...akkurat slik som de gjør i hopping."
    :wink:
    Bør være litt enkelt å forstå. Om det er en regel som er vanskelig å forstå blir folk fort skeptisk til regelen.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Man kunne trekke metoden din litt videre mag. Dersom den beste kinoen får en rating ut fra plassering, og man fordeler ratingen nedover i henhold til plassering i stedet for i henhold til eksakt antall poeng så slipper vi at vi kan se vor mange poeng de rett over og de rett under har. Da slipper man å synliggjøre 1/100-dels poengforskjell som kan friste til en taktisk stemme.
    Tenker du da bare på topp 10, eller hele veien ned til de med lavest poengsum? Jeg syns det er viktig også at folk kan se hvordan de ligger an i forhold til hverandre - vi vil jo på en side skape litt konkurranse for å øke aktiviteten, samtidig som vi vil gjøre det mindre fordelaktig å jukse.

Hva syns dere forresten om å legge inn en forsinkelse i oppdateringen av poengene? Slik at dagens poengsummer blir utregnet hver natt, eller noe i den duren? Jeg ser for meg at det blir vanskeligere og mer tidkrevende å være "taktisk", men det kan friste folk til å registrere mange fiktive brukere for virkelig å være på den sikre siden ved neste oppdatering.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Midt på natten var et godt forslag.

Ellers tenkte jeg på at man bare oppgir hvilken plass folk ligger på ja. Inkludert de under topp 10.

En ting til: Hva med at man enten må ha lagt ut en egen hjemmekino, eller må ha et visst antall innlegg for å stemme? 10 fiktive brukere med 50 inlegg hver i løpet av en uke? Det er heavy det

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Midt på natten var et godt forslag.
    Ja, det virker fornuftig på meg også. Jeg noterer meg det, så hvis noen har noe i mot det må de si fra ;-)

Ellers tenkte jeg på at man bare oppgir hvilken plass folk ligger på ja. Inkludert de under topp 10.
    Ja, det var nesten det jeg tenkte det. Men har lyst til å ha med disse filmrullene allikevel - men da altså basert på prosentvis andel av den som ligger øverst. Tenker da at poengsummer aldri blir vist til brukerne - bare plassering og antall filmruller.

En ting til: Hva med at man enten må ha lagt ut en egen hjemmekino, eller må ha et visst antall innlegg for å stemme? 10 fiktive brukere med 50 inlegg hver i løpet av en uke? Det er heavy det
    Det er ikke så dumt. Særlig nå som vi har skrudd av post-counteren på Generell Chitchat :-) I dag har jeg tenkt at vi muligens får fanget opp en del av gjestene våre ved at de må melde seg inn for å kunne stemme. Men dette har jeg ingen tall på, og det burde ikke være så avskrekkende at vi krever et antall poster. Kanskje det holder med 5? (nå som chitchat ikke teller)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5 er i og for seg ikke så mye, men dere har kanskje mulighet til å sjekke IPadresser? Tenk deg at det plutselig er 20 brukere som la inn 5 innlegg første dag og stoppet der. De har vært pålogget fra samme IP og det er samme IP som en aktiv bruker... Interessant?

Ellers tror jeg kanskje 20-25 bør være minimum om vi skal legge noe i denne avstemningen. Ellers kan vi jo kreve en ukes medlemsskap i tillegg. Blir kanskje mye, men da er det jo lett å se om noen jukser vil jeg tro.

Intermediate Hanspf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste litt idligere at en del føler seg sjanseløse her, hva med å trekke ut en tilfeldig vinner blant de som har lagt ut eller oppgradert siden sin, la oss si siste måneden eller noe? Da har man litt motivasjon for å holde "siden sin" oppdatert?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hanspf
    Leste litt idligere at en del føler seg sjanseløse her, hva med å trekke ut en tilfeldig vinner blant de som har lagt ut eller oppgradert siden sin, la oss si siste måneden eller noe? Da har man litt motivasjon for å holde "siden sin" oppdatert?
    Dette er mer en tråd for den tekniske biten. Post her i stedet:
    http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=13219

Jeg syns absolutt det kan være en god idè å vise fram en kino utenom "proff-klassen".

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5 er i og for seg ikke så mye, men dere har kanskje mulighet til å sjekke IPadresser? Tenk deg at det plutselig er 20 brukere som la inn 5 innlegg første dag og stoppet der. De har vært pålogget fra samme IP og det er samme IP som en aktiv bruker... Interessant?
    Samme IP vil jeg tro er dumt, for det er sikkert mange brukere som sitter bak en router/brannmur med en utgående IP fra jobb... Og det er ingen tvil om at det er mange som er innom disse sidene i løpet av arbeidsdagen... Det inkluderer meg også

Jeg fikk bare følelsen av at det plutselig ble mange fiktive stemmer her, for jeg har vel pleid og få ca. 1-2 stemmer daglig, og plutselig så fikk jeg 30-40 stemmer på en dag som er nødt for å ha gitt karater 1-3 for at det i heletatt skulle kunne utgjøre den forskjellen det gjorde...

Synes det er rart at det plutselig skulle komme så mange som hadde helt andre meninger en stort sett alle andre som har stemt tidligere. Jeg har brukt såpass mye tid på og ta bilder og fikse for at dette skulle bli en grei presentasjon på nett at jeg forventet meg at det var forholdsvis voksne folk som hadde dette som en hobby og ikke en lekeplass :evil: Jeg synes selv det er utrolig gøy å se hva andre har gjort for og få til en bra hjemmekino og stemmer ut fra hva jeg synes og ikke taktisk for at alle andre som ligger i nærheten av meg skal få så lite poeng som mulig...

Uansett en karkterskala fra 1-10 hadde gjort det enklere og gi riktig karakter til de respektive kinoene...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Klipsch
    Samme IP vil jeg tro er dumt, for det er sikkert mange brukere som sitter bak en router/brannmur med en utgående IP fra jobb...
    Japp - men vi kan i hvertfall bruke det som en indikator på at noe er galt. I hvertfall hvis det plutselig kommer 10 nye brukere fra samme IP.

Jeg fikk bare følelsen av at det plutselig ble mange fiktive stemmer her, for jeg har vel pleid og få ca. 1-2 stemmer daglig, og plutselig så fikk jeg 30-40 stemmer på en dag som er nødt for å ha gitt karater 1-3 for at det i heletatt skulle kunne utgjøre den forskjellen det gjorde...
    Og det tror jeg du har rett i.. jeg forsøker å finne ut hva som skjedde den natten nå. Jeg har oversikt over hvem som har gitt hvilke stemmer og når, så det er bare et spørsmål om å grave seg dypt nok ned i databasen. Jeg kan se at enkelte brukere _kun_ har gitt 1ere - og veldig mange av dem.... Dette er ikke bare noe som har skjedd den natten.

Jeg vil gjerne laget et system der slikt ikke vil gjøre så stort utslag - for jeg har ikke så stor tro på at vi klarer å unngå at det skjer. Selvfølgelig skal jeg nå forsøke å finne ut hvem som gjorde det og ta kontakt med disse - men hvis de neste gang lager 1 bruker hver dag i stedet, vil det være veldig vanskelig å oppdage.

Synes det er rart at det plutselig skulle komme så mange som hadde helt andre meninger en stort sett alle andre som har stemt tidligere. Jeg har brukt såpass mye tid på og ta bilder og fikse for at dette skulle bli en grei presentasjon på nett at jeg forventet meg at det var forholdsvis voksne folk som hadde dette som en hobby og ikke en lekeplass :evil:
    Jeg er helt enig. Det er utrolig dumt at det skal gå utover de som bruker mye tid på presentasjonene sine og bruker systemet slik det er tenkt å fungere. Jeg ser også at du og Lassesen har fjernet bildene fra profilene deres, og antar det er en form for protest. Men nå vet du i hvertfall at vi jobber med å til et bedre system. Og se heller ikke bort i fra at en god del 1'ere vil forsvinne de nærmeste dagene :-)

Uansett en karkterskala fra 1-10 hadde gjort det enklere og gi riktig karakter til de respektive kinoene...
    Jeg kan strekke meg til å være litt enig i dette. Men poenget mitt er at det ikke på noen måte løser det største problemet for øyeblikket, nemlig at folk jukser/stemmer taktisk.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers tror jeg kanskje 20-25 bør være minimum om vi skal legge noe i denne avstemningen. Ellers kan vi jo kreve en ukes medlemsskap i tillegg. Blir kanskje mye, men da er det jo lett å se om noen jukser vil jeg tro.
    Det går an å vekte stemmer etter antall innlegg da.... Det blir vel feil at en med 4000 innlegg skal telle 4000 ganger mer enn en med 1, men kan kunne lagt inn noen terskler. Så under 50 teller utrolig lite, over 1000 er en dobbeltstemme.. slikt. Vet ikke hva dere syns - var bare et innfall.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mag skrev:
    Jeg ser også at du og Lassesen har fjernet bildene fra profilene deres, og antar det er en form for protest.
    Det har du nok helt rett i

Jeg for min del kommer nok til å legge ut bildene igjen bare jeg kommer hjem fra jobb i kveld, og kjenner jeg lassesen rett så gjør han det i løpet av dagen/kvelden også

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er helt enig med Klipsch! Jeg fikk også like mange stemmer som Kipsch og følte vi gikk nedover sammen med samme fart. Poenget her er at ikke det absolutt gjelder å ligge på toppen (selv om det gøy det da :wink: ) men som det er sagt her så går det faktisk ganske mye tid på dette og når en oppdager slike ting som juks, så blir en bare overgitt. Det utløste at jeg og Klipsch slettet våre "minHjemmkino" for en slags protest. Vi var veldig usikre på dette, men godt at flere og flere oppdaget det

Jeg har lagt inn kinoen min igjen, så vi får håpe lafflussene holder seg unna ratingsystemet :wink:
    Gøy er det ihvertfall med et slikt system

8)

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjenner jeg lassesen rett så gjør han det i løpet av dagen/kvelden også
    Done

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    den vektingen av stemmer var en god ide mag. skulle like å se den som melder seg inn fiktivt for så å måtte poste over femti innlegg før han stemte
    btw blir de ener stemmene slettet, eller kan du gi vektingen tilbakevirkende kraft?
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går an å vekte stemmer etter antall innlegg da.... Det blir vel feil at en med 4000 innlegg skal telle 4000 ganger mer enn en med 1, men kan kunne lagt inn noen terskler. Så under 50 teller utrolig lite, over 1000 er en dobbeltstemme.. slikt. Vet ikke hva dere syns - var bare et innfall.
    Vekting er en god ide. Nå ville det jo være dumt om at alle med 4000 innlegg skal få vekten sin ganget med 4000, men f.eks de som er eldre enn 28 og har 4000 innleggg kunne fått en slik vekt.

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •