minHjemmekino.no (beta-testing) - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 107
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kunne 10 tilfeldig utvalgte på forsiden være noe, tror det er mye taktisk stemming og kniving for å være der, så det kunne kanskje ha gitt litt mer rettferdig avstemming?
    Hva med at man kan se poengsummen i sin egen profil slik at man slipper å bla 10 sider?

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis det er teknisk mulig så er det vel bare å lage en avstemming. flertallet bestemmer :wink:
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Tidligere Admin mag sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thror
    Kunne 10 tilfeldig utvalgte på forsiden være noe, tror det er mye taktisk stemming og kniving for å være der, så det kunne kanskje ha gitt litt mer rettferdig avstemming?
    Jo, kunne jo kanskje det.. Men vi ønsker jo også å vise fram de beste kinoene på hovedsiden til AVforum da. Og medlemslista vil jo uansett kunne sortere etter poengsum.

Sitat Opprinnelig postet av Thror
    Hva med at man kan se poengsummen i sin egen profil slik at man slipper å bla 10 sider?
    Ja - det er jo absolutt en god idè :-)

Hm. Men kanskje man bare skulle vist antall filmer overalt. Selve poengsummen er jo ikke så relevant egentlig - bortsett fra i konkurransen.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mag
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    synes det kunne vært en god ide med større karakter skala ja
    Hm. Mulig jeg er litt tett nå, men jeg ser virkelig ikke behovet?
    Grunnen er ganske enkel. Nå er det slik at rekkefølgen ikke blir rett grunnet at siden tallene blir så gjevne så vil man få taktisk stemming.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    synes det kunne vært en god ide med større karakter skala ja
    Hm. Mulig jeg er litt tett nå, men jeg ser virkelig ikke behovet?
    Grunnen er ganske enkel. Nå er det slik at rekkefølgen ikke blir rett grunnet at siden tallene blir så gjevne så vil man få taktisk stemming.
    Men større tall gir akkurat de samme relative bevegelsene i score. Så å øke maks antall poeng vil ikke løse problemet.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg tenker på er at jeg har gitt 5 poeng til alle de 5 beste. Jeg ville ikke gitt 10 poeng til alle. Dermed skal det mere til for at taktisk stemming avgjør rekkefølgen.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg tenker på er at jeg har gitt 5 poeng til alle de 5 beste. Jeg ville ikke gitt 10 poeng til alle. Dermed skal det mere til for at taktisk stemming avgjør rekkefølgen.
    Ja ok sånn sett ja... Ja, jo. Den ser jeg. Men det vil jo ikke kunne gjøre noe med den taktiske stemmingen. 1 vs 10 vil jo påvirke like mye som 1 vs 5.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal skalaen utøkes må jo alle "gamle" stemmer slettes. Syns ikke det er særlig fornuftig.
    For øvrig er ikke min hjemmekino med i konkurransen (slik at ingen missforstår motivet for innlegget).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    For øvrig er ikke min hjemmekino med i konkurransen (slik at ingen missforstår motivet for innlegget).
    Nettopp...

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er sinnssykt vanskelig å bla til de kinoene som havner litt ut i alfabetet og som heller ikke er på forsiden. Det blir jo litt lett at de som oppdaterer ofte, de som har høy rating eller de som ligger tidlig i alfabetet får totalt sett fler stemmer. Da blir det veldig lett å stemme taktisk på de som begynner på for eksempel v, som oppdaterer sjelden og som aldri har vært på topp10. Har man da 10 stemmer og tidligere har fått en 4 fra den som nettop er squiset ut av lista er det raskt å plassere en 1-er for å bytte tilbake den plassen.

Et alternativ er jo å ikke gi plassering før hver kino har fått 15 stemmer, lage en link til de som ikke har fått plassering, og fjerne de 5 høyeste og de 5 laveste stemmene til en hver tid på hver kino slik at vi unngår stunt fra 2-3 som føler seg forbigått.

Vi burde vel også hatt en "random"-styrt liste over 10-15 kinoer som dukker opp på forsiden, samt mulighet for å klikke på bokstaver for å komme direkte til enkelte brukernavn. Kanskje også en besøksrating hadde vært noe?

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg synes det er sinnssykt vanskelig å bla til de kinoene som havner litt ut i alfabetet og som heller ikke er på forsiden. Det blir jo litt lett at de som oppdaterer ofte, de som har høy rating eller de som ligger tidlig i alfabetet får totalt sett fler stemmer. Da blir det veldig lett å stemme taktisk på de som begynner på for eksempel v, som oppdaterer sjelden og som aldri har vært på topp10. Har man da 10 stemmer og tidligere har fått en 4 fra den som nettop er squiset ut av lista er det raskt å plassere en 1-er for å bytte tilbake den plassen.

Et alternativ er jo å ikke gi plassering før hver kino har fått 15 stemmer, lage en link til de som ikke har fått plassering, og fjerne de 5 høyeste og de 5 laveste stemmene til en hver tid på hver kino slik at vi unngår stunt fra 2-3 som føler seg forbigått.

Vi burde vel også hatt en "random"-styrt liste over 10-15 kinoer som dukker opp på forsiden, samt mulighet for å klikke på bokstaver for å komme direkte til enkelte brukernavn. Kanskje også en besøksrating hadde vært noe?
    Random styrt på forsiden er et meget godt forslag!!

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg synes systemet fungerer bra i dag. De som oppdaterer kinoen sin ofte, får mye plass på forsiden, det samme gjør nye kinoer. I tillegg er det noen mer faste innslag på en topp 5 liste... Uansett, innspill registrert, og kjenner jeg Mag rett, tar han de til nøye vurdering!

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Jeg synes systemet fungerer bra i dag. De som oppdaterer kinoen sin ofte, får mye plass på forsiden, det samme gjør nye kinoer. I tillegg er det noen mer faste innslag på en topp 5 liste... Uansett, innspill registrert, og kjenner jeg Mag rett, tar han de til nøye vurdering!
    Det er egentlig ikke så mye galt med selve ratingsystemet, f eks at man i ettertid kan endre stemmen er en styrke. Det finnes selvfølgelig statistiske metoder å undertrykke forsøk på juks, men alt har jo sin begrensning.
    Den enkleste måten å jukse/påvirke resultatet på er å registrere seg med mange ulike brukernavn og så stemme taktisk. Slike stunt og lignende kan selve ratingsystemet vanskelig gardere seg mot, den type audit burde ligge i tilgangskontrollen. Og det gjør den kanskje ikke?

Jeg sier ikke at noen jukser, jeg ble bare forundret over det relativt store fallet i snittpoeng som rammet samtlige 4-5 brukere som lå på topp for noen dager siden. Når en deltaker har 100 stemmer, så må 10 ulike brukere endre karakter fra tidligere gjennomsnittskarakter (4) til 1 for at deltakeren faller 0.3 prosentpoeng.
    Jeg ser ingen sannsynlig grunn til at så mange skulle endre mening om de samme hjemmekinoene, på så kort tid. En annen ting er at hjemmekinoene dette gjelder helt klart er over middels i nasjonal målestokk og ikke burde få tildelt 1. Derav min skepsis til hva som skjedde. Jeg synes det er litt trist for de involverte hvis resultatene er basert på juks. :?

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva om minhjemmekino oppdateres til en annen tilfeldig kino idet man gir karakter? På den måten får alle karakter, folk får det med seg når man oppdaterer med nye bilder, (I forhold til i dag, da jeg sjelden går tilbake for å se på kinoer jeg nylig har sett på.) Slik det er i dag blir mange kinoer langt nede på listen (som snickers sier) litt "bortgjemt" og får færre karakterer.

:?:

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja ok sånn sett ja... Ja, jo. Den ser jeg. Men det vil jo ikke kunne gjøre noe med den taktiske stemmingen. 1 vs 10 vil jo påvirke like mye som 1 vs 5.
    Man vil få taktisk stemming fortsatt, men det vil være mindre sjangse for at de påvirker rekkefølgen. Flertallet stemmer jo forhåpentligvis rett i forhold hva de virkelig mener.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det prosentvise fallet fra 8-1 er jo rimelig mye det samme som fra 4-1 da.

Intermediate Frorrari sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ønsker meg en karakterskala fra 1-10, ihvertfall. Større spillerom på karakterene er veldig positivt. Noen kinoer fortjener kanskje ikke helt fire "ruller", men ikke tre heller. Da å kunne gi den sju vil være en fordel.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vi ikke gjøre som tyskerne da:

Spitzenklasse
    Absolute spitzenklasse
    Obere spitzenklasse
    Überklasse
    Referanseklasse
    med selvsagt en tallskala fra 1-10 med mulighet for desimaler og +-er og - -er for hver klasse. Selvsagt må vi ha med tilleggene gut, best, besser, virklich gut osv også innen hver klasse.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å hindre taktisk stemming kan man jo bare bestemme at de høyeste og laveste karakterene til en kino skal strykes. Man kan feks stryke 20% av karakterene, de 10% laveste og 10% høyeste.

Har en kino mange karakter som skiller seg sterkt ut fra gjennomsnittet vil disse "taktiske" stemmene bli borte og man får et mer reelt gjennomsnitt. Har en kino stort sett karakterer som ligger rundt gjennomsnittet, altså få eller ingen "taktiske" stemmer, vil ikke gjennomsnittet forandres noe særlig.

Eks: En kino har 100 karakterer, med gjennomsnitt på 4. De 10% laveste karakterene er syv karakterer med 1, tre karakterer med 2. De 10% høyeste er ti karakterer med 5.
    Stryker man disse får man 80 tellende karakterer med gjennomsnitt på 4,21.

Hadde kinoenens 10% dårligste karakterer vært feks fire karakterer med 2 og seks karakterer med 3. Som er mer sannsynlig om folk stemmer ærlig. Så ville man fått 80 tellende karakterer med gjennomsnitt på 4,05.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva om vi sier at 5 filmer er kinoen med høyest poengsum i øyeblikket? Og så fordeles filmer prosentvis nedover etter score.

Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •