Noen erfaringer jeg gjerne deler videre

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen erfaringer jeg gjerne deler videre

Hei

Jeg har i årenes løp hatt stor glede av å lese innlegg på dette forumet, først da jeg kjøpte min første plasma og igjen nå mens jeg bygget meg et eget rom med filmframvisningsfunksjonalitet. Jeg tenkte jeg kunne benytte anledningen til å gi litt tilbake. Derfor dette innlegget. Om mine første erfaringer med mitt filmrom.

Litt om bakgrunnen. Jeg er svært glad i film og jeg synes utvalget av film i norske videoutleiebutikker ikke skiller seg nevneverdig fra utvalget av matvarer i østtyske matforetninger før muren falt. Om vi ser bort fra den glorete innpakningen er utvalget omtrent like begrenset. Takket være internett (både utenlandske onlinebutikker og undergrunnsamfunnet) og enkelte biblioteker (Deichmanske, Asker..) har heldigvis ikke de norske videodistributørene den samme makten til å bestemme hva vi skal se som de hadde tidligere.

Jeg skulle bygge et eget rom i vårt nybygde hus som skulle kunne fungere som film og TVrom samtidig som det skulle være vårt bibliotek og som overnattingssted for gjester. Jeg hadde ikke økonomisk mulighet til å lage et komplett lydisolert rom, det skulle ha best mulig lydskjerming.

Alle vegger og tak fikk dobbelt lag med gips. Vegger mot andre oppholdsrom ble i tillegg laget som doble vegger (ca 30 cm tykke) og døren er en desibeldør. Rommet har tre vinduer. Disse har jeg laget en enkel rimelig 100% lystett løsning for.

Rommet er 5,20 meter langt og 4,02 meter bredt. Det er i tillegg et lite utspring 2,25 meter langt og 1,20 meter bredt i den ene enden av rommet.

Her er løsningen vi endte med.

Videoprojektor Benq W5000 er plassert på en solid hylle (40cm bred og 275 cm lang) felt inn 17 cm i den ene kortveggen med linsen ca 210 cm over gulvet. Jeg bruker lens-skiftfunksjonen slik at toppen av bildet blir litt lavere enn linsen. Jeg ser ikke noe kvalitetstap av denne grunn.

Jeg bruker motsatt endevegg som lerret. Dette fungerer helt fantastisk!!! Veggen ble samvittighetsfullt sparklet og malt med Jordans glatteste rulle. Tre strøk med helhvit 02 glans helmatt takmaling. Samme maling ble brukt på alle vegger også.

Resultatet ble en skjerm på 126 tommer som gir oss en helt perfekt bilde fra der vi sitter.

Jeg kommer IKKE til å lage noen form for innramming av bildet slik jeg hadde opprinnelig tenkt at jeg måtte. Siden svært mange filmer ikke fyller standarformatet 16:9 ville jeg ende opp med en ramme som ofte ikke fulgte størrelsen på bildet jeg så på.

Sitteløsningen er vi særdeles fornøyd med. Den er samtidig svært billig! Rett under hylla hvor projektoren står har vi satt to rammemadrasser med overlagsmadrass fra IKEA som begge er 140cm brede etter hverandre. Som ryggstøtte bruker vi 10-12 av de aller største putene IKEA selger. Med matchende putetrekk og sengetepper har vi fått et svært komfortabelt sittearrangement hvor svært mange kan sitte/ligge samtidig.

Jeg vet at lyd er en viktig del av filmopplevelsen. Men jeg synes mange bruker alt for mange penger på dette området uten at resultatet er regningssvarende. Jeg var opptatt av å ha en rimelig løsning som samtidig skulle ha de siste lydstandardene (HD lyd, Dolby HD og DTS HD). Smartclub hadde en Kenwood (KRF-V3000D) til 1990. Som høytalere bruker jeg et par Dynavoice F6 og 4 stk S4 samt C4 som senterhøytaler. Subwofer er en 10" fra Proson. Høytalerkablene er fra Clas Ohlson (2 x 2,5). Resultatet dekker mine behov. Kenwood'en er rimelig enkel å sette opp.

BlueRayspilleren kjøpte jeg hos Obs på Økern for ufattelige 799 kr. En Tecsonic som så langt fungerer helt greit. Den var også enkel å sette opp. Den er treig til å sette igang en ny disk, men dette er uavhengig om mediet er en CD, DVD eller BD.

Jeg har TVsignal fra RiksTV. Jeg valgte RiksTV da det kom fordi det da var den eneste TVleverandøren som gir deg digitalt signal hele veien. Og det passer jo godt med mitt opplegg. TV2 i HD ser særs godt ut på projektoren.

Kenwood'en har bare to HDMI innganger så jeg har satt opp en PC direkte til projektoren på HDMIinngang 2. Det er en myte at en trenger en svært kraftig PC til å vise HDmateriale. Det stemmer ikke. Jeg har satt opp en tilårskommen hjemmebygget maskin med et matrox parhelia grafikkort slik at projektor er satt opp som monitor nr 2. Det fungerer glimrende. Min vlc viewer viser alt jeg har gitt den av videomateriale så langt. Mkv-filer vises via hjemmenettverket og iso'er lokalisert på andre maskiner mounter jeg som virtuelle disker. Den eneste ulempen er at lydsignalet går via spdif til Kenwood'en som pcm signal. På sikt må jeg oppgradere til et grafikkort som støtter HD lyd via HDMI utgangen på kortet. (I tillegg må jeg ha en hdmi-splitter så jeg får mulighet til å å koble flere hdmikilder til Kenwood'en).

Hvite vegger? I starten var det litt sjenerende med lysreflekser selv om rommet var 100% mørkelagt. Dette endret seg når alle bokhyllene var på plass. Jeg elsker IKEA. Billy er billigere enn å kjøpe mdf plater og bygge hyller selv. Alle vegger unntatt veggen vi bruker til lerret er dekket av hyller. Alt AV-utstyr har fått plass i et garderobeskap fra IKEA. En hjørneløsning (100 x 110 cm) i PAX systemet som er perforert av hull nederst på skroget til ledninger og luft. Skapet er svært romslig og inkluderer en lufteventil ut av huset. Dette er viktig. Resultatet er super lydskjerming!

Bokhyllene virker dessuten som super lyddemping.

Til slutt om måten vi fikk 100 % lystetthet. Alle vinduer er felt inn i veggen i listeløse gipsløsninger. Brukte gipshjørner i metall i stedet. Mye bedre. Billige tuppelurrullgardiner fra IKEA og 5 cm bred borrelås fra Biltema. Et viktig tips: Bruk ikke en men to tuppelurgardiner pr vindu! Tuppelur har en gummiert side og en side i tekstil. Gummien skaper lystetthet men den tåler ingen ting! Løsningen er enkel. Ta to gardinstykker legg dem med gummisiden mot hverandre og stryk dem godt med et strykejern. Da ender du med en solid gardin med tekstil på begge sider. Deretter fester du borrelås rundt alle kanter.

På gulvet har vi lagt et billig vegg-til-veggteppe fra Bauhaus. Det fungerer helt fint.

Det er sikkert andre ting jeg har glemt i farten.

Med vennlig hilsen Basker

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan du ikke legge ut noen bilder av dette? Like budsjett hjemmekino jeg også

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legg gjerne ut bilder ja.
    Artig og se hva folk har fått til uten å ha brukt 100k tilsammen
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kanskje overdreven reservasjon mot å legge ut private bilder på nettet. Jeg skal se om jeg ikke kan lage noen. I tillegg er det noen uferdigheter her og der. Lister.... Dessuten er ikke de nye tuppelurgardinene på plass. De som brukes nå er fra første forsøk med en ensidig tuppelurløsning. Det forsøket førte til at borrelåsen dro gummien av gardinen! Humhumhum.

EDIT: Jeg kommer med bilder litt seinere.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •