Rockwool Akustikk plater,hvilke stoff trekker jeg dem med?hvor plasser jeg dem? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 64
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av gary7
    Ja, da har jeg sett det òg!:-D

Man svarer som regel etter egen erfaring og kunnskap, og mine erfaringer er at diffusorer (dog ikke av dette kaliberet) i førsterefleksjon(side) ikke gjorde seg i mitt oppsett. Nå har jeg også magnestater som er litt spesielle iom at de er dipole, og er litt småsære på akustikktiltak.
    Men, det er jo tydelig at det fungerer andre steder.
    Vel, den som roper i skogen får munnen full av kongler, som ekornet sa...

Når det er sagt ser dette både grisedyrt og griselekkert ut. (Nå er teknisk sett Helmholtzresonator faktisk bassabsorbenter og ikke diffusorer. Billig poeng, men dog..)

Tror fremdeles jeg holder en liten knapp på noen billige Rockwool plater, helt til Lotto-rekka slår til.
    Jeg har samme erfaring som deg. I førsterefleksjonene på sidene har jeg helt klart foretrukket absorbenter framfor diffusorer. Jeg har hatt ulike kasse høyttalere når jeg har testet dette. Ethan Winer sier også noe om dette i videon om diffusjon. Han er også inne på dette med avstand og størrelse på rommet. Helt i tråd med mine erfaringer og ikke minst hva jeg har hørt fra andre som jobber med akustikk sier. Svanå kjører sin egen greie, virker det ut som. Diffusjon er dog veldig imponerende sånn umiddelbart, men i lengden heller jeg mot at absorpsjon er veien å gå på sidevegger og frontvegg i de fleste rom. Kanskje jeg skifter mening hvis jeg får besøke et godt Svanå rom.

Men musikken spiller faktisk også inn. Ideelt sett skulle man kanskje hatt en fjernstyrt vegg med diffusorer på den ene siden og absorbenter på den andre.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det mye nyttig info! Jeg ser absolutt nytte i både diffusorer og absorbenter, og jeg vil sannsynligvis satse på begge deler. I mitt rom har jeg først og fremst vært plaget med førsterefleksjoner. Jeg ser at det også finnes akustikkplater som sørger for både diffusjon og absorbsjon på en gang. Noen som kjenner til slike? Fargen var grusom men.

Absorberende lydmatter/ akustikkplater med diffusjon - FINN torget

Kvinnen i mitt liv jobber i rammebutikk og har design-bakrunn, så nå skal det bli spennende å se hva jeg etterhvert får på veggen.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Jeg ser at det også finnes akustikkplater som sørger for både diffusjon og absorbsjon på en gang. Noen som kjenner til slike? Fargen var grusom men.

Absorberende lydmatter/ akustikkplater med diffusjon - FINN torget

Kvinnen i mitt liv jobber i rammebutikk og har design-bakrunn, så nå skal det bli spennende å se hva jeg etterhvert får på veggen.
    Dette er nok ikke ekte diffusorer, men standard "wedge" absorbenter. Det står det også på Auralex sine hjemmesider:

"2" Studiofoam Wedges are our most popular seller and our best overall absorber!"

Auralex lager forøvrig også diffusorer. Kanskje det er det selgeren på Finn mener?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tviler på at fra gummie greiene på Finn.no også fungerer som diffusorer.
    Forøvrig så har ikke gummi de samme dempe egenskapene i bassen som rockwool/glava.

De beste produktene jeg har kommet over i forhold til pris/ytelse, er helt klart de GIK Acoustics selger. De har også målinger de kan vise til. Mange skryter på seg mye bedre tall enn hva som fakta, så man skal holde tungen beint i munnen når man skal handle. Noen oppgir f.eks at de demper ned til under 100Hz. Men faktum er at absorpsjons koffisienten er så lav, at den i praksis er lik nesten null. Realtraps er også et seriøst firma, men prisene er litt høye.

Produktenen fra Acousticsciences fungerer både til å dempe og diffusore. Jeg vurderer å handle inn noe derfra etter hvert.

Jeg glemte vel å nevne at det kan fungere bra å både absorbere og diffusere på sideveggene. Men da er diffusjonen mer som et tillegg og det er viktig at avstanden til lytteposisjonen er god.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Realtraps er også et seriøst firma, men prisene er litt høye.
    Jepp. Ikke er det gratis å få fraktet saken over hit heller akkurat. Hadde tenk å handle en del Ceiling Tiles derfra (til bassfelle-bruk langs alle vegg/tak-hjørner), men det ble avskrekkende dyrt m/frakt...

Vi får håpe dollaren kommer ned på et anstendig nivåigjen ;-)

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jepp. Ikke er det gratis å få fraktet saken over hit heller akkurat. Hadde tenk å handle en del Ceiling Tiles derfra (til bassfelle-bruk langs alle vegg/tak-hjørner), men det ble avskrekkende dyrt m/frakt...

Vi får håpe dollaren kommer ned på et anstendig nivåigjen ;-)
    De så ikke dumme ut. Sikkert mye bedre enn echophon.

Newcomer Skummel sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det så mange proffe menesker at jeg må nesten trenge meg inn selv. beklager hvis dette svaret blir litt rotete men jeg svarer på mobiltlf. og det pleier og bli litt messy... uansett skal snart bygge noen dempe plater selv, bak høytaler, 1. ref. og en bassfelle langs den ene veggen som lager litt problemer... men til tross all informasjonen lurer jeg fremdeles på ett par ting: 1 ved å vinkle min kommende diy akustik plate litt mot høytalere får man noen "bonus påeng" for det? 2: jeg skal mekke en kul tre ramme til mine plater, hvordan bør jeg feste rammen til akustik plata og hvordan bør rammen henge sammen? mente ikke å lage rim ut av den, sorry.
    3 noen nevnte at difusjon kan skape ett større lydbilde... den tanken liker jeg. er det noe sted i oslo området hvor jeg kan få hørt effekten av demping og difusjon på sammested? spesielt de greiene andrewerdenskrieg har bak sine høytalere. takk for hjelpen!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De så ikke dumme ut. Sikkert mye bedre enn echophon.
    Ja skulle mene det. Det er jo egentlig det samme produktet som de anerkjente MiniTraps'ene deres, bare uten rammen rundt (og til halve prisen per flateenhet). Grunnen til at jeg har vurdert CeilingTiles er at disse kan skjæres til for å passe i skråstilte "spot-kasser" (som jeg skal ha).

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en som har laget diffuserne selv:

Er dog ikke sikker på hvor effektive de er og i hvilke frekvenser. De har også et repeterende mønster, noe som ikke er optimalt, men noe hjelper de nok pluss at de ser tøffe ut.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja og tjo... Nå kjenner jeg ikke de tanken bak akkurat denne DIY-saken, men generelt sett så er det vel ikke bare å smekke sammen noen klosser for å få en velfungerende diffusor, selv om det muligens hjelper litt og kan se stilig ut (når jeg tenker meg om, så vil selvsagt utseendet hjelpe ganske mye i seg selg).

De fleste moderne diffusorer (som den du har) er vel "Quadratic-Residue Diffusors" basert på matematiske modeller (beskrevet i linken).

Det er forøvrig fullt mulig å lage noe selv, basert på de samme matematiske modellene, men om det er lønnsomt vet jeg ikke.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja og tjo... Nå kjenner jeg ikke de tanken bak akkurat denne DIY-saken, men generelt sett så er det vel ikke bare å smekke sammen noen klosser for å få en velfungerende diffusor, selv om det muligens hjelper litt og kan se stilig ut (når jeg tenker meg om, så vil selvsagt utseendet hjelpe ganske mye i seg selg).

De fleste moderne diffusorer (som den du har) er vel "Quadratic-Residue Diffusors" basert på matematiske modeller (beskrevet i linken).

Det er forøvrig fullt mulig å lage noe selv, basert på de samme matematiske modellene, men om det er lønnsomt vet jeg ikke.
    Jeg tror ikke de gjør noe annet enn å redusere refleksjonene fra veggen. Dette er nok bedre enn en naken vegg, selv om de er laget i et repeterende mønster.
    Å lage seriøse diffusorer tror jeg man skal jobbe lenge med for å få på samme nivå som f.eks Svanå sine, både når det kommer til effekt og utførelse.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det noen gode ideer. Ready Acoustics!, Hear - Sound - Better

Noen som kjenner til dette eller har handlet derfra?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Her var det noen gode ideer. Ready Acoustics!, Hear - Sound - Better

Noen som kjenner til dette eller har handlet derfra?
    Har kikket en del på produktene for en stund siden. Fikk inntrykk da at de ikke brukte noe annet standard glava/rockwool, men mulig at det har skjedd noe siden det.

Se at de oppgir at deres Chameleon Super SubBass demper fra 20Hz. Det er garantert tull. Den er ikke tykkere enn ca. 15cm og da er det utenkelig at den ha god effekt så dybt. Til det trengs det helmoltzresonator.

Jeg har mer tiltro til GIK Acoustics og Realtraps.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kikket en del på produktene for en stund siden. Fikk inntrykk da at de ikke brukte noe annet standard glava/rockwool, men mulig at det har skjedd noe siden det.
    Jaja, de hadde i alle fall litt måleresultater å vise til, og det er det langt fra alle produsenter som klarer å skaffe tilveie (og da bør det blinke en varsellampe). Men jeg klarte ikke å finne ut hvilke produkter de hadde målt...

Realtraps har den del mer målinger å vise til og det er mer tillitsvekkende.

Se at de oppgir at deres Chameleon Super SubBass demper fra 20Hz. Det er garantert tull.
    Klart den demper ned til 20Hz! Bare ikke så veldig mye...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser bare at posene de selger er sånn ca 120x60x5. Plass til en rockwoolplate feks.

Jeg har forøvrig lest prosjektet ditt, Orso. Jeg skal nok også satse på rockwool. Prøver bare å finne på noen enkle og lure løsninger.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja, de hadde i alle fall litt måleresultater å vise til, og det er det langt fra alle produsenter som klarer å skaffe tilveie (og da bør det blinke en varsellampe). Men jeg klarte ikke å finne ut hvilke produkter de hadde målt...

Realtraps har den del mer målinger å vise til og det er mer tillitsvekkende.

Klart den demper ned til 20Hz! Bare ikke så veldig mye...
    Hadde ikke fått med meg at de hadde noen målinger. Det er bra.

Ja, det kan jo tenkes at bassfellen deres har f.eks 0.001 absorpsjons koffiesient ved 20Hz......
    Synes det er useriøst å oppgi noe som ikke gir effektiv demping.

Posene kan man jo selvfølgelig kjøpe hvis man ikke vil trekke med eget stoff.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det kan jo tenkes at bassfellen deres har f.eks 0.001 absorpsjons koffiesient ved 20Hz......
    Det skal man ikke kimse av

Synes det er useriøst å oppgi noe som ikke gir effektiv demping.
    Jepp, det blir litt håpløst å komme med 20Hz uten måleresultater (i dette området) i ryggen. Riktignok er det i praksis nærmest umulig å få gjort ordentlige målinger ved 20Hz, man da trenger man heller ikke å bruke dette tallet.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående diffusjon, så finnes det ulike typer. Jeg kom i denne anledningen over noe som kan være av interesse.

En spurte følgende spørsmål:
    "Do certain diffusors perform better for certain size rooms? I contacted RPG a while ago, and they recommend their QRD734 for large rooms, the Skyline for medium-sized rooms, and the BAD panels (which rely on a crazy array of absorption/reflection dots) for smaller spaces."

Svaret kom fra en som har utviklet ulike typer diffusorer:
    "Polys are best for rooms with lots of distance between listener and diffuser and lots of volume. As you get smaller you will probably want to start adding some QRD's to your mix with the polys and as you continue to get smaller drop the polys and use only QRD's. As you get smaller still you will want to use less QRD's and more absorption and eventually just use absorption. That is the general progression from concert hall to practice "closet"."

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Polys are best for rooms with lots of distance between listener and diffuser and lots of volume. As you get smaller you will probably want to start adding some QRD's to your mix with the polys and as you continue to get smaller drop the polys and use only QRD's. As you get smaller still you will want to use less QRD's and more absorption and eventually just use absorption. That is the general progression from concert hall to practice "closet"."
    Interessant. Hadde vært morsomt å visst ca hvor disse grensene lå i m3. Og hvor i rommet dette gjaldt. Førsterefleksjonene? I så fall hvilke? Side, tak, foran bak? Ikke gulvet regner jeg med... Du er spesielt interessert hvis du monterer en QRD i gulvet ;-)

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant. Hadde vært morsomt å visst ca hvor disse grensene lå i m3. Og hvor i rommet dette gjaldt. Førsterefleksjonene? I så fall hvilke? Side, tak, foran bak? Ikke gulvet regner jeg med... Du er spesielt interessert hvis du monterer en QRD i gulvet ;-)

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •