Rockwool Akustikk plater,hvilke stoff trekker jeg dem med?hvor plasser jeg dem? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 64
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Hmmmm. Har du ikke lest linken min! :twisted:

Jo tykkere jo bedre. 50mm er absolutt minimum av det man bør bruke. Da får man jevn demping ned til mellomtonen. Velger du 75mm eller enda bedre 100mm, får du en del effekt i form av strammere bass.
    La det være minst 2cm med lufthull fra platene til veggen. Dvs. at rammen er tilsvarende dypere.
    jo.
    var inne på linken din,
    men akkurat det om tykkelsen forsvant sikker på min pcops:

tusen takk for hjelpen.

kommer nok til å følge dine tips

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Det er i utgangspunktet ikke så lett å si hvilken tykkelse du bør ha på platene for tykkelsen bør velges ut i fra hvilke frekvenser som er for høye i nivå. Med andre ord er det beste å måle rommet. Har du ikke mulighet til det er det lurt å lytte etter hvilke frekvenser som er problematiske. Bass, mellomtone, øvre mellomtone eller diskant?

Hos meg endte jeg opp med 10cm bak høyttalerene og 6cm i førsterefleksjonspunktene på sidene, se link i signatur for bilder. Tykkelsen og plasseringen ble valgt ut i fra hvor målingene viste best effekt på problemfrekvensene.

får nok ikke målt det.
    men ska sjekke ut litt.
    tusen takk for hjelpen
    ja.har vært å z på kinoen din.
    nice

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmmm. Har du ikke lest linken min! :twisted:

Jo tykkere jo bedre. 50mm er absolutt minimum av det man bør bruke. Da får man jevn demping ned til mellomtonen. Velger du 75mm eller enda bedre 100mm, får du en del effekt i form av strammere bass.
    La det være minst 2cm med lufthull fra platene til veggen. Dvs. at rammen er tilsvarende dypere.
    Men er ikke poenget å unngå refleksjoner mot lytteposisjon? En trenger da vel ikke så tykt materiale for å få til dette? Trikset er vel å ha en ujevn overflate på platene som "roter til" refleksjonene? Det er i alle fall noe slikt jeg har tenkt å gjøre i min egen kino når den blir ferdig etter hvert.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Men er ikke poenget å unngå refleksjoner mot lytteposisjon? En trenger da vel ikke så tykt materiale for å få til dette? Trikset er vel å ha en ujevn overflate på platene som "roter til" refleksjonene? Det er i alle fall noe slikt jeg har tenkt å gjøre i min egen kino når den blir ferdig etter hvert.
    En del av poenget er som du sier å unngå refleksjoner. Tykkelsen har betydning for hvor langt ned du klarer å dempe i frekvens. Har du problemer med refleksjoner langt ned i mellomtonen får du ikke dempet dette med for tynn demping, selv om den har ujevn overflate.

Gjentar meg selv en gang her. Skal demping av rommet gjøres skikkelig bør en ha tilgang på måleutstyr. Dette trenger ikke være dyrt. En radioshack (5-600 kroner) måler fint opp til 4-5000hz. Koble denne til PC med RoomEQWizzard og du får kjappe greie målinger som er gode nok til å peke ut problemer. Får du tak i like rimelig måleutstyr som måler enda høyere, tror f.eks Behringer har en grei mic, er det selvsagt å foretrekke. Uansett, demping av diskant og det som er over 5000hz er ikke vanskelig. Det dempes når en demper de andre frekvensene.

Måleutstyret brukes også når en plasserer platene, bestemmer tykkelsen og avstanden til bakveggen. I tillegg kan du bruke det til andre morsomme ting, f.eks. måle subene

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmmm. Har du ikke lest linken min!

Så vidt jeg husker skriver, Toole i boka si at det er veldig viktig å ikke bare ta de øverste frekvensen når man behandler førsterefleksjonspunktene (sideveis). Ja, han går vel så langt som å si at det er bedre å la disse punktene være ubehandlet enn å dempe dem "skjevt" (med for tynne plater).

Nå skal ikke jeg forsøke å gå i teorien på dette, men grovt sett så er det vel slik at ved bare å dempe de øvre frekvensene, så vil man oppfatte forskjeller i den reflekterte lyden og originalen og dette vil virke enda mer rotete enn om man lar første-refleksjonspunktene være ubehandlet.

Dette er, så vidt jeg vet, noe kontroversielt, ettersom det er en uskreven regel at "alt er bedre enn ingenting" når det gjelder demping av disse punktene, men Toole er relativt grundig i sine undersøkelser så uttalelsene hans er i alle fall ikke tatt helt ut av luften.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Gjentar meg selv en gang her. Skal demping av rommet gjøres skikkelig bør en ha tilgang på måleutstyr.
    Har du noen fine linker til hvordan man måler disse problemområdene med REW?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rune W er inne på det vesentlig. Skal man gjøre det skikkelig, skal man dempe i hele frekvensområdet. Bruker man tynne plater, så demper man stort sett bare i diskant området og det blir ulinært. Resultatet er at det vil låte dødt, innesluttet og kjedelig.

Man trenger ikke måleutstyr for å velge mellom tynne og tykke absorbenter. Tykke vil alltid være best. Derimot så kan måleutstyr si hvilke bassfrekvenser man sliter mest med og så kan man velge type bassfeller utifra det og hvor de skal plasseres og eventuelt tunes for best effekt.

Rockwool akustikk plater gjør ikke så veldig mye i bassen. Til det trengs det noe annet. Og skal man gjøre det skikkelig, så bør man helt klart bruke både bredbånds bassfeller og helmholtzresonatorer. Da får effekt i hele frekvensområdet og man unngår at noe blir overdempet. Målinger kan fortelle hvor mye man trenger underveis.

I tillegg er diffusorer fint å spe med på til slutt, men da begynner det jo å bale på seg.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Newcomer gary7 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å "rote" til refleksjonene heter egentlig diffusjon og er ikke det samme som å absorbere refleksjoner.
    Ved å absorbere lydbølgene i f.eks. førsterefleksjonspunkt unngår man at de lydbølgene som normalt ville bli reflektert i sideveggen, og deretter komme frem til ditt øre, faktisk gjør det. ( i hvertfall delvis)
    I stedet får du lyden direkte fra høytallerer, uten forsinkelse i en evnt. reflekterende overflate. Dette er teorien, i praksis er dette alt annet enn lett å få til. Siden lydbølger har forskjellig lengde kreves også forskjellig materiale og tykkelse for å håndtere de forskjellige frekvensene.

Les mer om forskjellene her:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Diffusion_(acoustics)
    http://en.wikipedia.org/wiki/Absorption_(acoustics)

Typisk brukes absorbsjon mest i mindre rom og diffusjon først når man har noe større rom.

Link til en kar som vet hva han snakker om: Ethan Winer. Les gjerne hans korte intro til akustiske tiltak. Mye matnyttig der.
    Acoustic Treatment and Design for Recording Studios and Listening Rooms

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte mer på å bruke en diffuser som beskrevet her: Home Theater Design: Room Acoustics

Demping er muligens også interessant, men jeg er først og fremst interessert i å gjøre noe med førsterefleksjoner. Med en diffuser så er overflaten mer viktig enn tykkelsen, og det passer meg i grunnen bra. Er jeg på jordet??

Fra linken over (wiki): "Diffusors (or diffusers) are used to treat sound aberrations in rooms such as echoes. They are an excellent alternative or complement to sound adsorption because they do not remove sound energy, but can be used to effectively reduce distinct echoes and reflections while still leaving a live sounding space."

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes ulike filosofier om hvordan man skal behandle overflater. Min mening er at absorpsjon gjør mye mer enn diffusjon og egner seg best spesielt på sidevegger. Absorpsjon gjør også noe med bassen, noe ikke diffusjon gjør.

Diffusjon synes jeg fungerer bedre på større avstander og helst på bakvegg og bakre sidevegger. Dette er også hva de fleste anbefaler som jobber med akustikk. Bør være en minimum avstand for at diffusjonen skal fungere optimalt.

En kombinasjon av absorpsjon og diffusjon er det beste. Mye bruk av rockwool alene kan gjøre rommet for dødt. Man bør prøve seg fram, det handler også om preferanser. Skal man bruke absorbenter i stort antall, er det ofte en fordel med såkalt membran absorbenter som demper mindre oppover (se link under). Husk at man allerede har demping i diskanten og delvis mellomtonen fra møbler, gardiner og tepper. I bassen har man som regel ingenting foruten sofaen.

I tillegg spiller det inn hvilke høyttalere man har. Elektrostater er litt spesielt og det anbefales ikke å absorbere bak dipoler.

GIK Acoustics: GIK 244 Bass Trap
    Realtraps sine produkter er også membran absorbenter.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter min mening er du litt ute på jordet, desverre
    Det er jo kun den siste lille paragrafen i artikkelen du linker til som omhandler diffusjon?

Jeg vil sterkt anbefale å bruke demping/absorbsjon for 1.refleksjon. På bakvegger o.l. kan diffusorer fungere, men det er litt avhengig av hvor stort rommet er og hvor nærme du sitter bakveggen. Å bruke diffusjon på 1.refleksjoner må jeg si jeg aldri har sett før. Probleemet er at med en diffusor vil du "miste" kontrollen over hvor lydbølgende blir reflektert. Det er det motsatte av det du vil. Du vil dempe de.

Rockwool 50mm, som tidligere nevnt, er en utmerket start for demping av førsterefleksjon. Glem å " kle" på de osv. i første omgang.

Gjør som AndreWerdenskrieg sa:
    "Du bør tenke førsterefleksjoner når du plasserer platene. Få noen til å føre et speil inntil veggene og bevege det rundt. Der du kan se refleksjonene av høyttalerne er det viktigst å plassere platene. Dette gjelder på alle flater, men kanskje spesielt bak høyttalerne, på sideveggene og bak lytteposisjon."

Ta noen målinger FØR du gjør dette, og noen målinger ETTER. Legg evnt til flere plater i de andre 1.refleksjonspunktene, og gjenta målinger.

Når du har gjennomført målinger og ser hvordan platene påvirker lyden kan du eksperimentere videre. Men husk: Det er ørene dine som skal lytte på musikk, ikke måleinstrumntet. Pass på så du ikke demper deg bort.....:-o

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gary7
    Jeg vil sterkt anbefale å bruke demping/absorbsjon for 1.refleksjon. På bakvegger o.l. kan diffusorer fungere, men det er litt avhengig av hvor stort rommet er og hvor nærme du sitter bakveggen. Å bruke diffusjon på 1.refleksjoner må jeg si jeg aldri har sett før. Probleemet er at med en diffusor vil du "miste" kontrollen over hvor lydbølgende blir reflektert. Det er det motsatte av det du vil. Du vil dempe de.
    Her er du etter min mening alt for bestemt. Svanå som jobber med akustikk bruker nesten utelukkende diffusjon og så helmholtz resonatorer (som virker kun i dypbassen) til bassen. Det handler en del om preferanser. Diffusjon skaper en veldig live lyd i tillegg til at musikken blir vanskelig å lokalisere og gir følelsen av et større lydbilde. Noen elsker dette og er ikke begeistret for å drepe refleksjoner med demping.
    Joda, det finnnes mange som bruker diffusjon i 1.refleksjonene. Det er også der du man først og fremst begynner å plassere diffusorer. Det finnes også en 1.refleksjon på veggen bak man sitter.

Selv har jeg funnet ut at jeg liker en kombinasjon og det er nok der de fleste er. Skal jeg anbefale å begynne med en av delene, vil jeg anbefale absorpsjon fordi det har effekt i et større område enn diffusjon. For meg er diffusjon mer som glauseren på toppen av kaken. Men det finnes som sagt andre tanker og preferanser. Det er et veldig spennende tema. Og akustikk har langt mer og si enn f.eks elektronikken. Heller billig og middels elektronikk med god akustikk enn motsatt.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gary7
    Her er vi veldig uenige.
    Jeg bruker selv diffusorer i førsterefleksjon bak høyttalerne og det er min kanskje største opgradering.

Diffusorer i førsterefleksjon er ikke uvanlig, Svanå Miljö Akustikk bruker utelukkende diffusjon og Helmholtzresonatorer i sine 100% lydkontrollerte high-end-rom:
    Nyheter

Har selv opplevd et av deres level 3-rom og det er absolutt det råeste jeg har opplevd.
    Den annerkjente svenske høyttalerprodusenten Marten design bruker et level 3-rom fra Svanå når de skal demonstrere høyttalerne:

Her har du rommet og oppsettet jeg hørte som utelukkende består av diffusorer og Helmholtzresonatorer:

Lyden med kvalitetsdiffusorer kan forklares som veldig åpen/luftig, fokusert og holografisk, sett at de er plassert rett og er av god kvalitet.
    David Crozier om et Svanå-rom:

" This cinema exceeded my wildest expectations. The acoustics is better then the most professional site I visited "

David Crozier. Oscar nominated film mixer of Harry Potter and Mission impossible movies.

Flere eksempler:

Skal man bruke slike diffusorer blir det fort svindyrt, så absorbenter fra Rockwool er jo en langt, langt billigere måte å behandle akustikken på.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et par fine undervisnings videoer fra Ethan Winer og Realtraps:
    RealTraps - How to Set Up a Room

RealTraps - All About Diffusion

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tippe bare en av diffusorene koster med enn begge lenestolene

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Vil tippe bare en av diffusorene koster med enn begge lenestolene
    Det kan godt være.:-D
    1200 SEK pr.kvm for de som er 4cm dype (som jeg har under TV-en) og 3000 SEK pr.kvm for de som er 12cm tykke, slik som på bildet i quoten din og som jeg har bak høyttalerne.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo grisebillig! Virkelig overraskende, egentlig.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Det er jo grisebillig!
    Alt er relativt.
    :-D

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, da har jeg sett det òg!:-D

Man svarer som regel etter egen erfaring og kunnskap, og mine erfaringer er at diffusorer (dog ikke av dette kaliberet) i førsterefleksjon(side) ikke gjorde seg i mitt oppsett. Nå har jeg også magnestater som er litt spesielle iom at de er dipole, og er litt småsære på akustikktiltak.
    Men, det er jo tydelig at det fungerer andre steder.
    Vel, den som roper i skogen får munnen full av kongler, som ekornet sa...

Når det er sagt ser dette både grisedyrt og griselekkert ut. (Nå er teknisk sett Helmholtzresonator faktisk bassabsorbenter og ikke diffusorer. Billig poeng, men dog..)

Tror fremdeles jeg holder en liten knapp på noen billige Rockwool plater, helt til Lotto-rekka slår til.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et slikt Level-3 rom skal måle ±3dB fra 20hz til 20khz mener jeg å ha sett, så dette er virkelig high-end. Rom-decayen skal også være helt fantastisk.
    Det er klart dette koster endel, men det var bare for å vise at dette i aller høyeste grad eksisterer og gir meget bra resultater.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •