Hjelp til hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til hjemmekino

Hei. Har kommet fram til at eg endeligt skal innvistere i eit hjemmekino annlegg.
    Er ny med det her så eg har ikkje så mye peiling.

Eg har tenkt på en pris vell rundt 50-60k med alt.

Har vert innom Hifi klubben og snakket litt med dei og eg blei annbefalt Dali ikon serien. Så da går eg nok for ikon 8 visst det blir det. Til det oppsette med heile Ikon serien blei eg rådet og kjøpe Nad t775 hjemmekino reciver.

Så eg lurer egentligt på hva dere der ute ville anbefalt av erfaring, prøving og feiling.

Takk for svar

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fryktelig vanskelig å anbefale så mye uten å vite hva du liker. De fleste vil anbefale noe de selv har. Det er ikke så rart da mange har prøvd mye og funnet noe de trives med. Vil anbefale deg å prøve å få hørt mye forskjellig før du bestemmer deg. Det finnes mange andre steder enn Hifiklubben....

Du sier 50-60k er med alt. Regner du med prosjektor og lerret også da?
    Hvor stort er rommet dette skal brukes i?
    5.1? 7.1? Flere subber?
    Skal dette anlegget brukes til musikk i to kanaler også, eller er det ment som 100% kino..?

Edit: hvor bor du? Sikkert mulig å få demo av litt forskjellig i nærmiljøet.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, leser jeg specen på NAD-en riktig hvis jeg påstår at den ikke har støtte for de "nye" HD lydformatene? Virker litt dumt å bruke 15k på en receiver som ikke takler dette.

Men altså med alt forbehold...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Fryktelig vanskelig å anbefale så mye uten å vite hva du liker. De fleste vil anbefale noe de selv har. Det er ikke så rart da mange har prøvd mye og funnet noe de trives med. Vil anbefale deg å prøve å få hørt mye forskjellig før du bestemmer deg. Det finnes mange andre steder enn Hifiklubben....

Du sier 50-60k er med alt. Regner du med prosjektor og lerret også da?
    Hvor stort er rommet dette skal brukes i?
    5.1? 7.1? Flere subber?
    Skal dette anlegget brukes til musikk i to kanaler også, eller er det ment som 100% kino..?

Edit: hvor bor du? Sikkert mulig å få demo av litt forskjellig i nærmiljøet.

Eg bor i Rogaland så eg har ikkje hørt om så mye en hifiklubben egentligt. Har ikkje vert på noe demoer enda så er jo litt vanskeligt og vite heilt hva eg liker. Men eg blei rådet til Ikon serien etter det eg kommer til og bruke dem til. Det blir mye musikk spilling med høg lyd og ikkje for lite bass og ikkje for høg diskant uten at bassen følger etter. Skal ha dem til film bruk og det kommer til og gå i alt av filmer.

Det blir 50-60k med høytallere og reciver. Blir nok brukt til 5.1 oppsett. Men alle reciveren som scorer høgt osv er 7.1 så det er det som blir vell planen om og kjøpe sånn eg har den muligheten til det litt seinere. Og det blir med 1 sub i utgangspunkte.

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er ingen tvil om at Ikon er gode høytalere, men for 60k så ville jeg valgt noe annet og litt mere ekslusivt.
    prøv å få hørt Focal 826 som jeg synes er noen hakk bedre enn Ikon på det meste, evt. kan du se litt nermere på Dynaudio sine focus serie eller JBL sin LS serie som er litt rocka av seg.
    alle valgene over med unntak av JBL kan vel kalles trygge valg som man ikke feiler med, JBL kan bli litt spiss i toppen med feil forsterker

Nad har vel aldri vært en racer på den nyeste teknologien, men de lager godt produkter. personlig kunne det aldri falle meg inn å kjøpe en surroundreciever uten hd-støtte og en del andre funksjoner som nettverk, hdmi 1.3.
    Mener nad'en ikke kan sende lyd og bilde i hdmikabelen og du må bruke en separat kabel til lyden (digital coax ellerno)

skulle jeg kjøpt en reciever i den prisklassen i dag hadde det blitt en Yamaha 3900 pga. det skal godt gjøres å få en bedre surroundopplevelse til den prisen, evt en 1900 og kjøpt noen effektforsterkere i etterkant hvis pengeboka ble litt slank

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Hmmm, leser jeg specen på NAD-en riktig hvis jeg påstår at den ikke har støtte for de "nye" HD lydformatene? Virker litt dumt å bruke 15k på en receiver som ikke takler dette.

Men altså med alt forbehold...
    Det kommer en ny NAD med HD-lyd snart.

Har du vurdert effektforsterkere sammen med en rimelig receiver? Det vil gi mer bedre lyd enn en stor receiver alene.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

nad 775

heisann. nad 775 tar bilde OG lyd via hdmi. det er riktig den ikke har hd dekoding men dette kan evnt. oppgraderes om ikke lenge. Kjøper du en bluray spiller med innebygget dekoder er ikke dette et problem..
    håper dette kan hjelpe..
    Ps. den nye 10 serien til denon er rett rundt hjørnet. hvis ikke er nok denon avr 3808a et MYE bedre alternativ!!
    håper dette hjelper deg..
    og ja... kjøp heller ikon 6 i front og 2 subber istedet. Kan anbefales. Man kutter alikevel bassen gjerne under 80 hz i frontene i kinomodus så da er det ikke lenger størrelsen det kommer an på..

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dimm
    er ingen tvil om at Ikon er gode høytalere, men for 60k så ville jeg valgt noe annet og litt mere ekslusivt.
    prøv å få hørt Focal 826 som jeg synes er noen hakk bedre enn Ikon på det meste, evt. kan du se litt nermere på Dynaudio sine focus serie eller JBL sin LS serie som er litt rocka av seg.
    alle valgene over med unntak av JBL kan vel kalles trygge valg som man ikke feiler med, JBL kan bli litt spiss i toppen med feil forsterker

Nad har vel aldri vært en racer på den nyeste teknologien, men de lager godt produkter. personlig kunne det aldri falle meg inn å kjøpe en surroundreciever uten hd-støtte og en del andre funksjoner som nettverk, hdmi 1.3.
    Mener nad'en ikke kan sende lyd og bilde i hdmikabelen og du må bruke en separat kabel til lyden (digital coax ellerno)

skulle jeg kjøpt en reciever i den prisklassen i dag hadde det blitt en Yamaha 3900 pga. det skal godt gjøres å få en bedre surroundopplevelse til den prisen, evt en 1900 og kjøpt noen effektforsterkere i etterkant hvis pengeboka ble litt slank

Ser litt på den Yamaha RX-V3900 den får 6er, og det jer jo Yamaha RX-V1900.
    Eventuelt hvilken effektforsterker ville du hatt til den da?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Det kommer en ny NAD med HD-lyd snart.

Har du vurdert effektforsterkere sammen med en rimelig receiver? Det vil gi mer bedre lyd enn en stor receiver alene.
    Hvilken reciver ville du anbefalt til og bejunne med da? og hvilken effektforsterker hadde vert bra etter at eg har fått det i huset? .

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Chris.Conix
    heisann. nad 775 tar bilde OG lyd via hdmi. det er riktig den ikke har hd dekoding men dette kan evnt. oppgraderes om ikke lenge. Kjøper du en bluray spiller med innebygget dekoder er ikke dette et problem..
    håper dette kan hjelpe..
    Ps. den nye 10 serien til denon er rett rundt hjørnet. hvis ikke er nok denon avr 3808a et MYE bedre alternativ!!
    håper dette hjelper deg..
    og ja... kjøp heller ikon 6 i front og 2 subber istedet. Kan anbefales. Man kutter alikevel bassen gjerne under 80 hz i frontene i kinomodus så da er det ikke lenger størrelsen det kommer an på..

Har tenkt litt på den Denon 3808a. Men siden eg blei anbefalt Nad 775 så har eg bare hatt den i bakkhode. Blir ikkje ikon 6 litt lite trøkk i når eg skal først ha fronthøytallere og forsterkeren og kjøpe resten etterhvert på tanke på at eg ikkje har penger til og kjøpe alt på en gong?:?

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    man skal ikke se seg blind p elementstørrelser.. hadde concept 8 med 2x8" elementer i hver høytaler og mitt nåværende oppsett spiller 1000 ganger bedre til tross for at det kun er 2x6.5" i hver høytaler, dypere, strammere, penere.

PS. ble rettet på det med lyd og bilde via hdmi.. mulig jeg husker feil, men mener fortsatt at en del Nad recievere ikke støttet dette

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dimm
    man skal ikke se seg blind p elementstørrelser.. hadde concept 8 med 2x8" elementer i hver høytaler og mitt nåværende oppsett spiller 1000 ganger bedre til tross for at det kun er 2x6.5" i hver høytaler, dypere, strammere, penere.

PS. ble rettet på det med lyd og bilde via hdmi.. mulig jeg husker feil, men mener fortsatt at en del Nad recievere ikke støttet dette

Hvordan er ikon6 i spilling på 2.1 da??. Gir den nok lyd og bass eller må du ha ein sub?
    Skal kjøpe det litt etter litt sjønner du. Deffor er eg litt intressert på hvordan di spiller i eit ca 20kvm rom. Med skrå tak:S

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du låst til HifiKlubben? Er det vits i å anbefale noe annet?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Er du låst til HifiKlubben? Er det vits i å anbefale noe annet?

Nei. Tviler på det du. Høres sikkert sånt ut for deg men er ikkje det. Har vert den plassen eg har hatt best tilgang til så det er egentligt bare det eg har tenkt ut fra.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er ett forslag.

JBL LS 80 25k (kan sikkert prutes) eventuelt LS60 til 16k (komplett.no)
    JBL LS Center 6k (Komplett.no)
    Klipsch RS52 6k
    SVS PC12-Plus 9,5k (kan bli problematisk med tupe og skråtak)
    Yamaha RX-V3900 14k (RX-V1900=10k)

ca 60k (47k med RX-V1900 og LS60 istedet)

Dette sparker noe voldsomt.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hørt de selv, men de som har XTZ skryter uhemmet av de. Hva med:

XTZ 99.38 front 14'
    XTZ 99.25 senter 3,5'
    XTZ 99.25 bak 6,5'
    XTZ 99w12s sub left og right 9'

Dette blir 33.000kr og gir rom for en grei receiver og eventuelt effektforsterker.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde JEG 60 laken å bruke på dette så hadde det blitt følgende:

SVS MTS-01 12,5'
    SVS MCS-01 5'
    SVS MBS-01 8,5' eller MSS-01 når de kommer, vet ikke pris
    SVS PC13-Ultra 13' eller 2 x PC12-NSD 12,6'
    Yamaha RX-V863 6'
    Rotel RMB-1077 13'

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

anbefalinger forts.

hallo igjen.. du skal ikke kjimse av ikon 6. de kan spille vesentlig høyt og med bra trøkk! Lydmessig er de kanon med nad 775. som sagt. kjør hd dekodingen i spilleren og overfør til forsterker i lpcm. da har du hd lyd! ikke noe forskjell!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Kan anbefalle B&W DM683. Funker fint til både kino og stereo. Men de er relativt effekt krevende.

Jeg ville kjøpt:

B&W DM683 front - 12 496,-
    B&W HTM61 center - 5698,-
    B&W DM685 bak - 5296,-
    Sub : SVS.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo gå innom resonans i stavanger, ligger rett nedforbi hifiklubben. De har mye digg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •