120"Lerret for stort for 385cm bred vegg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

120"Lerret for stort for 385cm bred vegg?

Blir et ramme lerret på 120" for stort for 385cm bred vegg?

Lengden(dybden)på rommet er 620cm..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det spørs jo litt på hvilken høyttalerløsning du tenker å ha og om du tenker å bruke anlegget til musikklytting også.

Ved 120" har du jo bare ca 60 cm igjen til hver fronthøyttaler i hjørnet, dvs kanskje litt nær hjørnet mhp optimal lydgjengivelse for musikk. Men til film er det nok ok. Men om du f.eks bruker akustisk transparent lerret, så kan jo høyttalerne plasseres bak lerretet.

Ellers vil jo en relativt smal fronthøyttaler (< 30cm bred) få en grei klaring mot sideveggen, likevel. Jeg har bare 55cm mellom lerret og hjørne og det fungerer bra.

Hva størrelse på lerret angår, så er jeg av oppfatning at større = bedre, så om du prioriterer filmopplevelse, så er nok 120" ikke noe dumt valg, men husk på at du sikkert må ha en viss sitteavstand (> 3,5-4 m) for at det ikke skal bli for mye snuing på hodet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    588
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Don Taco
    Blir et ramme lerret på 120" for stort for 385cm bred vegg?

Lengden(dybden)på rommet er 620cm..
    Hvis du kan trekke høytalerene dine ut i rommet, og ha du inn til veggen så ser man fint forbi brede høytalere.

Jeg har 40 cm inn til veggen på hver side av mitt lerret, og jeg har Magnepan 3.5 R som er ca 61 cm brede, de står ca 160 cm ut fra bakvegg. Jeg sitter ca 4.5 meter fra et 2.35:1 lerret på 130"
    Dette går meget bra, lyden har jeg kalibrert ut fra lytte posisjon og det hele føles riktig med tanke på lyd. Vi ser også fint forbi høytalerene uten at de er i veien for bildet og uten at noen tenker på det når filmen er i gang.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av janh
    Det spørs jo litt på hvilken høyttalerløsning du tenker å ha og om du tenker å bruke anlegget til musikklytting også.

Ved 120" har du jo bare ca 60 cm igjen til hver fronthøyttaler i hjørnet, dvs kanskje litt nær hjørnet mhp optimal lydgjengivelse for musikk. Men til film er det nok ok. Men om du f.eks bruker akustisk transparent lerret, så kan jo høyttalerne plasseres bak lerretet.

Ellers vil jo en relativt smal fronthøyttaler (< 30cm bred) få en grei klaring mot sideveggen, likevel. Jeg har bare 55cm mellom lerret og hjørne og det fungerer bra.

Hva størrelse på lerret angår, så er jeg av oppfatning at større = bedre, så om du prioriterer filmopplevelse, så er nok 120" ikke noe dumt valg, men husk på at du sikkert må ha en viss sitteavstand (> 3,5-4 m) for at det ikke skal bli for mye snuing på hodet.

det blir jbl ls80 høyttalere og det kun brukt til film

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •