Hva vil du annbefale grått eller hvit lerret?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva vil du annbefale grått eller hvit lerret?

Jeg skal handle meg en Panasonic PT-AE3000.
    og tenkte å ha meg et ramme lerret mellom 100"-120".
    det skal henge i en kjeller,uten vinduer med sortemalte vegger.
    hvilket type lerret ville du gått for grått eller hvit?
    og hvilket merke?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du bør velge et hvitt lerret. blir meningsløst å velge et grått lerret i et rom som det virker som om du har total lyskontroll i. Dreamscreen er vel det lerretet de fleste her inne går for. selv har jeg brukt grandview som jeg var godt fornøyd med.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Don Taco
    Jeg skal handle meg en Panasonic PT-AE3000.
    og tenkte å ha meg et ramme lerret mellom 100"-120".
    det skal henge i en kjeller,uten vinduer med sortemalte vegger.
    hvilket type lerret ville du gått for grått eller hvit?
    og hvilket merke?
    Jeg ville valgt et grått lerret da dette vil gi deg et bedre sortnivå. Jeg har selv et rom med 100% lyskontroll(scenemolton på vegger og i tak) og har JVC HD750 som jo har et rimelig greit sortnivå, og jeg ville ikke gått for hvitt lerret. Etter å ha forhørt meg med Gorm her på forumet og en importør av lerret la jeg fort fra meg ønsket om å prøve hvitt lerret.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...jeg er også tilhenger av grått gitt, og nå som Gorm også har skifta mening rundt gråtonen er det vel lite å tenke på... Hvitt har fordelen av bedre "punch", men ettersom øyet uansett "justerer" seg inn for noe redusert lysutbytte, er reduksjonen i lysutbytte uansett langt lettere å leve med enn det tapet en får i dynamikk om en velger hvitt...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    grey it is

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også hatt både gråe og hvite lerret. Jeg ville valgt grått uansett. Du vinner langt mer i bunnen enn du taper i toppen. Dette har forøvrig vært oppe ganske mange ganger tidligere.

Intermediate Hoffa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De "lærde" er tydeligvis enige, men jeg tillater meg å være uenig:wink:

Siden jeg har anskaffet meg et DreamScreen V4 lerret har jeg hatt muligheten å prøve begge deler samtidig (V4 leveres med både hvit og grå lerretsduk).
    Med den grå montert i rammen og den hvite hengt opp over halve bildeflaten fikk jeg mye mer "smell" i fargene med den hvite duken, noe jeg liker. Dagslysscener virker mer naturlige synes jeg.
    Mister klart noe sortnivå, men hva så...8-)

Så her ble det grått lerret ut av rammen og inn med hvitt.

Til orientering så har jeg sorte vegger og hvitt tak.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er allerede valget tatt, men jeg kan likevel si at jeg støtter valget som ble gjort. Ved å bruke grått lerret mister man som kjent noe av punchen i fargene, men man får veldig mye bedre sortnivå, samtidig som man visuellt sett får høyere dynamikk i lysere scener også. Hvorfor det er slik er jeg litt usikker på, men erfaringen tilsier at grå duker har bedre kontroll på spredningen av lyset på duken, og høykontrastobjekter smitter mindre over på hverandre. Det vil si at man i en del tilfeller vil komme unna den "melkehvite" hinnen en hvit duk kan gi.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hoffa
    Siden jeg har anskaffet meg et DreamScreen V4 lerret har jeg hatt muligheten å prøve begge deler samtidig (V4 leveres med både hvit og grå lerretsduk).
    Dette blir helt galt. Du kan ikke prøve begge deler samtidig. Hele poenget er våre briljante øynes fabelaktige tilpasningsevne. Med grått lerret vil øynene tilpasse seg lysstyrken, eller gjerne den manglende lysstyrken i toppen. Når du ser på et hvitt lerret samtidig mister du denne tilpasningen. Referansen forskyves totalt.

Intermediate Hoffa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Dette blir helt galt. Du kan ikke prøve begge deler samtidig. Hele poenget er våre briljante øynes fabelaktige tilpasningsevne. Med grått lerret vil øynene tilpasse seg lysstyrken, eller gjerne den manglende lysstyrken i toppen. Når du ser på et hvitt lerret samtidig mister du denne tilpasningen. Referansen forskyves totalt.
    Tjaa...ikke enig. Øynene tilpasser seg like mye et hvitt lerret som grått.
    Mitt tidligere lerret var grått og det var derfor jeg satte opp den grå duken først og etter en uke prøvde begge deler samtidig.
    Foretrekker helt klart det hvite i etterkant.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hoffa
    Tjaa...ikke enig. Øynene tilpasser seg like mye et hvitt lerret som grått.
    Og nettopp derfor kan du ikke sammenligne de to samtidig..
    Tenk deg solbriller med gult eller grønt glass. Når du tar på slike, vil alt se gult eller grønt ut noen sekunder. Men øynene tilpasser seg og fargene oppfattes etterhvert korrekte igjen. Men hvis du deler brilleglasset i to med gult/grønt på halve og klart glass på resten, vil det Alltid se gult/grønt ut gjennom det gule/grønne glasset. Dette er fordi det klare glasset hele tiden er referansen. Nøyaktig det samme blir det med lerret. Faktisk kan du til og med benytte et gult lerret, eller til og med et rødt lerret. Fargene vil bli forvrengte. Men etter kort tid tilpasser øynene seg og fargene oppleves korrekte. Hvis du derimot samtidig ser på et hvitt lerret, vil naturligvis ikke øynene tilpasse seg det gule eller røde lerretet og dette vil bare se feil ut...
    Det sagt, så er det selvfølgelig smak og behag og ingen kan nekte deg å foretrekke hvitt lerret.. Men å sammenligne med grått ved å se på de to samtidig, det går ikke.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •