Funker dette hjemmekinooppsettet?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Funker dette hjemmekinooppsettet?

Hei
    i forbindelse med oppussing av råkjeller har far selv fått skreket seg til et "lyd&bilde-rom" på 5x3,5 m, ferdig kledd med lydisolering,trekkrør for projektor, surroundanlegg etc. Det gjenstår bare å fylle opp med hardware - jeg mangler alt

Siste handlerunde på "anleggsfronten" var i konfirmasjonstiden så jeg er mao helt grønn på området. Har letet litt på forumet og lest meg i gjennom en del glansede tidsskrifter den siste tiden og ser pt for meg følgende oppsett:

Projektor - Benq W5000
    Lerret - Dreamscreen V2 Dynagrey 16:9 (230cm/106")
    Receiver - Pioneer VSX-LX51
    Blueray - Pioneer BDP-51FD
    Surroundhøyttalere - XTZ 99+93 (5.2)

Vet det er mye "best i test" og kanskje mindre "entusiast" i dette oppsettet, men i første omgang er jeg ute etter å få en pakke til 50k +/- som funker greitt sammen. I tillegg til bilde så ønsker jeg også et anlegg som formidler musikk på en god måte.

Spørsmålet blir - vil dette funke?? Jeg er hovedsaklig ute etter tilbakemelding på type mismatch i oppsett, betydelige mangler ved enkeltenheter, utstyr jeg burde hatt med i tillegg osv.

Hadde satt stor pris på tilbakemelding på dette:grin: - innkjøp vil skje ultimo april

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og velkommen til forumet.

Min første tanke er at dette kommer du til å bli fornøyd med. Er på ingen måte noe galt i å gå for "best i test". På sikt ville jeg sett etter en effektforsterker til å drive frontene. Men det går godt an å kjøre slik du har skissert.

Det viktige er å jobbe med plassering av høyttalere. Der slurver mange, og etterlyser godlyden.

Er du ferdig med rommet? Har du bilder? Vi elsker bilder.

Edit: Hadde jeg vært deg hadde jeg gått for 100" lerret istedet for... Jeg har litt for bredt lerret i forhold til bredden på rommet, og det betyr at frontene mine står alt for nær sidevegg. Noe som går ut over lydbildet...
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Active Brummund sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du virkelig skulle kjede deg på hytta mens du drømmer om hjemmekinoen i påsken så er Google SketchUp et fint verktøy til å raskt lage 3d-skisser av rommet. Ville absolutt investert litt tid med planlegging her, siden du først har fått et drømmerom. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for fin velkomsthilsen og nyttige innspill :-D

Sketchet litt ifm rominndeling av kjeller så jeg har en modell jeg kan pynte videre på i anledning plassering av høyttalere mm. Selve rommet er snart malingklart ( heldigvis var både tømrer og elektriker litt over snittet hi-fi interessert )

Må forøvrig kompromisse litt på møbel, skal være "sovbart" ved besøk. Har sett på noen sovesofaer m sjeselong som ser bra ut hos bolia.com, men hvis noen har andre tips så tas de i mot med takk!

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dumdum
    Takk for fin velkomsthilsen og nyttige innspill :-D

Sketchet litt ifm rominndeling av kjeller så jeg har en modell jeg kan pynte videre på i anledning plassering av høyttalere mm. Selve rommet er snart malingklart ( heldigvis var både tømrer og elektriker litt over snittet hi-fi interessert )

Må forøvrig kompromisse litt på møbel, skal være "sovbart" ved besøk. Har sett på noen sovesofaer m sjeselong som ser bra ut hos bolia.com, men hvis noen har andre tips så tas de i mot med takk!
    Jeg personlig lever og ånder for Ikea. Billig og bra
    Men det er selvfølgelig min smak.
    Lykke til videre!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hvis du skal ha det som gjesterom.

må du da ha Rømnings vinuer som er litt store.
    hvor står disse plasert? eller har du bare skippet det?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    to standard kjellevinduer i dette rommet, men fått inn forskriftsmessige vindu samt kjelldør i tilstøtende rom - det får holde:wink:

jfr innspill ovenfor - jeg tar gjerne i mot innspill på passende effektforsterker også - er veldig i " få på plass alt med en gang"-modus ; en stund til neste store budsjettforhandling m fruen :grin:

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville tatt en tlf og fått en pris på et fullt Swans oppsett hos Soundwave før en endelig avgjørelse ble tatt. Hva har du å gå på i forhold til effekt?
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt mye godord om Swans men er redd jeg havner "på kjøret" igjen hvis jeg skal gå for nye alternativer - for en nybegynner er det en jungel der ute:?

Regner med det er like før jeg trykker på "bestill-knappen" nå, og ift det opprinnelige oppsettet tenker jeg

• å endre til 100" lerret
    • å legge til en forsterker - vurderer XTZ Class-A 100 D3
    • å gå for Yamaha RX-V1900 i stedet for LX-51 (sistnevnte er vanskelig å skaffe)

Har fått en pris på hele pakken fra Fyndbörsen tilsvarende ca 41 000 NOK inkl. frakt (eks. lerret). Tar gjerne i mot innspill når det gjelder å kjøpe derfra - positivt og negativt.

Hvis dere har noen siste kommentarer så setter jeg stor pris på det - takk til alle bidragsytere så langt :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    tenkte jeg kunne avrunde denne tråden med noen bilder, samt avslutningsvis be om noen råd. Jeg endte opp med følgende utstyr:

• BenQ W5000
      Dreamscreen V2 Dynagrey 16:9 (100")
      Receiver Sony STR-DA2400ES
      BD Sony BDP-S550
      Forsterker XTZ Class-A 100 D3
      XTZ 99+93 (5.2)

Bra fornøyd med AV-rommet, ikke minst fungerer lydisolering opp mot stue og inn mot naborom svært bra.

Så til spørsmålene:
    • fint om noen har noen tips til plassering av høyttalere, spesielt om de bakre kommer for lavt
    • vurderer å utvide til 7.2 med et par vegghengte høyttalere, noen som har tips (mulig noen mindre XTZ?)
    • Rommet trenger sannsynligvis litt mer lyddemping - noen tips?

Intermediate Psychonaut sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette såg jo skikkelig lekkert ut då Ett skikkelig drømmerom

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattulerer så mye med nytt rom.

Så bra ut dette ja. Eneste litt lyst etter min smak.

Akustikkplater lager du deg fort.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen
    mulig dette spørsmålet passer bedre under forumene for forsterkere og høyttalere men siden denne tråden allerede inneholder litt info om hardwaren min så prøver jeg meg :

- når jeg slår på XTZ-forsterkeren så høres en jevn surring/støy fra fronthøyttalerene. Ingen tilsvarende støy fra senter/bak som drives av receiveren. Noen forslag til hva dette kan skyldes og hva jeg gjør for å få det bort ? :-?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje XTZ'en plukker opp noe støy fra andre ting på kursen. Se om du får pludda den i en annenkurs, gjerne med skjøteledning bare for å prøve.

Hvis du får montert bakhøyttalerne litt høyere opp så får du mer "effekt" bak.

Sjekk ut BD-samlingen din og se hvor mange som har 7.1 lydspor. Jeg har 2 av ca 40 filmer. Jeg har 7.1 bare fordi jeg har høyttalere til det. Hadde aldri kjøpt ekstra høyttalere for det ennå ihvertfall.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har prøvd å plugge XTZ'en i annen kurs, samt prøvd med ny og bedre signalkabel, uten at det hjalp. Hvis noen har flere forslag så er jeg takknemlig for det

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •