Hvordan blir 16:9 film på et 2,35:1 lerret?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan blir 16:9 film på et 2,35:1 lerret?

Jeg skal lage meg hjemmekino og tenkte meg å kjøpe Panasonic PT-AE3000 projektoren,siden den har fått så mye bra omtale.

Det jeg og likte med denne er at den kan vise filmer i 2,35:1 format.

Så da blir det jo og automatisk et 2,35:1 lerret i 120"+.

Så det jeg lurer på,hvis noen kan være så snill å hjelpe er:

hvordan blir 16:9 film og spilling av ps3 på et 2,35:1 lerret,
    vil bildet ikke dekke hele lerret lenger eller vil bilde gli ut på veggen....
    Hva vil skje??

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den alene kan vel ikke vise bildet i 2,35:1, men den har strekk-funksjonen som brukes i forbindelse med 2,35:1 lerret. Du må allikevel ha anamorf linse som koster +- 20k. Ingen pj'er i dag kan vise 2,35:1 uten linse :???:

Intermediate wasimza sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    546
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En billigere metode er jo å bruke zoom-funksjonen på PJ'en. Altså, når man spiller filmer spilt inn i 2,40:1 format, så zoomer man til de svarte stripene under og over bildet forsvinner ut av den hvite delen av lerretet. Dette forutsetter selvfølgelig at man har feks svart scenemolton på veggen bak lerretet, slik at det ikke blir noen sjenerende refleksjoner. Krever også endel av zoomfunksjonen på PJ'en.

Så til spørsmålet om 16:9 på 2,35:1 lerret. Dette blir ikke spesielt bra. Enten må du forminske bildet såpass mye, at du får med deg toppen og bunnen av bildet (da vil du få mørke striper på siden av bildet), eller så må du akseptere at deler av bildet (topp og bunn) faller utenfor lerretet.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

linse

finnes langt rimeligere 2.35 linser enn 20k

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes kinesiske biler som nesten ikke koster noen ting, men man kjøper ikke dem av den grunn allikevel...

Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking linse

vill heller legge mere penger i pj enn en linse til 20k :-D

Active cognito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde hele poenget med denne pjen var at den kunne vise 2:40:1 alene jeg?

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Det finnes kinesiske biler som nesten ikke koster noen ting, men man kjøper ikke dem av den grunn allikevel...
    Det finnes nok unntak. Se feks. Music Angel som høster råbra kritikk overalt hvor den er.

Har da selv vore i Kina og så bla. Objektiver til kamera av bra kvalitet til en veldig rimelig penge.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cognito
    Trodde hele poenget med denne pjen var at den kunne vise 2:40:1 alene jeg?
    Trodde og d

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes meg bekjent ingen digitale projer med 2,35:1 billedbrikke. Det er vel ingen som lager slike brikker?
    Men det kommer nok..

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    AE3000 har en minnefunksjon for zoom og fokus - som kan benyttes for oppsett av 2.35:1. I de fleste tilfeller må en uansett også justere lens-shiften noe når en bytter fra 16:9 til 2.35:1, så HELT automatisk blir det ikke... Dette er imidlertid et langt skritt fremover sammenlignet med andre projektorer, der en må manuelt justere seg inn for hver gang, og det er tross alt zoom og fokus en bruker mest tid på.

Jeg bruker ingen linse pr. dato, og vet neimen ikke om jeg kommer til å gidde å gjøre det heller. En linse har jo fordelen av å tilby noe høyere lysutbytte, men økningen en får i oppløsningen går mye bort i spinninga ettersom linsa også diffuserer bildet noe (veldig lite på de siste Prismasonic-linsene...). Den eneste grunnen til at jeg eventuelt vil bruke en linse måtte være;

1. Den gjør ting langt enklere mht å bytte mellom 2.35:1 og 16:9 (som er et stort poeng med mindre en har en AE3000)

2. Den gir deg enda større bilde (30% større faktisk) på samme avstand, et viktig poeng om rommets størrelse er begrenset og en planlegger bruk av et lydtransparent rammelerret som tross alt i teorien kan dekke nærmest hele bredden på rommet!

SÅ, en linse har jo NOE for seg, men en kan også leve helt fint uten, noe som nevnt jeg for øyeblikket gjør...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

120"?

Sitat Opprinnelig postet av lygren
    AE3000 har en minnefunksjon for zoom og fokus - som kan benyttes for oppsett av 2.35:1. I de fleste tilfeller må en uansett også justere lens-shiften noe når en bytter fra 16:9 til 2.35:1, så HELT automatisk blir det ikke... Dette er imidlertid et langt skritt fremover sammenlignet med andre projektorer, der en må manuelt justere seg inn for hver gang, og det er tross alt zoom og fokus en bruker mest tid på.

Jeg bruker ingen linse pr. dato, og vet neimen ikke om jeg kommer til å gidde å gjøre det heller. En linse har jo fordelen av å tilby noe høyere lysutbytte, men økningen en får i oppløsningen går mye bort i spinninga ettersom linsa også diffuserer bildet noe (veldig lite på de siste Prismasonic-linsene...). Den eneste grunnen til at jeg eventuelt vil bruke en linse måtte være;

1. Den gjør ting langt enklere mht å bytte mellom 2.35:1 og 16:9 (som er et stort poeng med mindre en har en AE3000)

2. Den gir deg enda større bilde (30% større faktisk) på samme avstand, et viktig poeng om rommets størrelse er begrenset og en planlegger bruk av et lydtransparent rammelerret som tross alt i teorien kan dekke nærmest hele bredden på rommet!

SÅ, en linse har jo NOE for seg, men en kan også leve helt fint uten, noe som nevnt jeg for øyeblikket gjør...
    Har dere peiling hvordan bilde kvaliteten blir på et 120" 16:9 lerret,
    med denne projektoren?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •