Idè angående poengsystem

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 14 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 262
    Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Idè angående poengsystem

Starter en tråd ene og alene for at jeg selv og andre kan komme med forslag til nytt poengsystem.

14.03.2009: Hesten (debatten) er DØD! Forandringer skjer i V2. Følg med!

22.12.2008: Modifisert idè: (Les poster fra side 2)

- Stemmene som avgis kan kun være max 1,5 over nåværende snitt.
    - Stemmene som avgis kan kun være min 1,5 under gjeldende snitt.
    - Alle stemmer har gyldighet på max 12mnd, deretter resettes de og man må avgi ny stemme.
    - Når man skal stemme får man opp en slide-bar der man kan avgi stemme med intervall 0,10 (men maksimum +1,5 og -1,5 av nåværende score).

- Dette fører til langt mer dynamikk i forhold til endringer i kinoen.
    - Karakterene er langt mindre utsatt for manipulasjon da man ikke kan gi svært avvikende karakter ift snittet.

Man kan også eventuelt opprette diverse kategorier ift avstemming, dvs f.eks:

1. Audio-utstyr.
    2. Video-utstyr.
    3. Interiør.
    4. Akustiske tiltak.
    5. Helhetsinntrykk/presentasjon.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Takker, vi har mange gode forslag til hvordan V2 skal se ut, vi tar med dette innspillet i vurderingen!

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke det dummeste forslaget, men tror at også dette vil slå litt feil ut. Noen vil nok gjøre MYE for å fremheve sin profil for å sanke flest mulig stemmer, mens andre som kansje har mye flottere hjemmekino lar ting gå sin naturlige gang og havner langt ned på lista.

Dette er ikke så lett, jeg synes kansje at en komite eller noe kan stemme fram ukas eller månedens hjemmekino, og heller glemme hele poeng givningen.

En annen mulighet er å sette opp en avstemming på forslagene som kommer i denne tråden?

Det er jo nesten håpløst å finne på noe som ikke er mulig å utnytte/misbruke til sin fordel.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razortec
    Ikke det dummeste forslaget, men tror at også dette vil slå litt feil ut. Noen vil nok gjøre MYE for å fremheve sin profil for å sanke flest mulig stemmer
    De som vil gjøre MYE for selv å komme høyt på listen vil ikke få den gullkantede anledning til å gi en 1'er til noen som har snitt på 4.50.. Eller 3.50 for den saks skyld.

Jeg foreslår et poengsystem der man kun kan gi. Er ikke det en fin tanke?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan tilføye følgende ytterligere fordeler:

- Hver og en kan se hvor mange stemmer man har fått innenfor de forskjellige kategoriene, det være seg lyd, bilde eller rom. Man kan gi en ytterligere stemme for helhetsinntrykket/presentasjonen. Poengene vil reflektere det andre liker ved din kino. Altså en langt bedre feedback.

- Antall stemmer totalt danner grunnlag for karakterlisten. På denne måten havner man ikke på topp 10 kun etter fem gode stemmer.

- Man vil kunne se topp 6 innen de forskjellige kategoriene også. Altså flere topplister basert på forskjellige kriterier. Snadder!

- Gleden ved kun å gi vil gjøre brukerne gladere

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius

Jeg foreslår et poengsystem der man kun kan gi. Er ikke det en fin tanke?
    Joda, gi er bra

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser ikke helt hvordan det poeng systemet skal kunne revelusjonere noe... er det noen som vil bare gi andre 1 så er det jo bare å gi poeng på et av punktene så har man avgitt eneren man ønsket at "konkurenten" skulle få...

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Jeg ser ikke helt hvordan det poeng systemet skal kunne revelusjonere noe... er det noen som vil bare gi andre 1 så er det jo bare å gi poeng på et av punktene så har man avgitt eneren man ønsket at "konkurenten" skulle få...
    Man kan her ikke stemme '0', bare la vær å gi sin stemme (eller poeng om du vil). Da får man aldri senket poengsummen på noen måte.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan også ha oversikter over hvem som fikk flest poeng forrige måned, uke e.l. Disse kan også deles i kategorier som nevnt. Mye moro.

Og dersom alle nåværende karakterer slettes så ville det bli superstas å se hvordan det hele vil utvikle seg. Alle begynner likt og roser alle de måtte finne verdige

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Man kan her ikke stemme '0', bare la vær å gi sin stemme, eller poeng om du vil. Da får man aldri senket poengsummen på noen måte.
    Du kan ikke pr.dd heller stemme "0" så det som drar ned snittet idag er vis noen legger i 1 i stedenfor 5... En annen ting man kan ha er å fra ta brukere poeng på kinoene deres vis dem er inaktive i for lang tid eller ikke aktive på forumet på annen måte...

Synes heller man kan ta en liten titt på hvordan Heimkino deler opp rommene på.. Man kan lage forskjellige kategorier på kino rommene... Så kan de som har "vanlige" gutte-rom være i en kategori og de som bygger Hi-End dedikerte kino rom være i en egen.. Her er det jo mange inn delinger man kan gjøre og i tillegg kan man dele inn i pris på de enkelte kategoriene...

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Du kan ikke pr.dd heller stemme "0" så det som drar ned snittet idag er vis noen legger i 1 i stedenfor 5...
    La meg presisere at ideen var å kun ha anledning til å gi 1 (ett) eneste poeng. Eventuelt ikke. Altså ingen 2er, 3er, 4er eller 5er. Dermed kan man ikke vanne ut et snitt. Faktisk finnes det ingen snitt med min modell. Bare antall poeng.

Newcomer Whitedmon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ikke dumt dette.

Meget smart dette. Gi poeng på det du liker, kun totale poeng som teller, da vil jo ikke poengsummen gå ned om man bare stemmer på en av valgene.

Flott innspill.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whitedmon
    Meget smart dette. Gi poeng på det du liker, kun totale poeng som teller, da vil jo ikke poengsummen gå ned om man bare stemmer på en av valgene.

Flott innspill.
    Akkurat slik jeg tenkte det

Newcomer Leffe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Veldig enig

med flere av innleggene i at noe bør gjøres!! For et lite år siden syntes jeg det var spennende å følge med på poenggivning. Prøvde til og med å tilstebe en bedre presentasjon for å "henge med". Når jeg da opplever at poengsnittet synker fra 4.05 (eller noe sånt) til nå å være 3.94, og nesten ingen har gitt stemmer de siste månedene, er jo mitt spørsmål : hvordan går det ann?? Jeg ser jo at det må være mulig å manipulere resultatene for at de skal kunne skje, f.eks. vil jo noen 1'ere slå inn, eller noen som går inn og endrer sin tidligere poengsum for å komme lenger frem i rekken selv ? Når jeg sammenlikner med 198 avgitte stemmer, og 43 brukere som har min profil på favorittlisten.... Vel, uansett støtter jeg deg fullt Stapedius i at noe bør gjøres som både gir en mer korrekt og ikke så manipulerbar poengavgivning. Kanskje jeg begynner å følge med igjen da ???

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skulle ikke gått an å legge inn anonym stemme! Jeg bryr meg egentlig ikke så mye om snittet, men jeg må inrømme at jeg blir litt irritert når jeg får 2 1ere på rad og snittet synker med 0,07(med nesten 100 stemmer). Uten at jeg vet hvem det er som gir meg disse 1erene.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Det skulle ikke gått an å legge inn anonym stemme! Jeg bryr meg egentlig ikke så mye om snittet, men jeg må inrømme at jeg blir litt irritert når jeg får 2 1ere på rad og snittet synker med 0,07(med nesten 100 stemmer). Uten at jeg vet hvem det er som gir meg disse 1erene.
    Så lenge man vil opprettholde den fundamentale idèen om at man skal kunne stemme anonymt så kan jeg ikke for øyeblikket se noen annen løsning enn å innføre en forandring i tråd med mitt forslag, dvs at man kun kan GI en stemme når man ser noe man liker, eller la vær. Altså ingen mulighet for å TA.

Systemet baserer seg ikke på noe snitt, kun antall totale stemmer i de forskjellige kategoriene.

På denne måten vil man hele tiden se at antall poeng vokser. Når forandringer inntreffer i scoren er det KUN til det gode.

Om man rykker opp eller ned på listen er bare et resultat av om man høster flere eller færre antall stemmer enn andre kinoer i en gitt periode.

På denne måten er det også duket for en rekke muligheter innen statistikk, noe jeg personlig synes er morsomt å følge med på. Dette i tillegg til den åpenbare fordelen man får ved å kunne se mer differensiert hva andre mener om kinoen. Er det høyttalerne/det lydmessige folk liker? Er det bildet? Er det estetikken og rommet som er tiltalende? Hva med det akustiske? Osv..

Dette vil uten tvil føre til at flere kinoer blir synlige idet man kan se hvilke kinoer som er "best" i de forskjellige kategorier.

En liten hake ved å gjøre avstemningen åpen, dvs at man ser hvem som stemmer hva, er at det fort kan bli slik som Sveriges utgave av minhjemmekino; nemlig at folk ikke tør være ærlige i frykt for å få "represalier". Da ender man gjerne opp med en haug kinoer med kun toppscore (som et resultat av "kameraderi").

Se for øvrig mitt andre forslag når det gjelder inndeling ift pris. Dette vil også få frem flere kinoer og dermed gjøre synligheten av disse bedre: http://avforum.no/forum/minhjemmekin...0959-pris.html

Slik det er i dag må man bla seg ihjel dersom man ønsker å se på kinoer med f.eks. snitt under 3.50..(selv om de er svært flotte i forhold til kostnadene) Disse blir da nærmest forlatt.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de av dere som bryr seg om temaet vennligst gi din stemme her:

http://avforum.no/forum/minhjemmekin...vstemning.html

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God ide om å bare kunne gi.

Veldig god ide å ha flere kategorier (noe som til dels er ivaretatt i dag også) Her burde det absolutt være forskjell på de som bruker mye egeninnsats og de som kjøper seg resultater. Dette både når det gjelder bygging og sammensetning av utstyr.

Lurt om en nullstiller konkuransen slik at ikke millionkinoer (som Noblemann feks. uten at jeg har noe mot ham, snarere tvert imot) blir liggende på topp i år etter år. En kunne heller ha listinger av hvem som var på topp tidligere år.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir fint med nytt poengsystem i V2.

Jeg unngår konsekvent denne tjenesten slik den er i dag. I likhet med Counterpointer syntes jeg Nobleman sin hjemmekino selvfølgelig er flott, men det er først og fremst en grunn til at den ligger på topp - den har gjort det så lenge og derfor har alt for mye poeng til at noen andre skal kunne hevde seg. Det er en ond (eller god alt ettersom) sirkel, der kinoen på topp får mest oppmerksomhet/reklame og vil derfor få flest stemmer - noe som igjen øker avstanden til de under.

Dette er problemet med tjenesten slik den står i dag slik jeg ser det:

Jeg syntes personlig det er andre kinoer som er finere enn Nobleman sin, både når det kommer til rom, utstyr, gjennomføring (for eks. akustiske tiltak) og ikke minst bilder. Men på en annen side er Noblemann sin kino i en så høy klasse ift. de som ligger i snitt på karakter 3-4 at jeg føler jeg ikke kan gi den noe annet enn karakter 5.

Men dette temaet har vært opp i minst 2-3 tråder tidligere, der det har kommet en rekke gode forslag til forbedringer. Lygren har sikkert tatt hintet...

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    God ide om å bare kunne gi.

Veldig god ide å ha flere kategorier (noe som til dels er ivaretatt i dag også) Her burde det absolutt være forskjell på de som bruker mye egeninnsats og de som kjøper seg resultater. Dette både når det gjelder bygging og sammensetning av utstyr.

Lurt om en nullstiller konkuransen slik at ikke millionkinoer (som Noblemann feks. uten at jeg har noe mot ham, snarere tvert imot) blir liggende på topp i år etter år. En kunne heller ha listinger av hvem som var på topp tidligere år.

Kunne ikke vært mere enig. La nykommere slippe til!!!

Selv om jeg ikke ser på dette som en konkurranse, er det jo morsomt å høre hva folket synes om rommet. Både når det gjelder kommentarer og score. For mange går det nok en god del prestisje i å vise frem kinoen sin. Da er det ok å vite at den responsen man får faktisk har rot i sannheten, og at man klarer å lage et system slik at man unngår at noen kan ødelegge for andre. Enten for å fremme seg selv, eller bare på jævel... Ser virkelig frem til avforum V2, blir spennende. Kuudos til Stapedius som tar tak i dette. Cheers!! :-D

Side 1 av 14 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •