Idè angående poengsystem - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 14 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 262
    Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kunne vært morsomt å fått se i f.eks. et søylediagram hvor mange av de respektive karakterene som er blitt gitt..

Men det er jo kun interessant pga nysgjerrighet (som eventuelt avdekker dette med antall 1'ere i sirkulasjon), men neppe mer verdifullt..

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Kunne vært morsomt å fått se i f.eks. et søylediagram hvor mange av de respektive karakterene som er blitt gitt..

Men det er jo kun interessant pga nysgjerrighet (som eventuelt avdekker dette med antall 1'ere i sirkulasjon), men neppe mer verdifullt..
    Dette kunne vært interessant ja. Jeg valgte meg ut en kino som var blant nykommere rundt juletider, for så å se på stemmene den mottok.
    Det er litt rart når det støtt og stadig kommer inn 1`ere fra de som ikke legger igjen kommentar, og 4-5`ere fra dem som legger inn kommentar.

Det er utvilsomt på tide å gjøre noe med poengsystemet.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Jeg valgte meg ut en kino som var blant nykommere rundt juletider, for så å se på stemmene den mottok.
    Det er litt rart når det støtt og stadig kommer inn 1`ere fra de som ikke legger igjen kommentar, og 4-5`ere fra dem som legger inn kommentar.
    Sitter du da å teller stemmer og noterer poengsum etterhvert som de kommer inn?
    Eller finnes det en oversikt som jeg ikke vet om?

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Sitter du da å teller stemmer og noterer poengsum etterhvert som de kommer inn?
    Eller finnes det en oversikt som jeg ikke vet om?

Har bare notert ned, så det er bare manuelt arbeid.
    jeg leste en hel del i denne tråden, tenke jeg skulle følge med.

Den nevnte kinoen, startet på 4,5 poeng, da den hadde fått sine 5 første stemmer, etter 21 stemmer ligger den nå på 3,95, det har den gjordt flere ganger, men har så steget til kansje 4,10-4,20, for så å falle kraftig, etter bare en stemme. Det er jo enkelt å regne hvor mange poeng den har fått totalt, så er det jo bare å legge til/trekke fra på siste innkommede stemme.

EDIT: Den hadde 4,10 poeng etter 20 stemmer=82 poeng
    og 3,95 poeng etter 21 stemmer=83 poeng...... siste stemme er altså 1 poeng.

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forslag til endring av stemmesystem

Det er utvilsomt enkelte som stemmer taktisk. Dette ødelegger litt av hensikten og morroa med å ha et poengsystem.

Kanskje vi bør ta et lite steg tilbake for å se hva som er hensikten med å kunne vise sin og se andres kino:
    • Finne gode ideer og inspirasjon/lære av hverandre

• Vise hvordan en selv har gjot det

• Drømme seg bort for å se hva som finnes

Dersom man skal lage en egen kino vil det vært nyttig å kunne diffrensiere mellom kinoer med fokus på presentasjon og de med fokus på teknikk/prestasjoner, alt etter hva som man selv er mest interessert i.

Selv synes jeg at det er for liten mulighet til å differensiere score på de forskjellige kinoene med dagens system. Faren er imidlertid at man lager dette for komplisert. Hva med å lage to poeng kategorier (1) Presentasjon og (2) Utstyr og at det kan gis inntil 10 poeng i hver kategori. Da kan man ha lister for presentasjon, for utstyr og total. Da blir det f.eks. enklere for de som er fingernemme å vise fram sine kvaliteter og ideer (i presentasjonskåringen) uten at de blir frakjørt av dem som har mulighet til å kjøpe seg hvilken som helst utstyrsliste. Det er tross alt morsomst når det er mange med forskjellige løsninger og ideer inne på forumet.

Men så til kjernen i denne tråden:

Jeg liker både "skihopp" og "poengavvik-grense" metodene for å filtrere useriøse stemmer. I hovedsak vil jeg tro at det er flere som er ute etter å redusere scoren til andre enn det er medlemmer som er ute etter å gi andre høyere score enn rimelig. Dermed vil jeg nok si at skal man gå for en "skihopp" variant så bør denne være asymmetrisk. Feks at man tar bort de 5% beste og de 10% laveste. Skal man bruke en poengavvik-grense ville jeg først regnet ut et snitt av alle stemmer og deretter tatt bort alle stemmer som er mer enn 1,5 poeng (på 5poeng skala) fra snittet. Dette tillater da en effektiv scorerange (range av tellende stemmer) som er 3 poeng. Dersom denne rangen blir for stor, f.eks. +/- 2.0 poeng, så blir det fremdeles for stor mulighet for taktisk stemmegiving (2 poeng blir mulig å gi til en 4 poengs kino). Men, som nevnt ovenfor kunne jeg nok tenkt meg en 10 poeng skala med kanskje +/-2 eller 2.5 poeng som effektiv scorerange for hver enkelt poengkalkulasjon.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kalle Klovn
    Det er utvilsomt enkelte som stemmer taktisk. Dette ødelegger litt av hensikten og morroa med å ha et poengsystem.

Kanskje vi bør ta et lite steg tilbake for å se hva som er hensikten med å kunne vise sin og se andres kino:
    • Finne gode ideer og inspirasjon/lære av hverandre

• Vise hvordan en selv har gjot det

• Drømme seg bort for å se hva som finnes

Dersom man skal lage en egen kino vil det vært nyttig å kunne diffrensiere mellom kinoer med fokus på presentasjon og de med fokus på teknikk/prestasjoner, alt etter hva som man selv er mest interessert i.

Selv synes jeg at det er for liten mulighet til å differensiere score på de forskjellige kinoene med dagens system. Faren er imidlertid at man lager dette for komplisert. Hva med å lage to poeng kategorier (1) Presentasjon og (2) Utstyr og at det kan gis inntil 10 poeng i hver kategori. Da kan man ha lister for presentasjon, for utstyr og total. Da blir det f.eks. enklere for de som er fingernemme å vise fram sine kvaliteter og ideer (i presentasjonskåringen) uten at de blir frakjørt av dem som har mulighet til å kjøpe seg hvilken som helst utstyrsliste. Det er tross alt morsomst når det er mange med forskjellige løsninger og ideer inne på forumet.

Men så til kjernen i denne tråden:

Jeg liker både "skihopp" og "poengavvik-grense" metodene for å filtrere useriøse stemmer. I hovedsak vil jeg tro at det er flere som er ute etter å redusere scoren til andre enn det er medlemmer som er ute etter å gi andre høyere score enn rimelig. Dermed vil jeg nok si at skal man gå for en "skihopp" variant så bør denne være asymmetrisk. Feks at man tar bort de 5% beste og de 10% laveste. Skal man bruke en poengavvik-grense ville jeg først regnet ut et snitt av alle stemmer og deretter tatt bort alle stemmer som er mer enn 1,5 poeng (på 5poeng skala) fra snittet. Dette tillater da en effektiv scorerange (range av tellende stemmer) som er 3 poeng. Dersom denne rangen blir for stor, f.eks. +/- 2.0 poeng, så blir det fremdeles for stor mulighet for taktisk stemmegiving (2 poeng blir mulig å gi til en 4 poengs kino). Men, som nevnt ovenfor kunne jeg nok tenkt meg en 10 poeng skala med kanskje +/-2 eller 2.5 poeng som effektiv scorerange for hver enkelt poengkalkulasjon.
    +1

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gamle Kinoer

Det har tidligere i denne tråden blitt nevnt at en hel del kinoer ikke er "aktive", og at det med fordel kunne lages et system som gjør at kinoer som ikke har hatt noen form for oppdateringer på lang tid, ikke skal telles med i sammendaget.

Har nå sett litt på alle kinoene som ligger på minhjemmekino, her er det toalt ca 2400 kinoer.

Av disse er det en hel del som ikke har blitt oppdatert på veldig lang tid.

Ikke oppdatert siden:

2004: Ca 60 kinoer
    2005: Ca 250 kinoer
    2006: Ca 450 kinoer
    2007: Ca 570 kinoer

Totalt blir dette 1330 kinoer, som ikke har hatt noen oppdatering fra brukeren sin side på over et år.

Dvs. at det er "bare" Ca 1000 kinoer som er aktive.

Nå har det blitt skrevet en del kommentarer på kinoer som ikke har blitt oppdatert, men når bruker av kino ikke har vert aktiv på forumet på over 2 år, er det litt kjedelig for alle nykommere som ikke får vist sin kino, siden de forsvinner i vrimmelen av alle de gamle kinoene.

Dette er ikke et grinete innlegg, det er mer ment som et forslag til endring av hvordan minhjemmekino burde bli i V2.

Håper på flere innspill i denne tråden, både positit og negativt rettet til dette innlegget.

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig i det du sier, men hvor skal grensa gå? Det kan kansje være mange som ikke har så mye å bidra med etter at en har fåttting på plass i sin nye kino, og dermed ikke ser noen grunn til å oppdatere profilen. Høres utrolig ut, men det er sikkert at alle er like "gærne" som bytter utstyr en gang i måneden

Hadde kansje vært greiere å se på aktiviteten i forumet, hvis en ikke har vært inne på forumsidene på over 1 år f.eks?

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg sjekket sporadisk på noen av brukerne, og det var en hel del som ikke hatt vert aktive på flere år.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Møkka lei alle de flotte 1`rne som blir delt ut, og poengivning blir derfor skrudd av fram til V2 er på plass.

noen som er enig

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med deg ! At folk gir 1'ere til hjemmekinoer med et snitt på 4.50 for å fremme seg selv, eller bare på gøy er det direkte idioti !

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi får nå se hva V2 har å tilby. Jeg har i lang tid frontet et system som ikke lar folk bli fristet av å manipulere stemmene slik det i dag gis mulighet til.

Jeg resettet stemmene noe tid tilbake, og har sett i ettertid at det hagler inn 1'ere. Men dette dreier seg ikke om meg, for det samme har skjedd med en hel masse av kinoene i det siste. Bare se i 'topp-sjiktet'. De siste ukene har alle sammen falt betraktelig i snitt. Hvorfor det??

Endringer må til. Men det er gammelt nytt.. og jeg er egentlig mest opptatt av synligheten til kinoene her inne, uavhengig av karakter. Og da må søkbarheten forbedres!

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Endringer må til. Men det er gammelt nytt.. og jeg er egentlig mest opptatt av synligheten til kinoene her inne, uavhengig av karakter. Og da må søkbarheten forbedres!
    Vis du ikke liker poeng systemet kan du jo legge deg sammen med Hjemmekino og Sound Planet, så slipper du å tenke på poengene...

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Vis du ikke liker poeng systemet kan du jo legge deg sammen med Hjemmekino og Sound Planet, så slipper du å tenke på poengene...
    Fantastisk poeng fra en site moderator. Er det ikke ønskelig at poengsystemet forbedres når det tross alt er implementert? Jeg har ikke en kommersiell kino. Det er vel en forskjell? Og som sagt mange ganger før, dette dreier seg ikke om meg. Jeg ønsker at poengsystemet forbedres for alle. Og da mest av alt synligheten av kinoene. Ønsker du ikke forslag som kan virke forbedrende velkommen? Om du synes det er et dårlig forslag så vennligst argumenter..

Newcomer Leffe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Dette var jo en oppbyggende melding??? Litt useriøs respons på en seriøst ment debatt!

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Eh, må nok si meg litt enig i at DET kanskje ikke var verdens beste tips, BEF... Hvis en ikke liker poeng er det i det minste å skru av poenggivning en foretar seg, ikke sette seg opp som kommersiell...

Det sagt; vi takker for mange gode innspill, og mye av det vi har diskutert vil bli implementert på den nye plattformen.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Leffe
    Dette var jo en oppbyggende melding??? Litt useriøs respons på en seriøst ment debatt!
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Det sagt; vi takker for mange gode innspill, og mye av det vi har diskutert vil bli implementert på den nye plattformen.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Som kommer når?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med at den som gir en stemme får denne talt opp på profilen sin.
    Altså dersom jeg har gitt 3, 4, og 5 på tre ulike kinoer, har jeg et snitt på 4 som står på min profil som gjennomsnitt avgitt poeng. Dersom jeg har gitt 5 på kinoen til vennen min, og 1, 1, 1, 1 på konkurrentene sine så blir snittet mitt 2 og på den måten synliggjøres det at jeg gir dårlige poeng. Dersom kinoen min i tillegg klatrer fort, tja...

Man kunne til og med vist en kurve av mine gitte peng. Den bør etterhvert se litt ut som en normalfordelingskurve (gauss). Dersom jeg har gitt mange 1ere, blir det da veldig synlig...

Beklager om ideen har vært nevnt før, men jeg synes den er god, og tror den kan hjelpe mot misbruk. Men den er kanskje ikke så lett å implementere.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Så feirer vi en ny ener!

I går hadde jeg 35 stemmer og 3,97 poeng. I dag har jeg 36 stemmer og 3,88 poeng. (139/35=3,97 og 140/36=3,88). Hurra!

Side 8 av 14 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •