Idè angående poengsystem - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 14 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 262
    Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er glad for å lese at en dropper tanken om "kjøpe" poeng! Bra Lygren

Det er helt greit at en gjør diverse tiltak for å sikre seg at avstemminger blir rettferdige. Det er de med lang fartstid får mer å si er vel en grei løsning.

Sortering av stemmer, med å stryke lave eller høye stemmer, evt begge deler for å komme frem til et "rettferdig" snitt har jeg liten tro på.

Nullstilling av tidligere avsteminger er helt topp

Søkekriterier for å finne frem til interesante kinoer er mer relevant enn selve konkuransefenomenet synes jeg.

De kategoriene jeg er interesert i kunne være;
    Best lyd og bilde (dette vil bli beste dedikerte kino
    Beste stuekino med vekt på både stil og prestasjon
    Mest for pengene i dedikert kino
    Interesante løsninger (skjulte lerret, risterfunksjoner, integrerte systemer, akustiske tiltak, bassløsninger, 2.35:1 løsninger osv)
    Db drag kinoer etter oppsatte kriterier (a.la "Subwoofer challenge" tråden)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har jeg misforstått noe?

Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Antall innlegg:
    20-75: 10%
    75-150: 25%
    150-300: 50%
    300-500: 75%
    500+: 100%

500 innlegg burde være mer enn nok for å kunne gi stemmer med 100% tyngde.
    Jeg ser jo at dette vil "fungere" godt, men kan desverre ikke støtte dette. Dette er ikke moderat korrigering av stemmene, og hvorfor skal det være tillat for noen eller dem med mest innlegg å legge inn tullestemmer? Hvis dere mener at dem som er mest aktive er mest edrulig til å stemme så hvorfor ikke ha vekting av alle da? Teoretisk sett så skulle dette ikke gjøre noe forskjell da....

Med dette forslaget vil man utelate en del av mangfoldet, og det at "min" aktivitet skal avgjøre betydningen av min stemme har ingen ting med avstemming å gjøre. Og hvorfor skal "jeg" gidde å stemme hvis den nesten ikke teller, det er jo ikke for meg selv jeg stemmer. Men det er jo kansje poenget deres.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Det vil alltid være ulemper i ethvert slik system. Fordelen her er at vi kommer "tullestemmene" til livs i større grad, mens ulempen er som du sier at en må være litt aktiv her inne før stemmen teller 100%. Jeg synes egentlig det er veldig greit, er jo slike i de fleste sammenhenger at en har mer å si når en faktisk bidrar, være det seg et styrerom eller fotballklubb!

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Kan du bekrefte at dette er praksis? Jeg ser fremdeles ikke poenget med å opprette en ny profil for å tullestemme. Hvis jeg har lyst til å stemme bare på tull så kan jeg vel gjøre det med den profilen jeg fremstår med til "vanlig", og det vil ikke få noen konsekvenser det.
    Jeg har stor respekt for at du er en av de som forholder seg til reglene. Uansett hvem som måtte stemme "1" på hvilkensomhelst kino så har jeg respekt for det. Problemet oppstår når noen spekulerer i å opprette nye brukernavn og deretter stemme "1" til alle andre og "5" til seg selv. For deretter å gjøre det 2,3,4,5,7,9,12,15,20 ganger....Og du må for all del ikke tro at dette er science-fiction. Så naiv skulle man ønske man var, men dessverre er dette ikke realiteten.

Man observerer 1'ere på 1'ere i "toppen", og dette er neppe kun forbeholdt de med "toppkinoer"...

Det vi ønsker til livs er de som oppretter flere brukerkontoer, legger inn 20 innlegg, for så å avgi 5 til sin kino og 1 til alle andres..

Dessuten ønsker vi flere kategorier og mer synlighet blant kinoene!

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...ja, vi må ikke glemme flere kategorier da, samt selvsagt langt bedre søkefunksjonalitet basert på diverse kriterier. Bl.a. må vi få til et "tag-system" for bilder, der en kan liste og forhåpentligvis også merke hvilket utstyr som bruker, som dernest kan brukes til enkelt søk på bilder på relevant utstyr.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...ja, vi må ikke glemme flere kategorier da, samt selvsagt langt bedre søkefunksjonalitet basert på diverse kriterier. Bl.a. må vi få til et "tag-system" for bilder, der en kan liste og forhåpentligvis også merke hvilket utstyr som bruker, som dernest kan brukes til enkelt søk på bilder på relevant utstyr.
    FANTASTISK! Tagging ala Facebook! Helt konge lygren! Dersom slikt ble implementert så snakker vi revolusjon! ... Vanvittig!

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Dette er langt viktigere enn poengene. Skal en ha konkuranse, er det bedre å la folk melde seg individuelt og la en ekspertjury avgjøre

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du har 7 innlegg før du runder de 10.000, lygren !!!! Kanskje derfor du er så velvillig??! hehe (nei seriøst, nå har du mye bra på gang, min venn!)

Garatulerer dog!!!!

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Dette er langt viktigere enn poengene. Skal en ha konkuranse, er det bedre å la folk melde seg individuelt og la en ekspertjury avgjøre
    Helt enig i at dette er langt viktigere enn poengene. Men er det ikke en svært god idè å la poengene i forskjellige kategorier avgjøre hvilke kinoer du kan browse deg frem til ift forskjellige kriterier? Noe må man jo bruke som seleksjon dersom man ønsker å se kinoer med et visst potensiale.

Vil du se ALLE kinoene så kan du det i dag. Men det tar 45 timer..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm.... er bare litt enig med deg. Jeg synes det ikke blir helt rett å ta den sammen ligningen helt ut, siden det vi driver med er en form for meningsmåling. Dette blir å ta meningen bort fra enkelte brukere, og det blir tatt mest hensyn til en annen "type gruppe", blir det egentlig en riktig presentasjon av en meningsmåling?

For å ta meg som eksempel, jeg har vært medlem i 3år og har "bare" 300innlegg, men dog så er jeg innlogget og bruker forumet omtrent hverdag. Og jeg får ikke fulle rettigheter. Greit nok, det bryr meg egenlig ikke så veldig mye. Greia er, jeg vil nok heller ikke gi noe poeng når jeg vet at mine stemmer ikke teller riktig og i tillegg vet at noen andres stemmer også ikke teller riktig. Det er jo ikke for meg selv jeg stemmer, jeg vet jo selv hva jeg mener om kinoene, det som er interessant er å vita hva andre mener. Men da må den være rettferdig og riktig, eller så faller helle poenget bort mener nå jeg.

Men er det slik folket vil ha det, så respekter jeg det og ønsker systemet velkommen :-D.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm.... er bare litt enig med deg. Jeg synes det ikke blir helt rett å ta den sammen ligningen helt ut, siden det vi driver med er en form for meningsmåling. Dette blir å ta meningen bort fra enkelte brukere, og det blir tatt mest hensyn til en annen "type gruppe", blir det egentlig en riktig presentasjon av en meningsmåling?

For å ta meg som eksempel, jeg har vært medlem i 3år og har "bare" 300innlegg, men dog så er jeg innlogget og bruker forumet omtrent hverdag. Og jeg får ikke fulle rettigheter. Greit nok, det bryr meg egenlig ikke så veldig mye. Greia er, jeg vil nok heller ikke gi noe poeng når jeg vet at mine stemmer ikke teller riktig og i tillegg vet at noen andres stemmer også ikke teller riktig. Det er jo ikke for meg selv jeg stemmer, jeg vet jo selv hva jeg mener om kinoene, det som er interessant er å vita hva andre mener. Men da må den være rettferdig og riktig, eller så faller helle poenget bort mener nå jeg.

Men er det slik folket vil ha det, så respekter jeg det og ønsker systemet velkommen :-D.
    Dersom du mener kravet til antallet innlegg/andre aktiviterer på AVforum etc er for strenge så vennligst si hva du mener kunne være en løsning if til dette. Det vi vil til livs er vel juks og fanteri. Du er ikke i den kategorien vil jeg tro, så vær så snill å si din mening ift de spesifikke tall.

Det kreves litt tankegang å gjennomføre en omstilling slik vi tenker her, så dersom dere har meninger som rokker ved de forslag som er gitt: Speak Out!

Konkrete forslag er alltid mest verdt.

Zatz: Du har argumentert for en rekke gode forslag, og slik jeg ser det så er vi ikke langt unna hverandre i tankegangen egentlig..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har stor respekt for at du er en av de som forholder seg til reglene. Uansett hvem som måtte stemme "1" på hvilkensomhelst kino så har jeg respekt for det. Problemet oppstår når noen spekulerer i å opprette nye brukernavn og deretter stemme "1" til alle andre og "5" til seg selv. For deretter å gjøre det 2,3,4,5,7,9,12,15,20 ganger....Og du må for all del ikke tro at dette er science-fiction. Så naiv skulle man ønske man var, men dessverre er dette ikke realiteten.
    Ja, jeg er med på at det muligenes kan skje, men vet vi virkelig at det skjer? Det å lage et over-kill system som bare tar bort 10 av dine 30 enere, og gjøre samtidig at 1000 andre ikke kan gi sin reele stemme gjør kansje ikke dette noe mer riktig.

Hvis jeg skal stemme på dette systemmet så må jeg ha jeg ha noe mer "fakta" på bordet rundt dette, og kansje en mer tilpasset rettferdig løsning. Men nå ville vel kansje ikke min stemme telle like mye som din

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kreves litt tankegang å gjennomføre en omstilling slik vi tenker her, så dersom dere har meninger som rokker ved de forslag som er gitt: Speak Out!

Konkrete forslag er alltid mest verdt.

Zatz: Du har argumentert for en rekke gode forslag, og slik jeg ser det så er vi ikke langt unna hverandre i tankegangen egentlig..
    Takker så mye for tilbakemeldingen

Joda, konkrete forslag er er viktig. Men det er like viktig med mot argumenter når de forskjellige forslagene virkelig brenner, da er det litt lettere å bli hørt på et slikt forum. Jeg har nok noen forslag på lur også, men akkurat noe må jeg finne dyna.....

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg er med på at det muligenes kan skje, men vet vi virkelig at det skjer? Det å lage et over-kill system som bare tar bort 10 av dine 30 enere, og gjøre samtidig at 1000 andre ikke kan gi sin reele stemme gjør kansje ikke dette noe mer riktig.

Hvis jeg skal stemme på dette systemmet så må jeg ha jeg ha noe mer "fakta" på bordet rundt dette, og kansje en mer tilpasset rettferdig løsning. Men nå ville vel kansje ikke min stemme telle like mye som din
    Her tok du grundig i for å si det sånn, hehe...

(ja, ingen tvil om at det skjer btw..)

Tror dog ikke noe reellt forslag som kan bli implementert kommer i nærheten av ditt scenario her.. som portretteres å være min agenda.. å frata 1000 andre sin stemme for å profitere selv er det SISTE jeg kunne ønske meg ... (det er nettopp en slik tankegang jeg ønsker å kutte strupen til..)

nein nein nein ...

Dette med vekting av stemmer ift brukerpoeng er etter min mening en god idè, men det er slettest ikke min idè..

Alle innspill er dog verdifulle!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje like greit å bare heve grensen for å gi karakter til 100+/- poster?

Veit ikkje kor mykje arbeid det er å lage ett system som vekter stemmer etter kor mange poeng brukeren har, men for meg høyres det ut som meir arbeid enn det er løye for meg i alle fall.

Klart at folk som legg mykje arbeid, tid og penger i hjemmekinoen eller hifïen sin vil vise den fram, men det er vel forumet som er den viktigeste delen av www.avforum.no?

Synest at ideen om poengsystemet for å gi aktive brukere fordeler ved powerbuy osv hørtest veldig fornuftig ut.. Det er tross alt nokon veldig kunnskapsrike folk som bruker masse tid på å hjelpe andre brukere..

mvh Inge L

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    off off off.... er det egentlig noe å ta seg nær av at noen gir deg ditt og noen gir deg datt ?? Det er jo trossalt din egen hjemmekino som DU selv skal hygge deg i ikke alle andre. Klart det er kjekt med god tilbakemeldinger men er ikke løsninger,tips,hjelp fra andre forum medlemer viktigere enn å klatre på ei liste?

Syns det er kjipt at det er sånne sabotører på forumet men verden raser ikke sammen at du får en 1`er.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av andrev
    off off off.... er det egentlig noe å ta seg nær av at noen gir deg ditt og noen gir deg datt ?? Det er jo trossalt din egen hjemmekino som DU selv skal hygge deg i ikke alle andre. Klart det er kjekt med god tilbakemeldinger men er ikke løsninger,tips,hjelp fra andre forum medlemer viktigere enn å klatre på ei liste?

Syns det er kjipt at det er sånne sabotører på forumet men verden raser ikke sammen at du får en 1`er.
    Helt klart

Men jeg synes uansett at dersom det er rom for forbedringer så bør man sjekke mulighetene for nettopp dette.

Husk at vi her snakker om langt mer enn kun å slippe en horve med tullestemmer (som i mine ører er en uting).

Det er også snakk om å forbedre visibiliteten av kinoene. Svært mange kinoer lever i skyggen av de på "første side". Derfor vil flere stemmekriterier som også blir søkbare være noe av godene.

Skjønner egentlig ikke hvorfor man ønsker å beholde status quo for enhver pris. Selv er jeg ikke opptatt av min egen kino i denne sammenheng, den er høyt nok på listene som den er.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig med stapedius om at minhjemmekino trenger ein overhaling.

Men det bør var som du seier for gjer visibiliteten for dei mindre "kjente" kinoane større.

Forslaget med at alle karakterer blir slettet etter 1 år viss dei ikkje blir oppdatert av karaktergiver hørtest bra ut i mine øyrer.
    Viss folk gidder å bruke så masse tid på å stemme ned min kino at dei skriver x antall innlegg på forumet og oppdaterer karakteren kvart år for å holde den lenger nede på lista så trur eg bare dei får ha den gleden.

Syns heller at oppmerksomheten bør rettes mot å gjer minhjemmekino meir ryddig, og dele den opp i fleire kategorier slik at fleire av kinoane blir synlig i sin kategori.

Meiner ikkje at poengsystemet trenger så enormt med oppmerksomhet.
    Det er ikkje den viktigaste delen av minhjemmekino.

mvh Inge L

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fokusere på å legge til rette for å stemme riktig.

Sitat Opprinnelig postet av ingelunde
    Er enig med stapedius om at minhjemmekino trenger ein overhaling.

Men det bør var som du seier for gjer visibiliteten for dei mindre "kjente" kinoane større.

Forslaget med at alle karakterer blir slettet etter 1 år viss dei ikkje blir oppdatert av karaktergiver hørtest bra ut i mine øyrer.
    Viss folk gidder å bruke så masse tid på å stemme ned min kino at dei skriver x antall innlegg på forumet og oppdaterer karakteren kvart år for å holde den lenger nede på lista så trur eg bare dei får ha den gleden.

Syns heller at oppmerksomheten bør rettes mot å gjer minhjemmekino meir ryddig, og dele den opp i fleire kategorier slik at fleire av kinoane blir synlig i sin kategori.
    Er veldig enig dette du skriver her, men synes som nevnt av flere at det er behov for forbedringer for å fjerne en del tulle-stemmer. Men det bør da ikke bli på bekostning av for mye korrigering av stemmene som blir gitt. Reglene bør være like for alle som kan stemmme. Høyne noe et minimums antall innlegg for å kunne stemme er en god ide, pluss litt korrigering.

Totalt sett så bør vi også ha fokus på å legge til rette for at man stemmer riktig, eller fjerne grunnen til å tullestemme (feks stemmer er gyldig kun de siste 12 månedene og kansje en form for svak korrigering). Ved å lage flere stemme kriterier hvor systemet beregner en total gjennomsnitt av din stemme, og dele opp kinoene i hovedgrupper (også på poeng på del kriterier) på hensyn av søkekriterier. Dette her med synlighet er antageligvis viktig for dem som tullestemmer, ved å øke synlighet vil antageligvis noen av dem som tullestemmer forsvinne.

Vi vil antagligvis aldri kunne fjerne tullestemmer helt, kun begrense dem.....

Newcomer Leffe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Innsyn?

Jeg lurer på en ting : Er det mulig for noen av administratorene å gå inn på de avgitte poengene til en kino, og se om det er store utslag på poenggivningen? Hadde vært litt interessant å vite... Jeg ser jo på listen at det er flere i likhet med meg som har falt nedover "hitlisten", ikke det at det betyr all verden. For min del forsvant allikevel en del av interessen rundt poeng og plassering da jeg følte det var noe som ikke stemte. Men jeg følger jo med og ser etter fine nye kinoer, så et system som fanger opp gode nye aktører på markedet er velkomment. Jeg tror at en vurdering basert på flere ulike kriterier (som flere i denne tråden har nevnt) både hadde vært mer spennende, og kanskje vært en inspirasjon til forbedring på de områdene en føler det er noe å hente. Ellers har jeg også tenkt på om åpenhet rundt poenggivning kunne vært verdt et forsøk. Ser at mange er imot dette, jeg ser jo også faren med en "kamerat poenggivning". Vel, det ville ihvertfall vært bra med noe nytt poengsystem, for å blåse liv i ting.....

Side 7 av 14 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •