Idè angående poengsystem - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 14 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 262
    Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Greit at man bare tenker at man skal la ting være som de er fordi det er likt for alle, men når det er rom for forbedringer så bør man muliggjøre dem. Det er kun ærlige forslag her inne later det som, og derfor neppe et spørsmål om paranoia. Er det for mange i mot så droppes vel idèene.

Viktig at folk sier hva de mener.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...jeg tror nok anonym stemmegivning er noe vi bør fortsette med, men forsøke å komme "strategisk" stemmegivning eller rett og slett misbruk av systemet bedre til livs. Det er jo i utgangspunktet helt utrolig slik jeg ser det, at noen velger å registrere flere brukere for å stemme ned presentasjoner, det er så nedrig og destruktivt at en kan lure litt på hva i alle dager slike folk gjør på et entusiastnettsted som dette, men når vi hører at dette først skjer må vi jo se hvilke muligher vi har for å stoppe det. Jeg tror imidlertid at problemet er relativt begrenset, vi er tross alt i ALL hovedsak skikkelige folk her inne, som også oppfører oss som folk...

Jeg har tenkt litt til nå, og lurer på om følgende kan funke;

I forbindelse med ny plattform vil vi innføre et poengsystem der brukere oppnår poeng i forhold til aktivitet. Disse poengene kan benyttes til diverse formål... Kanskje vi skal gjøre det slik at det "koster" poeng å stemme? Det vil jo gjøre det fryktelig vanskelig for folk som registrer masse brukere å stemme, og da må jo folk forholde seg aktive for å faktisk kunne legge inn sin stemme.

Den utvilsomme ulempen er jo at en da får begrenset mulighet til å avgi masse stemmer, og dermed velger en gjerne å gi de mest interessante kinoene stemme, men dropper de mer "vanlige"... Det er jo et stort problem egentlig, men vi jo avhenge av "prisen" vi tar pr. stemme da. Koster det f.eks. 10 poeng å legge en stemme, og en genererer ett poeng pr. forumpost, er det jo mulig å legge en hel del stemmer om en er litt aktiv her inne...

Et annet alternativ er å vekte stemmen folk gir ihht antall brukerpoeng, dvs. at de mest aktive brukerne (eller de som er flinke å spare poeng vil det vel egentlig si da, men aktive brukere vil jo generelt sitte på mye poeng... ) får mest å si, og det er jo kanskje greit også?

Kommentarer ønskes, ser jo at begge forslag definivit er noe kontroversielle, men har jo også sine positive sider... Samtidig er det jo viktig at AVforum ikke blir en lukket greie der folk som ikke nødvendigvis pøser på med masse innlegg ikke kan bidra med sin mening. Jeg var jo selv lenge passiv på AVSforum.com før jeg kastet meg uti, men spørsmålet er om jeg hadde tatt meg nær av å dengang ikke hatt veldig mye vekting på stemmegivning på brukerpresentasjoner - og det lurer jeg faktisk på om jeg hadde synes var helt greit egentlig...... Hva synes dere?

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg både håper og tror at det som startet denne tråden var noe ganske annet enn paranoia!
    Men nå skal jeg la det med anonymitet og identitet ligge, jeg har fått postet min mening angående den saken, og da er jeg ( intil videre ) fornøyd med det

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...når det gjelder vekting sett i forhold til brukerpoeng er det jo også mulig å sette dette relativt moderat... F.eks. kan vi si at brukere med mer enn 1000 poeng får 25% mer å si, brukere med 2000 poeng 50% mer å si, og da samtidig også ta hensyn til stemmer fra brukere uten poeng, men da altså vekte de med poeng noe mer... Det er også mulig å kombinere punkt 1 og 2, altså BÅDE kreve poeng for å stemme (for å hindre/redusere misbruk), OG overvekting ved mye poeng...

Tror kanskje vi er inne på noe her...?

Newcomer Deckard sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å vekte stemmene synes jeg kan være en god ide. Hvordan det kan og bør vektes finnes det sikkert gode statistiske eksempler på hos de som driver med slikt.
    Et kjøpesystem vet jeg derimot ikke om jeg tenner helt på. Det virker som mye styr, særlig for oss som "titter" mest.

Jeg hadde et forslag tidligere som jeg synes er verdt å nevne igjen:P
    Er det mulig å ha et aktivitetskrav på stemmegiverne? F.eks. antall innlegg eller innlogginger i en gitt periode. Dersom man ikke oppfyller kravene for å være aktiv telles ikke stemmene med i snittet. Det vil gjøre det kronglete å opprettholde flere kontoer, det vil fjerne gamle karakterer som ikke står i stil til oppgraderte / nedgraderte oppsett og det vil fjerne toppnoteringer fra kinoer som var imponerende for 4 år siden, men som i dag ikke stikker seg ut.
    De som er aktive må man anta er informerte nok til å oppgradere sine stemmer ved store endringer hos en kino.
    Jeg vet ikke hvor ressurskrevende noe slikt ville være å lage, men for meg virker det som det kun trengs en enkel algoritme?

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...når det gjelder vekting sett i forhold til brukerpoeng er det jo også mulig å sette dette relativt moderat... F.eks. kan vi si at brukere med mer enn 1000 poeng får 25% mer å si, brukere med 2000 poeng 50% mer å si, og da samtidig også ta hensyn til stemmer fra brukere uten poeng, men da altså vekte de med poeng noe mer... Det er også mulig å kombinere punkt 1 og 2, altså BÅDE kreve poeng for å stemme (for å hindre/redusere misbruk), OG overvekting ved mye poeng...

Tror kanskje vi er inne på noe her...?
    Hmmm... kan de brukerpoengene som oppnåes ved høy aktivitet på forumet brukes til innkjøp av ny samboer/kone..?

Neida, jeg liker den modellen du skisserer her lygren!
    Men et spørsmål, vil det la seg gjennomføre at teste et sånt opplegg for la oss si 14 dager eller noe før man tar en avgjørelse på om det blir en permanent løsning eller ikke?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Maksimalt 12 mnders gyldighet på stemmer uansett hvordan vi velger å løse utfordringen rundt "tullestemmer" tror jeg i alle tilfeller vil være lurt...

Hvis vi velger å vekte stemmene ihht aktiviteten på sidene løser vi jo samtidig også problemet med tullestemmer, problemet er bare at vi må vekte de såpass lavt for helt passive brukere for å unngå at tullestemmerne påvirker resultatet i for stor grad. Det er jo i realiteten det vi gjør i dag da, der et X-antall innlegg er påkrevet før stemmen teller. Et nytt system vil bare gradere dette i enda større grad. Vi kunne jo gjort det f.eks. slik som dette;

<100 poeng: ingen effekt
    100-200 poeng: 25% av stemmen teller
    200-500 poeng: 50% av stemmen teller
    500-1000 poeng: 75% av stemmen teller
    >1000 poeng: 100% av stemmen teller

...da vil vi nok se at de fleste "tullestemmene" enten forsvinner av seg selv eller i det minste vil få langt mindre betydning for resultatet. Problemet er da igjen at mer passive "lesere", som jo selvsagt også har viktige meninger, ikke hensyntas i like stor grad, men det er kanskje det kompromisset vi må være villige til å inngå for å få til et fungerende system?

Dernest er det jo selve poengsystemet. Det kan vi øke til f.eks. 1-10 for å gjøre det litt mer nyansert. Samtidig kan vi jo vurdere å innføre kategoriseringer som "Utstyr", "Rom/innredning", "Kreativitet" og kanskje en 2-3 til, der poenggivningen innen disse feltene angir en total poenggivning. Jeg tror ikke en bør kreve at alle skal måtte gi poeng for hver eneste av denne type subkriterier, men kanskje heller tilby det som et utvidet grunnlag/hjelp til de som faktisk ønsker dette. Gjør vi det slik kan vi jo ikke bruke et slikt inndelingssystem til noe mer enn å hjelpe folk å avgi stemmer.

Skal vi kunne rangere presentasjonene basert på delkriterier må vi imidlertid kreve at alle gir delkarakter på samtlige parametere. Vi kan selvsagt også da kalkulere en totalkarakter basert på delkaraktere og bruke denne som hovedgrunnlag. I så tilfelle MÅ delkriteriene være 100% universale, slik at det er helt garantert at alle presentasjoner kan dømmes på bakgrunn av disse...

Newcomer Deckard sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal vi kunne rangere presentasjonene basert på delkriterier må vi imidlertid kreve at alle gir delkarakter på samtlige parametere. Vi kan selvsagt også da kalkulere en totalkarakter basert på delkaraktere og bruke denne som hovedgrunnlag. I så tilfelle MÅ delkriteriene være 100% universale, slik at det er helt garantert at alle presentasjoner kan dømmes på bakgrunn av disse...
    Dette synes jeg vil være en veldig god ide. Altså ingen totalkarakter men en sum av delkarakterer. For at det ikke skal bli kronglete bør det ikke bli for mange kriterier, 3 synes jeg virker som et godt antall. Så får man diskutere hva disse skal være. Eksempler kan være utstyr, Utførelse...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Deckard
    Å vekte stemmene synes jeg kan være en god ide. Hvordan det kan og bør vektes finnes det sikkert gode statistiske eksempler på hos de som driver med slikt.
    Et kjøpesystem vet jeg derimot ikke om jeg tenner helt på. Det virker som mye styr, særlig for oss som "titter" mest.
    Å vekte stemmene prosentvis etter en poeng-skala kan være en god ide, men den må da være veldig moderat. Jeg tror ikke det er alltid nykommere som legger inn "tullestemmer" heller, og dessuten så klarer ganske mange av dem å opparbeide seg flere hundre innlegg på få måneder. Hører også det sises at noen oppretter ny profil for å gi tullestemmer, jeg kan ikke se helt poenget hvorfor dem skulle gjøre det, hvorfor ikke bare gi tulle stemmer fra sin egen profil? Kan det være at dem som gir tullestemmer er faktisk veldig aktiv på forumet??

Med slik vekting av poeng så vil det for oss som titter mest kan det bety at våre stemmer ikke teller så mye, for min del da være helt uinteressant å stemme hvis jeg viste at min stemme ikke teller fullt ut. I tillegg hvis det er slik at dem som tullestemmer også er veldig aktiv så vil stemmene til dem telle fullt, da kan dette slå motsatt av hva vi ønsker.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si jeg synes dine forslag virker gode lygren

Vi trenger helt klart en vekting på en slik måte at aktive brukere får sin stemme tellende mer.

zatz: tullestemmer er i utgangspunktet gitt av brukernavn som er opprettet kun for det formål å avgi strategiske stemmer. Disse brukernavnene er neppe særlig aktive på forumet (utover de 20 innlegg de må bidra med).

Dersom vekting av aktivitet på forumet og tidsbegrensning av stemmegyldighet innføres tror jeg mye er gjort i positiv retning.

12mnd høres bra ut.

Vektingen må diskuteres nøyere. Dersom ditt eksempel, lygren, betyr at man må ha 100 innlegg før en stemme kan telle i det hele tatt, og da vil den kun telle 25%, så tror jeg dette kan være i strengeste laget. Er det andre måter å opparbeide seg poeng på så kan dette kanskje være rett nivå..

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    annonser som legges inn på AVtorget kan kanskje bidra med poeng? Da tenker jeg på det antall positive tilbakemeldinger som gis. Har man fått 20 positive karakterer på AVtorget så kan vel disse telle 20 poeng? (men NB: karaktergivningen må komme MYE tydeligere frem.. nesten umulig å få øye på nå)...

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å blande inn AVtorget synes jeg er en dårlig ide, det er på langt nær alle som bytter utstyr like ofte, og da synes jeg at det blir litt i overkant å la antall annonser og tilbakemeldinger være med på å bidra med poeng.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Det vil være mulig å hanske inn poeng på en rekke områder utover selve forumet, f.eks. hvis en oppdaterer spesifikasjoner på et produkt på AVnytt, legger ut en omtale, legger ut en brukerpresentasjon +++. Generelt skal det være slik at all konstruktiv aktivitet skal bidra til å generere poeng.

Når det gjelder AVtorget har vi så langt ikke vurdert det som en peonggenerator, men vi skal ta det med i vurderingen...

Dette begynner imidlertid å bli litt på siden av denne trådens tema, men en ny tråd med emnet "Hva skal generere poeng på V2-plattformen" er det selvsagt bare positivt om noen oppretter!

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maskinisten
    Å blande inn AVtorget synes jeg er en dårlig ide, det er på langt nær alle som bytter utstyr like ofte, og da synes jeg at det blir litt i overkant å la antall annonser og tilbakemeldinger være med på å bidra med poeng.
    Ser poenget ditt, men det er vel også mange som benytter seg av AVtorget som ikke bruker forumet, og vice versa.

Men dersom det kun skal være antall innlegg som avgjør direkte antall brukerpoeng man har, da trenger man vel ikke kalle det for noe annet enn antall innlegg. En spade er en spade.

Altså kreves det med lygrens forslag 100 innlegg for å få sine stemmer tellende i det hele tatt, og da 25% tellende.

Over 1000 innlegg kreves for å kunne gi stemme med 100% tyngde.

Kanskje balansere dette litt annerledes?

Antall innlegg:
    20-75: 10%
    75-150: 25%
    150-300: 50%
    300-500: 75%
    500+: 100%

500 innlegg burde være mer enn nok for å kunne gi stemmer med 100% tyngde.

Kjøpepoeng synes jeg lite om, da dette vil bidra til å fordele stemmene mer ulikt, de med mye stemmer får mer, de med få får mindre..

Kategorier er jeg FOR (og de må være søkbare). F.eks:

1. Audio - totalinntrykk
    2. Video - totalinntrykk
    3. Rommets helhet (inklusive akustikk, estetikk, møblering etc etc).

Dersom flere kategorier kan man jo spesifisere mer nøyaktig.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser nå at du mente "aktivitetspoeng", lygren. Har opprettet en ny tråd:
    http://avforum.no/forum/minhjemmekin...attformen.html

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Min inndeling var kun noe jeg tok sånn i farta. Er helt enig i at din oppstilling ser langt bedre ut, stapedius! Er også enig i at "kjøp" av stemmer trolig er en tanke som kan legges på hylla først som sist...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Når det gjelder overgang til ny plattform har vi ikke enda besluttet om vi skal beholde karakterene fra tidligere av eller ikke... Det får vi nesten ta som det kommer. Det enkleste er nok at vi går over til nytt system med "blanke ark", ettersom det gamle systemet tross alt har visse svakheter og dermed muligens ikke bør dras med videre i det nye systemet.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder overgang til ny plattform har vi ikke enda besluttet om vi skal beholde karakterene fra tidligere av eller ikke... Det får vi nesten ta som det kommer. Det enkleste er nok at vi går over til nytt system med "blanke ark", ettersom det gamle systemet tross alt har visse svakheter og dermed muligens ikke bør dras med videre i det nye systemet.
    Tror dette kunne være også den "ryddigste" måten å gjøre det på. Da får alle mulighet til å avgi stemmer på ny, og alt starter på scratch. Antall innlegg må selvsagt ikke nullstilles. De som har vært med på å forme forumet og bidratt med mye tid hittil bør få 'credit' for det..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    zatz: tullestemmer er i utgangspunktet gitt av brukernavn som er opprettet kun for det formål å avgi strategiske stemmer. Disse brukernavnene er neppe særlig aktive på forumet (utover de 20 innlegg de må bidra med).
    Kan du bekrefte at dette er praksis? Jeg ser fremdeles ikke poenget med å opprette en ny profil for å tullestemme. Hvis jeg har lyst til å stemme bare på tull så kan jeg vel gjøre det med den profilen jeg fremstår med til "vanlig", og det vil ikke få noen konsekvenser det.

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kva med å berre fjerne poenga istadenfor å prøve å finne opp hjulet på nytt? Er det virkelig nokon som baserer heile sin eksistens rundt desse uansett?

Side 6 av 14 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •