Idè angående poengsystem - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 262
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Deckard
    Til sist er jeg i mot å nullstille poengskalene hvert år. Det er plusser og minuser her, men jeg mener i bunn og grunn at det er for tungvint å skulle legge inn stemmer hvert år. For de "store" gutta er det antagelig ikke noe problem å få inn masse stemmer hvert år, men for de som profilerer seg mindre forsvinner poenggrunnlaget fort. Dessuten beregnes poengene som snitt så hvor gammel profilene er spiller ingen rolle.
    Du er kansje inne på noe her. Jeg ser ikke problemmet med dem store gutta, men heller dem som får få eller ingen stemmer. Det er som du sier at det spiller ingen rolle hvor gamle kinoene er fordi det er et snitt, problemmet er at du bør ha et minimumsantall stemmer for å få en korrekt snittberegning. Man trenger jo bare én 5er for å ligge i topp.

Jeg synes det hadde vært litt ålereit med litt mer veksling av kinoene som ligger på start siden. Hva med at bergningen av snitt som er kun er tilbakevirkende de siste 12 månedene? Det betyr at dem som startet litt dårlig, men senere har oppgradert veldig får muligheten til å hevde seg :-D

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Deckard
    Til sist er jeg i mot å nullstille poengskalene hvert år. Det er plusser og minuser her, men jeg mener i bunn og grunn at det er for tungvint å skulle legge inn stemmer hvert år. For de "store" gutta er det antagelig ikke noe problem å få inn masse stemmer hvert år, men for de som profilerer seg mindre forsvinner poenggrunnlaget fort. Dessuten beregnes poengene som snitt så hvor gammel profilene er spiller ingen rolle.[/QUOTE]

Dersom poengene nullstilles vil de som har opprettet 20 aliaser muligens ikke gidde å logge seg inn på ny for å avgi 1'erne igjen..

Og så 'tvinger' det folk til å se en gang på ny gjennom den gitte kino. Det er i utgangspunktet en fordel da mye kan være forandret ila et år..

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig en interessant idè du nevner lygren, angående en 'robot' funksjon der poengspredningen analyseres og "utjevner" det hele til en viss grad. Men her må man jo sette spesifikke regler som skal gjelde.

Enig med de som ønsker seg flere kategorier. Husk bare at hver kategori bør være søkbar. Det er slik vi får frem flere kinoer i det synlige segment.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz

Tanken rundt "robot" modellen din likte jeg veldig godt. Personlig og sett fra et objektivt syn så har jeg aldri synes det er noen god idé at man kan stemme så mange ganger man vil, dette vil gjøre snitt beregningen feil. Det er mest riktig med bruk av kun én stemme, men da må man før eller siden nullstille stemmene. Hva med å få denne "roboten" til beregne ett kontinuerlig snitt som er gitt fra en bruker. Feks hvis jeg gir en kino 5 stemmer, 2-2-3-3-4, så vil dette bli presentert til hoved-beregningen som én stemme på 3 poeng. Eller hva med å gjøre det så enkelt at det er kun din siste stemme som er aktiv med i beregningen? Da har man mulighet til å opp-/nedgradere poengen i takt med kinoene. Jeg tror kansje dette er den enkleste metoden for å få bukt på dem fleste feil-stemmene, og dette vil være rettferdig for alle.
    Er ikke helt sikker på om jeg skjønner hva du her mener med flere stemmer fra samme bruker..? Man kan jo ikke gi flere stemmer, dette skjer bare dersom man registrerer flere brukernavn (med forskjellige e-post adr selvsagt). Dette lar seg nok ikke avdekke.

Dersom man skal kunne gi poeng 1-5 i flere kategorier så blir det IHVERTFALL viktig å forhindre at noen gir 1'ere i alle kategorier + gjør det samme flere ganger med flere brukernavn..

Nok en gang vil max avvik idèen være til det gode.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Man kan jo ikke gi flere stemmer, dette skjer bare dersom man registrerer flere brukernavn (med forskjellige e-post adr selvsagt). Dette lar seg nok ikke avdekke.

Dersom man skal kunne gi poeng 1-5 i flere kategorier så blir det IHVERTFALL viktig å forhindre at noen gir 1'ere i alle kategorier + gjør det samme flere ganger med flere brukernavn..

Nok en gang vil max avvik idèen være til det gode.
    Beklager, da har jeg misforstått litt, også angående robot modellen til lyngren.

Da er jeg også der at max avvik er en god idé. Jeg synes også at snitt-beregningene bør kun gå ut ifra stemmer som har kommet inn dem siste 12 månedene, da man begynner aldri fra null. Vi får også luket ut feil-stemmene etterhvert, og andre som har oppgradert kinoen sin har lettere å for å ta igjen like gode kinoer. Stemmen følger rett og slett oppgraderingen i kinoene, dette systemet vil gjøre listen ganske mye mer dynamisk og interessant. Helt hvordan det skal gjøres teknisk sett har jeg ikke tenkt på.

Så mine favoriter er enkeltvis eller en i en kombinasjon:
    -Maks avvik
    -Snittet blir beregnet ut ifra fra stemmene som har kommet inn dem siste månedene.
    -Noen flere stemme kriterier slik at det blir en litt mer seriøs vurdering.
    -Mer nyansert poeng skala.

Newcomer Deckard sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom poengene nullstilles vil de som har opprettet 20 aliaser muligens ikke gidde å logge seg inn på ny for å avgi 1'erne igjen..

Og så 'tvinger' det folk til å se en gang på ny gjennom den gitte kino. Det er i utgangspunktet en fordel da mye kan være forandret ila et år..
    Enig og uenig i hva du sier. Det er riktig at mye kan forandres på et år. Jeg mener dog at de som forandrer kinoen sin mye, er synlige nok til at folk får med seg endringene og kan endre poengene. De som ikke oppdaterer profilene sine så ofte er vel heller ikke spesielt opptatt av å "sanke" poeng?

Når det gjelder den mystiske gjengen med 20 aliaser som deler ut 1'ere så vil en nullstilling av poengskalaen gi disse større makt til å påvirke listene. Det at en slik mafia i det hele tatt eksisterer må gi grunn til å anta at nettopp disse gidder å bruke tid på å legge igjen poeng. Jeg tror derimot at mange andre ikke gidder. Worst case blir da et system der 1'er mafiaen bestemmer top 3.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er kansje inne på noe her. Jeg ser ikke problemmet med dem store gutta, men heller dem som får få eller ingen stemmer. Det er som du sier at det spiller ingen rolle hvor gamle kinoene er fordi det er et snitt, problemmet er at du bør ha et minimumsantall stemmer for å få en korrekt snittberegning. Man trenger jo bare én 5er for å ligge i topp.

Jeg synes det hadde vært litt ålereit med litt mer veksling av kinoene som ligger på start siden. Hva med at bergningen av snitt som er kun er tilbakevirkende de siste 12 månedene? Det betyr at dem som startet litt dårlig, men senere har oppgradert veldig får muligheten til å hevde seg :-D
    Det kan være en løsning med et snitt som henter stemmer de siste 12 månedene. Det kan også være en ide at inaktive brukere mister stemmene sine. Det er vel 20 innlegg man må ha for å kunne gi en stemme? La oss si at man må ha 10-20 inlegg pr kalenderår for å ha stemmerett. Dersom man ikke er med på forumet annuleres brukerens karakterer?

Når det gjelder de som får få eller ingen stemmer så har vel de en jobb å gjøre selv?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan være en løsning med et snitt som henter stemmer de siste 12 månedene. Det kan også være en ide at inaktive brukere mister stemmene sine. Det er vel 20 innlegg man må ha for å kunne gi en stemme? La oss si at man må ha 10-20 inlegg pr kalenderår for å ha stemmerett. Dersom man ikke er med på forumet annuleres brukerens karakterer?

Når det gjelder de som får få eller ingen stemmer så har vel de en jobb å gjøre selv?
    Joda, det er klart at eieren av kinoen har en jobb å gjøre hvis han ikke får stemmer. Men jeg kan alikevel se at for dem det gjelder så er det kjedelig bli null stilt, for deretter at det tar et halv år før han får stemmer igjen.

Forøverig så synes jeg ikke at inaktiv brukere skal miste stemmene, da begynner man å kludre til reele stemmer og snitt. Derimot at man må ha feks 20 innlegg (kunne kansje vært litt høyere også) per år for å stemme, og at hvis ikke brukeren har vært pålogget på feks 12mnd så blir han slettet fra avforum kan jeg se som en intressant idé.

Ja, jeg mener også å ha lest at du må minst ha 20 innlegg for å kunne av gi poeng.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med deg i det siste der zatz. Inaktive brukere er vel også en vei å gå for å eliminere tullestemmer. Men hvordan sette kriterier for en inaktiv bruker?

Man må i dag ha 20 innlegg før stemmer gitt kan telle. Men etter dette blir karakteren stående i evig tid.

Kanskje må man nettopp være innlogget et visst antall ganger, eller innenfor et visst tidsrom for å kunne ha status som 'aktiv' og få sine stemmer tellende.

Er sikkert mange som var regelmessige brukere i en viss tid for flere år siden, men som de siste par åra ikke lenger bruker forumet. Er vel greit om disse stemmene slettes.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, det er klart at eieren av kinoen har en jobb å gjøre hvis han ikke får stemmer. Men jeg kan alikevel se at for dem det gjelder så er det kjedelig bli null stilt, for deretter at det tar et halv år før han får stemmer igjen.

Forøverig så synes jeg ikke at inaktiv brukere skal miste stemmene, da begynner man å kludre til reele stemmer og snitt. Derimot at man må ha feks 20 innlegg (kunne kansje vært litt høyere også) per år for å stemme, og at hvis ikke brukeren har vært pålogget på feks 12mnd så blir han slettet fra avforum kan jeg se som en intressant idé.

Ja, jeg mener også å ha lest at du må minst ha 20 innlegg for å kunne av gi poeng.
    Det er også en grunn til å ikke nullstille hvert år.

Jeg mener at inaktive brukere ikke representerer reelle stemmer. Grunnen til det er nettopp endringer og oppgraderinger vedkommende ikke får med seg.
    En slik løsning vil også fjerne tullestemmer fra profiler som er opprettet med det formålet, med mindre det er noen riktig seige j***** som står bak (De får man nok aldri stoppet).

Kriteriene for inaktivitet bør diskuteres åpent og innlemmes i forumreglene. Jeg tror dog man skal være forsiktig med å slette profiler...

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I tidligere tråder om ca samme tema er det faktisk andre som har valgt å gå ut med at de bevisst gir lavere score enn snitt fordi de synes at snittet er for høyt og ønsker å dra det ned med en lavere karrakter enn strengt tatt nødvendig. Jeg har også observert et utvalg med nye medlemmer som la inn nok svada-innlegg i diverse tråder - rett etterpå var det relativt mye om-møblering på rekkefølgen på endel kinoer. Det ER både taktikk, smålighet og annet rart av poenggivning.

Velger derfor å bumpe mine egne meninger fra denne tråden: http://avforum.no/forum/minhjemmekin...vforum-no.html (-> post 48 )

Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Her er noen av mine tanker:

* Poengsystemet utvides til 1..10poeng
    * Det innføres valgbart nivåer: Entrylevel, midrange, hi-end, spitzenklasse
    * Det gis poeng i flere kriterier, feks Utstyr, presentasjon, rom...
    * Poenggivning kan ikke være anonymt og krever kommentar
    * Poeng har holdbarhetsdato: Dersom medlem ikke bekrefter eller endrer poeng innen 12mnd så slettes de automatisk.
    * Stemmer kan bare gis dersom et medlem har mer enn 50 innlegg (20 er i dag for snaut)
    * Medlemmer må ha vært aktive (minst et innlegg hver X mnd for å bli med i regnestykket)
    * Poengberegning setter filter utfra normalfordelingskurve for å luke ut stemmer som gis for å dra ned/opp.
    Uansett hva vi foreslår her i tråden så må det ha en edruelig måte å oversettes til programmerings-algoritmer. For mange kriterier kan være vanskelige og dyre å gjennomføre (enten som ren programmeringsjobb eller som resultat av ytelsesøkning på serverpark).

Det har tidligere også vært tatt opp til forslag at poeng i hjemmekinoen får en vekting mot hvor aktiv stemmegiver har vært, dvs at en nybegynner ikke "teller like mye" som en viderekommen, ekspert etc. Dette støtter jeg som et forslag til å reduserer virkning av fake-medlemmer.

Når det gjelder beregning etter hopp-karakter-metoden ("Virkola-matematikk" hvor laveste og høyeste strykes) er jeg uenig i den også da jeg frykter den raskt kan gi "alle" en noenlunde lik gjennomsnittskarakter og den gir dem som virkelig har en presentasjon i toppklasse en skikkelig ulempe (og motsatt med dem som har en presentasjon i absolutt motsatt ende).

I dag regner jeg med at det er det vanlig vektet snitt som utgjør modell for beregning.

Gauss/Normalfordelingskurve har jeg forslått, den gjør noe av det samme og en kan ende opp på litt av den samme problemstillingen med at alle får et likt gjennomsnitt. Har derfor kommet til at den antakeligvis ikke er helt rett.

En litt mer raffinert måte å beregne snittverdien kan være slik: "Supervektet":
    1) Alle poeng beregnes med i snittet!
    2) Antall stemmer korrigeres med faktor tilsvarende avstand til snittverdi. Dette gir en vekting av stemmene i retning det "demokratiske" flertall og gjør at strategiske stemmer i begge ender ikke får full så mye tyngde.

En annen og enklere beregning er "dobbelvektet og trippelvektet". Modellen tar da antall stemmer opphøyd i henholdsvis 2 og 3 faktor. Dobbelvektet er mest ærlig med tanke på effekt av strategiske stemmer.

Nå har jeg lekt meg litt med Excel i flere dager og lagt inn tall og matematikk-modeller som gir forskjellig resultat av fordeling, legger denne med i tråden og oppfordrer andre til å legge inn antall stemmer og se hvordan de forskjellige modellene viser forskjeller i resultat alt ettersom fordelingen endrer seg. Jeg har basert meg på en 1 til 10 poengsskala da dagens er litt grov. Legg inn verdier kun i kolonne C4 til C13.

Et annet sleivspark er presentasjonen av poeng. Jeg kunne veldig godt tenkt meg å legge se poeng-resultatene med antall stemmer pr poeng og gjerne som et søylediagram ala det som jeg har lagt ut i excel-arket - da er det lett å se hvor snittet ligger og hvor de strategiske poeng er, ca slik:
    -poengpres-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kriteriene for inaktivitet bør diskuteres åpent og innlemmes i forumreglene. Jeg tror dog man skal være forsiktig med å slette profiler...
    Ja enig, en bør være veldig forsiktig med å slette profiler. Det bør settes strenge krav til kriterier der også som antall innlegg, ikke pålogget over en lengre periode, om man har lagt inn kinoen sin eller ikke osv.... og kansje om mann har startet tråder eller ikke... påloggingstid?

Jeg vet iallfall at jeg hadde blitt lite fornøyd hvis jeg tilfeldigvis hadde vært borte et år dermed så er plutselig profilen min slettet. Hvis man har brukt mye tid og "krefter" på forumet så bør selvfølgelig ikke en profilen slettes.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kokken:

Enig i stort sett alle punktene dine. De vil kunne fungere, dersom de lar seg implementere etc..

Men EN ting er jeg uenig i, og det er at det skal være åpen stemming, altså at man ser hvem som gav hva.. Da blir det bare 10'ere over det hele i frykt for represalier.. (menneskelig psykologi, nærmest et faktum)

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kokken:

Enig i stort sett alle punktene dine. De vil kunne fungere, dersom de lar seg implementere etc..

Men EN ting er jeg uenig i, og det er at det skal være åpen stemming, altså at man ser hvem som gav hva.. Da blir det bare 10'ere over det hele i frykt for represalier.. (menneskelig psykologi, nærmest et faktum)
    Skjønner på en måte at både du og helt sikker mange andre også er skeptisk angående åpen avstemming, men på den andre siden er vel godt over 95% av oss brukere anonyme her inne allikevel.
    Og ærlig talt så synes jeg at man bør ha såpass ryggrad at man tør stå for sine meninger (les stemme) uansett om man er anonym eller ikke.
    Skjønner heller ikke hva slags ''represalier'' folk er redde for dersom man mener at en presentasjon er dårlig og fortjener ditto karakter.
    Det verste som kan skje er jo at man kanskje får et tips om hva som bør utbedres, har selv mottatt konstruktiv kritikk angåenede min egen presentasjon, og sånne tar jeg alltid imot med glede

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forslaget til Kokken virker interessant, jeg har ikke mulighet til å teste ut dette Excel arket pga min windows vista. Hvordan blir denne faktoren seende ut?

Dette forslaget er noe i liket med maks avvik prinsippet. Forskjellen slik jeg ser det er at alle stemmene bli mer eller mindre bli påvirket av en faktor avhengi hvor langt unna poenget er snittet, med maks avvik vil kun "feil-stemmene" bli rammet. Fordelen med Kokkens forslag vil være at poengene blir mye mer nyansert korrigert.

Uansett en intressant måte å gjøre dette på hvis jeg har forstått dette rett da .

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maskinisten
    Skjønner på en måte at både du og helt sikker mange andre også er skeptisk angående åpen avstemming, men på den andre siden er vel godt over 95% av oss brukere anonyme her inne allikevel.
    Og ærlig talt så synes jeg at man bør ha såpass ryggrad at man tør stå for sine meninger (les stemme) uansett om man er anonym eller ikke.
    Jeg personlig synes ikke noe om å ha åpen-avstemming. Jeg står for min menig så det har ingen ting med det å gjøre. Når du bruker ordet "anonym" i denne sammenheng så kan vel det diskuteres.

Jeg tror ved å innføre åpen-avstemming så vil det legge til rette for "feil-stemmer". Brukere blir påvirket av andre og en den såkalte kamerat-stemmen vil virke inn, og det vil muligens bli unødvendig diskusjon/krangling rundt hvem som stemte hva og hvorfor. Hva godt dette vil føre med seg vet jeg ikke. Tips, hint, kritik og ros vil du uansett få i din hjemmkino presentasjon, og ved å starte egene tråder.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er helt enig med Zatz angående anonymitet ved karaktergivning. At man er anonym uansett er bare sludder. Folk har brukt årevis på å bygge en identitet på av-forum.

Jeg ser forøvrig ikke noe positivt med å eksponere brukernes karaktergiving, og å tvinge inn en kommentar gjør vondt verre.

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, lenge leve paranoia
    Jeg skjønner bare ikke hva slags krangling de eventuelt skulle bli, men det er nå min mening, mulig det bare er meg som har vokst over det stadiet..

Og til deg Deckard, hvem er du og hvem er jeg..?
    Det samme spørsmålet kan jeg stille til temmelig nært oppimot 100% av brukerne her inne, og det samme spørsmålet tror jeg at de aller, aller fleste andre også kunne stilt.
    Du har forøvrig helt rett i at folk har brukt årevis på å bygge opp en identitet på AVForum, men for det aller meste er de like anonyme uansett.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maskinisten
    Ok, lenge leve paranoia
    Jeg skjønner bare ikke hva slags krangling de eventuelt skulle bli, men det er nå min mening, mulig det bare er meg som har vokst over det stadiet..

Og til deg Deckard, hvem er du og hvem er jeg..?
    Det samme spørsmålet kan jeg stille til temmelig nært oppimot 100% av brukerne her inne, og det samme spørsmålet tror jeg at de aller, aller fleste andre også kunne stilt.
    Du har forøvrig helt rett i at folk har brukt årevis på å bygge opp en identitet på AVForum, men for det aller meste er de like anonyme uansett.

Er det ikke paranoia som startet denne tråden da8)

Jeg er ikke personlig veldig engstelig for krangling, men jeg vet det er mange kranglefanter her Jeg antar at det kan komme en del kommentarer fra folk som er uenige. Jeg mener at en anonym stemme i de aller fleste tilfeller vil være ærligere enn en offentlig stemme. At noen har en agenda kan man faktisk ikke hindre 100%. Det finnes vel heller ingen lov mot å mele sin egen kake?
    Jeg synes derfor ikke man skal gå for drastisk til verks for å prøve å korrigere noe som faktisk er likt for alle. Det kan fort gå feil vei, ref film og musikk bransjen.

Identitet kan forøvrig være så mangt:-D

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diskuskjonen har vel sklidd litt ut
    Det er mange gode forslag her som de rette vedkommende kan ta tak i.

La oss fortsette med ide-myldringen

Side 5 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •