Idè angående poengsystem - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 262
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Eks nr 4:

5,5,5,5,5,5,4,4,4,4,4,4,4,4,1,1,1,1,1,1
    (i synkende rekkefølge)

Her vil resultatet bli:
    X,X,X,X,5,5,4,4,4,4,4,4,4,4,1,1,X,X,X,X

Snitt 3,67

Men tatt i betraktning at 14 av de totalt 20 stemmene er enten 4 eller 5 synes jeg lite om at snittet havner på 3,67...

Det er da 1'erne vi må få bort, ikke 5'erne som jo innlysende sett er mer reelle.

tror ikke dette du skriver her blir noe problem...

i realiteten vil nok det være et fåtall stemmer på 1 dersom de fleste ligger på 4 og 5 (for en bra kino) så i ditt eksempel så slår det mye ut... men vil tro en fin kino gjerne har 150 5'ere mot fremdeles bare 5 1'ere, og om du da tar bort 10% i topp og bunn, så vil du også etterhvert luke bort både mange 5'ere, men også mange 1, 2, 3 ere så snittet blir nok ikke så gæli, og vil nok gi et rimelig "riktig" resultat uansett...

OG!!! Det vil bli likt for alle da, så da vil f.eks de fleste ligge litt lavere i snitt enn de eventuellt gjør idag... så kanskje det som idag ligger på 4.7 gjerne "i morgen" i realiteten blir snakk om rundt en 4'er, men like "uoppnåelig" for de fleste...

Det finnes jo sikkert noen her inne på forumet som kanskje har tilgang til stemmene som er avgitt til nå, og kan prøve ut en sånn løsning på f.eks de 20 som ligger på topp nå, for å se hvordan dette reelt hadde gitt utslag?!

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av twg76

i realiteten vil nok det være et fåtall stemmer på 1 dersom de fleste ligger på 4 og 5 (for en bra kino) så i ditt eksempel så slår det mye ut... men vil tro en fin kino gjerne har 150 5'ere mot fremdeles bare 5 1'ere, og om du da tar bort 10% i topp og bunn, så vil du også etterhvert luke bort både mange 5'ere, men også mange 1, 2, 3 ere så snittet blir nok ikke så gæli, og vil nok gi et rimelig "riktig" resultat uansett...
    Nok en gang ikke meningen å "sutre" hehe, men etter hva jeg erfarer tror jeg personlig at min (og andre kinoer med høyt snitt) har langt flere 1'ere enn du skisserer. Dersom alle mine karakterer ble lagt på bordet tror jeg i hvertfall 20-30 av de er 1'ere. Og da må man spørre: vil vi ha det slik?

Det samme gjelder selvsagt kinoer med lav score hvor man spekulerer i å opprette aliaser og gi seg selv 5'er.

Med den idèen som skisseres om max avvik vil alt dette bli en saga blott. Så hvorfor ikke gjøre det?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av twg76
    Det ER et problem. Det ser man om man holder øye med kinoene som rangeres høyt. De faller stadig mistenkelig langt ned etter 1 stemme, gang på gang..

Music_Man
    Guest
    -

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor foreslår dere ikke bare å kutte ut 1'ere hvis det er poenget?
    Skjønner at Stapedius mener at sin kino er fin og fortjener kun femmere, men hva er poenget med en avstemming hvis en ikke vil vite hva folk synes. Noen er smålige, noen er egoistiske noen bare tuller, men de fleste er vel oppriktige. Det er andre og større problemer med avstemmingen enn det som diskuteres nå.
    Hopp er rimelig sært og er basert på et snitt av fem eller seks, Neste blir vel at en skal ha avstemming etter Gaus kurven, med normalfordeling..........

Som nevnt før holder jeg en sterk knapp på demokratimodellen, den er vel det beste vi har fått til de siste 3000 år!

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Skjønner at Stapedius mener at sin kino er fin og fortjener kun femmere, men hva er poenget med en avstemming hvis en ikke vil vite hva folk synes. Noen er smålige, noen er egoistiske noen bare tuller, men de fleste er vel oppriktige. Det er andre og større problemer med avstemmingen enn det som diskuteres nå.
    Hopp er rimelig sært og er basert på et snitt av fem eller seks, Neste blir vel at en skal ha avstemming etter Gaus kurven, med normalfordeling..........

Som nevnt før holder jeg en sterk knapp på demokratimodellen, den er vel det beste vi har fått til de siste 3000 år!
    Tror du misforstår meg en smule dersom du tolker det dithen at dette er en personlig agenda fordi jeg mener min kino kun skal ha 5'ere. Så er dèt sagt! (kanskje mente du det ikke slik)

Jeg synes allikevel at se 1'erne som deles ut til kinoer med 4-5 i snitt bare er tull. Derfor denne tråd.

Hvilke andre og større problemer med avstemmingen er det du sikter til? Dersom det er synligheten av kinoene, så er jeg HELT enig, og det finnes idèer om dette også. Flere kategorier, bedre søkbarhet etc..

Er helt enig i demokrati-prinsippene. Men dersom du sammenlikner med demokratiske folkeavstemminger så er det da kun anledning til å gi èn stemme, som var mitt opprinnelige forslag her.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du misforstår meg en smule dersom du tolker det dithen at dette er en personlig agenda fordi jeg mener min kino kun skal ha 5'ere. Så er dèt sagt! (kanskje mente du det ikke slik)
    Brukte deg kun som et eksempel på fine kinoer som kan oppfattes som rene 5'er kandidater. Du ligger så godt ann på alle måter at det vil være dumt å mistenke deg for å mele egen kake.

Jeg synes allikevel at se 1'erne som deles ut til kinoer med 4-5 i snitt bare er tull. Derfor denne tråd.
    Jeg vil ønske meg retten til å kunne gi en ener til en femmerkino om det er et alternativ og jeg har grunner for det.
    F.eks Cinemax som var en kino som lå lenge på topp. "Alle" synes denne var fantastisk. JEG synes det var en tullekino som fortjente dårlig score. Glorete og mer fokus på dill en på lydkvalitet. Dette var min avvikende mening, som jeg gjerne vil kunne utrykke.

Hvilke andre og større problemer med avstemmingen er det du sikter til? Dersom det er synligheten av kinoene, så er jeg HELT enig, og det finnes idèer om dette også. Flere kategorier, bedre søkbarhet etc..
    Her er vi HELT enige Noe bør og må gjøres!

Er helt enig i demokrati-prinsippene. Men dersom du sammenlikner med demokratiske folkeavstemminger så er det da kun anledning til å gi èn stemme, som var mitt opprinnelige forslag her.
    One man one vote, er et godt prinsipp. Men det måler popularitet og ikke kvalitet. Skalaen vi har i dag gir en mulighet vi ikke får med kun popularitetsmåling. Her må en rett og slett velge hva en ønsker.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har forståelse for at man ønsker å bevare prinsippet om å kunne stemme akkurat som man vil, som i ditt tilfelle gi en 1'er til en såkalt 5'er kino. Tror bare at du og de som gir slike kinoer 1'ere er i mindretall ift de som gir 1'er på pur f%&n-skap.

Skal man implementere et system som begrenser slik utnytting (altså at man ikke bare gir èn 1'er, men oppretter flere aliaser og gir ti 1'ere) så handler det litt om å gi & ta, altså et kompromiss.

Det blir litt som om man skulle foreslå flere kameraer i Oslo sentrum for å kunne oppklare kriminalitet, men da samtidig på bekostning av den enkeltes "frihetsfølelse".

Har respekt for din mening, uansett.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Seriøst? Etter som jeg har skjønt så er du en av dem som stemmer ett poeng på en typisk firer eller femmer kino. Hvordan kan du forsvare det? Du hadde sikkert hatt vanskeligheter med å forklare to poeng også. Antageligvis vil din bedømming uansett for meg være lite troverdig. For å ta sammenligning med bedømming i hopp-sporten så vil du ha liten eller ingen troverdig ved å gi en hopper 12.5 poeng med mens resten ga 19,5 (altså 4x19.5), da er du faktisk ikke egnet til å bedømme. Og det er kansje det som er hele poenget med "vårt eksempel", og hopp-sporten har faktisk gjort noe med disse tilfellene!

At du faktisk er så engasjert som du er synes jeg også er litt merkelig. Du synes det er greit med noen tulle stemmer og egoistiske stemmer, så hvorfor så engasjert? Snittet vil jo da være feil uansett og helt ute av virkeligheten, så hvorfor ikke presentere snittet litt mer riktig.

Når det er sakt så har jeg respekt for din mening om demokratiet, der er vi i samme båt :-D Så hvis moderatorene finner ut at vi bør gjøre en forandring på på poengivnig systemet så kan vi bare lage en avstemning på en 2-3 forkjellige modeller :-D.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Seriøst? Etter som jeg har skjønt så er du en av dem som stemmer ett poeng på en typisk firer eller femmer kino. Hvordan kan du forsvare det?
    Jeg er absolutt seriøs! Men du har misforstått litt. Jeg stemmer kun en 1'er eller 2'er på kinoer som jeg synes fortjener det. Dvs at dett er en 1'er kino for MEG. Det at mange andre synes noe annet er i denne sammenheng uinteresant. Det finnes ikke noe objektivt kriterie som kan angi hvor mye poeng en skal gi, det er basert på en subjektiv vurdering. Dermed kan en ikke si at noen har "rett" eller "feil" en kan bare være enig eller uenig.
    Jeg skjønner at du, og kanskje mange med deg mener at noen kinoer er 5'er kinoer. Da lurer jeg på om du har et (eller fler) objektive kriterier for det?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Uenig!

Jeg er absolutt seriøs! Men du har misforstått litt. Jeg stemmer kun en 1'er eller 2'er på kinoer som jeg synes fortjener det. Dvs at dett er en 1'er kino for MEG. Det at mange andre synes noe annet er i denne sammenheng uinteresant. Det finnes ikke noe objektivt kriterie som kan angi hvor mye poeng en skal gi, det er basert på en subjektiv vurdering. Dermed kan en ikke si at noen har "rett" eller "feil" en kan bare være enig eller uenig.
    Jeg skjønner at du, og kanskje mange med deg mener at noen kinoer er 5'er kinoer. Da lurer jeg på om du har et (eller fler) objektive kriterier for det?
    Det er klart jeg har flere objektive kriterier når jeg stemmer. Hadde jeg ikke hatt det så kunne nok alle kinoene fått kun et poeng av meg også, for det er vel ingen som passer for meg heller. I dette tilfelle ville det da være uintressant for deg og andre å vite hva JEG mener når dette blir presentert som et snitt.

Slik jeg skjønner så er vi nok uenig åssen vi skal bedømme. For meg så vil objektiv bedømming være det eneste riktig. Selvfølgelig vil alltid det subjektive alltid spille inn, men ikke nok til at en 5er eller 4er kino skal få ett poeng.

Med objektiv bedømming så mener jeg en kino ikke skal få mer eller mindre poeng av foreksempel:
    -om den har PATOS kontra B&W høyttalere kontra CV, med mindre det blir kontra et "kompakt anlegg til 2000kr", som opplagt gir dårligere kinofølelse.
    -om fargevalget er rødt eller blått, med mindre at det er brukt opplagt feil matchene farger.
    -om det er en stuekino eller en dedikert kino, slik systemet er idag kan vi ikke skille mellom disse typene.
    -osv......

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    En løsning kan jo selvsagt være å "normalfordele" resultatet, der vi f.eks. fjerner de 5 nederste og 5 øverste karakterer til enhver tid, eller alternativt 10% av alle nedre og øvre karakterer (10%-vis fjerning er vel kanskje best)...

En slik regulering vil jo fjerne noe av grunnlaget "strategisk" stemmegivning utgjør skulle en tro, selv om selvsagt det på den andre siden også vil kunne fjerne noe av det reelle grunnlaget for stemmegivningen. Her blir det som det er nevnt tidligere i tråden rett og slett diverse kompromisser som må inngås i en eller annen retning, spørsmålet er bare hva som er mest ønskelig - et 100% reelt resultat eller altså å finne et system som hensyntar eventuell strategisk/feilaktig stemmegivning...... Skal neimen ikke være enkelt!

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å fjerne karakterer folk har brukt tid på å gi syntes jeg ikke er en god ide.

Men kun en totaltkarakter på 1-5 sier veldig lite. Hadde jeg lagt ut kinoen min, og den endte opp med snitt på 2,8 ville jeg lurt på hvorfor. Hadde det derimot sett slik ut:

Rom: 4.5
    Utstyr: 3.2
    Fremførelse: 1.2
    Kulhetsfaktor: 2.3
    Totalt: 2,8

Så hadde det hele blitt litt mer forståelig. Karakter 1-10 hadde også gjort det lettere å gi andre karakterer. Nå ender de fleste opp med 3-4 fordi 2 er for lavt og 5 er for høyt. Høyere oppløsning er det vel jeg egentlig er ute etter.

Da kan man også sortere kinoer etter for eksempel kun karakter basert på utstyr når en ser igjennom listene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    En løsning kan jo selvsagt være å "normalfordele" resultatet, der vi f.eks. fjerner de 5 nederste og 5 øverste karakterer til enhver tid, eller alternativt 10% av alle nedre og øvre karakterer (10%-vis fjerning er vel kanskje best)...

En slik regulering vil jo fjerne noe av grunnlaget "strategisk" stemmegivning utgjør skulle en tro, selv om selvsagt det på den andre siden også vil kunne fjerne noe av det reelle grunnlaget for stemmegivningen. Her blir det som det er nevnt tidligere i tråden rett og slett diverse kompromisser som må inngås i en eller annen retning, spørsmålet er bare hva som er mest ønskelig - et 100% reelt resultat eller altså å finne et system som hensyntar eventuell strategisk/feilaktig stemmegivning...... Skal neimen ikke være enkelt!
    Ja, dette vil nok fungere, og er kansje ikke så dum idé. Det vil nok slå ut litt forskjellig fra kino til kino, avhengi av hva slags snitt den har og hvor mange stemmer den har. Den største bakdelen er nok at den vil ramme "alle" selv kinoer som ikke har fått noen feil stemmer og som du sier så vil man også muligens fjerne dem mest reele stemmene.

Hvis vi tar utgangspunktet i kun de 5 stemmene og tilnærmet at alle har fått feil-stemmer så vil denne metoden ha en mer eller mindre en normaliserende effekt uten dem altfor store korrigeringene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Men kun en totaltkarakter på 1-5 sier veldig lite. Hadde jeg lagt ut kinoen min, og den endte opp med snitt på 2,8 ville jeg lurt på hvorfor. Hadde det derimot sett slik ut:

Rom: 4.5
    Utstyr: 3.2
    Fremførelse: 1.2
    Kulhetsfaktor: 2.3
    Totalt: 2,8

Så hadde det hele blitt litt mer forståelig. Karakter 1-10 hadde også gjort det lettere å gi andre karakterer. Nå ender de fleste opp med 3-4 fordi 2 er for lavt og 5 er for høyt. Høyere oppløsning er det vel jeg egentlig er ute etter.
    Jeg er enig at poeng-givningen burde ha vært mer nyansert, det er som du sier litt vanskelig å gi poeng noen ganger. Det med flere stemme-kriterier som du nevner bør også sees på. Det er egentlig et hav av muligheter for å gjøre avstemmningen mer spennende og med et resultat som gir mer nytte til medlemmene.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette fungerer til en viss grad, men jeg synes det er kjedelig at en kino med 200 stemmer som har 4 i snitt får fratatt opptil 20 1'ere MEN samtidig også får fjernet opptil 20 5'ere. Det er i utgangspunktet ikke 5'erne som er problemet (de er sannsynligvis helt oppriktig ment)

De 1'erne som er "oppriktig ment" (ta eksempelet Counterpointer) burde selvsagt få mulighet til å regnes med i snittet, men jeg tror langt flere 1'ere er "tullestemmer" som strategisk plasseres. Dermed er det 1'erne som burde vike, ikke 5'erne.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hmmm, altså fjerne f.eks. 10% av alle dårlige stemmer, slik at snittet hos samtlige øker...? Det vil i så fall også være litt tukling med resultatet, spesielt når en lar toppen stå... Hmm, skal ikke være enkelt dette, men hele poenget må jo være at vi ikke må lage et nytt system som kommer under vel så mye kritikk som det eksisterende, da er liksom poenget litt borte.

Det jeg tror er viktig her er at;

1. Folk kan avgi mer detaljerte stemmer hvis ønskelig, inndelt i passende grupperinger som rom, utstyr, kreativitet o.l., mulig vi til og med skal presse folk til nettopp dette, men da risikerer en også både langt færre stemmer (mulig det ikke er noe problem altså), samt også faren for at kriteriene vi setter ikke samsvarer med den virkeligheten stemmegiver føler er til stede...

2. "Strategiske" stemmer må på ett eller annet vis forsøkes gjort noe med, men dette kan se ut til å være svært vanskelig å få bukt med uten da samtidig å alterere det statistisk nøytrale grunnlag. Som en hel del har vært inne på her, er jo smaken svært subjektiv, der f.eks. Cinemax´ kino er enten noe en "elsker" eller "hater" ettersom fokuset i stor grad er lagt på rom og konstruksjon fremfor kanskje det mest avanserte utstyret... Her vil jo en inndeling i f.eks. "rom", "utstyr", "kreativitet" og noen øvrige parametere kunne hjelpe folk i å gi en mer rettferdig snittstemme da selvsagt, så det er jo mulig punkt 1, gitt at vi klarer å finne de korrekte kriterier (kan ikke bli for mange, og de som er må være svært dekkende...), har noe for seg...

...det er jo også mulig å begynne å se på logiske "roboter" som scanner gjennom stemmer avgitt av folk, og se om en har avgitt svært mange negative stemmer i forhold til snittet. Hvis en f.eks. har avgitt mer enn 5 stemmer som er 25% eller mer under snittet for den gjeldende kinoen, vil resterende stemmer deaktiveres frem til en igjen er over snittet... Da kan en i det minste si at en har mulighet til å avgi sin negative mening, men i begrenset grad, for å komme den såkalte strategiske stemmegivningen til livs. Det er et system vil kan klare å implementere rent teknisk også, men spørsmålet er jo om folk synes det blir for stor inngrepen. Vi kan jo alltids avholde en avstemning rundt dette ved behov da, slik at vi "demokratisk" kan velge den løsningen som best passer flertallet, der selvsagt begge valg vil innebære visse kompromisser i negativ retning...

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med et system som tilsier at avgiving av karakteren 1 og 2, eller avgitt karakter som avviker veldig mye fra snittet vil bli synliggjort og med brukerens nødvendige begrunnelse?
    Altså stemmer som ikke avviker for mye i forhold til snittet vil fortsatt være anonyme..

Newcomer Deckard sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må hive meg med her...

Det er en del forslag som har dukket opp i tråden som jeg ønsker å støtte og noen jeg helst ser at glemmes:-D

Jeg mener at en avstemming alltid skal være anonym og at den som stemmer skal ha rett til å ha sin mening, uten å være nødt til å forsvare synspunktet sitt. Vedkommende kan skrive det han føler i kommentarfeltet under kinoen om han ønsker det. Dersom man legger "uvørne" filtre på hvordan brukere kan stemme så er det ikke lenger "folket" som har talt. Da kan man like gjerne la et eksternt uavhengig panel velge "topp-kinone".

Jeg er også imot en binær poenggivning. Det vil vel bare resultere med at kinoene rangeres etter mest populær eller eldst? Målet må være å vise de mest imponerende for å kunne hente inspirasjon og løsninger man kan benytte seg av selv?

Jeg støtter forslag om en videre skala enn idag. Heltall fra 1 til 10 må være midt i blinken. Det vil gjøre det lettere å gi en seriøs stemme (for meg er en femmer like useriøs som en ener. Jeg begrunner det med at ingen av kinoene jeg har sett her inne representerer min utopi).

Jeg støtter også å opprette underkategorier. Ser for meg en kategori for utstyr og en for utførelsen på rommet. Om det er en dedikert kino, stuekino eller gutterom som noen foreslo, kan heller være noe man huker av når man oppretter "min hjemmekino"?

Til sist er jeg i mot å nullstille poengskalene hvert år. Det er plusser og minuser her, men jeg mener i bunn og grunn at det er for tungvint å skulle legge inn stemmer hvert år. For de "store" gutta er det antagelig ikke noe problem å få inn masse stemmer hvert år, men for de som profilerer seg mindre forsvinner poenggrunnlaget fort. Dessuten beregnes poengene som snitt så hvor gammel profilene er spiller ingen rolle.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, altså fjerne f.eks. 10% av alle dårlige stemmer, slik at snittet hos samtlige øker...? Det vil i så fall også være litt tukling med resultatet, spesielt når en lar toppen stå... Hmm, skal ikke være enkelt dette, men hele poenget må jo være at vi ikke må lage et nytt system som kommer under vel så mye kritikk som det eksisterende, da er liksom poenget litt borte.

Det jeg tror er viktig her er at;

1. Folk kan avgi mer detaljerte stemmer hvis ønskelig, inndelt i passende grupperinger som rom, utstyr, kreativitet o.l., mulig vi til og med skal presse folk til nettopp dette, men da risikerer en også både langt færre stemmer (mulig det ikke er noe problem altså), samt også faren for at kriteriene vi setter ikke samsvarer med den virkeligheten stemmegiver føler er til stede...

2. "Strategiske" stemmer må på ett eller annet vis forsøkes gjort noe med, men dette kan se ut til å være svært vanskelig å få bukt med uten da samtidig å alterere det statistisk nøytrale grunnlag. Som en hel del har vært inne på her, er jo smaken svært subjektiv, der f.eks. Cinemax´ kino er enten noe en "elsker" eller "hater" ettersom fokuset i stor grad er lagt på rom og konstruksjon fremfor kanskje det mest avanserte utstyret... Her vil jo en inndeling i f.eks. "rom", "utstyr", "kreativitet" og noen øvrige parametere kunne hjelpe folk i å gi en mer rettferdig snittstemme da selvsagt, så det er jo mulig punkt 1, gitt at vi klarer å finne de korrekte kriterier (kan ikke bli for mange, og de som er må være svært dekkende...), har noe for seg...

...det er jo også mulig å begynne å se på logiske "roboter" som scanner gjennom stemmer avgitt av folk, og se om en har avgitt svært mange negative stemmer i forhold til snittet. Hvis en f.eks. har avgitt mer enn 5 stemmer som er 25% eller mer under snittet for den gjeldende kinoen, vil resterende stemmer deaktiveres frem til en igjen er over snittet... Da kan en i det minste si at en har mulighet til å avgi sin negative mening, men i begrenset grad, for å komme den såkalte strategiske stemmegivningen til livs. Det er et system vil kan klare å implementere rent teknisk også, men spørsmålet er jo om folk synes det blir for stor inngrepen. Vi kan jo alltids avholde en avstemning rundt dette ved behov da, slik at vi "demokratisk" kan velge den løsningen som best passer flertallet, der selvsagt begge valg vil innebære visse kompromisser i negativ retning...
    Jeg er helt enig at vi ikke må gjøre systemet til er mer kritikk verdig enn det er i dag. Personlig ser jeg ikke noe problem med maks avvik, dette vil jo "bare" gjelde dem som får "feilstemmer". Feks en typisk 5er kino som ikke kan få ett poeng kan derimot få 2 poeng som er som er veldig nære hva den personene ville stemme i første omgang. Uansett så om man har filter ikke så vil en presentasjon av snittet være 100% riktig, jeg tror med et filter så vil vi få en mer riktig persentasjon av snittet. Som mange andre også har antydet så er det en del kinoer som "burde" vært mye lenger opp på listen og motsatt, dette er selvfølgelig subjektivet, men som antydet kan det så er det vanskelig å finne frem dem beste kinoene.

Angående punkt 1: At med en type moddel skulle gjøre at kinoer skulle få færre stemmer ser jeg heller ikke som noe negativet, så lenge poengene er gitt på et riktig grunnlag. Og kansje i ditt eksempel så vil kinoene bli vurdert på en mer gjennomtenkt og riktig måte og dermed vil vi få et mer riktig snitt. Dog med litt færre stemmer, men det betyr ikke at kinoen blir mindre sett.

Tanken rundt "robot" modellen din likte jeg veldig godt. Personlig og sett fra et objektivt syn så har jeg aldri synes det er noen god idé at man kan stemme så mange ganger man vil, dette vil gjøre snitt beregningen feil. Det er mest riktig med bruk av kun én stemme, men da må man før eller siden nullstille stemmene. Hva med å få denne "roboten" til beregne ett kontinuerlig snitt som er gitt fra en bruker. Feks hvis jeg gir en kino 5 stemmer, 2-2-3-3-4, så vil dette bli presentert til hoved-beregningen som én stemme på 3 poeng. Eller hva med å gjøre det så enkelt at det er kun din siste stemme som er aktiv med i beregningen? Da har man mulighet til å opp-/nedgradere poengen i takt med kinoene. Jeg tror kansje dette er den enkleste metoden for å få bukt på dem fleste feil-stemmene, og dette vil være rettferdig for alle.

Side 4 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •