Idè angående poengsystem - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 262
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Det at en ikke kan avvike fra et snitt, er en form for diktatur som jeg ikke støtter. Jeg vil gjerne forbeholde meg retten til å mene det stikk motsatte av alle andre. Demokrati er at alle må få lov å ha sin mening. Det må gjelde på et forum også.
    Ja, dette er det som er bakdelen med maks avvik, men alikevel ser jeg ikke noe problematisk på dette.

Fordi dette er ikke en svart/hvit vurdering. Din stemme ene alene har ingen betydning, det er mengden som teller. Stemmen din bør repesenterer det du tror gjennomsnittet bør være, vurdert på et nøytralt nivå, og normalt sett vil ikke den avvike mer 3 poeng og kansje ikke mer 2 poeng. Dermed har du fremdeles full mulighet til å stemme kinoer opp/ned på listene som er det største poenget her. Er det flere eller mange som vil gi poeng som er forholdsvis er langt fra den eksisterende snitt så vil snittet gå ned/opp slik at det vil normalisere seg og alikevel representere et godt gjennomsnitt.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    For at stemmene på presentasjonene skal være gyldige må brukeren ha vært aktiv på furomet, slik er det allerede.
    Det er jeg klar over. Men i dag er det vel fem innlegg? Noe som ikke er noen stor vanskelighet å få til.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke 20 innlegg da?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan godt hende, og vil i så fall gjøre saken litt bedre. En skal være ganske ekstremist for å opprette et alias og så poste 20 innlegg (antagelig av laber kvalitet) kun for å kunne stemme en kino en aning opp eller ned!

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BTW. Er jo litt morsomt å se at Stapedius har endelig dunket ned Nobleman på toppkinoene!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    BTW. Er jo litt morsomt å se at Stapedius har endelig dunket ned Nobleman på toppkinoene!
    Hehe... han driver med snik reklame for seg selv i slike tråder

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt det ikke er bare meg som ser det.

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snik reklame :roll: :shock: ?

Det er vel forskjell på om nan er snik eller engasjert?

Dessuten skulle man vel ikke tro at JEG var spesielt interessert i et annet poengsystem når jeg tross alt ligger høyt på listen. Men rettferdigheten bør få en sjanse.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Snik reklame :roll: :shock: ?

Det er vel forskjell på om nan er snik eller engasjert?
    Joda, fra min side var det bare en liten julespøk ;-) tror nok alle involverte setter pris på ditt engasjement. Og forøverig så har du en flott kino :-D

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God jul til deg òg Julespøk er bra!

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mange fallgruver!!

Sitat Opprinnelig postet av zatz
    En annen tanke:

Hva med å gjøre det så enkelt som å legge inn en sperre. Slik man ikke får lagt inn for lave poeng hvis avviket er for stort fra eksisterende gjennomsnitt, alså en ved "feil" vurdering.

Det kan foreksempel se slik ut at dem kinoene som har over:
    -3 i snitt kan ikke få 0 poeng
    -4 i snitt kan ikke få under 1 poeng
    -5 i snitt kan ikke få under 2 poeng

Det er selvfølgelig fordeler og bakdeler ved dette, men kansje flest fordeler hvis noen feil-stemmer med vilje for fremme sin egen kino.
    Hva med å øke scalaen til 10 som maks og max avvik på 2,0 evt 2,5 med tilbakevirkende kraft, 1,5 på 5er scala blir ganske mye.

Men hva med å stemme på flere kriterier.
    Utstyr
    kino som byggverk(på dedikert)
    helhet(mange som har utstyret i orden men svært lite stilrent og alt for mye høyttalere spesielt i front)

Minimum 100 inlegg og 50 pr år.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Private Ryan
    Hva med å øke scalaen til 10 som maks og max avvik på 2,0 evt 2,5 med tilbakevirkende kraft, 1,5 på 5er scala blir ganske mye.

Men hva med å stemme på flere kriterier.
    Utstyr
    kino som byggverk(på dedikert)
    helhet(mange som har utstyret i orden men svært lite stilrent og alt for mye høyttalere spesielt i front)

Minimum 100 inlegg og 50 pr år.
    Med å øke skalen til 10 så vil vi kunne nyansere poeng-givningen bedre og eventuelt en bedre tilpasset avvik. Om det har noe stor betydning tror jeg ikke, det må da regnes litt på. Hvis du kun kan avvike 2 poeng på et gjennomsnitt på 3 i en skala fra 0-5, så betyr det at du kan stemme fra 1-5 poeng (80% prosent av område). Uansett så må noen sette seg ned å regne på tallene på skalaen, maksavvik og ikke mist om vi skal kunne oppgi poeng med komma (feks 3,5 poeng).

Jeg også er litt for å stemme for flere kriterier, men som sakt ikke alt for mange. Jeg er ikke opptatt av elektronikk/høyttalere som står rundt om i stuene, dette får jeg ikke hørt på alikevel, men jeg ser jo det at det er mange andre som er intressert i det. Presentasjon og tekniske løsninger har jeg mulighet til å vurdere. Jeg er nok kansje mest opptatt at vi lager hovedgrupper, hvor vi får frem de beste kinoen i:
    -Dedikerte rom
    -Stuen
    -Og feks. gutte-rommet

Jeg synes også at vi burde ha kåring av årets kinoer :-D Det betyr at vi må nullstille stemmene en gang i året, dette vil gjøre at mange nye kinoer får mulighet komme frem i lyset.

Det med å ha et minimum innlegg som er relativt høyt tror jeg ikke noe på. Dette innbærer at mange seriøse ikke får stemme og det er helt sikket en del av dem som har mange innlegg som feilstemmer også.

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - Man skal kunne ha mulighet for å se hvilke karakter den enkelte bruker har gitt en presentasjon.
    - Når man avgir stemme vil det poppe opp et kommentarfelt hvor man kan skrive en kort konklusjon. Dette er ikke et krav, men den enkelte bruker vil høyst sannsynlig føle seg forpliktet til å forklare karakteren de har gitt, da alle kan se hvem som har stemt hva.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AVFredrik
    - Man skal kunne ha mulighet for å se hvilke karakter den enkelte bruker har gitt en presentasjon.
    - Når man avgir stemme vil det poppe opp et kommentarfelt hvor man kan skrive en kort konklusjon. Dette er ikke et krav, men den enkelte bruker vil høyst sannsynlig føle seg forpliktet til å forklare karakteren de har gitt, da alle kan se hvem som har stemt hva.
    Selv er jeg ikke spesielt begeistret for idèen om ikke-anonyme stemmer. De bruker et slikt system i Sverige, og det har medført 10'ere over hele linjen..

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det er lurt å bruke de vanlige prinsippene for demokratiske avsteminger. Dvs visse krav til velgeren, fritt og hemmelig valg samt et representativt valgsystem.
    Personlig er jeg for nyvalg hvert år når det gjelder kinoer.

Newcomer Krokanrull24 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skihopping

Den beste måten er vel å ta bort 5.-delen av de dårligste stemmene og 5.- delen av de beste. Litt som skihopp-dømming

Eks:

En bruker har motatt følgende karakterer:

3,4,5,2,5,4,1,3,3,6

Snitt med vanlig vil være: 3,6 (36:10)

Luker man bor slik som jeg tipser om blir resultatet:
    3,4,X,X,5,4,X,3,3,X = 3,7 (22:6)

I dette tilfellet samme poengsum, men et mye ærligere og rettferdig et.

Eks nr 2:

5,6,5,5,6,1,6,2,5,6 =4,7
    5,6,5,5,6,X,X,X,5,X=5,3

Eks nr 3:

2,1,3,2,6,6,6,1,1,2= 3,0
    2,1,3,2,6,X,X,X,X,2=2,7

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Krokanrull24
    Den beste måten er vel å ta bort 5.-delen av de dårligste stemmene og 5.- delen av de beste. Litt som skihopp-dømming

Eks:

En bruker har motatt følgende karakterer:

3,4,5,2,5,4,1,3,3,6

Snitt med vanlig vil være: 3,6 (36:10)

Luker man bor slik som jeg tipser om blir resultatet:
    3,4,X,X,5,4,X,3,3,X = 3,7 (22:6)

I dette tilfellet samme poengsum, men et mye ærligere og rettferdig et.

Eks nr 2:

5,6,5,5,6,1,6,2,5,6 =4,7
    5,6,5,5,6,X,X,X,5,X=5,3

Eks nr 3:

2,1,3,2,6,6,6,1,1,2= 3,0
    2,1,3,2,6,X,X,X,X,2=2,7
    Eks nr 4:

5,5,5,5,5,5,4,4,4,4,4,4,4,4,1,1,1,1,1,1
    (i synkende rekkefølge)

Her vil resultatet bli:
    X,X,X,X,5,5,4,4,4,4,4,4,4,4,1,1,X,X,X,X

Snitt 3,67

Men tatt i betraktning at 14 av de totalt 20 stemmene er enten 4 eller 5 synes jeg lite om at snittet havner på 3,67...

Det er da 1'erne vi må få bort, ikke 5'erne som jo innlysende sett er mer reelle.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

her var det mye rart gitt...

Er ikke så ofte jeg gidder å blande meg inn i sånne diskusjoner, men kan nå komme med noe jeg mener kan være lurt, så får dere krangle videre etterpå...

Først noe som jeg ser på som fakta:

* De fleste her inne stemmer som seg hør og bør, og stemmer bra på det de syns er bra, og dårlig på de de ikke liker.
    * Noen få vil nok stemme "konkurentene" ned for å senke snittet til disse, for så å selv "profilere" på dette med at konkurenten får mindre stemmer.
    * Om poengskalaen går fra 1-5, 0-10, 0-1000 så spiller dette liten rolle, selv om jeg personlig syns en for detaljert poengskala blir vanskelig å forholde seg til... hva er liksom forskjellen på 6.4 og 6.6 i en skala som går fra 1.0 - 10.0 dette blir umulig
    * Når det gjelder å bare bygge opp poeng, så vil nye hjemmekinoer "aldri ha en sjans" skal dette funke må det være som idag der det går på totalsnittet, så om du har 1000 eller 100 stemmer skal ha en lik sjans (ja systemet blir jo litt feil om det bare er 4 stemmer på en kino, men dette jevner seg fort ut etter min mening)

SÅ til poenget.

Som nevnt tror jeg de fleste stemmer "riktig" Det vi da kan gjøre her er å gjøre som i hoppsport der "den høyeste og laveste karakteren blir slettet" vi kunne f.eks si at de 10% laveste stemmene og de 10% høyeste stemmene blir slettet til enhver tid, da ville nok de fleste "tullestemmer" bli borte. Antall prosent dere vil ha inn her får dere velge selv.

Et 100% system for avstening og at alle skal syns det er rettferdig vil nok være en utopi, men syns dette ihvertfall vil luke vekk noen "tullestemmer"

hva syns folket?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

...

Jøss.. der var jeg litt for sein med ide'en min gitt... men godt å se at flere går for skihopp

Bare synd vi nordmenn er skikkelig dårlig i skihopp for tia...

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom det var dommere i hoppsporten som ga stilkarakter 1 for å fremme sine egne lands muligheter så er det klart at det ville bli problematisk å benytte det systemet man har i dag. Dommerene i hoppsporten er tross alt ikke SÅ langt unna en reell bedømming, noe som rettferdiggjør bruken av eliminering av beste og dårligste karakter.

Men når det gjelder problemstillingen angående poenggivning her på forumet så synes jeg en slik metode vil komme til kort. Hvorfor eliminere en 5'er dersom en kino med 4,4 i snitt får en 5'er og en 1'er..??? Da bør 1'eren bort, ikke 5'eren..

Tenk litt på dèt..

Side 3 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •