Idè angående poengsystem - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 262
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    La meg presisere at ideen var å kun ha anledning til å gi 1 (ett) eneste poeng. Eventuelt ikke. Altså ingen 2er, 3er, 4er eller 5er. Dermed kan man ikke vanne ut et snitt. Faktisk finnes det ingen snitt med min modell. Bare antall poeng.
    Hvis jeg har skjønt deg riktig så skal kinoene kun få antall stemmer, altså ingen gjennomsnitt? Isåfall vil det være vansklig å få utskiftinger og få nykommere til å bli synlig, og det blir lite nyanserte vurderinger.

Det betyr i praksis at det tar veldig lang tid å opparbeide poeng, og det er først når fleste parten har oppdaget kinoen at den blir synlig. Feks det blir vanskelig å slå en kino som har sanket poeng i et år, med en kino som ikke er synlig fordi den starter med 0 poeng (selv om den er mye finere).

Rett meg hvis jeg har misforstått deg :wink: forøverig er jeg veldig enig å gi poeng på flere punkter i kinoen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er her viktig at man ikke lar det bli en mulighet å kunne gi score '0' for å 'vanne' ut snittet. Man regner med kun antall stemmer avgitt. Man får simpelthen kun en totalscore på antall stemmer. Dette medfører naturligvis at de som har hatt sin profil en stund vil høste flere stemmer.
    En annen tanke:

Hva med å gjøre det så enkelt som å legge inn en sperre. Slik man ikke får lagt inn for lave poeng hvis avviket er for stort fra eksisterende gjennomsnitt, alså en ved "feil" vurdering.

Det kan foreksempel se slik ut at dem kinoene som har over:
    -3 i snitt kan ikke få 0 poeng
    -4 i snitt kan ikke få under 1 poeng
    -5 i snitt kan ikke få under 2 poeng

Det er selvfølgelig fordeler og bakdeler ved dette, men kansje flest fordeler hvis noen feil-stemmer med vilje for fremme sin egen kino.

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    En annen tanke:

Hva med å gjøre det så enkelt som å legge inn en sperre. Slik man ikke får lagt inn for lave poeng hvis avviket er for stort fra eksisterende gjennomsnitt, alså en ved "feil" vurdering.

Det kan foreksempel se slik ut at dem kinoene som har over:
    -3 i snitt kan ikke få 0 poeng
    -4 i snitt kan ikke få under 1 poeng
    -5 i snitt kan ikke få under 2 poeng

Det er selvfølgelig fordeler og bakdeler ved dette, men kansje flest fordeler hvis noen feil-stemmer med vilje for fremme sin egen kino.
    Ja jeg ser jo at det kan være en ulempe at de som har hatt kinoprofil lenge får flere antall stemmer nettopp fordi det er brukere her som kun er aktive f.eks i noen måneder eller ett år. Disse vil da ikke returnere for å gi stemme til de nyere kinoene. Slik blir det flere stemmer på eldre profiler.

Egentlig ikke så dumt forslag derfor det du nevner zatz; at man ikke kan dra ned snittet ved å stemme noe som avviker veldig.

Det finnes også en annen løsning på dette problemet og det er at en stemme kun er gyldig i f.eks 12mnd. Når det har gått ett år så blir man minnet ved en beskjed i innboksen eller på mail om at stemmen er utløpt og at man må gå inn på vedkommendes profil for å avgi stemme på ny. Slik må man da også forholde seg til de endringer som er skjedd i profilen. Kanskje er utstyr etc oppgradert eller nedgradert..

Dette vil gi en mye mer dynamisk avstemming og score.

Da vil også problemet med at de som har hatt profil lengst får flest stemmer utelukkes. (Det holder å ha hatt profil ett år før total "ansiennitet" er oppnådd)

Som resultat vil poengscoren kun reflektere de poeng avgitt de siste 12mnd (og derfor også i langt større grad av aktive brukere)

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Hvis jeg har skjønt deg riktig så skal kinoene kun få antall stemmer, altså ingen gjennomsnitt? Isåfall vil det være vansklig å få utskiftinger og få nykommere til å bli synlig, og det blir lite nyanserte vurderinger.
    Helt enig med deg, som jeg også poengterer i forrige innlegg

Dette problemet kan vel altså elimineres ved at en stemme kun er gyldig i ett år (f.eks.)

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...gyldighet på maks ett år vil jo kunne hjelpe mye på å gjøre topplisten med statisk selvsagt, helt enig der...

Ellers er jeg litt redd for å gjøre selve karakterbedømmingen for spesifikk og/eller avansert. En skal liksom gi en totalkarakter basert på eget inntrykk av det hele, og det er jo veldig vanskelig å fastslå hvilke kriterier som er riktig å sette for folk i slike sammenhenger...

Det du sier at snittgrunnlaget skal danne grunnlag for hvilke stemmer som er "tillatt" i den ene eller andre retning er nok også et godt forslag mht å fjerne "strategiske" stemmere, spesielt da mht folk med høy karakter, men det hjelper jo lite for de med f.eks. 3 i snitt... Samtidig blir jo et slikt system aldri helt perfekt, en må jo inngå visse kompromisser i den ene eller andre retning, så det er ikke sikkert dette er et dårlig forslag allikevel, vi skal ta det til vurdering...

Vi skal uansett vurdere alle gode innspill under utviklingen av vår nye plattform, det er liten tvil om det, så "keep em coming"!

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...gyldighet på maks ett år vil jo kunne hjelpe mye på å gjøre topplisten med statisk selvsagt, helt enig der...

Ellers er jeg litt redd for å gjøre selve karakterbedømmingen for spesifikk og/eller avansert. En skal liksom gi en totalkarakter basert på eget inntrykk av det hele, og det er jo veldig vanskelig å fastslå hvilke kriterier som er riktig å sette for folk i slike sammenhenger...

Det du sier at snittgrunnlaget skal danne grunnlag for hvilke stemmer som er "tillatt" i den ene eller andre retning er nok også et godt forslag mht å fjerne "strategiske" stemmere, spesielt da mht folk med høy karakter, men det hjelper jo lite for de med f.eks. 3 i snitt... Samtidig blir jo et slikt system aldri helt perfekt, en må jo inngå visse kompromisser i den ene eller andre retning, så det er ikke sikkert dette er et dårlig forslag allikevel, vi skal ta det til vurdering...

Vi skal uansett vurdere alle gode innspill under utviklingen av vår nye plattform, det er liten tvil om det, så "keep em coming"!
    Kjempebra at du følger med i denne tråden, lygren! All respekt og ære for det. Selv syntes jeg de siste forslagene her var svært interessante og var litt redd for at ingen ville lese dem

Gyldighet på et år vil eliminere svært mye av den statiske posisjonen eldre profiler innehar på poenglisten. Og er vel ganske enkelt å gjennomføre.

Idè om poenggivning som ikke avviker for mye:
    Max +1,5 og min -1,5 ift snittet.

Eksempel 1:
    En bruker har 3,25 i snitt og får følgende regler:

Dersom man stemmer 5 vil karakteren som gis maksimalt kunne telle som 4,75 (max +1,5 over snittet).

Dersom man stemmer 1 vil karakteren som gis minimalt kunne telle som 1,75
    (min -1,5 under snittet)

Eksempel 2:

En bruker har 4,50 i snitt og får følgende regler:

Dersom man stemmer 5 vil karakteren som gis være 5

Dersom man stemmer 1 vil karakteren som gis minimalt kunne telle som 3
    (min -1,5 under snittet)

Eventuelt kan man sette grenser på +/- 2 eller hva man måtte finne for godt å akseptere som avvik. Men mer enn +/- 2 er neppe aktuelt slik jeg ser det.

Hva tykks?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Det du sier at snittgrunnlaget skal danne grunnlag for hvilke stemmer som er "tillatt" i den ene eller andre retning er nok også et godt forslag mht å fjerne "strategiske" stemmere, spesielt da mht folk med høy karakter, men det hjelper jo lite for de med f.eks. 3 i snitt...
    Husk at de med 3 i snitt også kan få 5'ere. De har like stort potensiale til å klatre som å falle. De som har veldig høyt snitt er de som er mest utsatt for 1'ere i utgangspunktet.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg lurer litt på ved foreslåtte modell om maksimale avvik er hvilken tilbakevirkende kraft det skal få dersom snittet faller eller øker over tid. Dersom tilfellet er som i eksempel 1 at scoren på et tidspunkt er 3,25 og faller etterhvert til 3,00 : hva skjer da med allerede avgitte scorer? Den som fikk tellende stemme i eksempel 1 på 4,75 vil jo da senere egentlig bare gjelde som 4,5... Skal dette medregnes? Eller vil den tellende avgitte stemme være endelig?

(jeg tror selv at den hele tiden bør justeres til å få et masimalt utslag.. slik blir det endra bedre dynamikk ift endringer i kinoen)

Altså vil en kino som har falt fra snitt 5 til 2 (kanskje fordi nesten alt utstyret er solgt) ikke lenger ha en gammel 5'er gjeldende, denne teller da som 3,5)

Annet godt forslag:

For å synliggjøre det hele for den som stemmer kunne det kanskje være en idè å ha en 'slide-bar' der man avgir stemme. Denne har rett og slett et makspunkt og et minpunkt for hva man kan gi. Da kan den kanskje også være mere nyansert, dvs bevege seg med 0,10 per trinn??

Eksempel:

En profil har 3,5 i snitt.

Slide-baren viser en skala fra 2,0 til 5,0 hvor man kan bevege stemmen til f.eks. 4,2 om man ønsker, eller 3,2....

Stemmen kan når som helst justeres, men slettes dersom ingen forandring er gjort de siste 12mnd.

Artig?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Systemet må jo ev. være dynamisk, slik at en karakter som er avgitt til enhver tid beregnes mht de "reglene" en setter. Gir en f.eks. karakten 5 på en kino som har 3 i snitt teller den med 1,5 +/- som 4,5, helt til snittet økes til f.eks. 3,5, da vil den telle som 5. En må i så fall gjøre kalkuleringer "live" hele tiden, og da av samtlige stemmer som ligger inne, så det er mulig en slik løsning vil være litt vel heftig mht antall kalkulasjoner... En kan jo sikkert også kjøre en kalkulasjon hver natt eller noe i den duren da...

Bra med denne type innspill er det uansett, så får vi "worry about the technicalities!"...

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror virkelig dette kunne være en idè. Som du nevner er det kanskje begrensninger ift antall kalkuleringer når det gjelder teknisk kapasitet etc, som jeg vet lite om.

Men er jo helt greit om det kalkuleres 1 gang i døgnet. Så tålmodige tror jeg de fleste er.

Hva synes du om slide-bar idèen da, lygren? Kanskje bør det ikke være noen limit ift om man ønsker å sette 1 eller 5, men resultatet blir begrenset? Eller bør den være slik at den gis limit på +/- 1,5, som senere kan forandres dersom snittet forandres?

(husk at dersom man gis mulighet til å stemme 1 på en kino som har 4,0 i snitt så vil enhver forandring av andre i det negative virke multipliserende (x20 for den saks skyld), fordi tidligere dårlige karakterer som er satt under 'grensen' på -1,5 også får gjelde)

Derfor bør det kanskje være en begrensing i utgangspunktet? (en slide-bar med fastsatt max og min-punkt vil kunne ivareta dèt)

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    slettet

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med de som er inne på en profil og gir ''full score, topp score, høy score'' osv.. for så et par-tre dager etterpå går inn og gir karakteren 1...
    Nei, la først og fremst stemmene være synlige, og aller helst bør det være sånn at man også må gi en begrunnelse for scoren, da tror jeg ihvertfall at det seriøse aspektet med stemmeavgiving blir bedre opprettholdt.
    Slik jeg ser det, er forumet et sted der det er ment at vi skal hjelpe hverandre, og da også med både konstruktive tilbakemeldinger og tips til forbedring.. eller?
    Jeg synes ihvertfall det er bra hvis noen påpeker ting jeg kanskje har oversett, eller åpenbart ikke har tenkt nøye nok igjennom, og da blir det litt rart med masse skromp og skryt, for så å se at kinoen formelig raser nedover lista uten noen form for begrunnelse.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maskinisten
    Hva med de som er inne på en profil og gir ''full score, topp score, høy score'' osv.. for så et par-tre dager etterpå går inn og gir karakteren 1....
    Man vil få langt mindre mulighet til å manipulere poengene med denne modellen. Man vil simpelthen ikke lenger få mulighet til å gi 5 eller 1 til den samme kino. Fordi man ikke får mulighet til å avvike så mye i fra den score kinoen allerede har. Slik det er nå kan man gjøre nettopp det du nevner (og jeg er enig med deg at dèt er en skikkelig ukultur)..

Eller er det noe annet du egentlig mener her?

Sitat Opprinnelig postet av maskinisten
    Nei, la først og fremst stemmene være synlige, og aller helst bør det være sånn at man også må gi en begrunnelse for scoren, da tror jeg ihvertfall at det seriøse aspektet med stemmeavgiving blir bedre opprettholdt.
    Slik jeg ser det, er forumet et sted der det er ment at vi skal hjelpe hverandre, og da også med både konstruktive tilbakemeldinger og tips til forbedring.. eller?
    Jeg synes ihvertfall det er bra hvis noen påpeker ting jeg kanskje har oversett, eller åpenbart ikke har tenkt nøye nok igjennom, og da blir det litt rart med masse skromp og skryt, for så å se at kinoen formelig raser nedover lista uten noen form for begrunnelse.
    Tilbakemeldinger kan man jo gi som kommentar. Å lage et system hvor man skal kunne se hvem som har gitt hva vil gi frykt for represalier dersom man gir en uønsket karakter. 'Kammeraderi' er en nærliggende konsekvens.

Vel, det er bare min mening at avstemmingen bør være anonym, men muligheten for å gi tullestemmer bør begrenses.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilbakemeldinger kan man jo gi som kommentar. Å lage et system hvor man skal kunne se hvem som har gitt hva vil gi frykt for represalier dersom man gir en uønsket karakter. 'Kammeraderi' er en nærliggende konsekvens.

Vel, det er bare min mening at avstemmingen bør være anonym, men muligheten for å gi tullestemmer bør begrenses.
    Helt enig med deg her, jeg synes også avstemmingen bør være anonym.

Jeg er faktisk ganske enig at en stemme bør kun vare i max et år eller altså i inneværende år. Det betyr at vi kan få en kåret årets kino :-D, stemmene nullstilles ved årkifte. Dette vil bringe andre gode kinoer frem i lyset.

Maks avik på poeng-giving har jeg tro på (dynamiske eller statisk), ved dynamisk avik betyr at vi må gå bort fra den tradisjonelle poeng-givning med hele tall. Det bør heller ikke være vanskelig å legge en sperre på foreksempel kun én stemme per person på samme kino. Det vil jo være en ulempe ved opp/ned gradering av kinone, men alikevel mer rettferdig med én stemme per person som nullstilles ved årsskiftet.

Vibration
    Guest
    HELT ENIG i dine nylige formularer Stapedius! En begrenset tid ift gyldigheten av en stemme, samt at man ikke kan avvike for mye fra det gjeldende snitt tror jeg er en lur ting. Jeg har dog ikke all verdens erfaring her, men har vært noe aktiv i utenlandske fora. Må innrømme at AVforum og minhjemmekino fungerer særdeles godt generelt, og med noen få justeringer befinner denne site'n seg i toppskiktet internasjonalt. Tror de forslag som her legges ut kan bidra signifikant i den retning! Stå på!

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det at en ikke kan avvike fra et snitt, er en form for diktatur som jeg ikke støtter. Jeg vil gjerne forbeholde meg retten til å mene det stikk motsatte av alle andre. Demokrati er at alle må få lov å ha sin mening. Det må gjelde på et forum også.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Det at en ikke kan avvike fra et snitt, er en form for diktatur som jeg ikke støtter. Jeg vil gjerne forbeholde meg retten til å mene det stikk motsatte av alle andre. Demokrati er at alle må få lov å ha sin mening. Det må gjelde på et forum også.
    Kan helt klart se hva du poengterer her, Counterpointer. Frihet under ansvar er et begrep jeg som regel forsvarer med nebb og klør. Men spørsmålet som reises gjelder i praksis tilfeller hvor man altså har anledning til å gi en kino med 4.00 i snitt en 1'er..

Går det overhodet an å forsvare en slik poenggivning?

La oss si at svaret er JA. Kinoen ER et skikkelig makkverk. Det som med denne modellen vil skje er at din 1'er vil telle som 2.50 helt til andre også skjønner at kinoen er begredelig. Da vil snittet falle. Når snittet har falt til 2.50 ja da vil din 1'er faktisk telle som 1 (ikke 2.50 som den gjorde når snittet var 4.00).

Jeg mener personlig at dette er en måte å forhindre "juks". Som er det verste jeg vet...

Helt enig i din fremstilling Counterpointer, men i dette tilfellet vil man altså ofre litt for å gagne desto mer (i mine øyne). Men alle kan ha sin mening, og alle meninger bør respekteres!

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Juks, er jeg helt enig i at er en uting. Men om en stemmer opp eller ned (begge deler er like sansynlig) må være opp til den enkelte etter min mening. Det er "ulempen" med demokrati. Det er ikke mulig å sette noen standard som er nøytral og hver enkelt må stå for det en selv mener er riktig å stemme for. Noen foretrekker Jens og noen vil ha Siv, begge deler er galt for den andre, men slik må det være. Trur eg

Det burde derimot være en klar sperre som gjør at en ikke kan opprette "alias" for å stemme. Dette burde enket kunne motvirkes av at en må ha et vist antall innlegg og en viss aktivitet for å kunne avgi stemme. Det er ikke meg imot om en må ha 100 innlegg i løpet av siste år som et krav for å kunne stemme.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fjern poenggivningen sier nå jeg og la sidene være en ren presentasjon.

Hva er vitsen med å gi/motta stemmer? du vet da vel godt selv hvor god/dårlig din egen kino er.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer

Det burde derimot være en klar sperre som gjør at en ikke kan opprette "alias" for å stemme. Dette burde enket kunne motvirkes av at en må ha et vist antall innlegg og en viss aktivitet for å kunne avgi stemme. Det er ikke meg imot om en må ha 100 innlegg i løpet av siste år som et krav for å kunne stemme.

For at stemmene på presentasjonene skal være gyldige må brukeren ha vært aktiv på furomet, slik er det allerede.

Side 2 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •