Idè angående poengsystem - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 14 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 262
    Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Bankruptstudent
    Men av og til må man kanskje holde noen litt i ørene for å bevare dette!?!
    Spørsmålet er hvor langt en "gidder" å strekke seg, og så må man egentlig se nytteverdien om en implementering av et slikt system har noen reell gevinst.
    Det blir f.eks litt dumme kriterier om "xxx har en presentasjon til over 50k, dermed kan du ikke stemme dårligere enn 3 på utstyr".

Rangering av presentasjoner etter pris er en god idé, men vil eksludere svært mange da mange velger "ikke oppgitt". Ingen på topp6 eller dedikert har oppgitt pris, og kun 2/6 har oppgitt pris på toppliste kombinert.

Det største problemet jeg ser det nå er at det er altfor mange profiler her på forumet som ikke kommer frem i lyset. Det finnes sinnsykt mange profiler som sjelden blir sett, og det skaper ikke mye inspirasjon.

Hvordan i all verden skal jeg finne denne profilen AVforum.no - sense's HiFi uten å leite meg ihjel?
    Nå er det egentlig bare til å søke på sølv under minHifi og plukke ut den beste, men for de som ikke vet det... hehe

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Jeg har egentlig en lang plan, men det er sent, Får skrive den i morgen.
    Skal si noen setter seg inn i sakene Spennende!

Bør vel egentlig utforme flere aktuelle alternativer etterhvert og lage en avstemming over dem(som et demokratisk brukerstyrt forum).
    Eller har jeg misforstått og at det hele egentlig er Lygren's diktaturiske enevelde?;-)

Men ser virkelig poenget ditt Lil-H, tror egentlig ikke det finnes et perfekt system som kan fange opp alle. Men vil ikke en økt kategorisering gjøre at flere profiler kanskje kommer frem i lyset?

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er klart det gjør det, så lenge en ikke faller utenom kategoriene, men da er kanksje ikke innsatsviljen for å bli sett like stor heller?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Går god for dette, men...

Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    La meg presisere at ideen var å kun ha anledning til å gi 1 (ett) eneste poeng. Eventuelt ikke. Altså ingen 2er, 3er, 4er eller 5er. Dermed kan man ikke vanne ut et snitt. Faktisk finnes det ingen snitt med min modell. Bare antall poeng.
    Det enesten som kan bli litt urettferdig her er vel for de som ikke har så mange stemmer fra før eller blir nye på forumet?

Men jeg går god for forslaget din stapedius!

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da forsvinner også en god del av de som ikke er så eksponert her på forumet. Så er litt skeptisk til den 1-poeng regelen...

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...her kommer de gode forslagene bare strømmende på - takker igjen Denonbuster - det spørs om vi ikke må prøve å få til en forbedring allerede i forkant av V2, som det jo vil ta tid å utvikle.
    Jeg er også enig i disse forslagene (Takk Denonbuster), men disse forslagene er foreslått for lenge siden, lygren, men uansett er de like gode i dag!

...vi må igjen få understreket at det ikke er PLASSERINGEN som har NOE som HELST å si her inne - det er det faktum at en SPRER entusiasme med medlemmene for øvrig! Hvis en ikke liker poeng - så DEAKTIVER poengene da, blir helt tullete å snakke om sletting av profilen i protest mot et poengsystem en uansett ikke trenger å benytte seg av!

Det er uansett viktig at en vurderer presentasjonssidene som hva det er - ikke en veddeløpsbane der poengsummen angir "verdien" av presentasjonen. Når jeg hentet inspirasjon til min "hyttekino" var det på ingen måte de mest "sprangende" presentasjonene jeg hentet min inspirasjon fra, men ofte de langt mer nøytrale, som hadde smarte løsninger for en billig penge. Slik jeg ser det, er det viktigste vi kan gjøre i det nye systemet å utvide søkefunksjonaliteten for ulike kriterier, slik at folk lettere kan finne frem til de presentasjonene som er egnet for inspirasjon der en SELV står i AV-verden...
    Så lenge vi har et poengsystem her inne synes jeg ikke du skal belære hva brukerne skal være opptatt av. Det er et faktum at mange her ser seg lei av å stadig se 1'ere bli avgitt. Det er svææært få kinoer her inne som fortjener 1'ere. Og i nylig beskrevede tilfeller (Denonbuster bl.a.) er det jo direkte latterlig.

De eneste kinoene som kunne rettmessig få 1'ere avgitt er de kinoene som kun i en håndfull ligger nederst på listen. Dvs de kinoene man må bla en halv dag for å i det hele tatt se..

Supert at dere øker søkefunksjonaliteten. Det har jeg lenge vært for!!! DET er det viktigste uten tvil.

Men som sagt er det opp til brukeren å definere hva som er viktig med å legge ut en kino profil. Vi har her et karaktersystem som ikke fungerer bra. Med det mener jeg at SAMTLIGE av de på topp 10 (i særdeleshet) opplever 1'ere til stadighet slengt sin vei.

Jeg synes dette er tåpelig. Det er fritt frem for alle som ønsker å ta 'hevn' og det er nettopp dette som skjer. Ingen vits i å idyllisere hva de to tusen brukerne her BØR gjøre. Bedre å lage et system som tar høyde for rettferdighet. Husk at mennesker er mennesker, intet mer og intet mindre..

----

En relevant sammenligning til ditt forslag om å deaktivere poeng-givningen:

Vi har et demokrati i Norge. Mener du at dersom man ikke er enig i NOEN av partiene så skal man MELDE SEG UT av samfunnet?

Greit nok om noen mener dette, men i MINE øyne bør man SI I FRA HVA som oppleves feil.

Jeg er nokså lei av at moderatorene ber de som klager melde seg ut i stedet for å ta bekymringsmeldingene alvorlig.

Ingen mener vel at AVForum er meningen med livet for å si det sånn. Men et forum av nettopp så høy kvalitet som vi har her bør også anerkjenne de problemer brukerne melder fra om uten å be brukerne ryke og reise, som i realiteten kan tolkes ut i fra dette utsagnet:

"...vi må igjen få understreket at det ikke er PLASSERINGEN som har NOE som HELST å si her inne - det er det faktum at en SPRER entusiasme med medlemmene for øvrig! Hvis en ikke liker poeng - så DEAKTIVER poengene da"

(joda, entusiasme er viktig. men DET har ALLE her inne. Men at folk er opptatt av poengsystemet og dets funksjon bør IKKE latterliggjøres... men for all del, det er vel heller ikke den egentlige meningen med det du sier, lygren.)

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et ganske så enkelt system for å få frem de ''glemte'' presentasjonene ville kanskje være at man feks. laget til en ''ukens avstemming'' blandt et utvalg av presentasjonene.
    Tenker da slik at man deler lista med presentasjoner opp i bolker med rundt 20-30 presentasjoner for hver uke og hver avstemming, det vil kanskje gjøre det hele mere interessant.. da ville man ved slutten av hver uke få en håndfull presentasjoner som igjen ville fått litt ekstra oppmerksomhet..
    Det må selvsagt være av et slikt system at ved neste ''ukeavstemming' må det bare trekkes ut presentasjoner som ikke har vært oppe til avstemming uka før osv..

Ville dette være noe å spinne videre på da folkens?

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maskinisten
    Et ganske så enkelt system for å få frem de ''glemte'' presentasjonene ville kanskje være at man feks. laget til en ''ukens avstemming'' blandt et utvalg av presentasjonene.
    Tenker da slik at man deler lista med presentasjoner opp i bolker med rundt 20-30 presentasjoner for hver uke og hver avstemming, det vil kanskje gjøre det hele mere interessant.. da ville man ved slutten av hver uke få en håndfull presentasjoner som igjen ville fått litt ekstra oppmerksomhet..
    Det må selvsagt være av et slikt system at ved neste ''ukeavstemming' må det bare trekkes ut presentasjoner som ikke har vært oppe til avstemming uka før osv..

Ville dette være noe å spinne videre på da folkens?
    Denne var ikke dum. Hovedproblemet er vel egentlig at det finnes èn forside på min hjemmekino, og da blir det uansett vanskelig å vise "alle" kinoene på en plass. Dermed må det uansett bli noen kompromisser. Kategoriseringen som Denonbuster nevner (og som har vært nevnt før) er en god start. I tillegg kunne man kanskje hatt en form for rullering som nevnt ovenfor. Da blir det en større variasjon av kinoer som blir tilgjengelig.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Stapedius nevner litt lengere opp så er alle disse forslagene tatt opp før og diskutert mye. Jeg ser ikke noen nye argumenter og vi går litt i ring. Det jeg ønsker å "se" er en total pakke-løsning eller to på hvordan vi kan gjøre det i V2. De forskjellige problemene kan løses på mange måter med samme resultat, og det krever selvfølgelig mye tid i utarbeiding....

Jeg kunne tenkt at vi hadde litt mer fokus på hvordan folk legger til grunne sine stemmer, objektiv stemmegivning er faktisk ganske relevant her. Vi skal selvfølgelig ikke hindre folk å stemme hva dem egentlig mener, men den bør være gjennomtenkt.

For å prøve å danne et bilde av hva jeg mener:
    Feks hvis du har en splitter ny Lada og en splitter nya Farrari, så blir det litt feil å gi 5 poeng til Ladaen og 1poeng til Farrarien på grunnlag av at du liker fargen på Ladaen best.

Feks hvis du har en spiltter ny Buss og en Farrari (samme ny pris), så blir det feil å gi 1 poeng til Farrarien og 5 poeng til bussen på grunnlag av du synes det er kjekt med 50 sitter.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...vi skal se om vi ikke klarer å få til en "mellomløsning" mens vi venter på V2-plattformen... Vi prøver da å få til:

1. Kategorisering innen poenggivning, der vi benytter de tre kategoriene som er foreslått:

1. Presentasjonen
    2. Rommet og utformingen
    3. Utstyret

2. Søk på både kategoriseringen overfor og på prisklasser, gjerne med mulighet for å sette f.eks. "Vis meg topplisten over kinoer med kriterie "Utstyr" mellom "50 og 75.000". Dette vil gjøre det langt mer relevant for folk som egentlig ikke er interessert i flotte bilder (selv om ofte heftig utstyr og flotte bilder går hånd i hånd)...

3. Vi skal se om vi ikke klarer å få endret poengskalaen til 1-10, men vi kan ikke love noe...

4. Vi skal gjøre noen endringer på selve algoritmen som regner ut scoren, bl.a. øke terskelen for når poengene teller, samt fjerne de 5% dårligste og beste karakterene... Dette er da kun en mildt forbedret variant av dagens utgave, men den vil garantert hjelpe i riktig retning.

...så var det bare å få gjort det overstående, men vi jobber nå med å få allokert tid! Samtidig går som dere vet V2-prosjektet sin gang, og med dette innføres selvsagt enda flere flotte funksjoner, men det vil ta litt tid før vi har på plass...

Oppdateringer kommer!

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forslag til ny forside på miinhjemmekino

Har laget et enkelt forslag til ny forside på minhjemmekino.

Se vedlegg for illustrasjon.

Øverst på forsiden, har jeg plassert nykommere, da kommer de nylig opprettede kinoene fram i lyset. (6 stk, likt som i dag)

Deretter kommer Topp 3, i hver priskategori.

Starter på den laveste pris kategorien, og øker nedover på listen.
    Man får da vist fram de kinoene som kanskje ikke vises så ofte, da de med dagens system ikke innhenter like mange poeng, som kinoene i de dyrere klassene.

Helt nederst er prisklassen "ikke oppgitt".

På side menyen, kan man som i dag ha kategoriene som, "klatrere", "sist oppdatert", "nyeste bilder", etc.

Brukeren velger selv hvilken pris kategori han/hun ønsker å legge kinoen sin i.
    Er man kremmer, kjøper brukt utstyr, bygger rommet selv osv, kan to kinoer som er "identiske" havne i forskjellige kategorier.

Poeng systemet.

Deles inn i 3 kategorier for hver kino.
    1: Ustyr, elektronikk, tv projektor osv. Skala 1-10
    2: Rommet, akustiske tiltak, utsende, løsninger osv. Skala 1-10
    3: Presentasjon, bilder, forklaringer, osv. Skala 1-10

Her får man da en samlet sum, som igjen deles på 3, slik at man får en gjennomsnittlig karakter fra hver giver.

På hver kino, har man da 4 poeng skalaer.
    Èn for hver kategori, og en for samlet poengsum.
    Slik kan alle brukere se hva på hvilket grunnlag poengene er gitt.

Det bør ikke være mulig å gi poeng før det er skrevet kommentar, slik sikrer man at noen ikke tar seg en kjapp runde med 1`ere, bare for å stemme ned andre kinoer.

Søkemotor:

Deles inn, slik at man kan søke ut fra en rullegardin liste.
    Her kan man da velge pris kategori (valgfritt), og på hvilket grunnlag listen skal sorteres. Utstyr/rommet/presentasjon.

Da har man muligheten til å søke fram kinoer som har fått mye poeng på den ene skalaen, uten å ha noen form for topp plassering sammenlagt.

EDIT: Den taklet ikke det vedlegg, så blir det bare å tenke seg til løsningen.

EDIT2: Så ikke innlegget ditt før nå, Lygren....

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2. Søk på både kategoriseringen overfor og på prisklasser, gjerne med mulighet for å sette f.eks. "Vis meg topplisten over kinoer med kriterie "Utstyr" mellom "50 og 75.000". Dette vil gjøre det langt mer relevant for folk som egentlig ikke er interessert i flotte bilder (selv om ofte heftig utstyr og flotte bilder går hånd i hånd)...
    Da vil jeg gjerne bruke noen eksempler fra min egen kino for å klargjøre problemet med pris.
    Har en HD1 projektor nypris 50 K (jeg har gitt 20K)
    Har en Crystalio VPS2300 med SDI modifisert dvd spiller Nypris ca 50K (jeg har byttet dette med en platespiller og noen kabler samt 4 K kontant, platespiller kjøpte jeg vel for 2K for lenge siden)
    Stewart UM200 lerret 155" nypris er meget vanskelig å anslå kanskje 30K (jeg har imoportert dette sammen med en lkammerat brukt fra USA og har betalt 3K)

Alle disse komponentene er hva jeg vil karaterisere som "knallkjøp" dermed blir det feil å si at de skal telle som 29K, men det blir jo også ruskende galt å si at det er 130K som er veil som teller?

Jeg er tilhenger i at en skal vurdere prisklasse men det er jo store variasjoner. Et par eksempler blir på andre ting blir f. eks RuneW sin kino, hva skal en vurdere arbeidsinnsatsen til der? (1000 vis av timer egeninnsats = kr 0) eller den gamle toppen Noblemann som helt sikkert leide inn proffe håndverkere til å gjøre jobben (anslår fritt tippet 500K)

En trenger derfor en tydelig definisjon av hvordan en lager prisvurdering.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Da vil jeg gjerne bruke noen eksempler fra min egen kino for å klargjøre problemet med pris.
    Har en HD1 projektor nypris 50 K (jeg har gitt 20K)
    Har en Crystalio VPS2300 med SDI modifisert dvd spiller Nypris ca 50K (jeg har byttet dette med en platespiller og noen kabler samt 4 K kontant, platespiller kjøpte jeg vel for 2K for lenge siden)
    Stewart UM200 lerret 155" nypris er meget vanskelig å anslå kanskje 30K (jeg har imoportert dette sammen med en lkammerat brukt fra USA og har betalt 3K)

Alle disse komponentene er hva jeg vil karaterisere som "knallkjøp" dermed blir det feil å si at de skal telle som 29K, men det blir jo også ruskende galt å si at det er 130K som er veil som teller?

Jeg er tilhenger i at en skal vurdere prisklasse men det er jo store variasjoner. Et par eksempler blir på andre ting blir f. eks RuneW sin kino, hva skal en vurdere arbeidsinnsatsen til der? (1000 vis av timer egeninnsats = kr 0) eller den gamle toppen Noblemann som helt sikkert leide inn proffe håndverkere til å gjøre jobben (anslår fritt tippet 500K)

En trenger derfor en tydelig definisjon av hvordan en lager prisvurdering.
    Du kan jo da velge selv, om du vil "konkurrere" i en høy prisklasse, der hvor utstyret ditt hører hjemme, eller i den prisklassen hvor summen du har betalt, ligger.

Det er det som er så fint, at en kan få sett kinoer med et lavere budsjett, som fortsatt har utrolig bra utstyr, siden utstyret er kjøpt brukt.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Det er svææært få kinoer her inne som fortjener 1'ere.
    Syntes DU virkelig det, Stapedius?

Forslagene som Denonbuster kommer med, har alle vært oppe tidligere. Og Lygren har allerede opplyst om at det kommer endringer i V2. Da er det bare å smøre seg med litt tolmodighet.

Inndeling ift. annleggets pris har jeg ingenting i mot. Det gir plass for de med også billigere anlegg til å kunne hevde seg. Jeg syntes det er viktig. På bilstereo-konkurranser har de vel ofte noe slikt som maks 20 000kr klasser, slik at en skal gjøre mest mulig ut av en viss sum. Der er det mye spennende, ofte fordi de gutta kan bli veldig kreative for å få mest mulig ut av minst mulig. Hva en har betalt for utstyret er ikke vesentlig, da mange av de blir også sponset - det er veil. pris som gjelder. Selv har jeg et relativt dyrt anlegg som nok ender på den gale siden av 4-500k når det er ferdig. Siden jeg enda ikke har noe dedikert rom, kommer det nok aldri til å lukte på noe i nærheten av pallplassering om/når jeg legger det ut. Men uansett er det morsomt å få tilbakemeldinger på rom/utstyr/sammensetning og ikke minst forslag til forbedringer av medentusiaster.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo da velge selv, om du vil "konkurrere" i en høy prisklasse, der hvor utstyret ditt hører hjemme, eller i den prisklassen hvor summen du har betalt, ligger.
    Litt av poenget er vel at det skal være et klart skille mellom utstyr i ulike prisklasser. At den som legger ut anlegget byttet et arvet strykehjern til rundt 100kr mot en høyttalerkabel til 15 000kr er vel ikke så veldig interessant for den som ser på listen over kinoene? Når han går inn på listen over "kinoer under 20 000kr", forventer han/hun å se nettopp det.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Litt av poenget er vel at det skal være et klart skille mellom utstyr i ulike prisklasser. At den som legger ut anlegget byttet et arvet strykehjern til rundt 100kr mot en høyttalerkabel til 15 000kr er vel ikke så veldig interessant for den som ser på listen over kinoene? Når han går inn på listen over "kinoer under 20 000kr", forventer han/hun å se nettopp det.

Du har et poeng her, men det er vel tatt litt langt.
    Tenker mer på om en vil legge seg i klassen 50-75, eller 75-100.

Hvis du ikke har hørt om det, så er det jo noe som heter markedsverdi også8)

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EDIT: Den taklet ikke det vedlegg, så blir det bare å tenke seg til løsningen.
    Får bare håpe vi slipper å tenke oss til avforum i fremtiden da

Men all honor for voldsomt engasjement....

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bankruptstudent
    Får bare håpe vi slipper å tenke oss til avforum i fremtiden da

Men all honor for voldsomt engasjement....
    Vi kan jo bare tenke oss V2, så slipper de å gjøre noe som helst

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...når det gjelder verdivurdering, må jo det neste være opp til vedkommende som faktisk setter verdien. Jeg vil jo si at verdien normalt sett bør settes til anskaffelsesverdi, og korrigeres ned hvert år etter "markedspris" hvis en skal sette en reell verdi...

En annen mulighet, som vi får snuse på i fremtiden, er jo å sette prisen automatisk basert på det registrerte utstyret - der alt utstyr MÅ linke opp mot AVnytt. Prisverdi regnes da etter dagens pris på utstyret, ev. siste registrerte pris minus et gitt antall % for alder etter siste pris ble oppdatert... Blir litt avansert å forholde seg til, så det blir nok noe vi må se på ETTER V2 er på plass i det minste....

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare det ikke blir så avansert system til slutt at folk vegrer seg for å legge ut profiler så...

Det å sette pris etter anskaffelsesverdi blir jo litt rart, dersom jeg gjør et kanonkupp og får en høytalerpakke til "innbruddspris" skal verdien på min kino da settes til en slikk og ingenting?

Side 11 av 14 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •