Taktikkeri ift poenggivning! - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 114
    Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kunne jo vært morsomt om følgende fant sted:

reglene ble endret slik at man i stedet for 20 innlegg måtte ha 50 for å få sin karaktergivning gjeldende. Dersom dette ga umiddelbar effekt for de som har gitt karakter og har 20+ innlegg så ville vi umiddelbart sett stooore endringer over natten på listene. Da hadde jeg sittet med et smil om munnen (for jeg er sikker på at endringen ville blitt svært stor i toppen). Eventuelt ville jeg tatt feil, og da kunne alle le av meg det neste året.

Men hadde det ikke vært morsom å visst?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert et morsomt stunt det. Men ikke noe jeg er veldig opptatt av. Det kan jo selvfølgelig komme av at jeg ikker har oppdatert profilen min siden 2006 en gang og at jeg ikke har noen som helst sjanse på å havne på den første siden en gang..... :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    beklager, men

Do you want some cheese with that whine?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Odo
    beklager, men

Do you want some cheese with that whine?
    Joda. Vin er smaskens. Kanskje du skal forsøke vinforum eller osteforum?

Intermediate JR sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    fiffig kommentar JR

Går det bra med deg JR, er fingeren leget? Blir vel ikke mer bruk av solstoler nu fremover hehe
    Fiffig er mitt mellomnavn... ;-) i motsetning til de du vel refererer til i denne tråden som heller mer mot... nei går ikke dit...

Finger'n er bra igjen nå, men skal jeg peke må jeg passe på at den er 30 grader off target ;-)

Fint tiltak dette Stapedius, selv om ikke alle tar poenget. BTW: 19 dager til D-dag :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstår at du syns det er gøy med poeng, men du syns det ikke er litt for gøy? Selv om noen kanskje misbruker systemet som du sier, så er flesteparten her seriøse når de gir ut poeng. Og de gode hjemmekinoene med en fin og oppdatert profil, vil nok alltid ligge over de mindre gode i poeng.

Selv syns jeg det er dumt at mange av dere dedikerte henger dere opp i poengene, og fjerner dere fra listene. Det gjør det mye vanskeligere for meg å finne dere igjen.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahh, 19 dager igjen på side 1. Har kikket litt på listen og funnet at man må bla manuelt hele 45 sider (altså 45 klikk) før man havner helt bakerst i bussen, der man kommer til å finne meg og resten av klubben om 19 dager.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Odo
    Jeg forstår at du syns det er gøy med poeng, men du syns det ikke er litt for gøy? Selv om noen kanskje misbruker systemet som du sier, så er flesteparten her seriøse når de gir ut poeng. Og de gode hjemmekinoene med en fin og oppdatert profil, vil nok alltid ligge over de mindre gode i poeng.

Selv syns jeg det er dumt at mange av dere dedikerte henger dere opp i poengene, og fjerner dere fra listene. Det gjør det mye vanskeligere for meg å finne dere igjen.
    Hva som er gøy er vel opp til hver enkelt å definere. Jeg er ikke særlig opptatt av mine poeng, men et sted får vel grensen gå når det verserer urettmessigheter. Hver ENESTE gang jeg har høstet noen 5'ere fra hyggelige entusiaster her på forumet og dermed beveger meg inn i og oppover topp 6 så får jeg en bråte med 1'ere. Tro meg: hver eneste gang! Og det har vel blitt 5-6-7 ganger. Jeg må bare innrømme at jeg synes det er morsomt med poengene, men at det skal fungere på denne måten irriterer meg. Særlig når man LETT kan endre det. Det er vel derfor jeg rettet søkelyset på dette nå. Det er ingen personlig vendetta, men et ønske om forbedringer. Intet annet.

Selvsagt er det kjedelig at man ikke kan finne de som ikke ønsker karakterer pga dette. Jeg ønsker derimot et mest mulig optimalt system, da ville nok alle bli fornøyde. Misnøye er egentlig et onde dersom intet skjer. Men urettferdighet og 'juks' er verre. Om 19 dager finner du meg meget enkelt ved å klikke 45 ganger til bakerste rekke.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må jo også si at jeg tror de som gir meg og andre 1'ere på denne måten kanskje synes det er litt gøyere med poeng enn meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil bare legge til at å gå opp til 50 innlegg ikke bare er helt problemfritt. Selv er jeg innom forumet daglig, men jeg skriver ikke så mange innlegg, og er fornøyd med å bare lese. Så nå først etter to år ville jeg ha kunne stemt. Vet at jeg snakker for meg selv nå, men håper du ser problemstillingen.

Har også selv opplevd enerne du snakker om, og skjønner irritasjonen din - men håper du kan heve deg over de som jukser. Det vil nesten alltid være muligheter for såkalte "exploits" i slike poengsystemer.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er selvsagt rom for å diskutere hva man skal gjøre. Savner egentlig noen forslag om dette og er vel litt skuffet over at flere ikke vinkler sine kommentarer over i det løsningsorienterte. Er det ingen andre som har forslag til hva man enkelt kan gjøre?

Selvsagt ser jeg det at 50 innlegg blir et press på folk til å skrive. Kanskje burde det da være nok med å legge ut en tidsfrist før man kan gi stemmer? Dette ville resultert i at en del spekulanter i hvertfall fikk roet 'nervene' før de bestemte seg for å dele ut 1'erne. Men så kan jeg også skjønne at AVforum kanskje ikke ønsker et slikt system da de helst vil ha flest mulig til å bli medlemmer her. Kankje blir noen oppgitte over at de ikke kan stemme 'med en gang'. Når det er sagt så er det jo slik at majoriteten av folk med profiler bruker en god del tid og sikkert har f.eks. 4 uker til rådighet før de avgir stemmer. Kanskje er 4 uker nok?

Den ultimate løsningen ville være at det stilles krav til innhold i egen presentasjon før man kan gi stemmer. Dette på en måte for å bekrefte at det er en original profil man innehar. Er ikke lett å legge ut bilder og tekst om sin kino i flere profiler uten risiko for å bli oppdaget.

Dette ville vel by på nye problemer:
    1. masse ekstraarbeid for de som skal 'sjekke' innholdet. Men trenger man å sjekke? Er det ikke nok med å ha måttet laste opp minimum 1 bilde av utstyret sitt og noen få linjer tekst? 'Sjekken' kunne i så måte foregå automatisk.
    2. det faktum at man kanskje ønsker at alle skal kunne stemme, uansett om de har egen kino, men kun ønsker å skrive i forumet. Personlig synes jeg vel at det godt kunne være slik at kun de som selv kan motta stemmer kan stemme.

Siden alt skal være anonymt og hvem som helst kan opprette 50 brukernavn så kunne kanskje dette være en løsning?

But then again; er det egentlig flere enn de som snuser på topp 6 som bryr seg? De har kanskje ikke vært utsatt for dette?

Takk for kommentaren forresten Odo

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har problemer med og komme høyt opp på listen, og starter en tråd for å forandre systemet. Hmm....taktikkeri sa du?

Syns systemet funger bra jeg. Gjennomførte profiler blir jo stemt høyt opp på listen, og har tilgode å se "bikkjehushøyttaleremedfantasiwattforsterkeranlegg " på topp 6 enda.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke, og kommer ikke til å få en kino som sanker poeng. Ikke gidder jeg gi poeng heller, rett og slett for at jeg innså rimelig raskt at dette poengsystemet ikke fungerer og, i mine øyne, bare er tull.

Det beste forslaget så langt må da være å kutte ut poengene, og heller gi "stemmer". Altså at man kan stemme på en kino, eller kall det ETT poeng om du vil. Da blir jo valget enten å stemme, eller å la det være. Da vil ikke juksingen gi så store utslag ihvertfall.

Litt off topic:
    Jeg sitter med veldig dårlige erfaringer fra en annen bransje, og har litt vondt for å godta at den som har penger nok, kjøper det dyreste utstyret, eller bytter det ut en gang i uka, er den som fortjener å "vinne".
    Hvis jeg låner en mill eller to. Leier en byggmester til å innrede et kinorom i kjelleren, leier inn eksperter på akustikk til å ta seg av resten, og så kjøper det dyreste utstyret for resten av pengene. Har JEG forjent å sanke poeng da?
    For å si det enkelt, RuneW fortjener full score på sin kino, for egeninnsatsen. Nærmest uavhengig av hva han putter inn der av utstyr (nesten :-D )

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er selvsagt rom for å diskutere hva man skal gjøre. Savner egentlig noen forslag om dette og er vel litt skuffet over at flere ikke vinkler sine kommentarer over i det løsningsorienterte. Er det ingen andre som har forslag til hva man enkelt kan gjøre?

Selvsagt ser jeg det at 50 innlegg blir et press på folk til å skrive. Kanskje burde det da være nok med å legge ut en tidsfrist før man kan gi stemmer? Dette ville resultert i at en del spekulanter i hvertfall fikk roet 'nervene' før de bestemte seg for å dele ut 1'erne. Men så kan jeg også skjønne at AVforum kanskje ikke ønsker et slikt system da de helst vil ha flest mulig til å bli medlemmer her. Kankje blir noen oppgitte over at de ikke kan stemme 'med en gang'. Når det er sagt så er det jo slik at majoriteten av folk med profiler bruker en god del tid og sikkert har f.eks. 4 uker til rådighet før de avgir stemmer. Kanskje er 4 uker nok?
    Jeg tror ikke en tidsfrist eller en økning av antall innlegg er en god løsning. De som har flere kontoer har sikkert hatt disse lenge uansett, og å skrive masse små innlegg behøver ikke ta så mye tid for de som gidder. Det skal heller ikke veldig mange enere til før man ødelegger en høy score.

For å komme med et forslag jeg tror er bedre:

Lag et system som overser karakterer som avviker for mye fra resten av gjennomsnittet. Si at en profil har en karakter på 4, kalkulert ut ifra 20 stemmer. I stemmene inneholder det femmere, firere, treere, og 2 enere. Vi ser at enernes avvik fra karakteren 4 er så stor at de ikke blir tatt med i poengskalaen. Ny karakter til listene blir da et gjennomsnitt basert på de resterende 18 karakterene.

Det er en del aspekter her, så klart. Hvor stort må avviket være? Hvor mange stemmer må en profil minst ha før dette ikke gir for store utslag? Og sikkert mange andre ting. Men det er enkel koding, og kan gi en rettferdig karakter. Tenk deg i konkurranser hvor den dårligste og beste karakteren droppes.

Newcomer Whitedmon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ikke noe mas

Er som forventet at det er litt taktikkeri på forumet. Det som jeg har bemerket meg i det siste og som forundrer meg er at snitt scoren har fallt betydelig siste 2 mnd på topp 20.
    Lite innlegg på kinoene og lav score, skjønner ikke helt, men de fleste topp ti har fått 3 eller lavere som snitt karakter i denne perioden.

Valgte selv å ta vekk mulighet for poenggivning for å se om flere heller ville legge igjen innlegg, ikke for å "holde plassen min".

Forstår stapedius sin frustrasjon, da han har lagt ned mye arbeid og penger i dette, men han har har faktisk best score denne mnd. av alle her inne.

Tror ikke det er mange profiler her inne som er laget kun for å gi stemmer, dette er ikke et issue!

Newcomer MortenV sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dette muligens en løsning på problemet:

Dersom en ønsker å gi poeng til en kino må en også begrunne hvorfor en gir akkurat denne poengsummen. Poengsummen en gir må være synlig sammen med kommentarene som blir lagt inn fra hver bruker. Opplagte tullebegrunnelser og 1'ere bør da kunne meldes til moderator for sletting. Poengsummen burde også gå fra 1-10 og kanskje deles inn i flere kategorier som f.eks.;
    - Rommet i seg selv
    - Akustiske tiltak
    - Utstyr
    - "Value for money"
    - Snekret selv eller kjøpt som totalløsning fra firma

Summen av disse kan da gi en totalkarakter. Dette vil muligens generere en del mer konstruktiv kritikk slik at den som eier kinoen faktisk kan bruke kommentarene for å gjøre eventuelle forbedrende tiltak. Forhåpentligvis slipper en kommentarer som dette "Kul kino, topp score, se på min profil også".

Høres dette fornuftig ut?

Morten

Active EldarH sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MortenV

Dersom en ønsker å gi poeng til en kino må en også begrunne hvorfor en gir akkurat denne poengsummen. Poengsummen en gir må være synlig sammen med kommentarene som blir lagt inn fra hver bruker. Opplagte tullebegrunnelser og 1'ere bør da kunne meldes til moderator for sletting. Poengsummen burde også gå fra 1-10 og kanskje deles inn i flere kategorier som f.eks.;
    - Rommet i seg selv
    - Akustiske tiltak
    - Utstyr
    - "Value for money"

Summen av disse kan da gi en totalkarakter. Dette vil muligens generere en del mer konstruktiv kritikk slik at den som eier kinoen faktisk kan bruke kommentarene for å gjøre eventuelle forbedrende tiltak. Forhåpentligvis slipper en kommentarer som dette "Kul kino, topp score, se på min profil også".

Morten
    Hadde tenkt å skrive noe i samme retning som dette. Lest igjennom tråden nå, og dette er vel den beste og mest rettferdige måten å gjøre dette på.

Man gir karakter med begrunnelse der begge delere er synlig sammen og med en liten knapp bak der folk kan trykke på "meld inlegg til moderator" elle noe sånn.

Juks vil det alltid være.
    Må si jeg ikke liker forslaget om at man må ha mange innlegg for å kunne steme. Og jeg håper dette ikke blir tillfelle.

Intermediate JR sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahh, 19 dager igjen på side 1. Har kikket litt på listen og funnet at man må bla manuelt hele 45 sider (altså 45 klikk) før man havner helt bakerst i bussen, der man kommer til å finne meg og resten av klubben om 19 dager.
    Nei, 19 dager er det det var på søndag til neste utgave av Hjemmekino kommer ut med din kino på trykk...

Ellers; "keep up the good work"

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MortenV

- Rommet i seg selv
    - Akustiske tiltak
    - Utstyr
    - "Value for money"

Morten

Dette hadde vært en veldig fin måte å gjøre det på, men det er også viktig å gjøre ting enkelt. En så stor forandring i poengsystemet krever en god del innsats fra avforum sin side. Og det er ikke sikkert ledelsen vil eller kan sette av mye tid og penger til å forbedre et system som tross alt funker ganske greit. Jeg tror vi må se etter enklere måter.

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Du har problemer med og komme høyt opp på listen, og starter en tråd for å forandre systemet. Hmm....taktikkeri sa du?

Syns systemet funger bra jeg. Gjennomførte profiler blir jo stemt høyt opp på listen, og har tilgode å se "bikkjehushøyttaleremedfantasiwattforsterkeranlegg " på topp 6 enda.
    Eh, du vet vel at trådstarter var på andreplass (2) bare etpar timer før han startet denne tråden. Og Hans er det vel ikke noe å gjøre med
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •