Misunnelse på AVforum.no ? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 130
    Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    476
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du har et knall oppsett, regner med at det er en del misunnelse ute å går ja. Jeg må inrømme at chivasen din var 6 år eldre enn den jeg har hjemme nå, ble litt misunnelig på akkurat det

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv prøver jeg å gi kinoer karakterer sett i forhold til hverandre og min smak.

Jeg gjorde imidlertid ett unntak nå i det siste, hvor jeg sablet ned en i utgangspunktet fin rigg.

Jeg ga eieren først en firer (burde kanskje gitt en 5er også) og la inn en kommentar. Jeg leste også igjennom de som hadde kommet før.
    Når jeg noen dager senere kom inn, så la jeg merke til at min kommentar var fjernet, og samtidig også en av de andre. Felles for begge våre kommentarer var at vi hadde kommet med en humoristisk bemerkning på produsenten av noe av utstyret, selv om vi begge hadde skrevet av vi syntes at anlegget var flott.

Jeg merket at jeg synes dette var svært ufint. Greit å sensurere/fjerne totalt useriøse kommentarer, men å konsekvent fjerne absolutt alle kommentarer som inneholder noe annet enn ren ekstase synes jeg var smålig.
    Jeg må dessverre da innrømme at jeg var like smålig og endret fireren til en ener, rett og slett på grunn av det jeg anser som falsk oppførsel fra anleggets eier som tydeligvis er langt mer opptatt av å fremvise en finest mulig fasade (noe anlegget også bærer preg av) enn selve entusiastbiten.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Når jeg ser en del bilder så skjønner jeg at det ofte ikke handler om kult utstyr eller fint oppsett. Men det handler om et avansert kamera, avansert lyssetting, fjerning av sjenerende ledninger mm og kanskje 1-2 timers hardt arbeid i Photoshop.

For å ikke snakke om rydding, støvtørking, polering osv...

Så for egen del synes jeg mange "hjemmekinoer" er totalt waf styrt og innredet av Jan Thomas.

Så til slutt - proj er hjemmekino, uten det blir det bare et litt avansert stereoanlegg - med mulighet for surround, kule fjernkontroller eller ei!

Wow, så utrolig uenig jeg er i det du skriver her. Det kom kanskje ikke som en overraskelse?:-D
    Jeg synes presentasjon er viktig. Det er veldig få her inne som vet hvordan de andre oppsettene låter. Da sitter man igjen med presentasjon, utføring og utstyrsvalg, spør du meg. Mange er flinke til å presentere hjemmekinoen, mens andre får desverre det fineste utsyr til å se grusomt ut.

Angående støvtørking og polering; støv er ikke bra for noe og jeg liker å ta vare på mine komponenter.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Active vito sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Om jeg klikker meg inn på en stuekino med bw 6-serie, en denon receiver og en ordinær 42" LCD-TV så ville jeg reagert om dem har fått bare toppkarakterer. Da ville jeg nok vurdert å gi den bunnscore for å "kompensere litt".

Men det beste hadde kanskje vært å fjerne stemmesystemet, så kan man heller nominere kandidater i en dedikert tråd for så å stemme frem en kino, la oss si, 4 ganger i året. Da slipper vi trolig også å ha "Hans Hansen" på topp i årevis. Det er jo en gang sånn at de som har vært med lengst og kapret 6-ere fra starten av har større sjanse for å holde førsteplassen fordi de som synes en annen kino er blitt bedre sjelden gidder å gå tilbake og redigere sin stemme.
    det du skriver her snickers er helt i tråd med hva som ligger bak misunnelse, til tross for at det i ditt innlegg ikke dreier seg om misunnelse!

hvorfor skal individer komme med karakterer som korrigerer det totale gjennomsnittet utifra hva denne personen synes? det betyr at du prøver å korrigere hva andre mener for at kinoen skal få en mer "korrekt" karakter i dine øyne. dreier ikke karaktergivningen om hva man selv synes om den aktuelle kinoen slik at gjennomsnittet skal gjenspeile nettopp dette? hvorfor skal din mening være normen for/gjenspeile hva slags karakter kinoen skal fremstå med utad?

prinsippet er enkelt: man bør gi den karakter man mener kinoen fortjener utifra egne preferanser, meninger og smak, mens det ses bort fra forstyrrende elementer som misunnelse, irritasjon og karaktergivning basert på å tulle. da kan ikke enkelte 1'ere eller 6'ere ses bort fra hvis disse retningslinjer er fulgt (skulle tro denne integriteten lå innebygd hos alle) fordi folks smak o.l. er forskjellig; det er heller ikke ideen bak systemet å utelukke alle topp- og bunnkarakter. man ville blitt kvitt de 1'ere og 6'ere som er gitt feilaktig.

er ikke sikkert du har tenkt over hva dine "kompenseringskarakterer" faktisk betyr.

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er relativt sær når jeg gir karakterer på kinoene til folk. Som regel er det småting som trekker ned, og ikke at det er et billig anlegg. Jeg ser på det slik at enhver "kino" i utgangspunktet har 6/6 og trekker poeng ut i fra ting jeg syns er teite, alt fra høytalerplasering til stygge kabler som kunne vært skjult, osv..

Ettersom det er stor forskjell på folks bopel og inntekt, syns jeg det riktige er å gi poeng utifra hva vedkommende har fått til innenfor sitt budsjett.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes presentasjonen og gode bilder faktisk er det viktigste ved minX presentasjonene.
    Det er dette som gjør det interessant å se på ulike anlegg. Som det nevnes over kan jeg jo ikke si noe om lyden, så da bør det definitivt være pent å se på for å gjøre meg interessert.

Om anlegget er billig eller dyrt spiller ingen rolle for min del når jeg leser, bare bildene er bra og det ser ut som om det er noen som veit hva de driver med som har satt opp anlegget. (Dvs godt plasserte høyttalere, bra utnyttelse av rom, fornuftig valg av utstyr osv)

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hender av og til at jeg gir karakter 1 på pur ****. Men det er ALDRI på hjemmekinoer av typen til trådstarter. Det er på typen anlegg med mye Cerwin Vega utstyr osv.

Men som nevnt før i tråden, så er det mye å hente på riktig bruk av kamera og vaskeklut. Har selv heller ikke stått på hodet for å få alt prikk fritt.

Men for å få topp karakter så føler jeg anleggene må ha litt wow faktor. Det betyr ikke alltid at det er de dyreste komponentene. Flere har i min hjemmekino sagt de gir god karakter pga min film samling, selv om anlegget kanskje ikke er verdens beste.

Men det hadde vært moro om man faktiske kunne fått opp en bedre oversikt over karakterer, slik man kan på filmene på IMDB, hvor man kan se hvor mange 1 karakterer, 2 karakterer osv, samt hvor mye prosent hver av de utgir. Slik som her: The Abyss (1989) - User ratings

En annen ting jeg syntes var utrolig dumt er at man ikke kan nullstille karakteren ved store forandringer i hjemmekinoen. Jeg har i sommer oppgraddert så å si alt uten om TV, og små da slite med gamle dårlige karakterer (ikke det at jeg mener jeg fortjener bedre )

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er også langt på vei enig med Snickers her, men synes vel ikke helt at man burde "kompensere" med å gi bunn karakterer dagens system, men sende inn stemmer utifra hva man synes kinoen fortjener pga standarden på kinoen og ikke hvordan andre har stemmt tidligere.

Synes vel som andre her inne at hele karakter settings systemet med dagens oppsett burde vært avskaffet. Dette fordi det ikke gir en så veldig riktig resultat ettersom det er helt frivillig å stemme, og det kan som trådstarter er inne på være noen få som av en eller annen grunn går inn og ødelegger og disse får vel en litt for stor grad av påvirkning med dagens ordning.

De få gangene jeg har lagt inn en bedømmelse av en kino, har vært når kinoen virkelig har truffet de tingene jeg selv setter høyt og bryr meg om. Det vil jo si at en kino som Hans Hansen som tidligere brukte den beste CRT projektoren som finnes på denne kloden..... lettere får en stemme og da selfølgelig også en topp karakter fra meg.

Kanskje burde alle kinoene automatisk ha en midt på treet stemme fra alle registrerte AVforum brukere, for så å bli korrigert av stemmegiverene i possitiv eller neggativ rettning. Da ville vel skalaen hatt en mindre sansynelighet for å gå helt til topps eller helt til bunns, og ville kanskje kunne skille de beste som gir en størst grad av inspirrasjon fra de nest beste osv på en litt bedre måte enn i dag.....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Wow, så utrolig uenig jeg er i det du skriver her. Det kom kanskje ikke som en overraskelse?:-D
    Jeg synes presentasjon er viktig. Det er veldig få her inne som vet hvordan de andre oppsettene låter. Da sitter man igjen med presentasjon, utføring og utstyrsvalg, spør du meg. Mange er flinke til å presentere hjemmekinoen, mens andre får desverre det fineste utsyr til å se grusomt ut.

Angående støvtørking og polering; støv er ikke bra for noe og jeg liker å ta vare på mine komponenter.
    Du skriver først at du er så utrolig uenig i hva jeg skriver?

Under det så gjentar du i prinsipp det jeg skriver?

ops:
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg klikker meg inn på en stuekino med bw 6-serie, en denon receiver og en ordinær 42" LCD-TV så ville jeg reagert om dem har fått bare toppkarakterer. Da ville jeg nok vurdert å gi den bunnscore for å "kompensere litt".
    Er ikke dette en litt merkelig politikk, snickers-is?

Hvis du var skihopp-dommer, ville du da gitt et godt hopp ekstra lav karakter fordi de andre dommerne gir for høyt?

Du skal gi karakter etter hva du synes, ikke etter hva karakterstatus er.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Det hender av og til at jeg gir karakter 1 på pur ****. Men det er ALDRI på hjemmekinoer av typen til trådstarter. Det er på typen anlegg med mye Cerwin Vega utstyr osv.
    Og hvorfor det da? Det var en litt merkelig begrunnelse. Hvis hjemmeutstyret er vel komponert, spiller det da noen rolle om høyttalerne heter CV eller B&W?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Du skriver først at du er så utrolig uenig i hva jeg skriver?

Under det så gjentar du i prinsipp det jeg skriver?

ops:
    Skal innrømme at det var en litt uheldig formulering.:-D

Det skal jaggu meg være en forferdelig hjemmekino hvis jeg skal gi en 1, noe jeg heller aldri har gjort.
    For meg er det også uforståelig at noen skal gi en 1 fordi de er uenig i andres poengivning.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til de som har issue med min bunnscore-tankegang. Hva skal bunnscore brukes til? Vi kan vel enes om at man ikke gir karakterer til annet enn mer eller mindre hederlige forsøk? Så hva skal 1-eren brukes til om så ikke de minst kreative og mest mainstream oppsettene som man like gjerne kan finne hos en som egentlig ikke bryr seg filla men har kjøpt det for at noen har sagt det skal være bra?

Et annet poeng er at noen later til å være usedvanlig slepphendte med 6-erne.

Men uansett hvordan man snur og vender på det, det beviser jo bare hvor mange fundamentale svakheter et slikt rangeringssystem har om man har ambisjoner om at det skal ha et snev av seriøsitet eller en slags nytteverdi.

VI BØR OVER PÅ ET TIDSBEGRENSET STEMMESYSTEM MED NOMINASJON!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...og mens jeg skriver dette med nominasjons og tidsbegrenset stemmesystem, det er jo en gyllen mulighet for bransjen til å kunne bidra med gaver/premier til for eksempel de 3 første plassene? En kabel, en DVD, et skilt, noen akustikkplater, en MP3-spiller, noen føtter/spikes, noen plugger, en CD, akustikkmåling, kalibrering av PJ, en software, en plakat, en T-skjorte... eller hva som helst.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv gir jeg karakterer til det jeg liker og det kan være alt fra billig til dyrt, får heller bare se sånn på det. Jeg har lagt ut min lille stereo her og forlanger ikke noen toppkarakter, er bare koselig å se at folk liker det de ser. Jeg ser ikke noe grunn til misunnelse her for min del, om noen har et anlegg til 1 mill så får de ha det. Og karakter gis av meg uansett hva lissom, men det er ikke lett å klatre på disse listene. Jeg synes det kan være en ide og ha en ny stemmedel eller no, så det er plass til noen nykommere. Det er ikke så mye aktivitet på de første plassene heller, men for min del så kan folk stemme og stå i. Tåler de ikke at folk har noe bedre enn dem så får det være deres problem.

Får å si det på en annen måte er ikke jeg her inne for å høste noe viss status, legger bare anlegget ut for at andre kan også se på det. Det er jo bare det som er moro, virkelig dele gleder med andre og rose opp de som fortjener det. La folk sitte og være kjiipe med karakterene sine, er bare å gi det samme tilbake så slutter folk med det.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til de som har issue med min bunnscore-tankegang. Hva skal bunnscore brukes til? Vi kan vel enes om at man ikke gir karakterer til annet enn mer eller mindre hederlige forsøk? Så hva skal 1-eren brukes til om så ikke de minst kreative og mest mainstream oppsettene som man like gjerne kan finne hos en som egentlig ikke bryr seg filla men har kjøpt det for at noen har sagt det skal være bra?
    Du kan ikke bruke bunnscoremuligheten som begrunnelse for å bruke den i ren "avstraffelse" for at andre, i dine øyne, gir for høy karakter.

Enig i at man bør se på muligheter for å endre, eller fjerne, hele karaktersystemet. Det siste er nok det beste.

1-eren skal brukes om du absolutt ikke liker det du ser
    6-eren skal selvfølgelig brukes om du synes kinoen/hifi'en er noe av det fineste du har sett

Det er ikke stemmeplikt, så du MÅ ikke avgi stemme.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Får å si det på en annen måte er ikke jeg her inne for å høste noe viss status, legger bare anlegget ut for at andre kan også se på det. Det er jo bare det som er moro, virkelig dele gleder med andre og rose opp de som fortjener det.
    Jepp, sånn skal det være. Gi og få tips og ideer.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville ikke dette være et riktig tidspunkt for å reflektere over alternative muligheter til det stemmesystemet vi har i dag?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I starten ga jeg score til mange hjemmekinoer. Etterhvert så gidder jeg ikke lenger da det ikke spiller noen rolle. Som Snickers-is påpeker så har de i starten fått såpass høy score at de ligger øverst uansett. Etterhvert som antall medlemmer øker, så øker også grensen for å få høy score. Vi blir litt blasserte, kan man vel si. Dersom man trenger score så er Snickers-is' forslag godt.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville ikke dette være et riktig tidspunkt for å reflektere over alternative muligheter til det stemmesystemet vi har i dag?
    Jeg rekker en hånd i været for ideen din, så det er bare å sette inn tiltak her.

Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •