Hjelp til optimalisering og kalibrering!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate partyboynr1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Hjelp til optimalisering og kalibrering!!

Hei...
    Har sommerferie, været er ikke det beste, og jeg orker ikke ut! :twisted:
    Derfor har jeg satt meg ned, og tenkt å kalibrere og optimalisere min lille stuekino. Og så smart som jeg er, vil jeg nå gjerne ha litt expert hjelp fra dere.
    Utstyret jeg har ser dere i signaturen min, og det er mest med LYDEN jeg vil ha hjelp med nå i starten. Men kom også med tips på bildesiden hvis dere har..

Har akkurat kjørt autokalibrering via Pioneer forsterkeren, og lurer litt på enkelte ting der.
    Ser høyttalerne mine har blitt satt til LARGE, og sub til YES.
    X over vart satt til 80Hz
    Jeg har lest mange har satt HT til SMALL her inne. Hva er best med mine Focaler? Og hva er forskjell på YES og PLUS på subben? Og 80Hz, er det grei deling?
    Bass Peak Level har jeg nå satt til -20db.

Dette er noen ting jeg lurer på nå, og håper noen kan vise meg vei til lydnirvana.. :-D
    Er egentlig veldig fornøyd med lyden, men savner kanskje det lille ekstra. Og da kanskje i bass trykket på film. Få mer sprut i lyden.
    Mangler det som Flageborg beskriver, nemlig hestesparket i brystkassa. Selv om jeg ikke skal engang håpe å komme på hans nivå!! Men få litt av den drusen på film kanskje.

Kan jeg tjene på å bytte ut f.eks Midgardene mot Parasound?
    Pioneeren mot Yamaha?
    Kom med forslag, er åpen for det meste. Og flere dumme spørsmål vil sikkert bli stilt etterhvert av meg..

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen??

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan hjelpe deg litt på vei, men kjenner dessverre ikke så godt til utstyret ditt:

1. Jeg har lest mange har satt HT til SMALL her inne. Hva er best med mine Focaler?
    Dette er litt avhengig av forsterker, men Midgardene burde kunne drive disse på en bra måte. Ingen fasit her, så prøv deg fram med Small og Large og se hva du liker best.

2. Og hva er forskjell på YES og PLUS på subben?
    YES betyr at subben spiller alt under delefrekvensen (80Hz), samt LFE-kanalen. PLUS betyr at frontene også spiller alt under delefrekvens, men ikke LFE hvis jeg ikke tar feil?

3. Og 80Hz, er det grei deling? 80 Hz er standard deling i THX og fungerer i de fleste tilfeller. Hvis du synes høyttalerne sliter litt med de laveste frekvensene så kan du prøve å sette den litt høyere, eller kanskje Focal senteren din kan settes lavere? Prøv deg frem litt hvis du kan velge delefrekvens pr. høyttaler.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den autokalibreringsfunksjonen er veldig kjekk, men den har den ulempen at den stiller ned bassen så mye at den nesten blir ikke-eksisterende.

Du kan guffe på mer bass på to måter:

1. Trykk på RECIEVER knappen på fjernkontrollen for å fortelle recieveren at du skal gjøre innstillinger på recieveren.
    Trykk på AV Parameter, du får da opp en meny på displayet i Recieveren.
    Bruk piltastene til du finner "Tone", denne skal stå på "ON".
    Trykk deg videre nedover menyen til du finner "BASS", her kan du stille opp nivået på bassen med opptil 6db.

2.Du kan og stille opp bassen ved å bruke den innebygde Equalizereren i recieveren. Denne finner du i hovedmenyen under "Manual MCACC" og "EQ Adjust", og deretter "OK"
    Nå kommer det en testlyd som kan være jæ... høy, så du bør være kjapp å skru ned.
    Da vil du få fram en liste med de ulike frekvensene, Her justerer du på en og en kanal.
    Om du savner "hestesparket" så bør du stille opp noen db på 63hz på begge frontkanalene.

Håper dette var noen lunde forståelig..

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Kan hjelpe deg litt på vei, men kjenner dessverre ikke så godt til utstyret ditt:

1. Jeg har lest mange har satt HT til SMALL her inne. Hva er best med mine Focaler?
    Dette er litt avhengig av forsterker, men Midgardene burde kunne drive disse på en bra måte. Ingen fasit her, så prøv deg fram med Small og Large og se hva du liker best.

2. Og hva er forskjell på YES og PLUS på subben?
    YES betyr at subben spiller alt under delefrekvensen (80Hz), samt LFE-kanalen. PLUS betyr at frontene også spiller alt under delefrekvens, men ikke LFE hvis jeg ikke tar feil?

3. Og 80Hz, er det grei deling? 80 Hz er standard deling i THX og fungerer i de fleste tilfeller. Hvis du synes høyttalerne sliter litt med de laveste frekvensene så kan du prøve å sette den litt høyere, eller kanskje Focal senteren din kan settes lavere? Prøv deg frem litt hvis du kan velge delefrekvens pr. høyttaler.
    Takker Mor10..
    Da setter jeg sub til PLUS. Focalene er vell best på mellomtone og diskant. Så da bør det bli bra.
    Large eller Small hører jeg ikke så veldig mye forskjell på egentlig. Så her lar jeg dem foreløbig bare stå på LARGE.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow.. det må jeg si Alexander8, dette virker det til att du har peiling på.. :-D
    Har gjort som du har sagt så langt, men en ting jeg lurer på:
    Venstre front stod på +1.0 db på EQ Adjusten. (På 63 Hz.) Greit nok, stilte den opp til +3.0 nå.
    Og så gikk jeg over til Høyre front.. DEN STOD PÅ -9!!!!
    Er det som normalt? At det er så stor forskjell på de?

Og som Mor10 skrev, att senteren kunne settes lavere (regner med han mener bassen da?) er det også på den som viser 63Hz??

Disse tallene skremmer jo nesten vekk en sånn amatør som meg.. ops:
    Men takker uansett for tips og råd så langt. And keep`em coming!!

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av partyboynr1
    Og som Mor10 skrev, att senteren kunne settes lavere (regner med han mener bassen da?) er det også på den som viser 63Hz??
    Jeg regner med at Mor10 mente at du kunne sette delefrekvensen til senteren litt lavere.
    Det kommer litt an på hvor bra senteren tåler å gjengi bass, men jeg ser for meg at det beste er å sette den til small, la heller frontene og subben ta seg av bassen.

Om du setter suben til PLUS så vil alt som er satt til LARGE i tillegg til subben få tilsendt LFE sporet.

Setter du Sub til YES så er det kun suben som får tilsendt LFE sporet, og frontene får tilsendt kun "vanlig" bass.

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plus instillingen på sub-menyen har da ingen effekt på front høyttalerene.

Hvis du stiller frontene som LARGE, så vil normalt sett ikke subben spille i stereo, den vil kun spille når reciever mottar et LFE signal. feks fra en DVD-film.
    Hvis du setter høyttalerne til SMALL, så blir automatisk bassen (alt under delefrekvensen i reciever + LFE) sendt til subben.

Hvis du har frontene som LARGE, og vil at subben skal spille all bassen, sammen med frontene, både på film (5.1), og på musikk (2.0 -> 2.1), så setter du den til PLUS.

Det med at MCACC hadde stilt 63hz med -9dB, kan ha noe med refleskoner og rommets akustikk å gjøre.
    Når jeg kjører romkorreskjonen, så pleier jeg å gå igjennom hva recievern har funnet utav, å sjekker om jeg er enig.

Eventuelt så kan du raskt bytte EQ ved hjelp av fjernkontrollen, du vil da kun velge mellom;
    "Front align / F.align" (eller no) som EQ'er de andre 3 høyttalerne for å macthe frontene signatur.
    "Flat / RoomEQ" som MCACC har kommet frem til, som skal gi den flateste frekvenskurven i ditt rom.
    "OFF" som ikke EQ'er høyttalerne noen ting, alle spiller sin naturlige lyd.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Plus instillingen på sub-menyen har da ingen effekt på front høyttalerene.

Hvis du stiller frontene som LARGE, så vil normalt sett ikke subben spille i stereo, den vil kun spille når reciever mottar et LFE signal. feks fra en DVD-film.
    Hvis du setter høyttalerne til SMALL, så blir automatisk bassen (alt under delefrekvensen i reciever + LFE) sendt til subben.

Hvis du har frontene som LARGE, og vil at subben skal spille all bassen, sammen med frontene, både på film (5.1), og på musikk (2.0 -> 2.1), så setter du den til PLUS.

Det med at MCACC hadde stilt 63hz med -9dB, kan ha noe med refleskoner og rommets akustikk å gjøre.
    Når jeg kjører romkorreskjonen, så pleier jeg å gå igjennom hva recievern har funnet utav, å sjekker om jeg er enig.

Eventuelt så kan du raskt bytte EQ ved hjelp av fjernkontrollen, du vil da kun velge mellom;
    "Front align / F.align" (eller no) som EQ'er de andre 3 høyttalerne for å macthe frontene signatur.
    "Flat / RoomEQ" som MCACC har kommet frem til, som skal gi den flateste frekvenskurven i ditt rom.
    "OFF" som ikke EQ'er høyttalerne noen ting, alle spiller sin naturlige lyd.
    Du har nok rett her.

MEN

Subben vil spille i stereo modus uansett om den står på YES eller PLUS, men du hører tydelig at du får mer bass når den står på PLUS, var derfor jeg kom til konklusjonen jeg kom til..

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gjør den ikke her iallefall. kanskje hvis du kjører et pro-logic program, feks "movie" eller "game" eller lign, det jeg har jeg ikke testet.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører optisk PCM inn fra Xbox 360, to kanalers musikk.

Hvilken kilde kjører du?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •