Hjemmekino søkes.... anbefalinger=)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Newcomer Hireno sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemmekino søkes.... anbefalinger=)

Hei!
    Jeg er, som dere sikkert ser, helt ny i dette Trenger derfor noen gode råd! Jeg har planer om å handle litt, tenkte sånn ca 50000 kr - det skal brukes til: front og bak høytalere, prosjektor og lerret. Jeg har snust litt på Mirage omd 15... noen med erfaringer? Jeg er ute etter noe som låter bra og ser bra ut! Hvilken prosjektor vil dere anbefale (og gjerne med synspunkter på hvorfor)?
    Takker for all hjelp jeg kan få
    Hilsen Hilde

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Hilde og velkommen til forumet.

Et godt tips er å klikke deg inn på minHjemmekino-fanen over her og kikke litt på de hjemmekinoene som finnes der. Mye pent!

Ellers er det viktig å ta seg lytterunder på hifi-sjapper og gjerne også demo hos noen her på forumet. Det er tross alt du som skal ha anlegget og det er viktig at du liker det du hører. (ikke bare det du ser)
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate zantrix sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig i det Frode sier det kan ofte lønne seg og ta med noen høytalere på hjemlån fra hifi-sjapper Du får ha lykke til og si ifra hva du havner opp med

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tegn opp romet/ bilder. rommets størrelse m.m

Litt mere om hva du lydmessig er ute etter, type musikk du liker...
    Musikk i 2 kanaler eller film i surround som har størst prioritering...
    Mulighet til og få romet helt mørkt når projektør brukes...

Litt slike tanker er greit og komme med ;-)

Damer på forumet er etterlengtet vare :-D

Om du nevner ca hvor i landet du bor så har du sikkert noen Audiofile i nærheten som kan gi en demo på div mærker

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hireno
    Jeg har snust litt på Mirage omd 15... noen med erfaringer?
    Jeg har ikke hørt den høyttaleren, men har hørt andre modeller, og de låter meget bra! OMD 15 har også fått gode tester rundt omkring

Hva er prisen på disse? Vil ikke de spise opp mye av de 50lappene du skal bruke?

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har planer om å kjøpe meg leilighet, så jeg vet ikke hvordan rommet blir enda... Men, jeg vil prøve å få det mest mulig lystett uansett hvor jeg havner:razz: Har sett på lady persienneindustri, de ser ut til å ha endel ok produkter til det formålet Ellers blir det et 5.1 oppsett, med mirage mc-2 senter (mest sannsynlig - broren min bygger høytalere selv, så den blir til overs...), mirage sub og harman/kardon arv 75. Det jeg vektlegger mest er film opplevelsen, så surround er toppers. Lydmessig vet jeg strengt tatt ikke helt hva jeg er ute etter... det er vel kanskje det jeg trenger hjelp til å finne ut:???: Hører forresten på alt av musikk fra Ozzy til klassisk. Det hjalp vel ikke?

Mirage - Omd 15 front og bakhøytalere kommer på 25000-,
    Hilde fra Bergen

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den H/K-recieveren er en del år gammel, er den ikke? Er nok noen som vil anbefale en ny Yamaha eller Onkyo, disse har fått mye skryt.

Ellers har jeg god tro på at en komplett Mirage-rekke er en meget god løsning, de spiller stort og luftig, og gir stor kinofølelse

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Reciveren er gammel ja, men et sted må man begynne... Siden jeg allerede har reciveren, vil jeg bruke pengene på høytalere (og prosjektor). Kommer nok til å bytte ut h/k'en, men den får duge en stund til. Kunne godt tenkt meg Onkyo TX-SR905, mange fornøyde eiere ser det ut til - men leilighet og høytalere først:-D Spennende dette her!

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oj, forsterker fra forrige år tusen :-O he he

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He-he! Vel, som sagt; et sted må man begynne. Det må nesten duge, ellers blir det "vanlig" kino... velger reciveren jeg Hi-hi!

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne kan du lese litt om
    Yamaha RX-V1800
    Yamaha Online - Yamaha Elektronik Europa GmbH

Er jo flere som har kjøpt den så noen brukerefaringer kan du lese her
    http://avforum.no/forum/receivere-fo...eivere-10.html

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterker burde du hørt på fordi lydsignaturen er veldig forskjellig på Denon, Yamaha, Pioneer, Onkyo, H/K og Marantz. Eg har hørt alle utenom Onkyo sine nye, men på de andre var det stor forskjeld på lyden. Alle har gode forsterkere og har sine styrker.
    Men om film blir det viktigste ville eg valgt Yamaha 1800 eller Pioneer LX70.
    LX70 har en rimelig god forsterkerdel og den skal nok drive de høytalerene du tenker på ganske bra. Selv om effektforsterker er altid å foretrekke.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men nå var det vel engang sånn at hun ikke skulle ha ny forsterker med en gang
    Jeg hadde H/K Avr 75 når den var ny, og den fungerte helt greit med Mirage'ene mine.
    Men det er 10 år siden, så jeg skal ikke uttale meg noe ytterligere

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden filmopplevels og surround vektlegges høyt så var en anbefaling av reciver min tanke ved å bygge opp lyd hjemme.

En gammel H/K greier vei bare AC3
    og gjør om 2.0 lyd til Dolby Pro Logic 4.0
    (takler den bitrate over 384 kbit/s ? greier den 448 kbit/s som er vanlig på DVD i dag ?
    AC3 640 kbit/s )
    DTS er den beste lyden man får på DVD i dag.(H/K takler ikke det)
    Skal man sikte seg inn på HD film med Blu Ray senere bør man jo ha mulighet til lydformatene de ha å gi også.

Jeg mener det er feil ende å begynne på ved å kople til dyre høytalere man ikke får surround lydopplevelse av med en gammel H/K

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AVR 75 koder Dolby Digital.
    Og forskjellen på DD og DTS er vel en diskusjon som er langt fra avgjort.

Jeg tror at en AVR 75 er en akseptabel løsning, selv om verden har gått videre siden den ble produsert.
    Alternativet er at hun kjøper billigere høyttalere, og en billig reciever, noe som da innebærer at hun i verste fall må oppgradere alt på sikt. Da er det bedre å ikke få utnyttet høyttalerne fullt ut med det første, og heller kjøpe en HD-reciever etterhvert. Disse blir uansett å synke en god del i pris iløpet av 2008.

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om du liker H/K så kan du jo etterhvert begynne å kikke på de nye recieverne deres når den tid kommer.

selv kjøpte jeg en H/K avr347 på ryddesalget nå nettop, og er utrolig fornøyd. ikke så veldig musikalsk men du verden for en lyd på film! kjører med Patos som front, men skal gå over til xtz eller B&W i neste måned.

har hatt et møte med mirage før og det var meget gøy! det var noen semiaktive høyttalere med 2 aktive 6,5" i hver høyttaler. meget gøy.

den nye serien deres har vell høstet en del god kritikk, så jeg regner med det er en god vei å gå. sørg for å få hørt de grundig på den type forsterker du etterhvert skal gå for når du starter utbytting.

mvh
    stian

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg støtter Mirage ord her. Oppgrader en ting av gangen. Og høyttalerene er en fin ting å begynne med da de ikke blir utdaterte noen år etterpå. På elektronikk siden kommer det jo nesten hvert år ut noe meget spennende...

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og der var eg ute å kjører... Det kan se ut til at eg må justere budsjettet mitt litt, med en 10000 - 15000 lapper...:-o Dyr hobby dette her! He-he! Det er mye dere diskuterer her som er totalt gresk for meg, men jeg skjønner såpass at jeg snarest mulig bør bruke mer peng...:-D Ja, for de vokser jo på trær. He-he!

"Alternativet er at hun kjøper billigere høyttalere, og en billig reciever, noe som da innebærer at hun i verste fall må oppgradere alt på sikt." Det er dette jeg vil unngå, så tanken var å satse på gode høytalere og etterhvert bytte ut reciveren. Skal selge et hus nå, så om jeg får godt med peng blir det ny reciver i samme kjøp=)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppsummering:
    Forsterkerutviklingen går MYE fortere enn høyttalerutviklingen. Kjøp gode høyttalere nå, og vent til du har råd med å kjøpe ny forsterker.

Du klarer deg (en stund) med H/K AVR75, det er en kurant reciever, selv om den er gammel, men ikke forvent nirvana med den

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du nå bestemmer deg for å kjøpe en reciver enten den heter det ene eller andre så er det faktisk mange bra ute til salgs.

De er helt ferdig utviklet i forhold til beste kvalitet HD (high defenition) Bilde og lyd.
    De har også samme støtte for lyd som tidligere modeller.
    Mange har egen bra DAC til front høytalere og bra DAC til de andre for 2.0 , 5.1 eller 7.1 lyd.

Så det kommer ikke ny reciver til neste år eller om to år når det gjelder bilde og lyd delen. (forhåpentlig ikke om 10 år heller)

Det du må være obs på om du ønsker full støtte til alle lydformater er at den reciver du ønsker deg kan avspille slik lyd.

Til en reciver kan du kople andre forsterkere også om du ønsker utbygging senere.

Det som kan være forskjell utenom det jeg har nevnt over er feks iPod-kompatibilitet , Nettverksfunksjoner , USB osv
    (noe man ikke nødvendig vis må ha i en reciver da feks Blu Ray spillere kommer med Nettverksfunksjoner der man også kan streame film fra pc)

Viktig er det om du ønsker at du skal være oppdatert til å avspille Bilde etter standard satt for beste kvalitet HD er at dine koplinger på reciver er HDMI 1.3a og at projector og avspillere har dette. (at reciver ikke nedgraderer bildekvalitet og sender det dårligere ut til TV , Projector)

ønsker du å lese mere om HD
    http://avforum.no/forum/hd-hardware-...smal-svar.html

Blu-Ray Disc guide - Alt om Blu-Ray - Hjemmekino.no

eller bruke Google å søke på ord man lurer på.

eller selvsagt her på http://avforum.no/forum/

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •