Trøbbel med opplasting av bilder?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trøbbel med opplasting av bilder?

Jeg starter denne tråden i håp om at dette kanskje kan bli en guide/bruksanvisning for flere. Jeg vet det er flere som lurer på det samme som meg. Jeg har spurt i flere tråder ink. mine egne, og også søkt, men får få svar og finner lite.
    Vet ikke om dette er riktig sted å poste, men hvis en av moderatorene vil flytte den til et mer egnet sted er jeg bare glad for det...

Hvis folk forstår dette tror jeg det kan gjøre trådene enda mer spennende pga større bilder med tekst.

Problemet er:
    Når man laster inn bilder og behandler vedlegg får man kun opp miniatyrbilder nederst. Det er likevel en del her inne som laster opp bildet i "fullversjon" inn i
    selve tråden.
    Hvordan gjør man dette?

Jeg har fått en forklaring av RuneW (Takk!), men jeg får ikke denne til å fungere hos meg:

"For å legge inn bilder "rett i tråden" så kan man skrive [img]bilde-adresse[/img] i posten. Her kan bilde-adresse være et hvilket som helst tilgjengelig bilde på web'en, også et bilde du selv har lastet opp som vedlegg. Adressen til evt et slikt bilde får du ved å høyreklikke på filen du akkurat har lastet opp og velge "kopier adresse" eller lignende (kommer an på hvilken nettleser du bruker)."

Er det andre måter eller en step by step forklaring som noen kan skrive inn her? Hva har nettleseren å si?
    Sikker på dette ville vært til hjelp for flere, og det kan vel umulig være så vanskelig?

Mvh Chris

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En "guide", hvis du kan kalle det det...

Ok. Slik kan du gjøre for å få bilder inn mellom teksten på bl.a. avforum:

Når du legger inn en ny post får du opp noe slikt:
    -bilder01-gif

Trykk på "Behandle vedlegg", last opp bildet ditt og lukk dialogen.

Du vil da få listet opp alle filene du har lastet opp rett over knappen du trykket på:
    -bilder02-gif
    (i dette tilfellet bare en fil (merkert med rødt))

Høyreklikk på denne og velg "Copy link location" eller lignende:
    -bilder03-gif

Akkurat hva dette heter på andre språk og andre nettlesere enn FireFox vet jeg ikke, men det er bare å prøve seg fram. Jeg vet heller ikke hvordan man "høyreklikker" på en Mac, Sannax....sorry!

Skriv nå inn din tekst. Der hvor du vil ha bildet ditt skriver du [img][/img] som på norsk betyr: Start bilde / slutt bilde:
    -bilder04-gif

Plasser cursor som angitt mellom ]['ene og velg "lim inn".

Du vil da få noe slikt:
    -bilder05-gif

Den lange teksten som ble limt inn, er en peker som viser til filen du la inn på avforum sin server, men det kunne også ha vært et bilde på en annen server. Fordelen med å legge det inn på avforum sin server er at den alltid vil være tilgjengelig. Legger du bildet eksternt kan du risikere å sitte igjen med en bildetråd uten bilder. Tro meg - det er ingen festlig oppgave å fikse en slik tråd...

Og slik blir det seende ut - et bilde midt i teksten:
    -bilder06-gif

Måtte hell og lykke følge deg på de sju hav!

-Rune

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er jo en Racer på data Rune, men etter hva jeg har fått med meg et sted (?), jobber du jo med det! Tror jeg hadde hatt problemer med å fullføre 100m før du fik lagt inn dette

Skal teste dette nå en gang til før jeg må løpe på jobb...det lignet veldig på måten jeg gjorde det, men det får prøves...

Takk igjen!!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da fikk jeg det til...jada
    Følg RuneW's oppskrift så skal det være greit! Pass på at alle klammer har de nødvendige tegnene intakt...det var det som gikk galt hos meg!

Lykke til!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ett annet tips med det samme vi er i gang:

Hvis du skal laste opp en serie med bilder, holder det ofte (alltid?) å kopiere linken til første bildet. Etter du har limt denne inn i [img][/img]-linjen, kopierer du hele denne linjen med linken flere ganger nedover. Deretter kan du endre det siste sifferet (evt de to siste) i attachment id'en (se illustrasjon under):

-bilder07-gif

Så kan du i etterkant legge tekst i mellom, bytte rekkefølge på bildene og kose deg.

Intermediate Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Ett annet tips med det samme vi er i gang:

Hvis du skal laste opp en serie med bilder, holder det ofte (alltid?) å kopiere linken til første bildet. Etter du har limt denne inn i [img][/img]-linjen, kopierer du hele denne linjen med linken flere ganger nedover. Deretter kan du endre det siste sifferet (evt de to siste) i attachment id'en (se illustrasjon under):

-bilder07-gif

Så kan du i etterkant legge tekst i mellom, bytte rekkefølge på bildene og kose deg.
    Syns det kunne vært en "legg bilde i innlegg"-knapp for å forenkle det litt for de normale dødelige som ikke er fullt så gromme på hacking som andre er

Intermediate HiFi Plumber sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan krymper jeg bildene så de blir små nok til å lastes opp på forumet??

Alle tips mottas med takk..da tolmodigheten begynner å renne ut her!!

Intermediate Starman sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    3,152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi Plumber
    Hvordan krymper jeg bildene så de blir små nok til å lastes opp på forumet??

Alle tips mottas med takk..da tolmodigheten begynner å renne ut her!!
    Jeg bruker TinyPic - Free Image Hosting, Photo Sharing & Video Hosting :-D

En annen mulighet er Resizr - Free Online Image, Photo, & Pictures Resize, Crop & Editing Software for MySpace

Googler du litt så finnes det flere muligheter: resize - Google-søk

Intermediate HiFi Plumber sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0