Har dette rommet kinorom potensiale?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Har dette rommet kinorom potensiale?

Hallo godtfolk.

Jeg har "lurka" i dette forumet i noen år nå, før jeg bestemte meg for å registrere meg.
    Jeg lurer litt på hva dere synes om dette rommet. Det er litt rør i rommet som dere kan se, men det kan bygges inn tror jeg. Har også tenkt på å senke taket og lage stjernehimmel eller spotlights samt lyd isolerende. Tenkte å tette vinduet med lys tett rullegardin også kjøre lerret utenfor det. Har det hjemmekino potensiale?

Rommet er 4.80 langt, 3.50 bredt og 2.15 opp til taket. Slik ser rommet ut:

Irriterende de røra som går der, men jeg tror ikke jeg får gjort noe med de.
    Så jeg stiller spørsmålet igjen, har dette rommet potensiale?

Newcomer CV-sether sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes dette ser lovende ut =) gjort riktig forarbeid der.. (isolasjon osv)..

lykke til med prosjekt

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og velkommen til forumet.

Klart her er potensiale! Dette kan bli helt sjef dette. Flere her inne som har mindre rom enn deg og fått det fint. Mitt rom var vel samme bredde som deg før jeg begynte, men det mener jeg skal gå fint. Hvordan ligger det an med utstyret som skal inn til slutt? Kan være du må tenke på kasteavstand på PJ og slikt, men det har du sikkert kontroll på.

Hvordan er det med drenering og fukt i kjelleren? Ta deg tid til å sjekke hvordan det skal være for å slippe fukt senere. Surt å måtte ta opp igjen mye jobb senere. Sjekk på Byggforsk sine sider, eller med hjalmarjalla som sikkert kommer innom tråden om litt. He he
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det er potensiale der ja, men når du kommer til det punktet som har med demping av rom så med det sikkert jobbes litt med det.
    Bassfeller og diffusorer på veggene og gjerne i taket er ett must for å hindre bassboom og kakofoni.

Intermediate Cervin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja her ser jeg masser av potensiale, men som di andre sier, viktig å dempe det godt. Lykke til og velkommen til forumet. Du får lage en prosjekttråd, det er alltid spennende.

Newcomer MortenV sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Rommet har definitivt ett STORT potensiale. Rørene som går i taket er ikke noe problem i det hele tatt. Slik det ser ut for meg så kan vannrørene legges om slik at de kommer nærme veggen hvor de kan bygges inn i kasse langs taket. Sørg bare for at de er tilgjengelige ved evt lekkasjer. Denne kassen kan også benyttes til å skjule kabler og felle inn down lights. Slik jeg ser det har du ikke mulighet til å ha down lights i taket uten å bygge deg ned til takhøyde under 2meter. Avløpsrørene kan også kles inn, enten at du lekter ut veggen slik at den dekker rørene eller bygge de inn i kasse. Jeg ville, ut i fra det jeg ser, ha lektet ut veggene da rommet er stort nok i massevis uansett. Sørg bare for at rørene er tilgjengelige via inspesjonsluker.

(jeg ville ikke ha hatt stjernehimmel i kinoen, men det er min mening. Vet det er mange som liker det, men jeg synes ikke noe om det)

Hilsen Morten

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Hvordan ligger det an med utstyret som skal inn til slutt? Kan være du må tenke på kasteavstand på PJ og slikt, men det har du sikkert kontroll på.
    Kasteavstand og PJ vet jeg ingen ting om. For å være helt ærlig så er jeg helt amatør på dette området selv om jeg har hengt her i flere år.
    Hva skal inn? Dette iallefall:

Det er en Xbox 360, Wii, en HTPC og en Dreambox (satellitt-tuner)
    Lydanlegget er en AMC audio/video reciver R9 (forsterker) med 5+1 Quadral høyttalere. TVen blir stående igjen på stua, men en Panasonic PT-ae700E (denne er kjøpt inn, men har ikke bilde av den). Lerret er ikke kjøpt inn (har brukt tuppelure fra Ikea fram til nå).

Hvordan er det med drenering og fukt i kjelleren? Ta deg tid til å sjekke hvordan det skal være for å slippe fukt senere. Surt å måtte ta opp igjen mye jobb senere. Sjekk på Byggforsk sine sider, eller med hjalmarjalla som sikkert kommer innom tråden om litt. He he
    Jo, nå skal du høre. Det er fuktighet, og systemet jeg skal bruke for å fikse det kan leses om her (håper ingen tolker dette som reklame): EPS-SYSTEM.NO
    Dette systemet lover å fjerne all fukt og det ser ut som det vil være lett og bygge vegger utenpå dette.

På gulvet vil jeg ha tepper, og veggene skal være helt svart.

Etter å ha lest på en del andre kino rom prosjekt tror jeg at jeg skal gå for uplights eller downligths i stede for stjernehimmel tak eller spotlights

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmmm..... Skeptisk. Viss det har kommet fukt inn i veggen 1 gang, så kommer det vel like fort tilbake dersom du ikke fjerner muligheten utenfra....? Men men.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet har definitivt ett STORT potensiale. Rørene som går i taket er ikke noe problem i det hele tatt. Slik det ser ut for meg så kan vannrørene legges om slik at de kommer nærme veggen hvor de kan bygges inn i kasse langs taket. Sørg bare for at de er tilgjengelige ved evt lekkasjer. Denne kassen kan også benyttes til å skjule kabler og felle inn down lights.
    Det var en god idé gitt. Det skal jeg ta med meg videre i prosjektet.

Slik jeg ser det har du ikke mulighet til å ha down lights i taket uten å bygge deg ned til takhøyde under 2meter. Avløpsrørene kan også kles inn, enten at du lekter ut veggen slik at den dekker rørene eller bygge de inn i kasse. Jeg ville, ut i fra det jeg ser, ha lektet ut veggene da rommet er stort nok i massevis uansett. Sørg bare for at rørene er tilgjengelige via inspesjonsluker.
    Nok en god idé. Går bort fra down lights i taket og tror jeg satser på noe veggene i stede. Noe stilfullt. Må bla i kataloger først.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmmm..... Skeptisk. Viss det har kommet fukt inn i veggen 1 gang, så kommer det vel like fort tilbake dersom du ikke fjerner muligheten utenfra....? Men men.
    Nå skal jeg ikke selv ødelegge min egen tråd med å la den skli ut i en diskusjon om dette, men leste du siden?

Det er jo flere som har prøvd dette med suksess og firmaet lover 100% fuktfri kjeller. Jeg har iallefall troen på dette.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he he. Vi trenger på ingen måte å diskutere dette. Du gjør selvsagt som du vil. At jeg er skeptiker skal ikke du tenke på. Jeg hadde ikke lest om dette nei. Er det sånn at systemet står og trekker strøm hele tiden, eller misforstår jeg?

Min tanke er at det må da være bedre å stanse en blødning enn å skifte plaster hele tiden. Litt flåsete, men du skjønner hva jeg mener.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he he. Vi trenger på ingen måte å diskutere dette. Du gjør selvsagt som du vil. At jeg er skeptiker skal ikke du tenke på. Jeg hadde ikke lest om dette nei. Er det sånn at systemet står og trekker strøm hele tiden, eller misforstår jeg?
    (sitat fra siden dems)
    Driftskostnadene er minimale, ettersom vi kun bruker svakstrøm.
    For eksempel, vil en bolig på ca. 100 kvadrat meter ha en strømforbruk på maks 5 W.

Min tanke er at det må da være bedre å stanse en blødning enn å skifte plaster hele tiden. Litt flåsete, men du skjønner hva jeg mener.
    Jo, skjønner hva du mener. Litt mer info om dette systemet (nå virker jo dette nesten mer som en reklame enn kino rommet mitt, men dette kan jo være nyttig opplysinger for andre som har fukt problemer ?).

Med EPS fuktfjerningssystem kan du nå omskape en rå og fuktig kjeller til en sunn og trivelig bolig.
    Etter kort tid merker du forskjell på inneklimaet. Kjellerlukten forsvinner, og luften blir lettere og friskere å puste i. Muren blir lysere, mørke vannpartier forsvinner. Sopp og salter ramler ned.
    Klær kan igjen oppbevares, og kjelleren kan tas i bruk som kjellerstue, soverom, eller som utleiebolig med skattefrie inntektsmuligheter.

EPS Metoden
    EPS (Elektro Puls System) er basert på et sinnerikt system av elektriske impulser som lader vannet i muren med positive ioner.
    Det positive vannet ledes mot den negative elektroden til jord, slik at vannet presses ut av hele muren. De positive ionene hindrer også vannet i å trenge inn i muren.
    Systemet er unikt. Det finnes ikke andre metoder i dag, som kan vise til slike resultater.

Sparer miljø og energi
    EPS fuktfjerningssystem har ingen negative bivirkninger eller effekter på miljøet, da det ikke anvendes kjemikalier. Ingen utvendig graving som kan skade hage, fortau, trapper, etc.
    Bolig med rå og fuktig kjeller krever mye energi til oppvarming, fordi fuktig luft krever mer oppvarming enn tørr luft. Samtidig er det gulvkaldt. Med tørr kjeller, minsker problemet vesentlig.

Bruksområder
    EPS fuktfjerningssystem kan brukes overalt hvor fuktskader har oppstått. F. Eks. i Leca, betong, tegl, lettbetong, steinmurer og lignende. Det har ikke noen betydning hvor mye vann som er utenfor muren. Vi har tørket søyler som står i vann, for eksempel i havnebassenger.

EPS-systemet kan monteres raskt og enkelt i kjellere, fabrikker og lagerlokaler uten store forberedelser. Systemet kan monteres som et skjult anlegg, da elektrodene og ledningene kan slisses inn i muren og pusses over.

----
    Grunnen til at jeg vi gå for dette systemet er at jeg slipper å grave rundt hele huset (som vil si at jeg må rive hele plattingen og et utbygg for å komme til). Dette systemet vil koste ca 35-40 000 og trekker veldig lite strøm.

Og for å komme tilbake til det tråden handler om, rommet og det som skal inn i det. Ser det ok ut?

Er det noe snekker-firma dere kan anbefale som har bedre peil på "kino rom" enn andre?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

snekkerfirma

Tommy, jeg anbefaler at du prøver selv eller får noen du kjenner til å hjelpe deg, det er ikke vanskelig og du sparer veldig masse penger du kan bruke på avutstyr. Jeg bygde hele rommet mitt selv og det var ikke noe problem. Man lærer mye i prosessen og hvis du trenger hjelp til å komme i gang så kan jeg hjelpe deg.

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ser ut til at du fikk rett ja :-D

Har du lest denne tråden om et lignende prosjekt?
    http://avforum.no/forum/av-rom-konst...e-kjeller.html

Jeg har ingen erfaring med EPS, og skal avstå fra å ha noen mening om dette systemet, men for 35-40 tusen kroner bør komme ganske langt på "vanlig" måte og da gjør du en varig endrig på fuktproblemet. Om du får en mann til å komme med minigraver og grave opp alle ytterveggene som ligger mot rommet du tenker å bruke, burde ikke dette koste mange tusenlappene. Eventuelt går det an å grave litt for hånd der hvor minigraveren ikke kommer til ;-)

For øvrig er det endel enkle grep man kan gjøre for å begrense fuktighet i kjelleren, som f.eks å lede vannet bort fra veggene ved å legge fall fra vegg og ut, unngå blomsterbed inntil muren, sørge for at takrenner ledes bort fra vegger, evt i egne rør, eller langt bort fra vegg.

HVordan er det med selve kjellergulvet? Er det fukt i dette?

Du må jo ikke nødvendigvis grave opp rundt hele huset, selv om det gjerne er det beste. Dersom du får gravd ut aktuelle vegger, kan du legge knasteplast og eventuelt isolere fra utsiden. Dette vil gjøre veggene tørre og varmere, og vil hindre fukt trenge gjennom selve veggene. Imidlertid kan likevel fukt trekke opp gjennom sokkelen fra grunnen og eventuelt gjennom gulvet, men dette kan begrenses ved å legge drensrør på et gruslag langs grunnmuren. Dette er ikke spesielt vanskelig eller tidkrevende arbeid heller. Drensrøret bør idelt sett kobles på kommunalt vann-avløp, men det går også an å lage en "stein-kiste", dvs lede rørene bort fra huset og grave ut et lavereliggende hull med mye grov stein hvor vannet kan slippes ut uten å renne tilbake til huset.

20m knasteplast i 1.65m høyde koster ca 2000,- Eventuell isolasjon ligger på mellom 150-250 kr pr m2 avhengig av produsent, tykkelse og type. I tillegg kommer eventuell grus og dreneringsrør. Men jeg tror du kan komme langt med de pengene og litt egeninnsats ;-)

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet har absolutt potensiale, slik jeg ser det har du to utfordringer du må ta deg god tid til i planleggingen; Fukt og lav takhøyde.
    Skal du begynne å støydempe/isolere taket, og/eller gulvet har du fort en utfordring. Men sånne problemer er til for å løses. :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvorfor gamble

Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Ser ut til at du fikk rett ja :-D

Jeg har ingen erfaring med EPS, og skal avstå fra å ha noen mening om dette systemet, men for 35-40 tusen kroner bør komme ganske langt på "vanlig" måte og da gjør du en varig endrig på fuktproblemet.
    Drenering er ingen varig løsning på fuktproblemet, det er en løsning som vanligvis holder i 20 år. Løsningene du skisserer er nok gode, men det kommer ikke til å bli mye billigere enn 40000. Hvorfor skal man da gamble når firmaet som leverer EPS løsningen garanterer at det ikke blir fukt i kjelleren?

Hvis jeg hadde kjøpt et hus med litt fukt i kjelleren i dag, hadde jeg kommet til å valgt EPS. Hvis du søker litt rundt på nettet så kommer du til å se at det er mange solskinnshistorier rundt bruk av dette systemet. 40000 er ikke mye for å få en garantert fuktfri kjeller og samtidig slippe å gjøre noe selv.

Det blir jo fort kostende veldig mye mer enn 40000 hvis man kommer i en situasjon der hvor man må rive ned vegger og begynne på nytt, hvis den tradisjonelle dreneringen svikter, og det kan den jo gjøre.

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av groetting
    Drenering er ingen varig løsning på fuktproblemet, det er en løsning som vanligvis holder i 20 år. Løsningene du skisserer er nok gode, men det kommer ikke til å bli mye billigere enn 40000. Hvorfor skal man da gamble når firmaet som leverer EPS løsningen garanterer at det ikke blir fukt i kjelleren?

Hvis jeg hadde kjøpt et hus med litt fukt i kjelleren i dag, hadde jeg kommet til å valgt EPS. Hvis du søker litt rundt på nettet så kommer du til å se at det er mange solskinnshistorier rundt bruk av dette systemet. 40000 er ikke mye for å få en garantert fuktfri kjeller og samtidig slippe å gjøre noe selv.

Det blir jo fort kostende veldig mye mer enn 40000 hvis man kommer i en situasjon der hvor man må rive ned vegger og begynne på nytt, hvis den tradisjonelle dreneringen svikter, og det kan den jo gjøre.
    Så du mener at når man bygger hus med "vanlig" drenering så kunne man like gjerne ha latt være og installert EPS istedet da, siden vanlig drenering kun holder i 20 år?

EPS er nok et bra system som fjerner fuktighet i betongen, men det fjerner jo ikke årsaken til fuktigheten, nemlig fuktig grunn og vanngjennomtrening utenfra. Drenering som sørger for at vannet ikke når kjelleren, samt utvendig knasteplast og eventuell isolasjon er det eneste "varige" måten å gjøre dette på. Når man snakker om varighet på slike ting, er det ingen ting som varer evig på et hus. F.eks må de fleste tak, bortsett fra skifer bør byttes etter 30 år, og om ikke selve taket må byttes, må undertaket byttes. Så også med drenering, bordkledning, vinduer, m.m ;-)

Ikke vet jeg, men hvor mange år holder EPS?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Så du mener at når man bygger hus med "vanlig" drenering så kunne man like gjerne ha latt være og installert EPS istedet da, siden vanlig drenering kun holder i 20 år?

Ikke vet jeg, men hvor mange år holder EPS?
    Til det er nok jeg også for gammeldags, det hadde jeg ikke tatt sjansen på. Jeg mener at det står at det er istedet for å drenere på nytt. Det jeg sier er at jeg ville tatt sjansen på dette hvis jeg hadde kjøpt meg hus med litt fukt i kjelleren. Hvis man er skeptisk er det jo bare å ringe 10 vilkårlige personer fra referanselisten deres og spørre om deres erfaringer med systemet.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt treg å svare her men.

Har tenkt å ringe rundt til noen av de som bruker dette systemet å høre.

Når det er sagt, så er ikke fuktigheten i kjelleren stor. Det er litt og i et annen rom enn der Kinoen skal være. Men skal fukt sikre hele kjelleren.
    At noen personer i dette forumet er skeptisk er ikke annet enn å forvente. Jeg har bestemt meg for å bruke dette da jeg slipper å rive halve huset for å grave langs veggen.

Skal komme tilbake til tråden (eller lage meg en egen tråd under minhjemmekino.no) så dere kan følge framgangen etterhvert. Akkurat nå må jeg vente på at EPS gutta har tid å komme hit for å sette i gang :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Fukt og annet

Hei..

Da er jeg tilbake. Har nå inngått kontrakt med EPS fuktfjerning. Kjelleren er så fuktig at å drenere rundt hele huset hadde trolig kosta et sted mellom 150 og 200 000. Med eps systemet fikser de det hele for ca 70 000 (120 kvadrat).

Skal ta før og etterbilder så dere får se.

Men, nok om det.

Det er tid for å starte planlegging av selve rommet. Og der vil jeg gjerne ha innspill fra dere.
    En person skriv litt oppi her at:

"Bassfeller og diffusorer på veggene og gjerne i taket er ett must for å hindre bassboom og kakofoni."

Kan noen forklare dette litt nærmere eller komme med konkrete anbefalinger til tak, gulv og vegger i rommet dere ser over her.

Jeg tenkte å ha alt av utstyr utenfor rommet. Kabler til prosjektør og et eller annet IR system skal inn (sånn at jeg kan bruke fjernkontroll på ting selv om det ikke står i samme rom). Hva bør jeg ta hensyn til? Kablegater osv. Tips mottas med stor takk :-)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •