Har dette rommet kinorom potensiale? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 22 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nå har jeg fått EPS installert og det er like før jeg går i gang med selve rommet.

Men før det har jeg lyst på litt tips:

Kan noen gi meg tips på
    Kabelgater - Hvor bør jeg legge dem, hvor tykke rør
    Hva bør jeg ha på vegger og i tak (skal være lyddempet da dette er i en kjeller, rett under stua).
    Lamper til vegger eller spotter i tak?
    Hva med gulf? Varmekabler eller tregulv med teppe? Elller varmekabler med teppe? Hva slags teppe?

ALLE tips og innspill taes i mot med takk.

Skal legge ut bilder av EPS systemet snart, så får dere se hvordan det ser ut.

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Tommy Iversen
    Nå har jeg fått EPS installert og det er like før jeg går i gang med selve rommet.

Men før det har jeg lyst på litt tips:

Kan noen gi meg tips på
    Kabelgater - Hvor bør jeg legge dem, hvor tykke rør
    Hva bør jeg ha på vegger og i tak (skal være lyddempet da dette er i en kjeller, rett under stua).
    Lamper til vegger eller spotter i tak?
    Hva med gulf? Varmekabler eller tregulv med teppe? Elller varmekabler med teppe? Hva slags teppe?

ALLE tips og innspill taes i mot med takk.

Skal legge ut bilder av EPS systemet snart, så får dere se hvordan det ser ut.
    Hei

Regner med at du kanskje har hatt litt ferie, men kanskje har du kommet et stykke lenger?

Mine tips:
    Det er en rimelig bred tilslutning til å lekte ut veggene, bruke f.eks. Rockwool isolasjon, deretter 2 lag gipsvegger. Detaljene i prosessen er jeg ikke særdeles kjent med. (Jeg fikk rommet mitt utbedret på denne måten av håndverker. Jeg fulgte jo en del med, men kan ikke komme med nøyaktige detaljer.) Det er viktig med MYE fugemasse for å dempe vibrasjoner og tette skikkelig.

I taket bør du har lydbøyler. Disse gjør at taket (også gips) 'henger', og med sine S-former gir lydbøylene minimalt med vibrasjoner opp mot etasjen over.

Å ha varmekabler under teppe er i utgangspunktet ikke anbefalt. Du bør i så fall ha kontroll på varmen slik at ikke varmekablene melder pass pga overoppheting. Dersom du vil trenge ventilasjon (som de fleste med lukket rom trenger pga varme fra mennesker og komponenter), så vil jeg anbefale en løsning med aircondition og varmepumpe i ett. Dette gir deg både varme og kulde som du måtte ønske. Det ideelle er å teppelegge gulvet også pga lydkvaliteten. Du vil da få dempet en del av lyden i rommet. Du vil også sjelden føle at gulvet er kaldt uten varmekabler.

Jeg har selv varmekabler, men valgte å bruke aircon/varmepumpe i stedet, da jeg prioriterte teppe for demping av lyd. (Nå har jeg jo også fliser på gulvet, og dette er ikke spesielt gunstig mtp lyden dersom man ikke benytter teppe.)

Når det gjelder belysning så står man nokså fritt. Tenk bare på hva du ønsker belyst i rommet. Dersom veggene er viktigst ville jeg gått for en spot-løsning. Dersom du plasserer den i taket får du fint lys mot veggene, eventuelle postere etc. Innfelte downlights er stilig men forringer lydisoleringen da de må bryte gjennom gipslag(ene) i taket. Jeg valgte derfor spotter på skinne som ikke bygger mye ned. Jeg fikk også på plass noen vegglamper for stemningens skyld.

Du nevner tidligere at du har et kjellervindu som du ønsker å blende bak lerretet. Du bør trå varsomt her, for du skal blende skikkelig godt dersom dette ikke skal påvirke bildet. Særlig selvsagt om det står sol rett inn.
    (Jeg valgte å mure igjen mine 2 kjellervinduer..drastisk? noen mener det )

Rommet ditt er virkelig godt egnet for kino, så da ønsker jeg deg lykke til!!!

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •